یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

معاون سیاسی امنیتی استاندار لرستان گفت: هر چقدر تاب آوری، آستانه تحمل و توانمندی بانوان در مدیریت مسایل و مشکلات افزایش یابد به همان میزان از شدت و میزان معضلات مختلف متعاقب حوادث طبیعی و اجتماعی کاسته می شود.
به گزارش  پایگاه خبری یافته به نقل ایرنا، حبیب اله خجسته پور روز پنجشبه در کارگروه بانوان و خانواده در محل استانداری لرستان افزود: با توجه به نقش و اهمیتی که بانوان در مدیریت مسائل خانواده و تربیت فرزندان دارند چنانچه نقش و جایگاه زنان به درستی تعریف شود بسیاری از مشکلات و معضلات را به راحتی می توان کنترل و رفع کرد.
وی طرح ملی توان افزایی و تاب آوری اجتماعی زنان و خانواده را یکی از دستور کارهای کارگروه بانوان و خانواده عنوان کرد و گفت: این طرح قرار است از فرودین سال 96 در لرستان برای افزایش میزان مقاومت و تحمل جامعه در برابر حوادث و مشکلات اجرا شود.
معاون سیاسی امنیتی استاندار لرستان افزود: این حوادث و مشکلات می توانند اتفاقات طبیعی شامل سیل، زلزله و یا حوادث و معضلات اجتماعی همچون اعتیاد، بیکاری و حاشیه نشینی باشند که در هر حال باید بتوان با در پیش گرفتن راهکارها و آموزش هایی تاب آوری، تحمل و مقاومت جامعه در برابر این حوادث را بالا برد.
وی اظهار کرد: از جمله معضلات اجتماعی آمار نگران کننده خودکشی هاست که علت بسیاری از آنها پایین بودن آستانه تحمل افراد اقدام کننده به خودکشی است بطوریکه بسیاری از افرادی که خودکشی های ناموفقی دارند خود اظهار پشیمانی می کنند.
وی با اشاره به برخی حوادث اجتماعی و ضرورت تاب آوری در برابر اینگونه حوادث گفت: در حادثه پلاسکو تهران، امدادگران در حال گریه هستند در حالیکه باید آنها ایفاگر و آرام کننده فضای بعد از حادثه باشند.
خجسته پور یادآور شد: آستانه تحمل عموم مردم و رزمندگان در دوران دفاع مقدس در شدیدترین وضعیت ممکن بسیار بیشتر از شرایط فعلی جامعه بود و می توان گفت اکنون حتی تحمل یک باران و سیل وجود ندارد.
وی با تاکید بر افزایش مشارکت مردم در موضوع تاب آوری اجتماعی اظهار کرد: زمانی که یک حادثه رخ می دهد مردم عادی نخستین کسانی هستند که درگیر می شوند بنابراین باید آموزش های لازم در خصوص نحوه برخورد با حادثه و بحران را داشته باشند.
معاون سیاسی امنیتی استاندار لرستان گفت: در گذشته برخی روابط اجتماعی سنتی ارزشمند وجود داشت که در واقع نقش موثری در افزایش تاب آوری اجتماعی و افزایش آستانه تحمل مردم در برابر حوادث ناگوار داشت و همدلی و همدردی بیشتری از خود نشان می دادند.
وی افزود: اکنون این روابط سنتی کم رنگ شده اند و به عنوان مثال شخصی در همین مجموعه استانداری بعد از مرگ فرزندنش در همان شب اول اقدام به خودکشی می کند.
خجسته پور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برگزاری جشنواره اسوه صبر و استقامت به مناسبت هفته زن در لرستان اظهار کرد: دستگاه های مختلف مرتبط برگزاری جشنواره تمرکز خود را در این جشنواره متمرکز کنند تا اثرگذاری بیشتری داشته باشد.
وی با اشاره به برنامه های بزرگداشت روز زن که از 22 تا 29 اسفند ماه برگزار می شوند، افزود: باید از برگزاری برنامه های کلیشه ای، بی اثر و تکراری خودداری کرد بلکه با در پیش گرفتن طرح های نو و متفاوت برنامه هایی اجرا کرد که اثرگذاری بیشتری داشته باشند.
لیلا سلاحورزی مدیرکل امور بانوان استانداری لرستان نیز در این نشست گفت: طرح توان افزایی، تاب آوری اجتماعی زنان و خانواده ها با همکاری معاونت زنان ریاست جمهوری و استانداری های سراسر کشور با هدف ارائه راهکارهایی منسجم و تاثیرگذار بر جامعه هدف در راستای افزایش توانمندی و تاب آوری اجتماعی جامعه از اوایل سال آینده اجرا می شود.
وی افزود: این طرح ملی در لرستان از پنجم فروردین ماه تا پایان اردیبهشت ماه سال 1396 با اعتباری معادل 800 میلیون ریال اجرا می شود.
مدیرکل امور بانوان استانداری با انتقاد از همکاری نکردن برخی مدیران در جلسات و برنامه های مرتبط با امور بانوان گفت: جزییات اجرای این طرح همراه با شرح وظایف و مسئولیت دستگاه های اجرایی مختلف به زودی اعلام می شود که مدیران دستگاه های اجرایی مختلف باید در اجرای این طرح نهایت همکاری را داشته باشند.
محمود مرادی پژوهشگر و به عنوان تسهیل گر طرح ملی توان افزایی تاب آوری اجتماعی زنان و خانواده نیز در این نشست گفت: جهان امروز با چالش های متعددی مواجه است بطوریکه میزان سیل در سال 1970 میلادی از 10 مورد به 240 مورد در سال 2010 رسیده و یا اینکه تعداد طوفان ها از 70 طوفان در سال 1970 به 180 طوفان در سال های اخیر رسیده است.
وی افزود: در چنین شرایطی که به طور قطع جامعه متاثر از چالش ها و تبعات حوادث طبیعی و معضلات اجتماعی متعاقب این حوادث می شود باید راهکارهایی در پیش گرفت که تاب آوری و مقاومت جامعه افزایش یابد تا با بروز حوادث بتوان در کمترین زمان ممکن جامعه را به حالت عادی خود بازگرداند.
مرادی گفت: اصول 10 گانه ارتقای تاب آوری جامعه شامل سازماندهی و هماهنگی، تامین مالی و منابع، ارزیابی خطرپذیری، حفاظت و ارتقای زیرساخت ها، محافظت از تاسیسات حیاتی، مقررات ساختمان سازی و برنامه ریزی کاربری اراضی، حفاظت محیط زیست، آمادگی موثر و واکنش سریع و بازتوانی و بازسازی سریع جامعه است.
وی با تاکید بر اینکه باید آموزش های مردمی در زمان بروز یک حادثه را در اولویت قرار داد، گفت: در حادثه سیل خرم آباد و مرگ یک دختر جوان دانشجو می توان گفت آنچه باعث این اتفاق شد سیل نبود چون سیلی در کار نبود بلکه بارشی شدید و آبگرفتگی معابر بود که در صورت آمادگی و پرهیز از دستپاچگی و استرس می توانست هیچ اتفاقی نیفتد.
برنامه های بزرگداشت روز و هفته زن امسال از 22 تا 29 اسفند ماه در لرستان برگزار می شود.

دیدگاه‌ها  

#1 سیروس 1395-12-05 17:58
یا افراطه پولدارن هار میشن یا فقیرن ندارن و هیچ کاری از دستشون بر نمیاد خودکشی می کنند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا