یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

خبري ناخوشايند باعث شد تا موجي از خشم و ناراحتي بين مردم خرم‌آباد به خصوص آن‌ها كه از ديرباز در اين شهر سكني داشته‌اند و نسبت به آن عشق و تعصب مي‌ورزند، ايجاد شود: «خانه تاريخي آيت‌الله حاج‌آقا روح‌الله كمالوند از مراجع و بزرگان روحانيت خرم‌آباد و لرستان به پاركينك تبديل مي‌شود!»
اين موضوع باعث شد تا حتي انجمن لرستاني‌هاي مقيم تهران نيز با ارسال نامه‌اي براي استاندار، مراتب اعتراض خود را بيان داشته و خواهان جلوگيري از اين اقدام نابخردانه شوند.
در متن نامه سيد ابراهيم موسوي‌نژاد رئيس هيأت مديره انجمن لرستاني‌هاي مقيم مركز خطاب به استاندار لرستان آمده است:
جناب آقاي مهندس بازوند استاندار محترم استان لرستان
به قرار اطلاع منزل سابق حضرت آيت‌الله كمالوند كه يكي از قديمي‌ترين ساختمان‌هاي خرم‌آباد با بيش از 70 سال قدمت [از آخرين تجديد بناي آن] تصميم گرفته شده به پاركينگ تبديل شود. صرف نظر از منزلت علمي، ديني، ملي و محلي آن فقيد سعيد، اين‌گونه بناها در استاني كه قرار است تبديل به مقصد گردشگري شود، واجد اهميت فوق‌العاده فرهنگي و جاذبه گردشگري است. چنين اقدامي با هر توجيهي، دون شأن آن عالم بزرگوار و توهين به مردم لرستان است.
درخواست دارد به هر ترتيبي كه صلاح مي‌دانيد، جلوي اين اقدام غيراصولي گرفته شود و اين بناي فرهنگي و كم‌بديل، پس از بازسازي شايسته، جهت بهره‌برداري در اختيار سازمان ميراث فرهنگي قرار گيرد.
انجمن لرستاني هاي مقيم تهران آمادگي خود را براي هر گونه همكاري در اين راستا اعلام مي‌دارد.

خانه تاريخي آيت‌الله كمالوند، پاركينگ مي‌شود!/ شهرداري خرم‌آباد، بافت فرسوده را با تاريخي اشتباه گرفته است

البته لازم به توضيح است كه قدمت اين بنا در منطقه موسوم به محله كمالوندها در عصر قاجار به بيش از 200 سال مي‌رسد و اجداد آيت‌الله كمالوند(1343-1280) كه از بزرگان خرم‌آباد بوده‌اند، در اين منزل اقامت داشته‌اند و آخرين تجديد بنا و مرمت، حدود 70 سال قبل روي اين ساختمان در كوچه‌اي كه از سبزه‌ميدان به طرف سرگرداب و چشمه آب‌اراز و سه راه دارايي مي‌رود، انجام شد. چندي قبل در نزديكي اين ساختمان، يك پاركينگ طبقاتي ديگر ساخته شد. (در شمال خياباني كه از سبزه‌ميدان به سمت پشت بازار مي‌رود)
آيت‌الله كمالوند سال 1336 در اين منزل 48 ساعت بست نشست (متحصن شد) و حكومت پهلوي را ناچار كرد نسبت به خواسته‌هاي مردم خرم‌آباد سر تعظيم فرود آورد.
بخش غربي شهر خرم‌آباد كه محل اوليه‌ي اين شهر نيز بوده است، ظرف ساليان اخير مورد بي‌مهري‌هاي مختلف قرار گرفته و متوليان شهر بدون توجه به اهميت بناهاي تاريخي اين محلات، به بهانه‌ي ساماندهي بافت فرسوده، در حال تخريب آن‌ها بدون توجه به ارزشي تاريخي‌شان هستند.
 
سيد فريد قاسمي از محققان برجسته لرستاني در اين خصوص به خبرنگار ما گفت: مسئولين شهرداري تفاوت بافت فرسوده و بافت تاريخي را متوجه نشده‌اند و لذا فكر مي‌كنند با خريداري و صاف كردن ساختمان‌هايي كه در محلات كهن پشت‌بازار و درب دلاكان قرار دارند و تبديل آن‌ها به خيابان و فضاي سبز، در حال خدمت به شهر و مردم خرم‌آباد هستند.
وي در ادامه با بيان اين كه با مرمت برخي از اين منازل تاريخي مي‌توان علاوه بر حفظ تاريخ معاصر خرم‌آباد، اقدام به جذب گردشگر و حتي درآمدزايي نمود، افزود: تبديل كردن ساختمان‌هاي قديمي يكي از كوچه‌هاي اين محلات به فضا و لوكشين ساخت سريال‌هاي تاريخي، مي‌تواند باعث شود بسياري از فيلم‌هاي سينمايي كشور در خرم‌آباد تصويربرداري شوند و از اين موضع به عنوان يكي ظرفيت بزرگ رسانه‌اي و گردشگري براي اين شهر تاريخي و محروم استفاده كرد.
قاسمي با اشاره به اظهارات علي‌محمد ساكي (شهردار فقيد خرم‌آباد در دهه 50)، بيان داشت: مرحوم ساكي دهه 60 با تأسف از تخريب ساختمان‌هاي موجود براي ايجاد خيابان "كمربندي" پشت‌بازار خرم‌آباد ياد مي‌كرد و مي‌گفت «اگر قبل از تخريب، به ايتاليا سفر كرده بودم، هرگز اين ظرفيت بزرگ تاريخي شهر را از دست نمي‌دادم، اما افسوس كه سفر من براي كسب تجارب شهرسازي به ايتاليا و مشاهده ابتكار آن‌ها در اين زمينه، پس از تخريب بخش‌هايي از بناهاي كهن خرم‌آباد صورت گرفت.»
وي در بخش ديگري از سخنانش با بيان اين كه براي ثبت جهاني آثار باستاني مد نظر يونسكو، نبود ساختمان‌هاي چند طبقه در نزديكي آثار باستاني و تاريخي به خاطر پوشاندن نماي آن‌ها و نيز ايجاد بافت ناهمگون با بناهاي قديمي از الزامات است، افزود: اگر سعي داريم آثار باستاني و تاريخي خرم‌آباد را ثبت يونسكو كنيم بايد اجازه بلندمرتبه‌سازي در نزديكي اين بناها را ندهيم.
 
بقاياي منزل حاج محمدعلي رسولي آخرين كدخداي پشت بازار در عصر قاجار

اينك به جاست متوليان شهر از شهردار تا شوراي شهر گرفته، قبل از هر تصميمي، از تجارب ديگران درس بگيرند و با انتصاب و مشاوره افراد خبره و كاردان نسبت به تصميم‌گيري در اين زمينه‌ها اقدام نمايند، بلكه چنين تصميمات عجيبي باعث افسوس ابدي و بي‌فايده نگردد.
به هر حال، از اين پس رسانه‌ها و مردم خرم‌آباد در مقابل تصميمات نابخردانه و يا تعمدي عده‌اي، ساكت نخواهند نشست و اخيراً نيز انجمن‌هاي مردم‌نهاد خرم‌آباد تصميم گرفته‌اند از مدير كل اسبق ميراث فرهنگي لرستان (در سال 1388)  كه به جاي "مرمت"، دستور "بازسازي" پل تاريخي شاپوري (پل شكسته) خرم‌آباد (مربوط به دوره ساساني) را داد، در مراجع قضايي اعلام شكايت كنند، بلكه درس عبرتي بدهند به كساني كه عشق گرفتن پست و مقام دارند، اما آداب مديريت را نمي‌دانند و توانايي لازم را ندارند!
نيكوست شهرداري و شوراي شهر نيز به جاي انتصاب برخي از اقوام و دوستان به عنوان مشاور، از كساني در اين مناصب استفاده كنند كه واقعاً نسبت به خرم‌آباد و ظرفيت‌هاي آن، شناخت كامل و درست دارند.
 


ر - ج

دیدگاه‌ها  

#1 سپهر 1394-05-29 11:31
با اين شير تو شيري كه ما الان شاهدش هستيم حالا حالاها خبري از ثبت جهاني اثار باستاني استان لرستان نيست!اخه چه معني داره كه اداره ميراث فرهنگي به حريم فلك الافلاك برگرده. مگه قرار نبود حريم اين قلب هميشه تپنده ي خرم اباد به طور كامل ازادسازي بشه؟!
نقل قول کردن
#2 قديمي 1394-05-30 02:38
اينها را كسي بايد دنبال كند كه از اهالي قديمي خرم اباد باشد
نقل قول کردن
#3 شهروند 1394-05-30 11:13
از برخي مسئوليني که قدمت شهرنشینی انها کمتراز بیست سال است چه انتظاری باید داشت؟ چرا فکری به حال بام خرم اباد نمیکنید؟ تاکی میخواهید این مردم رو دق بدید؟ خدا از كساني که ناتوانند ومسولیت میگیرند تقاص بگیره
نقل قول کردن
#4 شهروند 1394-06-01 19:07
وقتی اینگونه رهها شده و تبدیل به مخروبه شده بهتر است کار مثبت تری را انجام داد...
نقل قول کردن
#5 شهر وند 2 1394-06-01 20:15
به نقل از شهروند:
از برخي مسئوليني که قدمت شهرنشینی انها کمتراز بیست سال است چه انتظاری باید داشت؟ چرا فکری به حال بام خرم اباد نمیکنید؟ تاکی میخواهید این مردم رو دق بدید؟ خدا از كساني که ناتوانند ومسولیت میگیرند تقاص بگیره


خوب است بدانید که سوابق اجرایی همین برخی مسئولین از بیست سال که سهل است بلکه گمان میکنم از سن شما خیلی خیلی بیشتر باشد !!! 8)
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا