یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

آب و هوای کم‌نظیر لرستان و طبیعت خوش‌منظرش، هرساله تعداد بیش‌تری از افراد را جذب خود می‌کند. این موضوع در کنار خشکسالی سال‌های اخیر و موارد دیگر، محیط زیست لرستان را مدام ضعیف‌تر و آلوده‌تر می‌کند.
آتش روشن کردن در طبیعت و خود را موظف به خاموش کردن آن ندانستن، شکستن شاخه‌های جوانه زده درختان، پهن کردن بساط اقامت روی سبزه‌های تازه روییده یا کندن گل‌های وحشی و گاهی کمیاب، حالا جزئی از سنت سیزده‌بدر شده است تا دست‌کم برای ناظران داخلی دوستدار طبیعت ثابت شود ملتی که از دیرباز با پیروی از اجداد باستانی انسان روز 13 فروردین را روز انس با طبیعت می‌دانستند اکنون به دشمنان آن تبدیل شده‌اند.
رفتارهای نادرست برخی با محیط زیست به‌علت بیگانگی آن‌ها با فرهنگ‌ شهرنشینی و عدم درک درست از اوضاع زیست‌محیطی حاکم برجامعه می‌باشد. برخی فرهنگ بهره بردن از محیط زیست را نیاموخته‌اند. تلاش سمن‌ها (سازمان‌های مردم نهاد) و رسانه‌ها این است که به آموزش در این حوزه و فرهنگ‌سازی بپردازند.
 
 
بدترشدن وضعیت محیط زیست باعث کندی بیش‌تر روند توسعه‌ی صنعت گردشگری لرستان خواهد شد و این یعنی محرومیت از یک ظرفیت کلان برای بهبود وضعیت اقتصادی و وضعیت زندگی مردم استان.
شوربختانه رفتار نادرست برخی گردشگران در محیط زیست باعث پیدایش دیدگاهی شده است که مضرات طبیعت‌گردی را فراتر از منافع آن می‌داند. این گروه، اکوتوریسم را نوع جدیدی از توسعه‌طلبی می‌داند. آن‌ها معتقد هستند که بهترین راه حفاظت از محیط زیست، جلوگیری از ورود و تخریب گردشگران است.
گردشگری اثرات زیادی بر اقتصاد، فرهنگ و محیط زیست دارد که با یک فرهنگ‌سازی صحیح می‌توان آن را به صنعتی سالم و پایدار تبدیل نمود.
نقش مثبت گردشگران در حفاظت از محیط زیست، یکی از محصولات گردشگری سالم است است.
شاید مشکل از برنامه‌ریزان و محافظان طبیعت باشد که طرح توزیع کیسه‌های زباله به مسافران را زیاد جدی نمی‌گیرند، شاید اشکال از کمبود یا نبود سطل‌های زباله در تفرجگاه‌ها باشد، شاید هم نبود نظارت درست بر مردم و زیر ذره‌بین نگرفتن کارهایشان یا جدی نگرفتن آموزش‌های زیست‌محیطی به آن‌ها اشکال کار است؛ اما اگر همه این موضوعات درست باشد باز هم انگشت اتهام را باید به سمت مردم نشانه رفت، چون اگر جامعه‌ای باور کنند که آن‌ها جزئی از طبیعت و طبیعت جزئی از وجود آن‌هاست، حتی اگر سطل یا کیسه‌ای برای جمع کردن زباله‌ها نباشد یا مامور و دوربینی در کار نباشد باز هم می‌دانند و باور دارند که حفظ طبیعت چیزی جز وظیفه ذاتی یک شهروند نیست.
به امید اینکه نه‌ تنها در 13 به در، بلکه همه‌روزه زباله‌ را از طبیعت به در کنیم.

محمود کوماس جودکی

دیدگاه‌ها  

#1 بابک 1397-01-11 12:04
برای اجتناب و مقابله با چنین وضعیتی بطور مثال در استان لرستان میبایست از گروههای داوطلب زیست محیطی محلی برای آموزش و توجیه مردم شهر و رویتا استفاده کرد .
همچنین روحانیون و ائمه جمعه میبایست لزوم پاسداشت نعمتهای خدادادی و جلوگیری از تخریب و پرهیز از الوده کرده اونها رو مدام به مردموشزد کنند .
در تمام روستاها و مناطق جلب توریست میبایست الی الخصوص افراد تحصیلکرده را بعنوان مسیول آموزش و توجیه مردم بکار گرفت .
نقل قول کردن
#2 bahram 1397-01-11 19:53
بزرگتربن ظلم به طبیعت کشور تعطیلات نوروزیه.تبلیغات الکی و تو خالی رسانه ها باعث میشه ملت حمله کنن به طبیعت.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا