یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

پروژه آبشار طلایی جهشی در جهت توسعه گردشگری خرم‌آباد و تبدیل محل نخاله‌های ساختمانی و ساخت و سازهای غیرمجاز اطراف پل 9 دی به بوستان است.
شهر خرم‌آباد سرشار از ظرفیت‌های گردشگری است که در کنار آثار باستانی منحصربه‌فردی که در دل خود دارد از زیبایی‌های بکر و طبیعی خدادادی نیز بهره‌مند است. یکی از این زیبایی‌ها آبشار «دره گرم» است که تنها آبشار شهری ایران لقب دارد.

 

دره گرم مغفول؛ طلایی می‌شود
دره گرم یکی از محلات قدیمی شهر خرم‌آباد است که در شمال شرقی این شهر واقع‌شده. این محله در گذشته از روستاهای بکر اطراف خرم‌آباد بوده که با سرعت گرفتن ساخت‌وسازهای مسکونی به سمت شهر خرم‌آباد کشیده شده است که در سال ۱۳۶۵ به‌عنوان شرقی‌ترین محله این شهر به حریم قانونی شهر خرم‌آباد الحاق شد.
آنچه دره گرم را منحصربه‌فرد کرده وجود تنها آبشار درون‌شهری کشور در آن است که سال‌ها مغفول مانده به طوری که پیش از این شاید فقط برای اهالی این محل شناخته شده بود. این ظرفیت بکر و دست نخورده که می‌توانست سال‌ها موجب رونق گردشگری برای این منطقه باشد سرانجام در سال ۹۳ به ثبت ملی رسید و مسئولین را بر آن داشت تا از این ظرفیت خدادادی به نحو احسن بهره‌برداری کنند.
آبشار دره گرم که این روزها آبشار «طلایی» نامیده می‌شود؛ در ابتدای جاده خرم‌آباد به الشتر و در دامنه‌های کوهی به شکل دلفین واقع شده است. این آبشار یکی از آبشارهای کوچک ولی بسیار زیباست که در میان حفره غار مانندی از دل کوه به پایین می‌ریزد و در ریزشگاه خود حوضچه بزرگی پدید آورده است که دیواره‌های آن از گیاه بسیار زیبای پرسیاوشان پر شده است. این گیاه دارویی که نوعی سرخس است، بیشتر در جاهای نمور و کم‌نور و در دهانه غارها و چاه‌ها می‌روید. برای رسیدن به این آبشار می‌بایست یک دره کوتاه و زیبا را در کنار آبی زلال طی کنید. آب آبشار مخمل کوه که قبلاً به علت شنی بودن زمین، بلافاصله کاملاً جذب آن می‌شد، اکنون در بستر رودخانه جدید و هنری آن جاری است.
 
شهرداری پیش‌قدم می‌شود
آبشار دره گرم در دامنه جاذبه طبیعی شهر خرم‌آباد یعنی مخمل کوه قرارگرفته است و امتداد آب آن سبب ایجاد یک رودخانه شده که منطقه دره گرم و شهرک پارسیلون در شمال شهر را از یکدیگر جدا کرده است. در کنار این مزیت وجود انبوهی از درختان و گونه‌های گیاهی خوراکی و دارویی مسئولین را برآن داشت تا فرصت را غنیمت شمارده و دست‌به‌کار رونق این منطقه شوند.
شهرداری خرم‌آباد به عنوان متولی امر با تدوین طرح جامع برای اراضی پایین‌دست و حاشیه رودخانه آبشار دره گرم وارد عمل شد. این طرح ۴۴ هکتاری شامل احداث رستوران، هتل، شهربازی، فضای سبز، پارکینگ، سرویس‌های بهداشتی و مجموعه ورزشی شامل زمین‌های فوتبال، گلف و والیبال در آن پیش‌بینی‌شده است.
شهردار خرم‌آباد این آبشار را تنها آبشار طبیعی درون شهری کشور دانست و در این زمینه گفت: مساحت مجموعه بوستان آبشار طلایی حدود ۴۴ هکتارمی باشد که با ساخت آن از افزایش ساخت و سازهای غیرمجاز و تاراج اراضی ملی و عمومی جلوگیری کرده‌ایم.
عیدی‌بیرانوند گفت: یکی از اقداماتی که با کمک شورای شهر منجر به جلوگیری از فرصت سوزی‌ها شد، تصویب آبشار طلایی با ۴۴ هکتار زمین سایت در کمیسیون ماده ۵ بود. کار و طرح شروع و کارهای ابتدایی حل و فصل شد؛ زیرا نخواستیم فضای مناسب از دست رفته و این طبیعت خدادادی توسط زمین‌خواران از بین برود. گرچه در همین فرصت ۸ ساخت و ساز غیرقانونی داشتیم که باید تخریب شوند.
شهردار مرکز استان افزود: پروژه آبشار طلایی جهشی در جهت توسعه گردشگری خرم‌آباد و تبدیل محل نخاله‌های ساختمانی و ساخت و سازهای غیرمجاز اطراف پل ۹ دی به بوستان است.
وی ساخت پهناورترین آبشار درون شهری کشور در منطقه محروم دره گرم را اقدامی در جهت محرومیت‌زدایی شهر دانست و اظهار کرد: در صورت تکمیل این پروژه که از پل دره گرم خرم‌آباد آغاز و تا سرچشمه آبشار دره گرم ادامه دارد گردشگران داخلی و خارجی زیادی به سمت خرم‌آباد جذب خواهند شد.
شهردار عیدی بیرانوند اظهار کرد: این پروژه از سال ۹۴ به طور جدی با اعتباری بالغ‌بر ۱۲ میلیارد تومان شروع و تاکنون ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وی اشاره کرد: با اجرای مجموعه ۴۴ هکتاری بوستان و آبشار طلایی دره گرم محور سبز خرم‌آباد به کمربند سبز مخمل کوه اتصال می‌یابد.
وی بیان داشت: در حاشیه این پروژه نمازخانه، باغ ایرانی، پیست دوچرخه‌سواری، بازارچه سنتی، مجتمع رفاهی، فضای سبز و آب‌نما، رستوران سنتی، سرزمین موج‌های آبی، آب‌نمای موزیکال، باغ گل‌ها، پارکینگ و … در فازهای مختلف ساخته و به بهره‌برداری می‌رسند.
شهردار خرم‌آباد یادآور شد: آب مورد نیاز در منطقه تقریباً در تمامی فصول وجود دارد که در صورت تکمیل این پروژه به یکی از مناطق کلیدی در جذب توریست و گردشگر تبدیل خواهد شد.
عیدی بیرانوند افزود: با توجه به مشغله‌های عدیده‌ زندگی شهری، ایجاد فضاهای نشاط ‌آور می‌تواند نور امید و هم‌چنین شور و شوق را در دل‌های شهروندان روشن‌تر کند.
 
کوه زباله تبدیل به فضای سبز می‌شود
سیدحشمت الله شاهرخی؛ مدیر عمران شهرداری خرم‌آباد به شهرنا گفت: متاسفانه پیش از اقدام شهرداری در ساماندهی آبشار دره گرم این منطقه به محلی برای تخلیه نخاله‌های ساختمانی شهروندان قانون‌گریز تبدیل شده بود.
وی افزود: اطراف آبشار دره گرم با توجه به موقعیت توپوگرافیکی که دارد سرشار از انبوه گونه‌های گیاهی خوراکی و دارویی است و این ظرفیت ناشناخته نیاز به معرفی داشت. در این راستا با اقدامات زیرساخت سازی مدیریت شهری؛ عملیات اجرایی ساخت تفرجگاه آبشار طلایی که یکی از بزرگ‌ترین سایت‌های گردشگری شهر خرم‌آباد است شروع شد.
شاهرخی با بیان اینکه جذب گردشگر و توسعه فضای سبز شهری مهم‌ترین هدف توسعه آبشار دره گرم است اظهار کرد: آبشار دره گرم از ۲ آبشار کوچک و بزرگ در امتداد هم سرازیر می‌شود که عملیات زیرسازی سایت گردشگری آن حدود ۲ کیلومتر طول دارد. مبدأ این پروژه از پل دره گرم شروع و به آبشار ختم می‌شود که در امتداد این ۲ کیلومتر سایت ۴۴ هکتاری آبشار طلایی قرار دارد.
مدیر عمرانی شهرداری مرکز استان اشاره کرد: فضای سبز؛ نمازخانه؛ سرویس بهداشتی؛ پیاده‌رو سلامت؛ زمین‌بازی کودکان به انضمام پیست اسکیت و دوچرخه‌سواری؛ مجتمع رفاهی و بازارچه سنتی صنایع‌دستی؛ گلخانه؛ سکوی اقامت و آلاچیق از امکانات موجود در این پروژه است.
وی احداث پل‌های هنری بر روی رودخانه پروژه بوستان آبشار طلایی را از دیگر اقدامات عمرانی شهرداری خرم‌آباد دانست و افزود: هفت برکه در این پروژه تعبیه‌شده که بر روی رودخانه جاری در آن پل‌های هنری زیبایی احداث شده است.

دیدگاه‌ها  

#1 سپهر 1396-03-29 20:08
خرم آباد زیبای من لایق بهترینهاست.اما تا الآن که بیشتر از دو سال از آغاز اجرای پروژه آبشار طلایی گذشته فقط کاشت چند هکتار فضای سبز،پیاده رو سازی،نهر هنری،نصب برج نوری و نیکمت و سطح زباله انجام شده.هیچ خبری از هتل،رستوران سنتی،باغ گلها،سرزمین موج های آبی،بازارچه سنتی صنایع دستی،مجتمع رفاهی،باغ ایرانی و سایر بخش هایی که وعده داده اند نیست!
نقل قول کردن
#2 آرمین 1396-03-29 20:34
دره گرم کجاش محله قدیمی بوده؟ دره گرم یک روستایی بود که در دهه 60 جزیی از محل های خرم آباد شد! محله های قدیمی خرم آباد باغ دختران،پشت بازار،درب دلاکان و کوروش هستن نه دره گرم! واقعا متاسفم واسه این شهرداری!!! باید بیان آسفالت محله قدیمی باغ دختران ببینن
واقعا حیف این محله قدیمی و با اصالت ول کردن چسبیدن به شصت متری و دره گرم :sad: آقای شهردار شهر زیبا حق تمام مردم خرم آباد هست هم جنوب شهر هم مرکز شهر! خرم آباد که فقط شصت متری نیست
نقل قول کردن
#3 شهروند 1396-03-29 20:39
پس جنوب شهر چی ک زدین نابودش کردین..چرا به جنوب شهر نمیرسین
نقل قول کردن
#4 آرمین 1396-03-29 20:42
به نقل از سپهر:
خرم آباد زیبای من لایق بهترینهاست.اما تا الآن که بیشتر از دو سال از آغاز اجرای پروژه آبشار طلایی گذشته فقط کاشت چند هکتار فضای سبز،پیاده رو سازی،نهر هنری،نصب برج نوری و نیکمت و سطح زباله انجام شده.هیچ خبری از هتل،رستوران سنتی،باغ گلها،سرزمین موج های آبی،بازارچه سنتی صنایع دستی،مجتمع رفاهی،باغ ایرانی و سایر بخش هایی که وعده داده اند نیست!

داداش سپهر خودت خسته نکن واسه پیشرفت خرم آباد! از نظر آقای عیدی بیرانوند خرم آباد فقط دره گرم هست!بافت های قدیمی ومحله های قدیمی ...
نقل قول کردن
#5 سردار 1396-03-29 22:17
کاش وسط پارک انقدر ساده نبود و دریاچه ای داشت یا لااقل حوض های بزرگ و منظم ساخته میشد .
نقل قول کردن
#6 شهرام 1396-03-29 22:44
بازم حرف ؟دو صد گفته چون نیم کردار نیست .
نقل قول کردن
#7 سپهر 1396-03-29 23:53
به نقل از شهروند:
پس جنوب شهر چی ک زدین نابودش کردین..چرا به جنوب شهر نمیرسین

همشهری گرامی بنده به هیچ وجه قصد دفاع از شهرداری ندارم اما خدا وکیلی انصاف داشته باشید.پارک شاپوری بزرگ ترین پارک مینیاتوری و هنری ایران کجای شهر احداث شده؟!باغ زیبای پرندگان یکی از مهمترین پروژه های گردشگری خرم آباد کجای شهر احداث شده؟!پارک بزرگ کوهستانی بلوط به مساحت85هکتار کجای شهر احداث می شود؟!بام خاطره ها یکی از مهمترین پروژه های گردشگری خرم آباد کجای شهر احداث می شود؟!پارک فرهنگ بر فراز تپه باستانی کجای شهر احداث شده؟!در ضمن با تقسیم خرم آباد به شمال و جنوب موافق نیستم.توسعه همه جانبه و البته متوازن تمام مناطق شهرمان را خواستار باشیم
نقل قول کردن
#8 سپهر 1396-03-30 00:10
[quote name="آرمین"
داداش سپهر خودت خسته نکن واسه پیشرفت خرم آباد! از نظر آقای عیدی بیرانوند خرم آباد فقط دره گرم هست!بافت های قدیمی ومحله های قدیمی ...
آرمین جان شهرمون در مسیر توسعه پایدار قرار گرفته هر چند با سرعت نامطلوب.نگاهی گذرا به مکان اجرای پروژه های گردشگری در سطح شهر خرم‌ آباد نشان دهنده تلاش شهرداری برای توسعه نقاط مختلف شهر هست.اگر در پارک آبشار طلایی بعد از دو سال و نیم فعالیت عمرانی هنوز هیچ کدوم از طرح های مهم گردشگری نظیر باغ گلها،باغ ایرانی آثار باستانی سراسر ایران،سرزمین موج های آبی،رستوران سنتی و...اجرا نشده اما در پارک شاپوری طی یک سال و نیم اخیر بزرگ ترین پارک مینیاتوری و هنری کشور،بزرگ ترین دریاچه مصنوعی غرب کشور(که البته میتونست خیلی بزرگتر از این هم باشه)،بوستان آب و آتش،کافی شاپ،رستوران سنتی،جاده سلامت،پیاده راه گردشگری و...احداث شد که تا دو ماه آینده به طور رسمی افتتاح میشه.والا این منطقه دره گرم که بهش اشاره کردید جزو محروم ترین مناطق خرم آباده،نمیدونم چرا فکر میکنید مدینه فاضلست؟!
نقل قول کردن
#9 مهران رشیدی 1396-03-30 00:28
درود بر شهردار کار بلد خرم اباد
خواهشا زیاده خواه نباشیم قبل از اینکه از شهرداری اینقد مطالبه داشته باشیم یه نگاه به نحوه پرداخت عوارض همشریامون داشته باشیم در حدود 2 سالی که اقای عیدی بیرانوند شهردار خرم اباد بودن واقعا میشه تحول رو تو شهر احساس کرد
امیدوارم یه سریا نیان بخاطر کامنت مثبت من برداشت غلط بکنن من هیچ نسبتی با شهردار و شهرداری ندارم و فقط یه شهروند عادی ام
ولی منصفانه نظر میدم نباید وضعیت رو به پیشرفت فضای سبز خرم اباد وضعیت پیاده رو ها وضعیت ورودی های شهر گذشت و البته کلی فاکتور مثبت که اقای عیدی توی این دو سال داشتن امیدوارم شورای شهر جدید هم ایشون رو ابقا کنه در صورت امکان که در 4 سال اینده شاهد پیشرفت سریعتر شهر خرم اباد باشیم
نقل قول کردن
#10 شهروند 1396-03-30 07:47
از حق نگذريم عيدي در اين مدت بسيار تلاش كرده پروژه هاي پارك شاپوري در جنوب پارك كاسيت در غرب پارك آبشار طلايي در شمال ترمينال برون استاني كه در آستانه افتتاح مي باشد پارك چهار باغ در جنوب غربي و ...
نقل قول کردن
#11 وحید 1396-03-30 10:01
خداشاهده نه شهردارو میشنایم و ن قصد دفاع دارم.ولی الله وکیل بی انصاف نباشید
ببینید شهرمون چقدر زیبا شده.اولین شهرداریه ب فکر جنوب و کل قسمت های شهر.حقیقت رو ببینید و حقیقت رو بگید
نقل قول کردن
#12 علیرضا 1396-03-30 10:47
زیباسازی محله باقدمت چال میر حسین چی؟
نقل قول کردن
#13 حمید ت 1396-03-30 11:05
ترمینال برون شهری خرم آباد تقریبا تکمیل شده ، کاش زمان افتتاح رو اعلام کنن
نقل قول کردن
#14 گلدشت 1396-03-30 12:12
ما 3 ساله تو کوچه آرتین 4 بلوار کریمخان سکونت داریم .آسفالت نیست هنوز.من هیچ شهری رو ندیدم که کوچه هاش آسفالت نباشه.شما دیدید؟؟؟؟؟؟؟؟
آقای شهردار شهرهای دیگه رو دیده؟؟؟؟؟؟؟؟
نقل قول کردن
#15 حسین 1396-03-30 12:19
خرم اباد ظرفیت پایدارجذب گردشگر پول خرج کن رانداشته نداردونخواهدداش ت بیخود مردم روسرکارنزارید
نقل قول کردن
#16 آرمین 1396-03-30 13:02
به نقل از شهروند:
از حق نگذريم عيدي در اين مدت بسيار تلاش كرده پروژه هاي پارك شاپوري در جنوب پارك كاسيت در غرب پارك آبشار طلايي در شمال ترمينال برون استاني كه در آستانه افتتاح مي باشد پارك چهار باغ در جنوب غربي و ...

ترمینال برون استانی تا حالا هزاربار وعده افتتاح داده! کاسیت هم که نیمه تموم مونده و اصلا معلوم نیست چی هست!
نقل قول کردن
#17 آرمین 1396-03-30 13:11
سپهرجان این طرح ها همه نیمه تمام هستن یا پیشرفتشون خیلی کند هست هفته قبل که با ماشین ازکنار پل شاپوری رد شدم اصلا نه کارگری دیدم نه پیمانکاری!! ترمینال هم که فقط وعدش رو میدن، پارک مال شمال شهره شهربازی مال شهر، کنسرت ها همه تو شمال شهرهست! کافی هست از دره گرم رد بشید و تعداد فراوان دکل های 4G و3G ببینید!اما من مرکزشهر دارم با یک سیگنال آنتن دهی اینجا کامنت میذارم! حالا به نظرت دره گرم مدینه فاضله هست یا نیست؟نمیگم حق مردم اون منطقه نیست! نه نژادپرست نیستم ولی امکانات باید به طور مساوی درتمام نقاط شهر باشه
نقل قول کردن
#18 آرمین 1396-03-30 13:21
حالا وایسا واسه عاشورا و تاسوعا چهل منبر از باغ دختران عکس برای یافته میندازم و میفرستم تا نویسنده این خبر بفهمه محله قدیمی و با اصالت یعنی چی 8)
شهردار باید شهر درست وحسابی بلد باشه و محله هارو یک به یک ببینه! متاسفانه من این آقای عیدی بیرانوند یکبار ندیدم تو خیابون یا بین مردم باشه! یادش بخیر شهردار نصیری همیشه بین مردم بود و مشکلات شهر از نزدیک میدید، هنوز که هنوزه اکثر اوقات تو خیابون وبین مردم میبینمش :oops: واقعا جاش خالیه
من هزار بار توهمین یافته راجع مشکلات باغ دختران گفتم؛ دوبار یافته گزارش تهیه کرده توسط علی محمدی اما شهردار اصلا اهمیت نمیده!!! آخه چند بار مردم بیان شهرداری نامه بدن! به والله آسفالت این محله هزینش از اون آکواریوم پل شهدا بیشتر نیست
نقل قول کردن
#19 همشهری 1396-03-30 13:42
باز هم دره گرم و قسمتهای شمالی شهر. بهتر بگم ......
نقل قول کردن
#20 امین 1396-03-30 21:14
به نقل از آرمین:
سپهرجان این طرح ها همه نیمه تمام هستن یا پیشرفتشون خیلی کند هست هفته قبل که با ماشین ازکنار پل شاپوری رد شدم اصلا نه کارگری دیدم نه پیمانکاری!! ترمینال هم که فقط وعدش رو میدن، پارک مال شمال شهره شهربازی مال شهر، کنسرت ها همه تو شمال شهرهست! کافی هست از دره گرم رد بشید و تعداد فراوان دکل های 4G و3G ببینید!اما من مرکزشهر دارم با یک سیگنال آنتن دهی اینجا کامنت میذارم! حالا به نظرت دره گرم مدینه فاضله هست یا نیست؟نمیگم حق مردم اون منطقه نیست! نه نژادپرست نیستم ولی امکانات باید به طور مساوی درتمام نقاط شهر باشه

ببخشید جناب خودتون تا حالا یک ریال عوارض یا مالیات پرداخت کردید که دو قورت و نیمتون هم باقیه؟ شهرداری در این مدت کفایت مدیریتی رو نشون داده اما بودجه کم هست و این ارتباط مستقیم داره با سرعت پروزه ها.
نقل قول کردن
#21 شهرام 1396-03-31 02:07
نصیری کجایی ؟دقیقا کجایی ؟
نقل قول کردن
#22 حامد ج 1396-03-31 22:08
اونهایی که بخاطر50متر کاشت چمن تو دره گرم ناراحتن ومیگن باز دره گرم از میدان کیو تا آخر شهرک پارسیلون شهرداری یه متر پارک وفضای سبز ساختن که الان میگن باز دره گرم در ضمن هر منطقه شهرداری مخصوص به خودش داره
نقل قول کردن
#23 هادی 1396-04-05 11:35
آقای شهردار! دارند زمین های مردم تبدیل میکنن به فضای سبز به چه قیمتی؟
بنده یکی از مالکینی هستم که زمینش در این طرح واقع شده که فعلا جلوی پیشرفت پروژه در محدوده زمین خود را گرفتم.خواهشا یافته عزیز هم بدون هیچگونه اطلاعاتی مالکین را زمینخوار خطاب نکنن
نقل قول کردن
#24 علیرضا پیرحیاتی 1399-11-10 04:07
به نقل از سپهر:
[quote name="آرمین"
داداش سپهر خودت خسته نکن واسه پیشرفت خرم آباد! از نظر آقای عیدی بیرانوند خرم آباد فقط دره گرم هست!بافت های قدیمی ومحله های قدیمی ...

آرمین جان شهرمون در مسیر توسعه پایدار قرار گرفته هر چند با سرعت نامطلوب.نگاهی گذرا به مکان اجرای پروژه های گردشگری در سطح شهر خرم‌ آباد نشان دهنده تلاش شهرداری برای توسعه نقاط مختلف شهر هست.اگر در پارک آبشار طلایی بعد از دو سال و نیم فعالیت عمرانی هنوز هیچ کدوم از طرح های مهم گردشگری نظیر باغ گلها،باغ ایرانی آثار باستانی سراسر ایران،سرزمین موج های آبی،رستوران سنتی و...اجرا نشده اما در پارک شاپوری طی یک سال و نیم اخیر بزرگ ترین پارک مینیاتوری و هنری کشور،بزرگ ترین دریاچه مصنوعی غرب کشور(که البته میتونست خیلی بزرگتر از این هم باشه)،بوستان آب و آتش،کافی شاپ،رستوران سنتی،جاده سلامت،پیاده راه گردشگری و...احداث شد که تا دو ماه آینده به طور رسمی افتتاح میشه.والا این منطقه دره گرم که بهش اشاره کردید جزو محروم ترین مناطق خرم آباده،نمیدونم چرا فکر میکنید مدینه فاضلست؟!
نقل قول کردن
#25 علیرضا پیرحیاتی 1399-11-10 04:12
آقایون عزیز منم یک شهر وندم ودوس ندارم از شهرداری هم طرف داری کنم خدا شاهده دره گرم یک منطقه ی محرومه بخواید نگاه کنید به خدا همون آبشار طلایی هنوز خیلی از امکاناتو براش فراهم نکردن به خدا بودجه کمه شهرداری نمیتونه از پس این همه پروژه دربیاد تو دره گرم کارزیادی نکردن فقط یه سد سنگی ملاتی زدن بااین پارک آبشار طلایی بعدش به خدا خیلی از امکاناتو نداره همون پارک به نضر من اگه یک دریاچه کوچیک وسط پارک میزدن خیلی دل نشین تر میشود
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا