یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس اظهار داشت: در برخی تفکرات و دیدگاه‌ها، علم و تکنولوژی یکسان است در صورتی که اهداف آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.
برنامه "مناظره" رادیو گفت‌وگو با موضوع (تجاری‌سازی در علوم انسانی؛ فرصت یا تهدید) و با حضور محمد بیرانوندی نماینده مردم خرم‌آباد و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و حمید حیدری دبیر کارگروه علوم انسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به روی آنتن رفت.
محمد بیرانوندی تجاری‌سازی را فرآیند تبدیل فناوری به محصول و خدمات دانست و خاطرنشان ساخت: با نگاهی به تاریخچه تجاری‌سازی از قرن 19 تاکنون به این نتیجه می‌رسیم، بازیگر اصلی همه نیازهای جامعه که تجارت را به دنبال دارد، انسان است و بخشی از این نیازهای انسان به نیازهای فردی، فرهنگی و اجتماعی بر می‌گردد؛ بنابراین به ناچار تجاری‌سازی علوم انسانی ضرورت است.
وی با تاکید بر اینکه باید اصطلاحات در این حوزه مانند تجاری سازی و کاربردی سازی را از همدیگر منفک کنیم، اظهار داشت: در برخی تفکرات و دیدگاه‌ها، علم و فنّاوری یکسان است در صورتی که اهداف آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. هدف از علم شناخت واقعیت‌ها است ولی هدف از تکنولوژی رفع نیازهای عملی است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: وقتی به تجاری سازی نگاه می‌کنیم، ممکن است مشتریان و مخاطبان مختلفی داشته باشیم و اساسا ساخت آن نیز بر همین اساس است زیرا بینش‌ها، حکومت‌ها و زیرساخت‌ها عواملی هستند که می‌توانند در تجاری‌سازی مؤثر باشند و همین‌ها نیز گاهی ممکن است در ایجاد فرصت و تهدید مؤثر باشند.
حمید حیدری در ادامه گفت: در کارگروه کاربردی سازی علوم انسانی در ستاد فناوری‌های نرم و هویت‌ساز، اولین پرسشی که برای خودمان طرح کردیم، همین مفهوم تجاری‌سازی علوم انسانی بود.
 
وی با بیان اینکه مفهوم تجاری علوم انسانی، ریشه‌دار است، اظهار داشت: در دهه 80 این مسئله خیلی جدی مطرح شد. البته مفهوم تجاری‌سازی بیشتر به فناوری است و خیلی تجاری‌سازی علم را انجام نمی‌دهیم هر چند که در دوره‌های اخیر، این مسئله نیز موردتوجه قرار گرفته است و انجام می‌شود.
دبیر کارگروه علوم انسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مراد از اصطلاح تجاری سازی را، تجاری سازی فناوری دانست و عنوان داشت: در حقیقت فرآیندی که از دانش می‌توان برای حل مسئله به دست آورد مورد توجه است زیرا هدف این است که یکسری مسائل را پاسخ دهیم؛ مسائلی که جامعه و دولت با آن‌ها سر و کار دارد و هر کدام از این بخش‌ها خریدار روش حل مسئله هستند. به طور خاص می‌توانیم بگوییم، تجاری سازی علوم انسانی؛ تبدیل نتایج تحقیقات به محصولات، خدمات و فرآیندهایی است که می‌توانند موضوع معاملات تجاری نیز باشند.
وی اضافه کرد: تجاری‌سازی به معنای کاربردی کردن نتایج تحقیقات و ارزش آفرینی اقتصادی نیز معنا می‌شود. در این دیدگاه، تاکید روی کاربرد نتایج تحقیقات علوم انسانی و پاسخ به واقعیت هایی است که مردم در زندگی روزمره‌شان با آن سر و کار دارند.
 

دیدگاه‌ها  

#1 دریکوند 1395-08-06 19:02
استان لرستان با دو میلیون نفر جمعیت بیمارستان تخصصی سوانح و سوختگی ندارد ولی ایلام با نیم میلیون نفر جمعیت بیمارستان مجهز سوانح و سوختگی دارد.فامیل ما در جاده خرم آباد به کوهدشت کار میکرد بعد قیر مذاب ریخت روی دستش ولی تو خرم آباد هیچ بیمارستان سوختگی نبود و مجبور شدن آمبولانس بگیرن و کلی هزینه بدن و ببرن اصفهان که بهش گفته بودن دیر آوردین و دستش عفونت حاد کرده.حالا خداوکیلی چرا استان ما با این جمعیت و یازده شهرستان هیچ بیمارستان سوختگی تخصصی نداره؟از مجمع نمابندگان استان در مجلس میخواهیم که بطور جدی پیگیر وضعیت درمان و بهداشت استان باشند
نقل قول کردن
#2 عزیزی 1395-08-06 19:42
دانشگاه علوم پزشکی استان باید به وزارت درمان و پزشکی درخواست بدهد چون واقعأ ما هم از لحاظ آموزشی و هم خدماتی و درمانی بسیار مشکل و کمبود داریم
نقل قول کردن
#3 حمیدی 1395-08-06 20:02
خواهش میکنم بدنبال جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای تکمیل طرحهای نیمه تمامی چون سدها,راه آهن,بزرگراه,طرح بندرخشک,نیروگاه لرستات,صنایع پایین دست پتروشیمی,پالایش گاه و احداث بیمارستانهای جدید باشید
نقل قول کردن
#4 آرمین 1395-08-06 20:46
مردم خرم آباد دارن از فقر و بدبختی هلاک میشن
نمایندمون داره راجع به تکنولوژی صحبت می کنه!!!
پس بندرخشکت چی شد؟
نقل قول کردن
#5 منوچهری 1395-08-06 20:51
بیکاری,فقراقتصا دی,مهاجرت,اعتیا د عمده مشکلاتاستانند امیدوارم نمایندگان استان با همت جهادی کارهای مثبتی در جهت رفع معظلات استان بردارند
نقل قول کردن
#6 محمدی 1395-08-06 22:18
صنایع راکد را فعال کنند
زمینهای دیم را آبی
جاده ها را چهارخطه
نقل قول کردن
#7 سیاوش 1395-08-06 22:35
کارخانه سیمان خرم آباد کدامین سال به بهره برداری میرسد؟
نقل قول کردن
#8 رامين 1395-08-07 01:33
اقای بیرانوند پس شعارهایی که می دادی چی شد؟
نقل قول کردن
#9 احمدوند 1395-08-07 09:11
نمایندگان استان نمی توانند ساخت صنایع و ماشین آلات کشاورزی و دامپروری را در استان پایه گذاری کنند؟
چرا در کل استان هیچ دانشگاه صنعتی نداریم؟
چرا لرستان با دوهزار و پانصد کیلومتر رودخانه داعمی محروم نامیده میشود و استان یزد که نصف ما جمعیت دارد و محتاج آب دیگر استانهاست صنعتی و برخوردار است؟
آیا نمایندگان تمام ادوار ما توانسته اند مشکلات و معضلات و کمبودها را در کنار پتانسیلهای ما را به اطلاع دولتمردان برسانند؟
نقل قول کردن
#10 حمید ت 1395-08-07 09:34
حرف زدن چه آسان،عمل کردن چه مشگل :-|
نقل قول کردن
#11 توکلی 1395-08-07 11:39
خرم آباد و چگنی باید سه نماینده در مجلس داشته باشند.خرم آباد هیچوقت نماینده ای که دانش آموخته علوم اقتصادی باشد را نداشته است
نقل قول کردن
#12 احسان 1395-08-08 08:30
پس بندر خشک ایجاد میکنم چی شد؟
نقل قول کردن
#13 فرهادی 1395-08-08 11:45
به نقل از احسان:
پس بندر خشک ایجاد میکنم چی شد؟

انتخابات تموم شد دیگه احتیاجی نداریم به بندر خشک
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا