یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان از هزینه ۲۰۰ میلیارد تومانی طی چهار سال گذشته برای تملک عرصه قلعه تاریخی فلک‌الافلاک خرم‌آباد خبر داد.



به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان لرستان، عطا حسن‌پور امروز یک‌شنبه ۱۵ آبان‌ماه ۱۴۰۱ با بیان خبر گفت: « به منظور ساماندهی حریم و عرصه قلعه فلک الافلاک خرم‌آباد و در راستای انجام مقدمات ثبت جهانی آن، طی چهار سال گذشته 200 میلیارد تومان برای تملک عرصه این اثر ماندگار تاریخی، فرهنگی هزینه شده است.»
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان عنوان کرد: «همچنین آزادسازی گوشه شمالی پل "گپ" نیز امسال با خرید و تخریب یک باب مغازه انجام می‌شود.»
او با بیان اینکه بیش از ۳۵ میلیارد تومان از اعتبار سفر رییس جمهور برای آزادسازی حریم فلک‌الافلاک هزینه شده افزود: «‌۵۰ میلیارد تومان اعتبار سفر سال گذشته رییس‌جمهور به استان برای تملک عرصه‌های تاریخی اختصاص یافت که تاکنون ۳۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از این مبلغ به منظور ساماندهی حریم و عرصه قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد هزینه شده است.»
حسن‌پور اضافه کرد: «‌ این مبلغ برای خریداری و ساماندهی ضلع شمالی این اثر تاریخی هزینه شده و در این راستا هفت باب مغازه واقع در ضلع شمالی قلعه نیز خریداری و آماده تخریب هستند.»
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بیان داشت: « اکنون سند مالکیت این مغازه‌ها به نام میراث‌فرهنگی صادر شده و انشعاب آب، برق و گاز آنها نیز قطع است که با تخریب این سازه‌ها، ۶۰ درصد از حریم ضلع شمالی قلعه فلک الافلاک آزاد می شود.»
حسن‌پور تاکید کرد: «قلعه فلک‌الافلاک از سال 89 تاکنون در فهرست موقت ثبت آثار جهانی قرار دارد و پیشنهاد ثبت جهانی آن در بسته‌ای با پیوست دره خرم‌آباد و پل شکسته ارایه شده است.»
گفتنی است قلعه تاریخی فلک‌الافلاک بر بلندای تپه‌ای باستانی در مرکز شهر خرم‌آباد واقع شده که در منابع تاریخی مکتوب با عنوان‌های متفاوت دژ شاپورخواست، سابرخاست، دزبر، قلعه خرم‌آباد و فلک‌الافلاک از آن نام برده شده است.

دیدگاه‌ها  

#1 خورشیدی 1401-08-16 10:24
والا یونسکو بیشتر کمک کرد و پول داد
نقل قول کردن
#2 سید رسول موسوی 1401-08-16 10:27
رهبر انقلاب در سفر سال ۱۳۷۰ به خرم‌آباد در جمع مردم دستور دادند حریم قلعه فلک الافلاک بخاطر کمک به مردم و اشتغال جوانان و گسترش گردشگری آزادسازی شوند تقریبا ۳۱ سال از دستور تاریخی رهبر انقلاب می‌گذرد و با اینکه روسای مجلس و دولت‌ها و وزرای میراث فرهنگی بارها و بارها اعلام کردند که حریم قلعه آزادسازی شود ولی همچنان مغازه‌های فرسوده و قدیمی روبرو قلعه که تبدیل به کارگاه کابینت سازی شده اند ول کن نیستند و جمع آوری نمیشوند امیدوارم بزودی تخلیه کنند
نقل قول کردن
#3 سلاحورزی 1401-08-16 10:30
طرح چهارباغ اصفهان سال ۱۳۸۹ از دولت و مجلس بودجه گرفت و تمام مغازه های قدیمی را تخریب کردند و خیابان را تعریض کردند بخاطر جلب گردشگری و رونق اقتصادی مرکز شهر اصفهان و در این خیابان شما حتی فیلتر سیگار هم نمی بینید ولی در خیابان روبرو قلعه و درب ورودی تبدیل به پارکینگ و چاقو فروشی و لباس نظامی و دستفروشی و کابینت سازی شده حتی پیاده رو نداره و جسارت آدمهای ولگرد میان اونجا ادرار می‌کنند انصافا گردشگر کجا پارک کنه؟ کجا غذا بخوره؟ سرویس بهداشتی کجاست؟ فروشگاه صنایع دستی و غذایی کجاست؟ آخه چرا این وضع بَد ساماندهی نمیشه؟
نقل قول کردن
#4 چگنی 1401-08-16 10:32
هر روز از میدان آزادی خرم‌آباد تا میدان استانداری ترافیک سنگینه و هر روز جلو سینما استقلال ترافیک سنگینه بخاطر اینکه پُل گپ (صفوی) مال دوره صفویه است و باریک و قدیمه و گنجایش نداره و خیابون‌ها قدیمی و باریک هستن و هیچ پارکینگ طبقاتی وجود نداره و خداوکیلی تو اون ترافیک و شلوغی چطور گردشگر بیاد؟ شهرداری خرم‌آباد نمیتونه حداقل یک پل جایگزین بسازه؟؟؟
نقل قول کردن
#5 آرش سهرابی 1401-08-16 10:34
همش شعاره والا حتی توان ندارند یک پلی بسازند یا خیابانی را پهن کنند از سال ۱۳۵۲ گفتن که قراره خیابان حافظ تعریض کنند ولی بعد از ۵۰ سال والا ما چیزی ندیدیم شهرداری فقط پارک می‌سازه و بلوار رنگ میکنه همین :cry:
نقل قول کردن
#6 رشنو 1401-08-16 12:51
ببخشید دقیقا به کجاش هزینه شده؟ سپاه که پادگانی تو اول شصت متری ساخته ولی تاکنون تخلیه نکرده و خیابان روبرو قلعه هم تمام مغازه های کابینت سازی هستند پس ما ندیدیم کجا هزینه شده؟
نقل قول کردن
#7 جودکی 1401-08-16 12:53
تمام نهادها و ادارات و سازمان‌ها یک ردیف بودجه دارند اگر استفاده نکنند برگشت زده میشه تهران و بهتر اینه که استفاده بشه و برگشت نزنند
نقل قول کردن
#8 دیناروند 1401-08-16 18:22
بخدا اینا همش حرفه وگرنه هرجا دیگه بود بعد از ۳۲ سال حتما آزادسازی و ثبت جهانی شده بود شهرداری خرم‌آباد حتی نمیتونه دستفروشهای سبزه میدان رو جمع کنه و درب ورودی قلعه شما برید نگاه کنید حتی پیاده رو نداره و درختها کج شدن بسمت خیابان
نقل قول کردن
#9 حاج میرزا 1401-08-17 10:06
داداش لطفا برق قلعه را خاموش کنید فکر کنم همه بودجه را میدن اداره برق یا از برق امام استفاده کنید یا فقط اعیاد چراغ ها را روشن کنید
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا