یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

خبرنگار "پایگاه خبری یافته"، عنوان برتر نهمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان را کسب کرد.
به گزارش یافته، صبح امروز مراسم اختتامیه نهمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان با حضور مقامات استانی، روزنامه‌نگاری، مدیران مسئول ، خبرنگاران و ... در ر تالار شهید آوینی مجتمع فرهنگی هنری ارشاد خرم‌آباد برگزار شد.
فاطمه دارابی خبرنگار پایگاه خبری یافته موفق شد، در بخش گزارش (خبری-تحلیلی) این جشنواره رتبه اول را کسب کرد.

گزارش دارابی با عنوان " تکرار سیل قابل پیش‌بینی و کنترل است؛ تدبیر کنیم" در تاریخ 11 آبان 1399 در پایگاه خبری یافته منتشر شده بود.

این جشنواره در ۱۰ بخش عمومی شامل یادداشت، سرمقاله و مقاله، گزارش (خبری-تحلیلی)، مصاحبه، تیتر، عکس (خبری و غیر خبری)، طنز اجتماعی و کاریکاتور، طنز مکتوب کاریکلماتور، طراحی و صفحه‌آرایی، خبر و کلیپ (فضای مجازی) و ۲ بخش ویژه شامل شعار سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ مقام معظم رهبری و کرونا و مدافعان سلامت برگزار شد.
۳۵۰ اثر به دبیرخانه نهمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان اعلام و در نهایت ۳۰۰ اثر توسط داوران جشنواره در تهران بررسی شد.
 
شوراي نويسندگان يافته، كسب اين موفقيت را به همکار گرامی خانم " فاطمه دارابی"  و همه منتخبین تبريك عرض نموده و برايشان آرزوي توفيق روزافزون مي‌نمايند.





****************************

تکرار سیل قابل پیش‌بینی و کنترل است؛ تدبیر کنیم

سیل سال گذشته در لرستان بیش از 11 هزار میلیارد تومان خسارت بر جای گذاشت که هشت هزار میلیارد آن مربوط به تخریب زیرساخت‌های شهری و روستایی است.
 در این سیل 35 هزار واحد مسکونی، 18 هزار فرصت شغلی از بین رفت و یک هزار و دویست میلیارد تومان به زیرساخت‌های شبکه راه‌های استان و 150 میلیارد تومان به بخش کشاورزی آسیب وارد شد.
با این حجم از خسارت، پیکر بی‌جان لرستان دیگر نمی‌تواند ضربه‌ای به سنگینی سیل را تحمل کند و با توجه به نیمه‌کاره ماندن برخی از پروژه‌ای مربوط به سیل و عدم تأمین اعتبار موردنیاز این پروژه‌ها جهت تکمیل، انتظار می‌رود که تمام اقدامات لازم برای مقابله با سیل احتمالی در روزها و ماه‌های آینده اندیشیده شده باشد تا بار دیگر مجبور نشویم آفتابه خرج لحیم کنیم و به‌جای آباد کردن لرستان، تمام سرمایه‌مان را برای بازسازی خسارت‌های وارد شده از سیل هزینه کنیم و هم چنان در دور تسلسل بیهوده‌مان سیر کنیم و گامی به سمت جلو برنداریم.
 
 


از سال گذشته تاکنون تأمین اعتبار نشده است
از ۱۰۳ میلیارد تومان بودجه تخصیص داده شده جهت جبران خسارت‌های ناشی از سیل ۹۸ در شهر خرم‌آباد، مبلغ ۸۸ میلیارد ۴۰۰ میلیون تومان معادل ۸۶ درصد جذب و صددرصد هزینه شده است.
معاون عمرانی شهرداری خرم‌آباد ضمن بیان این مطلب به «یافته» می‌گوید: از تابستان سال گذشته تاکنون هیچ اعتباری برای تکمیل پروژه‌های مربوط به سیل به شهرداری اختصاص نیافته است. علیرضا صادقی می‌افزاید: 100 میلیارد تومان دیگر برای تکمیل این پروژه‌ها موردنیاز است.
وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر ما بدهکار بسیاری از پیمانکارانیم.
صادقی می‌گوید: در سیل سال گذشته تعدادی از پل‌های مرکز استان ازجمله پل آیت‌الله کمالوند، پل بهداری، پل اناری و پل ماسور از بین رفتند.
او اظهار می‌کند: در بازسازی پل ایت الله کمالوند دهانه پل را از 4*8 به 8*8 افزایش دادیم تا دبی آب عبوری رودخانه به‌طور چشمگیری افزایش یابد هم‌چنین پس از بازسازی پل بهداری میزان انتقال آب از 75 مترمکعب به 230 مترمکعب رسید.
وی می‌گوید: پل حاج عمران را نیز تا عمق 1 متر و 75 سانتی‌متر بتن شده بود که تخریب و خاک‌برداری و کانال‌کشی شد.
این مقام مسئول می‌گوید: دیواره ساحلی قبرستان خضر، علوی، خیرآباد، پشت پارک کاسیت، جهادگران، پشت پمپ‌بنزین کرگانه و مغازه‌های آنجا ساخته شده است. او اظهار می‌کند: در برخی مناطق طول دیواره‌های ساحلی را یک متر افزایش دادیم و در بعضی قسمت‌ها هم پایه و پنجه دیوارها را تقویت کردیم.
صادقی می‌گوید: اما واقعیت این است که هنوز تمام دیواره‌های ساحلی تکمیل نشده‌اند و برای اجرای کامل این پروژه، پول‌ نداریم.
وی می‌افزاید: از پل جهادگران تا نگارستان 28 دیواره ساحلی وجود ندارد و چنان چه دبی رودخانه افزایش یابد و سرازیر شود آب وارد خانه‌های مردم می‌شود.
او می‌گوید: هم چنین کانال موجود در کوچه‌های انتهای پشته (آرتین-میرداماد) که به دلیل نبود اعتبار کامل نشده است و برای تکمیل به 15 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. وی می‌افزاید: در صورتی که بارندگی شدیدی رخ دهد، حتماً در مناطقی از گلدشت از جمله میدان ایران‌زمین، میدان آرش و ایران‌زمین با مشکل مواجه خواهیم شد.
وی با اشاره به نیمه‌کاره ماندن پل ماسور به دلیل نبود اعتبار می‌گوید: پل ماسور دهانه‌اش 5 متر است که خود یک مانع بر سر مسیر آب به شمار می‌رود که با ساخت دو پل در دو طرف پل قدیمی و تخریب پل قدیمی، دیگر مشکلی در مسیر آب وجود ندارد.
 



دفع آب‌های سطحی
صادقی می‌گوید: دفع آب هلی سطحی شهرک حکمت و انتهای گلدشت انجام شده است.
او می‌گوید: با توجه به شکل دره مانند خرم‌آباد، به‌محض وقوع یک بارندگی شدید، در تعدادی از خیابان‌های شهر از جمله مطهری و انقلاب آب‌گرفتگی ایجاد می‌شود.
وی اظهار می‌کند: در صورت وجود اعتبار، کانال‌کشی و هدایت این آب‌ها بهترین راه است اما در شرایط موجود با توجه به نبود اعتبار ناچاریم نقاط حادثه‌خیز را دریابیم.
او می‌گوید: به‌طور معمول آب‌گرفتگی این خیابان‌ها خطرساز نیست. وی می‌افزاید: در سیل 97 مغازه‌های زیادی در خیابان مطهری دچار خسارت شدند که این آب‌گرفتگی به دلیل طغیان رودخانه اتفاق افتاد که در سیل سال گذشته با تدابیری که اندیشیده شد این اتفاق نیفتاد.
وی ادامه می‌دهد: برای حل مشکل سیل در شهر خرم‌آباد، باید دو سیل بند در مسیر خرم رود و کرگانه احداث شود تا وقتی دبی آب افزایش یافت امکان کنترل آن وجود داشته باشد.
 
نخاله‌های ساختمانی و سیل
دفع نخاله‌های ساختمانی در کنار رودخانه‌ها یکی از دلایل اصلی طغیان رودخانه‌ها در سطح شهر است. صادقی معتقد است از راهکارهای اصلی برای جلوگیری از جمع شدن نخاله‌های ساختمانی، ساخت دیواره‌های ساحلی و ساخت خیابان‌های ساحلی است. او ادامه می‌دهد: به عنوان نمونه در ساحلی علوی چون هم دیوارکشی انجام شده هیچ دفع نخاله‌ای نداریم اما در ساحلی فلک الدین، برخی افراد با ریختن نخاله‌ها در کنار رودخانه، قصد افزایش زمینشان را دارند.
صادقی می‌گوید: در حال حاضر 60 تا 70 درصد ایمن‌سازی برای مقابله با سیل انجام شده است و تعدادی تجهیزات آتش‌نشانی و پمپ‌های آب خریداری و لایروبی رودخانه‌ها هم در حال انجام است.
 وی می‌افزاید: تمام این موارد در صورتی کارساز است که حجم بارندگی‌ها و دبی رودخانه از 600 مترمکعب بیشتر نشود مثلاً اگر حجم رودخانه از 1000 مترمکعب بیشتر شود دیگر هیچ کاری از دست هیچ‌کس ساخته نیست.
 


پل‌ها و آب‌روها پاک‌سازی‌ شده‌اند
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان در این باره به «یافته» می‌گوید: سیل سال 98 خسارات بسیار زیادی به حوزه زیرساخت‌های راه‌های استان وارد کرد. عباس شرفی ادامه می‌دهد: این اداره کل نسبت به بهسازی، ترمیم و احداث پل‌ها و ابنیه فنی و راه‌های تخریب‌شده وارد عمل شد. وی می‌گوید: تاکنون 94 دستگاه پل و 210 کیلومتر روکش آسفالت به بهره‌برداری رسیده است.
شرفی می‌گوید: با توجه به قرار گرفتن بیشتر راه‌های استان در مسیر سیلاب نسبت اقدام به پاک‌سازی پل‌ها و آب‌روها شده است.
او اظهار می‌کند: خرید ماشین‌آلات جدید و به روز رسانی ماشین‌آلات و تجهیزات موردنیاز از دیگر اقدامات برای نگهداری از جاده‌ها در مقابل سیل است.
وی می‌افزاید: 226 نیروی راهدار نیز از آغاز فصل بارش آماده خدمت‌رسانی می‌باشند.
در حال حاضر 1300 پروژه حوزه راهداری مربوط به سیل در استان در دست اجراست و اعتباری بالغ‌بر 1500 میلیارد تومان به آن اختصاص یافته است.

 
 


کنترل 73 و ذخیره میلیون مترمکعب روان آب
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در خصوص اقدامات انجام شده جهت مقابله با سیل در خرم‌آباد می‌گوید: به‌منظور کنترل سیلابِ بخشی از شهر خرم‌آباد و جلوگیری از خسارات وارده به اماکن مسکونی و زیرساخت‌های شهری پروژه‌های آبخیزداری در ۱۳ حوزه شهر خرم‌آباد با اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد در حال اجراست.
شیرزاد نجفی ادامه می‌دهد: این پروژه‌ها در مناطق فلک الدین، سرمرغ، قلعه سنگی، زرین چغا، ریمله، سرآسان، کرگانه، شوراب، قلعه گل، پیرجد، کرگاه، کاکاشرف و سرسراب قرار دارند.
 وی اظهار می‌کند: عملیات آبخیزداری در سطح ۱۴۰ هزار هکتار با انجام عملیات مکانیکی شامل بندهای سنگی ملاتی و خاکی، بیومکانیکی شامل بندهای خشکه چین و فلسی شکل و همچنین بیولوژیک شامل نهال‌کاری و افزایش پوشش گیاهی در حال اجرا است.
 نجفی هدف نهایی از اجرای این قبیل کارهای آبخیزداری را کنترل رواناب، جلوگیری از سیلاب، تقویت آب‌های زیرزمینی، جلوگیری از فرسایش خاک، اخذ رسوب و...عنوان می‌کند و می‌گوید: در اجرای عملیات آبخیزداری به ازای هر هکتار، ۵۳۰ مترمکعب آب ذخیره می‌شود و با انجام این عملیات در شهر خرم‌آباد، سالیانه ۷۳ میلیون مترمکعب رواناب کنترل و ذخیره خواهد شد.
 


بی‌شک پیشگیری از وقوع سیل در شهرها راهکار پیچیده‌ای ندارد و تنها باید در طراحی خیابان‌ها و ساختمان‌ها، دقت بیشتری کرد و به‌ویژه کانال‌های شهری را باید با دقت، در جای مناسب و به میزان کافی ساخت.
پیشگیری از ساخت‌وساز در بستر مسیرهای روان، توسعه و به‌کارگیری اصولی زیرساخت‌ها، جلوگیری از تجاوز انسان‌ها به حریم رودخانه به‌خصوص در محدوده‌هایی که از نظر توپوگرافیکی، جاذب سیل است؛ پیشگیری از تجمع انبوه زباله‌ها در مجاری عبور آب‌های سطحی؛ طراحی مناسب آبراه‌ها برای مواجهه با بارندگی‌های شدید از دیگر موارد جلوگیری از سیل است که امیدواریم مدیران عمرانی استان، این راهکارها را مدنظر قرار دهند، در غیر این صورت تکرار سیل در استان دور از ذهن نیست و هدر رفت سرمایه در شرایطی که روز به روز بر مشکلات استان ما به‌خصوص در زمینه بیکاری، فقر افزوده می‌شود خیانت به مردم این سرزمین است.
حال وقت آن رسیده که با تدبیر، آمادگی لازم را برای مقابله با بحران‌های احتمالی از جمله سیل را داشته باشیم و برای حل مشکلات ناشی از آن شاهد استفاده از راه‌حل‌های اورژانسی و موقت و تبع آن هدر رفت سرمایه این مملکت نباشیم.
 
فاطمه دارابی- پایگاه خبری یافته

تکرار سیلی قابل پیش‌بینی و کنترل است؛ تدبیر کنیم



توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانه‌ی احترام شما به تلاش آن‌ها است.


 

دیدگاه‌ها  

#1 حسنی 1400-12-09 17:35
تبریک به خانم دارابی و آقای قاسمی و سایر همکارانشان
نقل قول کردن
#2 جمعی از لرستانی های مقیم تهران 1400-12-09 17:38
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
ن وَالْقَلَمِ وَ مَا یَسْطُرُونَ
نون سوگند به قلم و آنچه مى ‏نویسند
جناب آقای قاسمی
مدیر مسئول محترم یافته
کسب عنوان نخست خانم فاطمه دارابی در بخش های گزارش جشنواره مطبوعات لرستان،مایه مباهات است.
این موفقیت و افتخار آفرینی را که بی شک نشان از شایستگی و توانمندی شما دارد، به مجموعه یافته تبریک و تهنیت عرض می نمایم.
امید است استمرار فعالیت سخت کوشانه مجموعه یافته آینده ای پر افتخارتر را برای جامعه مطبوعاتی استان رقم بزند .

جمعی از لرستانی های مقیم تهران
نقل قول کردن
#3 رسانه ای 1400-12-09 17:50
بسیار خرسندم که یافته و همکارانش با تلاش و کوشش خستگی ناپذیر خود توانسته‌اند در جشنواره مطبوعات و رسانه‌های استان لرستان و در کنار خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای استان درخشیده و موفق به کسب رتبه در این جشنواره شده‌اند .
این موفقیت را به این عزیزان، و نیز مجموعه رسانه‌ای استان تبریک می‌گوییم.
نقل قول کردن
#4 رضا 1400-12-11 08:05
تبریک تبریک خسته نوئیت ، حقتونه
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا