یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان گفت: بیش از ۲۱۸ روستا که در معرض خطر رانش زمین در لرستان هستند شناسایی شده است.
به گزارش روز سه شنبه یافته، شیرزاد نجفی با اشاره به اینکه لرستان به علت قرارگیری در کمربند میانی زاگرس شرایط خاص زمین‌شناسی، تغییرات شدید کاربری اراضی و... از پتانسیل بالایی برای بروز مخاطرات محیطی از جمله زلزله، سیل و رانش زمین برخوردار است‌، خاطرنشان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده تاکنون بیش از ۲۹۸۰ نقطه زمین لغزشی به شکل زمین لغزش‌های منفرد یا پهنه‌های زمین لغزشی شناسایی شده‌اند.
وی افزود: به علت عدم شناخت زمین لغزش به عنوان یک تهدید محیطی از قدیم تا کنون، بسیاری از زیرساخت‌های مهم از جمله مناطق روستایی بر روی مناطق زمین لغزشی یا در حریم این مناطق قرار گرفته‌اند.
نجفی با ابراز نگرانی برای بیش از ۲۱۸ روستا که به شکل مستقیم بر روی مناطق زمین لغزش احداث شده‌اند، گریزی زد و اظهار کرد: چنانچه محدوده ۱۰۰ متری مناطق لغزشی به عنوان حریم خطر در نظر گرفته شود، تعداد روستا‌های در معرض خطر به بیش از ۷۵۶ روستا می‌رسد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان در پایان تصریح نمود: متأسفانه به علت تغییر کاربری اراضی از جمله احداث باغات، آبیاری سنتی، راه‌سازی و... بسیاری از مناطق زمین لغزشی تثبیت شده طبیعی و غیر فعال مجدد فعال شده و این موضوع باعث می‌شود بسیاری از مناطق روستایی احداث شده بر روی این اراضی عملاً غیرقابل سکونت شود که بایستی نسبت به جابجایی این مناطق هرچه سریعتر اقدامات لازم صورت پذیرد.
گفتنی است که تعداد زیادی از این روستا‌ها، در شهرستان‌های *دلفان، خرم آباد و الیگودرز* واقع شده‌اند.

 
✍️ *پیام عالیخانی چگنی

دیدگاه‌ها  

#1 جعفر 1401-06-03 07:21
آمار الکی
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا