یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

همواره اختراع و تولید هر وسیله نقلیه به جهت رفاه حال بشر موردتوجه طراحان قرار داشته است اگر چه بعضاً و متأسفانه بیشتر مواقع ایمنی و جان انسان‌ها قربانی کاهش کیفیت با هدف کسب سود کلان جیب مدیران کارخانجات شده است و این نقصان از سویی و نبود فرهنگ استفاده صحیح و قانون‌مند توسط افراد جامعه از طرفی دیگر دست به دست هم داده تا به جایی برسیم که وسایط نقلیه بجای اینکه در خدمت مردم باشد عامل نخست برای مرگ و میر انسان‌ها و ایجاد مزاحمت شده است.
موتورسیکلت از جمله وسایط نقلیه است که به جهت نبود اطمینان زمینه بسیاری از دل نگرانی‌های خانواده‌ها را فراهم ساخته است.
هرچند در شهرهای بزرگ موتورسیکلت به‌عنوان وسیله‌ای برای کسب درآمد مورداستفاده قرار می‌گیرد و با توجه به ترافیک سنگین کلان‌شهرها حال به درست یا غلط نقش تاکسی موتوری را ایفا می‌کند که آن‌هم خود مجالی و نوشتاری دیگر می‌طلبد، اما آنچه مبحث این نوشتار است و به‌حق مورد اعتراض شهروندان می‌باشد جولان شبانه‌روز موتورسیکلت‌ها بدون توجه به قانون و حقوق شهروندان در سطح شهر می‌باشد.
این وسیله نقلیه دوچرخ با عمر تولید بیش از ۱۶۰ سال به جهت ارزانی قیمت مورد استفاده بخش اعظمی از جمعیت جامعه قرار گرفته و اگر چنانچه بهره بردن از مزایای این وسیله نقلیه در چارچوب قوانین راهور صورت پذیرد نقش بسزایی در کاهش آلودگی و روان‌سازی ترافیک خواهد داشت اما متأسفانه راکبین متخلف موتورسیکلت هیچ مکانی را برای شهروندان و حتی رانندگان خودروها امن نگذاشته‌اند، از کوچه‌ها و پیاده‌روها گرفته تا حرکت‌های خلاف جهت در معابر و تک‌چرخ زدن‌هایی که بعضاً لذت‌های لحظه‌ای جای خود را به عمری حسرت و پشیمانی خواهند داد و متأسفانه این‌گونه افراد نه‌تنها زمینه صدمات جبران‌ناپذیر به خود و خانواده‌هایشان را فراهم می‌نمایند بلکه عاملی می‌شوند برای کاهش امنیت و آسایش شهروندان و این رویه نامناسب در تابستان و فصل موتورسواری به اوج خود می‌رسد.
اگر بخواهیم به اماکن تفریحی درون‌شهری الیگودرز نگاهی داشته باشیم چند پارک و بوستان همه داشته‌های شهروندانی است که می‌خواهند شب گرم تابستانی را ساعاتی با خانواده در آن‌ها سپری نمایند، مردم قانع الیگودرز به همین داشته‌ها البته به‌ناچار قناعت کرده‌اند و مشکلاتی نظیر نبود سرویس‌های بهداشتی و لوازم استاندارد بازی کودکان و خاموشی و... را هم نادیده می‌گیرند اما صد افسوس که پارک‌ها و بوستان‌ها نیز از جولان و تک‌چرخ و مزاحمت موتورسواران متخلف در امان نمانده است و لحظات تفریح شب تابستانی در پارک به اوقاتی تلخ و بعضاً درگیری مبدل شده و این قصه زمانی تلخ‌تر می‌شود که میهمانی را میزبان باشی و بخواهی هوای پاک و تمیز شهرت را با ساعتی استراحت در پارک به رخش بکشی و در نهایت تنها چیزی که نصیب تو می‌شود خجالت و سرافکندگی است.
اما چه باید کرد
دستگاه قضایی، نیروی انتظامی و پلیس راهور در حوزه اختیارت خود با موتورسواران متخلف برخورد می‌کنند و توقیف سالانه صدها دستگاه موتورسیکلت در پارکینگ نیروی انتظامی گواهی بر این ادعاست و بی‌شک مدیریت و تدابیر ارزشمند دو مدیر بومی انتظامی و پلیس راهور و تلاش کارکنان جای قدردانی دارد اما به نظر کافی نیست و تاکنون هم این روش نتوانسته به‌عنوان عاملی بازدارنده مفید واقع گردد.
در کنار برنامه‌ریزی برای ایجاد پیست‌های ویژه موتورسواری به‌عنوان ابزار ساماندهی به طرح امنیت پارک‌ها نیز لازم است با نگاهی ویژه توجه شود بطوریکه نیروی انتظامی می‌تواند با اعمال طرح‌های موقت در ایام تابستان نقاطی که احتمال می‌دهد به‌عنوان اماکن تفریحی مورداستفاده شهروندان قرار می‌گیرد پوشش بیشتری داده و علاوه بر توقیف موتورسیکلت‌های متخلف با راکبین موتورسیکلت نیز که امنیت اجتماعی و جانی شهروندان را با مخاطره مواجه می‌سازند برخورد جدی نماید.
اما آنچه که در کنار برخوردهای قانونی اهمیت دارد و در اولویت رفع این مشکل و معضلات دیگر قرار دارد فرهنگ سازی و افزایش فرهنگ استفاده صحیح و درست از موتور سیکلت و حتی خودرو می‌باشد که وظیفه دستگاه‌های متولی و خانواده‌ها و مراکز آموزشی و دانشگاهی و رسانه‌ها در مباحث آموزشی و هشداری بسیار سنگین‌تر است در غیر این صورت اگر تمام موتورسیکلت‌ها را هم توقیف نمایند برای تأثیرات مثبت آن بازهم باید به اولویت فرهنگ‌سازی رجوع کنیم.
کلام آخر اینکه؛ موتورسوارانی که با اعمال غیرقانونی خود موجبات سلب امنیت شهروندان را مهیا می‌سازند با رجوع به وجدان خود لحظه‌ای در ذهن تداعی نمایند که در پارکی دیگر خانواده‌اش مورد آزار و مزاحمت موتورسواری قرار گرفته است و یا تصور نماید خواهر و یا برادرش در کوچه سرگرم بازی می‌باشد و موتور سواری او را زیر گرفته است و یا...
بیاییم به حقوق یکدیگر احترام بگذاریم.
 
عباس شاه علی

دیدگاه‌ها  

#1 سروش 1396-04-13 10:15
علاوه بر موتور دوچرخه سواران دز کنار دریاچه کیو امان از پیر جوان و زن وبچه مردم بریده اند...و کسی هم جوابگو نیست ..این افراد با کار فرهنگی و عبور دوچرخه ممنوع اصلاح نمی شوند ..قانون در خرم آباد بسیار ضعیف است
نقل قول کردن
#2 بابک 1396-04-13 10:33
یک کلام ختم کلام خرمووا نیاز به خروج از طایفه گرایی و اجرای دقیق قانون برای همه حتی موتور سواران قانون گریز میباشد .
نقل قول کردن
#3 سعید 1396-04-13 10:47
انصافا مسئولین یه همتی به خرج بدن هرچی موتوره جمع کنن به جاش موتورهای برقی بی صدا و سرعت پایین تولید بشه از شر این مزاحمت ها خلاص بشیم
نقل قول کردن
#4 آرمین 1396-04-13 12:37
ای بابا اینا این چیزا حالیشون هست :-*
یکیشون گواهینامه نداره! اوج اجرای قانون ببین
نقل قول کردن
#5 امید خلیلی 1396-04-13 23:33
ی شما باعث بانیش هستید اگه یه بار شما خودتون موتورتون رو بگیرن و دوندگی کنید این طور نمیگید
نقل قول کردن
#6 حسین 1396-04-14 06:13
بنده هر بار به پارک کیو برای پیاده روی و قدم زدن دور دریاچه رفتیم با دوچرخه سواران مواجه شدیم که با سرعت بالا حرکت میکنند که حتی دیشب بنده خودم شاهد بودم که یکی از همان دوچرخه سواران به یک عابر خانم برخورد کرده و بنده خدا را زمین زده بود.
نقل قول کردن
#7 حسین 1396-04-14 06:19
من نميدونم چرا بیشتر موتور سواران تو شب با چراغ خاموش حرکت میکنند و بیشتر مایل هستند از سمت خلاف سبقت بگیرند. بنده بیشتر از هرچیزی از موتور سواران واهمه دارم چون واقعا کوچکترین قوانین را هم رعایت نمیکنند حتی برای سلامتی خودشان
نقل قول کردن
#8 موتور سوار 1396-04-14 10:20
موتور سواری با سرعت بالا و سبقت از طرف راست یه حالی میده اگ خودتون هم ی بار این کار رو انجام بدین دیگ ول کنش نیستین،حالا تک چرخ زدن خو جای خودش رو داره،خخخخخخخخ،ی بار انجامش بدین خخخخخخ
نقل قول کردن
#9 امید خلیلی 1396-04-16 04:35
من خواستم ازتون معذرت خواهی کنم دلیل فحاشی هم شما بودید اخه موتور سواری که رعایت میکنه با کسی که رعایت نمیکنه باید فرق بذارن مامورها حالا برای این عذر خواهی کردم چون مطلب رو سانسور کرده درجش کردید
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا