یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

نماینده مردم الیگودرز و نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به سخنان روز گذشته رهبرانقلاب، لابی‌گری در استان‌ها و ایجاد صنایع مختلف توسط نمایندگان مجلس و استانداران را خلاف آمایش سرزمین دانست.
محمد خدابخشی، نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مصاحبه با برنامه "صبح وگفتگو" در خصوص سخنان رهبر انقلاب مبنی بر راهکارهای خنثی‌سازی تحریم، اظهار کرد: در جلسه دیروز نکات مهمی مطرح و محور‌های مهمی خاطرنشان شد و به عزم و اراده جدی مسئولان برای حل مشکلات اشاره داشتند.
وی افزود: ایشان فرمودند ما چند سال مذاکره و مسیر رفع تحریم‌ها را بررسی کردیم ولی نتیجه نداد و باید تلاش کنیم مسیر خنثی سازی تحریم و غلبه بر آن را دنبال کنیم.
خدابخشی اضافه کرد: بر اساس آمایش سرزمین، مزیت‌های مختلفی ایجاد شده که بر این اساس مشکلات استان‌ها را حل کنیم.
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه سند ملی آمایش سرزمین برای استان‌ها، بزودی نهایی می‌شود و سازمان برنامه و بودجه متولی آنست، ادامه داد: در شهرستان الیگودرز چند مزیت نسبی داریم ولی به برخی کالاهای خارجی وابسته هستیم که باید به تولید برخی از این کالاها توجه کرد.
نماینده مردم الیگودرز ادامه داد: در حال حاضر میلیون‌ها دلار برای واردات کاغذ وارد می‌شود که مزیت تولید کاغذ در الیگودرز و نیز برخی دیگر از نقاط کشور وجود دارد.
وی با اعلام اینکه می‌توان از نوعی کود اقدام به تولید کاغذ نمود، اضافه کرد: برای حل مسئله بیکاری، طبیعت بهترین آدرس را بما می‌دهد و ارتفاعات برخی نقاط کشور مناسب افتتاح پیست اسکی است که به توانمند سازی مردم و افزایش درآمد مردم یک روستا می‌شود.
خدابخشی گفت: اگر بخش خصوصی قادر به سرمایه گذاری در شرایط تحریم نیست، ما باید موانع را رفع کنیم تا سرمایه گذاری سهل شده و با تاسیس کارخانه و کسب و کارها، مجدد این‌ها را از طریق بورس به مردم واگذار کنند.
وی ادامه داد: امروز سرمایه گذاری قفل شده و بانک‌ها را نیز از سرمایه گذاری منصرف کرد و کار را بر گردن بخش خصوصی بیاندازیم.
خدابخشی با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری بر اساس مزیت‌های نسبی در کشور باید از سوی سایر نهادها و ارگان‌های غیر دولتی اتفاق افتاد، خاطرنشان کرد: این روند به تامین اشتغال و کالاهای مورد نیاز مردم کمک می‌کند.
وی دیگر نکته مورد نظر رهبری را کسری بودجه دانست که ناشی از عدم فروش نفت خام میعانات گازی است که اگر جبران شد، ظرفیت مالیاتی باید وارد میدان شود.
خدابخشی با تاکید بر فسادزا بودن بسیاری از معافیت‌های مالیاتی گفت: در برخی جاها باید بازنگری شود و ظرفیت مالیاتی به شکلی مناسب و مطلوب تر استفاده شود.
وی حمایت از قشرهاهای ضعیف را از دیگر تاکیدات رهبری برشمرد و تصریح کرد: در کمیسیون برنامه و بودجه تلاش داریم به دهک‌های ضعیف کمک کنیم و در این راستا مصوبه تامین کالای اساسی بسیار خوب بود و برای ابلاغ اجرا شد.
خدابخشی اضافه کرد: ما مصوب کردیم شبکه برق در شمال و جنوب و شرق و غرب توسعه یابد و صادر شود؛ از طرفی برق برای ما امنیت ایجاد کرده و مزیت اشتغال‌زایی دارد.
این نماینده مجلس مشکلات را ناظر بر ضعف مدیریتی و انفعال برخی مسئولان دانست و افزود: عده‌ای هم عمدا کم کاری می‌کنند تا مردم را به گروگان گرفته تا ما تن به دادن هر امتیازی دهیم که این نگاه غلط سیاسی باید اصلاح شود و از ظریفت‌های داخل استفاده نماییم.
خدابخشی در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت‌وگو اعلام کرد: سرمایه گذاری بدون کارشناسی و فقط با لابی گری و نفوذ در استان، بر خلاف مطالعات آمایش سرزمین است.
وی ادامه داد: جایی که آب نداریم تا صنعت فولاد رونق یابد، نباید دست بدین کار بزنیم و این صنعت حتما باید به نقطه‌ای انتقال یابد که آب دارد.
خدابخشی افزود: اگر یک نماینده با اعمال فشار کاری انجام دهد، باعث می‌شود کشور بر هم بریزد در حالی که نظام برنامه ریزی باید مناطق مختلف کشور را ببیند و فرایند توسعه را بصورت هماهنگ پیش برد.
 
آزاده خواجه‌نصیری

دیدگاه‌ها  

#1 کشوری 1399-09-09 11:36
احسنت عالی بود. جایی که آب ندارد چرا باید صنعت و خصوصا فولاد و ذوب آهن و پتروشیمی آنجا احداث شود؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا