یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مدیر کل امور مالیاتی استان لرستان با اعلام بخشودگی جرایم مالیاتی به مناسبت گرامی داشت دهه مبارک فجر و تکریم مودیان، گفت: لرستان در طول سال بیشترین بخشودگی جرائم را در سطح کشور داشته است. ما ۹۰ درصد به بالا جرائم را می‌بخشیم چرا که هدف ما برقراری عدالت و رضایت است.
اسماعیل احمدی مدیر کل امور مالیاتی استان در نشستی اختصاصی با یافته که به مناسبت گرامیداشت دهه مبارک فجر انجام شد، چگونگی محاسبه مالیات و چگونگی هزینه کردن آن در استان و مشکلاتی این حوزه را تشریح کرد.
 


مهم‌ترین منابع درآمدی استان کجاست؟ شاخص‌های تحقق درآمد‌های مالیاتی در ده ماهه نخست سال و مقایسه با سال قبل چگونه است؟
۹۲درصد درآمد استان را مالیات‌ها تشکیل می‌دهد. که معمولاً بعد از محقق شدن درآمد‌ها و تخصیص آن، مازاد آن توسط استانداری به سازمان مدیریت ارجاع می‌دهند تا برای توسعه استان هزینه شود.
امسال ۱۵۵۰ میلیارد تومان درآمد مالیاتی استان پیش‌بینی شده که تا به حال ۱۳۰۰ میلیارد تومان از آن را وصول کردیم که به طور صددرصد محقق شده است و این درآمد نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است
 
از دریافت مالیات چگونه به عنوان ابزار توسعه در استان استفاده می‌شود؟
هدف همه دولت‌ها ایجاد رفاه است که شامل امنیت، آموزش، بهداشت و خدمات رفاهی است و دولت برای ایجاد رفاه نیازمند درآمد است. یکی از مهم‌ترین منابع ثابت دولت‌ها در دنیا، مالیات‌ها هستند که ۷۰ درصد درآمد آن‌ها را تشکیل می‌دهند. میزان درآمد مالیاتی در ایران ۳۵درصد است و وجود این رقم نشان می‌دهد که فرارمالیاتی در ایران بسیار زیاد است.
 
آیا پدیده فروش فاکتور در لرستان جاری است؟ راهکار مقابله با این پدیده چگونه است؟
شرکت‌های صوری به خصوص آن‌ها که فاکتور‌های فروش غیرواقعی تولید می‌کنند خود باعث فرار مالیاتی می‌شود. به عنوان مثال، وقتی قیمت یک جنس را دو برابر آن چه هست اعلام می‌کنند سود آن کالا نصف می‌شود و مالیات آن کاهش می‌یابد. این تخلف در لرستان محدود است و تا به حال ۵ شرکت در این باره شناسایی شده‌اند که برخی از آن‌ها، با وجود فعالیت اقتصادی، اقدام به صدور فاکتور‌های غیرواقعی و کد فروشی می‌کنند.
برای شناسایی این قبیل تخلفات، معمولاً حسابرس‌ها به فاکتور‌هایی می‌رسند که حواله باربری ندارند و یا مبلغ فروش معلوم نیست و گزارش معاملات فصلی (گزارشات فصلی خرید و فروش) ماده ۱۶۹ ارسال نمی‌شوند، که این موارد را، برای ما ارسال می‌کنند و ما هم آن‌ها را برای پیگیری به سازمان ارسال می‌کنیم.
 
وضعیت پرونده‌های مربوط به فرار‌های مالیاتی از نظر گستردگی چگونه است؟ در سال‌های اخیر، چه تمهیداتی برای پیشگیری از فرار مالیاتی در نظر گرفته شده است؟
برخی مودیان به فکر فرار مالیاتی هستند و این معضل در جامعه پزشکی بسیار زیاد است. در سال جاری حدود ۶۰۰ گزارش فرار مالیاتی دراستان گزارش شده است. برای محاسبه مالیات مشاغل مختلف، استفاده از دستگاه کارت خوان برای خرید و چک کردن حساب‌های بانکی افراد موجب شده تا به رقم تقریباً دقیقی از درآمد افراد دست پیدا کنیم هم چنین در سال جاری، حتی مبالغی را هم که کارت به کارت می‌شود قابل محاسبه است که مشمول مالیات می‌شوند. البته دسترسی امور مالیاتی فقط به حساب‌های تجاری هر فردی است و اطلاعات حساب‌های خصوصی مد نظر ما نیست و اگر یک نفر در طول ماه بیش از ۱۰۰ تراکنش داشته باشد باید به امور مالیاتی مراجعه کند زیرا یک حساب معمولی، تراکنش‌های محدودی در طول سال دارد.
 هم چنین هر تراکنشی مشمول مالیات نمی‌شود مثلاً پولی که حاصل یک معامله مثل خرید و فروش ماشین، ملک و... به حساب افراد واریز شود در صورت ارائه اسناد، از مالیات معاف است.
ما برای جلوگیری از فرار مالیاتی نیازمند حمایت مردم هستیم و از آن‌ها می‌خواهیم در صورت مشاهده هرگونه تخلفی از طریق سایت سودزنی و یا شماره تلفن ۱۵۲۶، سازمان مالیاتی را در جریان قرار دهد.
 
-برخی از مودیان از شناسایی درآمد از طریق گردش عملیات کارت خوان گلایه دارند، نظر شما در این باره چیست؟
این یک قانون است و دستگاه کارت خوان مصداق اصلی درآمد است و هیچ‌وقت یک شخص برای استفاده شخصی این دستگاه را خریداری نمی‌کند.
 


-برای اخذ مالیات از سلبریتی‌ها و یا اینفلوئنسر‌ها و فعالان مجازی اقدامی شده است؟
ما معمولاً در لرستان سلبریتی و فعال مجازی که شامل مالیات شود نداریم.
 
میزان سهم شهرداری‌ها از مالیات ارزش افزوده در نه ماهه ابتدای سال چه میزان بوده است؟ آیا این سهم در موعد مقرر پرداخت شده است؟
سهم شهرداری تا به حال ۳ درصد بوده که مطابق قانون، در سال جدید به ۴ درصد رسیده است. در سال جاری ۱۳۰ میلیارد تومان از محل عوارض، به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و روستا‌ها پرداخت شده است. ۱۴۵ میلیاردتومان پرداختی ما به شهرداری در سال گذشته بوده است و سهم شهرداری‌ها به طور کامل پرداخت شده است.
 
- آیا تمهیداتی برای به حداقل رساندن زمان رسیدگی و قطعیت پرونده‌های مالیاتی در نظر گرفته شده است؟
هفت مرحله برای قطعی‌سازی پرونده‌های مالیاتی وجود دارد و زمانی کوتاه می‌شود که ما و مودیان به توافق برسیم و همیشه چالشی در این میان وجود داشته، چرا که درآمد مودی در این میان به طور کامل مشخص نبوده است.
ما معمولاً میزان مالیات را به صورت تقریبی محاسبه می‌کردیم و ممکن بود مودی با آن موافق نباشد و آن را انکار کند، اما در حال حاضر با وجود دستگاه‌های کارت‌خوان، درآمد مودی مشخص است و دیگر امکان انکار آن وجود ندارد و زمان این قبیل پرونده‌ها کاهش یافته است.
 
-پیش‌بینی مالیات در سال ۱۴۰۲ در حوزه‌های مختلف چه میزان است؟ رشد درآمد‌های مالیاتی استان در سال آینده چگونه محقق می‌شود؟
سازمان سعی دارد که منابع جدید را شناسایی کند وقتی مالیات‌ها مصوب می‌شوند معمولاً بعد از گذشت یک سال افزایش می‌یابند سازمان نمی‌خواهد فشار بیشتری به مودیان وارد شود، بنابراین با شناسایی منابع جدید و جلوگیری از فرار مالیاتی، اقتصاد زیرزمینی، واردات و صادرات قاچاق اجناس می‌خواهد این درآمد را افزایش دهد.
هم چنین میزان افزایش درآمد دولت در این زمینه، بستگی به فرهنگ‌سازی مردم دارد اگرمشاغل پردرآمدی چون پزشکان، وکلاً و تولیدکنندگان، پرداخت مالیات را به عنوان وظیفه شرعی و قانونی خود بدانند و مشاغلی چون سفیدکاران، بنا‌ها و نقاش‌ها که درآمد خوبی دارند وارد چرخه پرداخت مالیات شوند، درآمد دولت به میزان چشمگیری افزایش می‌یابد و پیش‌بینی می‌شود که درآمد مالیاتی سال آینده ۶۰ درصد افزایش یابد.
اظهارنامه‌ها نسبت به سال قبل۷۰ درصد افزایش یافته است. سال قبل ۱۰۵ هزار اظهارنامه داشتیم در بخش اصناف و مشاغل که امسال به ۱۸۷ هزار رسید.
 
پیش‌بینی شما از میزان درآمد استان از طرح عایدی سرمایه که کلیات آن در مجلس به تصویب رسیده است چگونه است؟
قرار است مالیات بر عایدی سرمایه در سال آینده اجرا شود که تحقق آن بسیار سخت است چرا که باید از افرادی که پرونده مالیاتی ندارند مالیات گرفته شود.
 
چه تسهیلاتی برای مودیان در نظر گرفته‌اید؟
لرستان بیشترین بخشودگی جرائم را در سطح کشور داشته است. ما ۹۰ درصد به بالا جرائم را می‌بخشیم چرا که هدف ما برقراری عدالت و رضایت است. در سال جاری ۲۵۰میلیاردتومان بخشودگی جرائم را برای مودیان خوش حساب و کم بضاعت داشتیم.
 
خبر خوش: بخشودگی جرایم مالیاتی به مناسبت گرامی داشت دهه مبارک فجر و تکریم مودیان
مدیر کل امور مالیاتی استان لرستان در پایان از بخشودگی جرایم مالیاتی به مناسبت گرامی داشت دهه مبارک فجر و تکریم مودیان خبر داد و گفت: به مناسبت گرامیداشت دهه مبارک فجر و تکریم مودیان مالیاتی، اختیار بخشودگی جرایم مالیات و عوارض هر سال/ دوره برای مؤدیانی که نسبت به پرداخت بدهی سال یا دوره مربوط تا آخر بهمن ماه سال جاری اقدام کنند درخصوص اشخاص حقیقی تا سقف ۲میلیارد ریال و در مورد اشخاص حقوقی تا سقف سه میلیارد ریال، به مدیران کل امور مالیاتی تفویض شده است.
 
 گفتگو: فاطمه دارابی/ یافته

دیدگاه‌ها  

#1 مخاطب 1401-11-20 10:04
سود بانکی معاف از مالیات است آنوقت خودرویی که چند سال زیر پا بود باید مالیات بدهید ؟!!
نقل قول کردن
#2 احمدی 1401-11-20 10:05
چند سال پیش خانه را فروخته‌ام و سند به نام خریدار زده‌ام اما اکنون پیامک خانه خالی دریافت کرده‌ام و سازمان مالیاتی نیز هشدار داده اگر مالیات ندهید خودمان وصول می‌کنیم.
تکلیف ما چیست؟
نقل قول کردن
#3 ناصر 1401-11-20 10:06
قطعا ایجاد و توسعه پایه‌های مالیاتی جدید از ضرورت‌های انکارناپذیر شرایط کنونی کشور است اما نباید با سراسیمگی ناشی از ترک فعل مسئولان یا اشتباهات پرتکرار، با اطلاعات ناقص و اشتباه مردم را به دردسر انداخت. کج سلیقی در اجرای این قانون آنچنان عریان است که نه تنها حس مثبت برای همگان ایجاد نمی‌کند که بر دغدغه جامعه آنهم در پایان سال می‌افزاید.
نقل قول کردن
#4 کارمند 1401-11-20 10:07
برخی پزشکان برای فرار مالیاتی در مطبهایشان کارتخوان ندارند و مریض ها را به دنبال پول نقد آواره کوچه و خیابانها می کنند. چرا باید من کارمند که ماهانه 10میلیون حقوق میگیرم همون اول قبل از کسورات مالیات را از حقوقم کم میکنند ولی پزشکی که روزانه بیش از 10 میلیون درآمد دارد فرار مالیاتی دارد آیا قانون فقط برای ضعفاست؟

من کاری به مالیات گرفتن از آنها ندارم .
نقل قول کردن
#5 مرتضی 1401-11-20 10:08
خانواده ای که از شهرستان اومده یا یا افراد مسن باید دنبال پول آواره بشوند که چی که فلان پزشک با تحصیلات عالیه نمیخواهد مالیات بدهد.
نقل قول کردن
#6 سعید 1401-11-20 13:58
مأموران مالیاتی که به‌ عنوان بازرس مالیاتی مکلف به انجام امور تشخیص مالیات هستند، باید دسترسی کامل به اطلاعات مالیاتی و اقتصادی مودی داشته باشند. و جهت بر قراری عدالت مالیاتی موانع در این زمینه باید بر طرف گردند.
نقل قول کردن
#7 سعدنیایی 1401-11-23 12:14
من رفتم پیش متخصص قلب کارت کشیده رسیده کارت خوان بنام لوازم آرایشی()بود
نقل قول کردن
#8 سرداری 1401-11-23 12:15
چرا مالیات کارکنان را ازحقوق کسر میکنندوقبل ازحقوق بحساب امورمالیاتی واریزمیشه ولی با پزشکان ومغازه دارها وبازاریها کاری ندارن
نقل قول کردن
#9 یوسف 1401-11-23 12:17
ماهانه لیست بدهکاران مالیاتی به ادارت ارسال میشه . جهت اعلام طلب انها ازادارات وموسسات. چرا با این بدهکاران مالیاتی که اکثرا شرکتها.موسسات . پیمانکاران و پزشکان هستن و در استان در حال فعالیت می باشند برخورد قانونی نمیشه
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا