یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

این روزها با گذر از برخی مناطق استان، دودهایی غلیظی به چشمتان میخورد که نفس کشیدن را هم برایتان سخت خواهد کرد؛ همچنین کشاورزانی را خواهید دید که در کنار زمین نظاره گر آتش گرفتن کاه و کلش زمین خود هستند و یا به شعله ور شدن این آتش کمک میکنند. ( امروز پیام های متعدد از  مناطق جنوبی خرم آباد از جمله ویسیان را داشتیم).


 


بی شک این اقدام مضرات زیادی دارد؛ کاهش مواد آلی خاک،درنتیجه  سبب کاهش عملکرد محصول‌،کاهش تحمل گیاه نسبت به آفات ،بیماری‌ها،خشکی،گرما ، سرما و... ، از‌ بین رفتن ساختمان خاک ، هدر رفت عناصر مهم موجود درخاک ‌مانندنیتروژن،کربن،گوگرد وغیره توسط آتش سوزی ،ازبین رفتن موجودات زنده و مفید خاک مانند کرم‌های خاکی،باکتری ها ،میکروارگانیسم های مفید و...، افزایش خطر آبشویی و فرسایش خاک و بالا رفتن ph خاک ، افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای در اتمسفر و آلودگی محیط زیست  ،عدم تامین علوفه و خوراک دام ،افزایش تصادفات جاده ای ناشی از دود وکاهش دید رانندگان ،اختلاط گازهای سمی و خطرناک در هوا و تشدید و  مهمتر از همه بروز بیماری‌های تنفسی در اثر استنشاق هوا توسط شهروندان و مسافران در حال گذر  از جمله مهمترین مضرات این اقدام هستند.
آموزش عمومی به کشاورزان، نظارت و جریمه خاطیان و همچنین استفاده ازکمباین های دارای سیستم کاه خردکن ، دیسک و شخم زدن بقایای گیاهی در خاک و آبیاری سنگین به همراه اوره پاشی جهت تسریع در پوسیدگی  در کشت برنج.، پخش کردن کاه و کلش برداشت شده بین ساقه های باقی مانده برنج جهت پرورش رتون، تا سبب  جلوگیری از  رشد علف‌های هرز  ، افزایش ماده آلی خاک ، حفظ رطوبت و بهبود وضعیت ساختمان خاک اقداماتی است که  باعث جلوگیری از مضرات سوزاندن کاه و کلش بعداز برداشت میگردد.
 
پایگاه خبری یافته

دیدگاه‌ها  

#1 پدرام گودرزی 1401-07-28 12:35
وظیفه جهاد کشاورزی است باید به مردم آموزش بده
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا