یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مسوول روابط عمومی شرکت گاز استان لرستان نحوه محاسبه گاز بها و آیتم‌های (موارد) تشکیل‌دهنده صورتحساب گاز را تشریح کرد.
علی عَلَم در گفتگو با یافته، نحوه محاسبه گاز بها و آیتم‌های (موارد) تشکیل‌دهنده صورتحساب گاز را تشریح کرد.
عَلَم گفت: بر اساس دستورالعمل شرکت ملی گاز ایران، برای محاسبه گاز بها، سال به دو فصل گرم و سرد تقسیم می‌شود که فصل سرد از تاریخ اول آذرماه تا پایان اسفندماه و مابقی سال به‌عنوان فصل گرم تعریف می‌شود. مبلغ گاز بها در فصل گرم بر اساس مقدار مصرف گاز مشتركين در تمام سطح استان به صورت پلكاني و به‌صورت يكسان محاسبه می‌شود و مبلغ گاز بها در فصل سرد به صورت پلکانی و با در نظر گرفتن سطوح اقليم بندي آب و هوا كه توسط پ‍ژوهشكده هواشناسي كشور تعيين می‌گردد، محاسبه می‌شود.
وی افزود: علاوه بر مبلغ گاز بها، طبق قانون بودجه سال 1399 مصوب مجلس شورای اسلامی و مجموعه مقررات و شرایط استفاده از گاز طبیعی، موارد زیر در صورتحساب گاز مشتركين لحاظ می‌گردد
الف) عوارض گازرسانی: طبق ماده 65 قانون الحاق مقررات مالی دولت، دولت مکلف است علاوه بر دریافت نرخ گاز، به ازای هر مترمکعب گاز طبیعی ده درصد (10%) بهای گاز مصرفی را به عنوان عوارض از مشترکان دریافت و 50% مبلغ جهت گازرساني به روستاها، 20% سهم آموزش و پرورش و 30% سهم سازمان بهينه سازي جهت اصلاح سيستم گرمايش مدارس بوده كه به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز نماید.
ب) مالیات بر ارزش‌افزوده: مطابق بند ز تبصره 2 قانون بودجه سال 93 قانون مالیات بر ارزش‌افزوده و مالیات در وزارت دارایی تصویب شد و به‌تبع آن مشترکین باید نه درصد (9%) مبلغ گاز بها را به‌عنوان مالیات با تقسیم‌بندی 6% ماليات بر ارزش‌افزوده و 3% عوارض ارزش‌افزوده پرداخت نمایند.
ج) بیمه: به‌منظور تأمین پوشش بیمه جانی و مالی مشترکین گاز طبیعی بخش خانگی در مقابل حوادث ناشی از گاز طبیعی اعم از حوادث منجر به انفجار، آتش‌سوزی و مسمومیت‌ها، طبق قرارداد فی‌مابین شرکت ملی گاز ایران با شرکت‌های بیمه معتبر دریافت می‌شود.
د) كسر هزار ريال: برای راحتی در پرداخت مشتریان و نیز آسانی محاسبات مبالغ قبوض هر دوره، در جمع نهایی مبالغ احتسابی قبض مقدار زیر 1000 ريال از قبض کسر شده و به قبض بعدي اضافه می‌گردد.
وی در خصوص اختلاف ریز کارکرد قبوض گاز برخی شهروندان با مبلغ قابل پرداخت گفت: جمع مالیات و عوارض موضوع قانون ارزش افزود شامل 6 درصد مالیات و 3 درصد عوارض است که در برخی قبوض فقط ۳ درصد ارزش‌افزوده نشان داده‌شده و ۶ درصد مالیات مشخص نیست که البته در سامانه پیامکی همه موارد قابل مشاهده است.
 عَلَم در پایان از همه مشترکین درخواست کرد با رعایت نکات ایمنی و استفاده از وسایل گازسوز استاندارد و رعایت توصیه‌های مصرف بهینه، با مدیریت مصرف علاوه بر کاهش هزینه پرداختی بابت مصرف گاز، این انرژی پاک را برای نسل‌های آینده حفظ نمایند.

شایان ذکر است این گفت وگو در پی ابهام برخی مخاطبان نسبت به نحوه محاسبه قبوض برق در لرستان انجام شد که با توجه به توضیحات فوق، ابهامات مطروحه رفع گردید.

دیدگاه‌ها  

#1 اسدی 1399-10-18 09:56
خداییش گازدرمناطق سردخیلی گرونه چون تصاعدیه.بایددرم ناطق سرد۷ماه روسردسیرو۵ماه روگرمسیرحساب کنن درمنطقه مااشترینان لرستان مااز۷مهربه بعدتا۱۵ اردیبهشت بخاری داریم بیاییدتحقیق کنید
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا