یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

 آیین "خون صلح" به نزاع هشت ساله و دیرینه ای که به دلیل وقوع سه فقره قتل و زخمی شدن ۴۰ نفر در روستای "بگوردی" دلفان به وجود آمده بود، پایان داد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، سال ۹۷ در جریان یک نزاع محلی در روستای بگوردی بخش خاوه دلفان سه نفر به قتل رسیدند و ۴۰ نفر زخمی شدند که این نزاع دیرینه روز چهارشنبه با برپایی مراسم خون صلح پایان یافت و ۵۰ پرونده قضایی در این رابطه مختومه شد.
معاون قضایی دادگستری لرستان در این آیین گفت: در سال جاری ۲۱ فقره پرونده قتل عمد در استان به صلح و سازش تبدیل شده است و تلاش می شود تا پایان سال‌ به ۲۵ مورد افزایش یابد.
یارالله کاکولوند با بیان اینکه ۴۵درصد پرونده های قضایی استان لرستان تبدیل به سازش می شود خواستار تلاش بیشتر ریش سفیدان، شوراهای حل اختلاف و صلح یاران برای افزایش این آمار شد.
امام جمعه دلفان نیز با قدردانی از تلاش های صورت گرفته در راستای برقراری صلح و سازش در روستای بگوردی اظهار داشت: خانواده‌های بزرگوار مقتولان این پرونده کار با عظمتی انجام دادند و با گذشت در اوج قدرت، عفو کریمانه، رافت اسلامی و تجلی معارف اسلامی را به نمایش گذاشتند.
حجت الاسلام محمد یوسف خانی افزود: خانواده های مقتول، با صلح و سازش، برادری را در روستای بگوردی خاوه حاکم کردند.
در آیین خون صلح طوایف و خانواده هایی که به دلایلی بین نزدیکان آنها قتل رخ داده است کینه های چند ساله را کنار می گذارند و ریش سفیدان بالاخره موفق می شوند رضایت خانواده ها را برای صلح و سازش جلب کنند بنابراین این مراسم نه آشتی بین ۲ فرد و خانواده کوچک که به‌عنوان پیمانی در سطح بزرگ ایل و طایفه‌ای برقرار می‌شود.

دیدگاه‌ها  

#1 شهروند 1402-11-18 19:35
بافت قبیله‌ای و ایلیاتی منطقه و نبود کشاورزی صنعتی و نبود سد باعث ایجاد این کشمکش های تعصبی شده است
نقل قول کردن
#2 رسول 1402-11-18 22:28
۳ کشته و ۴۰ نفر زخمی سر اختلاف زمین؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا