یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: کاهش نزولات جوی در سال آبی جاری باعث کاهش شدید منابع آب زیر زمینی و آبدهی رودخانه‌های استان شده است.
به گزارش یافته، داریوش حسن‌نژاد هفتم تیرماه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: متوسط بارش استان بر اساس آمار سازمان هواشناسی از مهر لغایت خرداد ماه سال آبی جاری 344 میلی‌متر بوده که نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته 43 درصد و نسبت به متوسط دوره آماری 39 درصد کاهش داشته است.
حسن نژاد افزود: کاهش شدید نزولات جوی (باران و برف) در سال آبی جاری باعث شده است که منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های استان با کاهش شدید مواجه شوند، به‌طوری که دبی رودخانه‌های اصلی استان در خردادماه سال آبی جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته به‌طور متوسط 69 درصد و نسبت به متوسط طول دوره آماری 79 درصد و حتی بسیاری از رودخانه‌ها از جمله مقاطعی از کشکان، سیلاخور، مادیان رود، کاکاشرف و ... با 100 درصد کاهش آبدهی، عملاً خشک شده‌اند.
وی افزود: رودخانه کشکان در محل پل‌دختر با دبی ۴.۲ مترمکعب بر ثانیه نسبت به سال گذشته (23 مترمکعب بر ثانیه) حدود ۸۲ درصد و نسبت به خرداد سال جاری حدود 87 درصد کاهش داشته است.
دبی چشمه‌های انتخابی استان در خردادماه سال 1400 نسبت به سال گذشته 58 درصد و نسبت به بلندمدت 54 درصد کاهش داشته است که این روند کاهشی در ماه‌های آینده بیشتر هم خواهد شد و مصداق آن کاهش آب‌های سطحی خواهد بود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان ادامه داد: متوسط سطح آب زیرزمینی محدوده‌های بیلان استان در خرداد سال 1400 نسبت به خرداد سال 99 حدود 1.4 متر افت داشته است که معادل حجمی حدود 104.4 میلیون مترمکعب است که نسبت به سال گذشته بیش از 600 درصد کاهش نشان می‌دهد.
حسن نژاد تصریح کرد: متوسط افت تراز آب‌های زیرزمینی استان در یک ماه گذشته ۷۰ سانت شده و این موضوع بیانگر شیب تند کاهش حجم آب زیرزمینی است.
تصاویر پایین وضعیت چشمه تیان شهرستان ازنا را در بهار سال‌های قبل و تصاویر بالایی نیز خشکی همین چشمه را در بهار 1400 نشان می‌دهد.


دیدگاه‌ها  

#1 علی 1400-04-07 20:13
این خشکسالی سال ابی 99 الی 1400 بیشتر از
پیش لزوم احداث سد معشوره وسدهای ذخیره
ای سرآسان وطرحهای آبخیزداری بخصوص در غرب
استان رو اثبات کرد. لازم است مردم خرم ابادو کوهدشت ونورآباد وچگنی وپلدختر یک صدا برای
گرفتن حق آبه شان متحد شوند.
اگر سد معشوره بود با ذخیره اب در زمستان وبهار
میشد آب کشاورزی پایین دست را در تابستان تامین کرد. با تشکر از سایت یافته.
نقل قول کردن
#2 اکبر-ظ 1400-04-08 07:34
حالا به اهمیت احداث سد برای شهر خرم اباد پی ببرید.اینجوری پیش بره چند سال دیگه اب خوردن هم پیدا نمیشه.حق مردم خرم اباد این نیست که اب رودخانه ها و روان ابهای ما به استان جنوبی سرازیر بشه اما خودمون در مضیقه باشیم.
نقل قول کردن
#3 عزیزی 1400-04-09 13:03
مدیر ...شما برای دوران خشکسالی چه چیزی ذخیره کرده اید؟لطفا آمار نده
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا