یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

 2 هزار میلیارد تومان در سیل اخیر برای لرستان مصوب شده که از این رقم، استان لرستان هزار میلیارد تومان دریافت کرده است.
مجید کیانپور در گفت‌وگو با شهاب آسمانی با اشاره به آمارسازی‌های نادرست در سیل امسال، افزود: به‌طور مثال پلی که ترک جزئی برداشته بود را تخریب شد ه و با خسارت صددرصد اعلام کردند؛ من نمی‌خواهم در برآوردهای آن‌ها خدشه وارد کنم اما سعی ما به‌عنوان نماینده مردم این است که همیشه طرف مردم را گرفته و امکانات بیشتری برای آن‌ها بگیریم.
وی عنوان کرد: بنا بر آنچه که د ستگاه‌های اجرایی اعلام کرده‌اند به طور کلی هشت هزار میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌های استان برآورد شده که دولت بر اساس مصوبه‌ای که به هیئت‌وزیران برد، حدود 2 هزار میلیارد تومان آن را مصوب کرد.
نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از این 2 هزار میلیاردی که مصوب شده، حدود هزار میلیارد به استان پرداخت شده که 250 میلیارد تومان آن از محل منابع ملی و 736 میلیارد تومان استانی (در قالب ماده 10 و 12 تملک دارایی سرمایه) بوده و در جایی دیگر 2 میلیارد و نیز 13 میلیارد به لرستان پرداخت کرده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: سازمان برنامه و بودجه باید صددرصد مصوبه‌ای که هیئت دولت برای جبران خسارات زیرساخت‌های عمرانی استان مصوب کرده را اختصاص دهد در حالی که تا به امروز حدود 50 درصد مصوبه را اجرایی کرده البته ناگفته نماند که لرستان در این زمینه از بقیه استان‌ها عقب نیست و بقیه استان‌های سیل‌زده هم به همین نسبت اعتبار دریافت کرده‌اند.
 
جزئیات پرداخت خسارات‌ مسکن
نماینده دورود و ازنا: از پدیده  مهاجر فرستی لرستان جلوگیری شودکیانپور بیان کرد: در بحث جبران خسارت مسکن‌های شهری 50 میلیون تومان تسهیلات برای ساخت، 12 میلیون تومان بلاعوض، 12 میلیون برای اجاره‌بها، پنج میلیون تومان بلاعوض معیشتی و 15 می لیون تومان تسهیلات معیشتی پرداخت شده یعنی در مجموع 94 میلیون تومان پرداخت شده است.
وی تصریح کرد: برای نوسازی واحدهای ر وستایی، 40 میلیون تومان تسهیلات، 10 میلیون تومان بلاعوض، شش میلیون تومان اجاره‌بها، پنج میلیون تومان معیشتی و 15 میلیون هم تسهیلات معیشت پرداخت شده یعنی در مجموع 76 میلیون تومان به واحدهای احداثی روستایی پرداخت شده است.
نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی گفت: برای واحدهای تعمیری هم میزان پرداختی‌ها متناسب با درصد خسارتی بوده که به آن‌ها وارد شده مثلاً اگر یک واحد 50 درصد خسارت دیده 50 درصد هم تسهیلات دریافت کرده است.
وی افزود: هزار و 125 میلیارد تومان تسهیلات در بخش مسکن به استان پرداخت شده که از این مبلغ، 750 میلیارد بر اساس میزان پیشرفت فیزیکی کار به مردم پرداخت شده است چون تسهیلات مسکن مرحله به مرحله و در حین کار پرداخت می‌شود.
کیانپور با بیان اینکه 330 میلیارد تومان بلاعوض در بخش مسکن پرداخت شده، ادامه داد: از مجموع 35 هزار واحد مسکونی که در سیل لرستان خسارت دید، تعداد 20 هزار واحد تعمیری بوده که همه تعمیراتی‌ها به طور کامل انجام شد؛ در زمینه احداث هم عملیات ساخت 11 هزار مورد شروع شده، 2 هزار واحد در شرف اتمام است و مابقی هم قرار است تا آخر بهمن تکمیل ‌ شوند.
 
علت تأخیر در پرداخت خسارت کشاورزان
وی با اشاره به خسارت‌های سیل به بخش کشاورزی، عنوان کرد: خسارات سیل در بخش مسکن و کشاورزی شامل مزارع، باغات و شیلات حدود سه هزار میلیارد برآورد شده که در نهایت 2 هزار و 400 میلیون تومان به صورت نقد برای آن‌ها تأمین اعتبار شد.
نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: میزان تسهیلات بخش کشاورزی 270 میلیارد و بلاعوض 290 میلیارد تومان بوده که در زمینه پرداختی‌هایمان در بخش کشاورزی کمی عقب هستیم.
وی افزود: علت این تأخیر این است که از تیرماه شروع‌شده و روال کار به این شکل بود که پرونده‌هایی که در شهرستان تشکیل می‌شد باید در کارگروه استانی تأیید می‌شد، بعد در سامانه سجاد بارگذاری می‌شد، سپس سازمان پژوهشگاه فضایی ایران آن‌ها را چک ‌کند تا مشخص شود مثلاً زمینی که خسارت‌دیده در محدوده سیل قرار دارد یا خیر که این یک فرایند طولانی است.
کیانپور خاطرنشان کرد: 31 هزار پرونده در بخش کشاورزی تشکیل شده که از این تعداد 28 هزار پرونده در استان تأیید شده؛ سازمان پژوهشگاه تاکنون 10 هزار پرونده را تأیید کرده که پنج هزار مورد به مردم پرداخت شده و هشت هزار و 600 پرونده هم به بانک معرفی شده است.
وی بیان کرد: از مجموع 270 میلیارد تسهیلاتی که برای بخش کشاورزی در نظر گرفته شده، حدود 12 میلیارد به مردم پرداخت شده که در این زمینه عقبیم و ما پیگیری می‌کنیم که پرونده‌ها هر چه زودتر تأیید شود و به بانک معرفی شوند.
نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی گفت: از مجموع 290 میلیارد بلاعوض بخش کشاورزی هم حدود 145 میلیون تومان تخصیص اعتبار داشته‌ایم که صرفاً 20 میلیارد آ ن پرداخت شده و دلیل آن هم این بوده که دیر شروع شده و اینکه سازمان پژوهشگاه هنوز پرونده‌ها را کامل بررسی و تأیید نکرده است.
 
مصوبه‌ای برای بازسازی تأسیسات مزارع شیلات نداریم
وی افزود: قرار بود برای هر تن ماهی، هشت میلیون تومان خسارت پرداخت شود درحالی‌که بسیاری از مزارع شیلات استان از بین رفت و تأسیسات آن‌ها خسارت‌های سنگینی دید.
کیانپور عنوان کرد: برای نوسازی و بازسازی تأسیسات مزارع شیلاتی که خسارت دیده بودند، هیچ مصوبه‌ای از دولت نداشتیم بنابراین ستاد حوادث استان و استاندار باید پیگیری کنند که سازمان مدیریت بحران و ستاد حوادث غیرمترقبه کشور از هیئت دولت برای مزارعی که آسیب دیده‌اند، مصوبه بگیرند.
 
پیگیری سه موضوع در دستور کار
وی با اشاره به ضرورت تسریع در عملیات احداث مسکن سیل‌زدگان، تصریح کرد: باید شتاب بیشتری داشته باشیم تا 13 هزار واحد احداثی هر چه سریع‌تر به اتمام برس ن د و مردم تا قبل از شروع سرما زیر سقف خانه‌هایشان باشند.
نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: پس به‌طور کلی در حال حاضر باید پیگیری سه موضوع را در دستور کار قرار دهیم نخست اینکه باید تلاش کنیم کار نوسازی و احداث مسکن‌های سیل‌زده هر چه سریع‌تر به اتمام برسد دوم اینکه سازمان مدیریت بحران برای بازسازی و نوسازی تأسیسات شیلات آسیب‌دیده مصوبه بگیرد و سوم اینکه 2 هزار میلیارد مصوبه دولت برای استان به‌طور کامل ابلاغ شود چون تاکنون فقط هزار میلیارد تأمین اعتبار کرده‌اند.
وی با بیان اینکه تقریباً 190 روستا در معرض سیل و رانش هستند، گفت: به دنبال این هستیم که اعتباری هم برای زمین‌لغزش‌ها و رانش‌ها بگیرم که حداقل این روستاها در بارندگی‌های بعدی دچار بحران و مشکل نشوند که در این راستا 50 میلیارد تومان برای مطالعه و اجرا جهت پایدارسازی روستاهای دچار رانش ضروری است.
کیانپور با بیان اینکه دولت حدود 150 هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد، افزود: یکی از روش‌های تأمین مالی دولت اوراق مشارکت و اوراق خزانه اسلامی است که با این روش‌ها کسری بودجه را جبران می‌کند.
وی بیان کرد: در سیل امسال، دولت در بخش زیرساخت‌ها اوراقی با سررسید 1400 داد که پیمانکار وقتی در مناقصه شرکت می‌کند و شرایط را می‌بیند، بر مبنای همین اوراق قیمت می‌دهد و ممکن است قیمت را بالاتر بزند که تلاش ما این است که در سقف مصوبه هیئت دولت حداقل اعتبار را اعلام کنیم.
نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی گفت: منظور دولت از سه هزارمیلیاردی که به استان پرداخت کرده در هر دو بخش مسکن و کشاورزی بوده است.
 کیانپور گفت: 340 میلیارد تومان اعتبار برای 11 روستای زیرآب سیمره در استان ایلام و لرستان جهت خسارت و تملک روستایی در نظر گرفته شده است.

گفتگو: لیلا سلیمانی

دیدگاه‌ها  

#1 رضا 1398-07-30 15:08
اقای کیانپور از چهار خطه محور ازنا به شازند چه خبر، میدونی چند ساله از این پروژه داره میگذره، روزی چند تصادف تو این محور میشه،
یافته عزیز خواهشا از این محور هم گزارش تهیه کن و پیگیر موضوع رو بگیر .
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا