یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

21 مهرماه 1399 مصادف با هشتاد و سومین سالروز تولد لوریس چکناواریان آهنگساز برجسته لرستانی است.
لوريس چكناواريانلوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر ملي ارمنستان 21 مهرماه سال ۱۳۱۶ در بروجرد به دنیا آمد.  مادرش از قتل عام ارامنه در ترکیه جان به در برد و پدرش از زندان‌های استالین و هر دو به ایران کوچیدند و در شهرستان بروجرد سکنی گزیدند.
پدرش مدتي حكيم آيت‌الله‌العظمي بروجري بوده است.
لوريس تحصیلات موسیقی خود را از سال ۱۳۳۲ در هنرستان عالی موسیقی آغاز کرد. مدتی بعد به وین عزیمت نموده و تا سال ۱۳۴۰ در فرهنگستان موسیقی این شهر به تحصیل آهنگسازی و رهبری ارکستر اشتغال داشت. سپس به ایران بازگشت و ضمن تدریس در هنرستان عالی موسیقی و ترتیب دادن نمایشگاهی از سازهای ملی در انستیتو گوته تهران، تصدی صداخانه ملی هنرهای زیبای کشور را عهده دار شد.
چکناواریان سال ۱۳۵۱ به رهبری ارکستر اپرای تهران منصوب گردید و در کارنامه کاری‌اش آهنگسازی فیلم هم دیده می‌شود. موسیقی فیلم‌هایی چون  تنگسیر امیر نادری، من ایران را دوست دارم خسرو سینایی، پرتو یک حماسه منوچهر طیاب، بیتا هژیر داریوش و بشارت منجی  نادر طالب‌زاده از جمله آثار چکناوریان در حوزه موسیقی فیلم است.
چکناواریان با برخی از خوانندگان هم اجراهایی را رهبری کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به اجرایی با شهرام ناظری از مجموعه آثار این خواننده در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی و اجرایی با سیدعبدالحسین مختاباد در تالار وحدت و فرهنگسرای بهمن اشاره کرد. او مدتی هم رهبری  ارکستر مجلسی رودکی را عهده‌دار شد.
چكناواريان بیش از ۷۵ اثر شامل سمفونی، اپرا، موسیقی مجلسی، کنسرتو برای پیانو، ویلن، گیتار، ویولن سل و پیپا، موسیقی باله، آثاری برای گروه کر، یک رکوئیم، و یک اوراتوریو و بیش از ۴۵ موسیقی فیلم ساخته ‌است.
از جمله ‌آثار او می‌توان به اپرای پردیس و پریسا،اپرای رستم و سهراب،باله سیمرغ، آهنگ نور و صدا ،توکاتا و فوگ برای ارکستر زهی کنسرتو پیانو، سمفونی پرسپولیس (سال ۱۳۸۴) و پوئم سمفونی کوروش.
استاد چكناواريان همواره خود را لرستاني و زاده بروجرد معرفي مي‌كند و در استان لرستان چهره محبوبي به شمار مي‌رود.

به بهانه هشتاد و سومین سالروز تولد آهنگساز برجسته لرستانی

دیدگاه‌ها  

#1 بیرانوند 1399-07-21 15:09
تعصب و غیرت از خیلیها بیشتره
لوریس همه جا خودشو لر معرفی میکنه و افتخارم میکنه..ولی بعضیها ک تازه به سن بیست سال هم نرسیدن گول رسانه های ..رو خوردن و بعد قرنها میگن ما لر نیستیم جداییم
نقل قول کردن
#2 مهدی 1399-07-21 16:48
این دسته افراد را تا زنده هستند باید کرامت کرد. می شود آنها را به استان دعوت کرد و برنامه ای برای تقدیر از آنان برگزار کرد. می شود با حضور خودشان مرکزی را به نام خودشان افتتاح کرد. شاید خودشان هم منتظر یک تعارف باشند!
نقل قول کردن
#3 فرزاد 1399-07-21 18:17
افتخار لرستان هستن این استاد بزرگ....
نقل قول کردن
#4 شهروند 1399-07-22 14:56
به نقل از مهدی:
این دسته افراد را تا زنده هستند باید کرامت کرد. می شود آنها را به استان دعوت کرد و برنامه ای برای تقدیر از آنان برگزار کرد. می شود با حضور خودشان مرکزی را به نام خودشان افتتاح کرد. شاید خودشان هم منتظر یک تعارف باشند!

دقیقا درست گفتی . حتما باید از ایشان دعوت و تقدیر بشه و در شهر بروجرد یا خرم آباد از سالن های فرهنگ و ارشاد به نام این استاد بزرگ رونمایی بشه.
در تعجب هستم که چرا تا کنون نشده است.
مفاخر هر دیار مانند سرمایه ای هست که باید از آن بهره برد و گرنه فراموش خواهند شد . متاسفانه در جامعه ما افراد کمی هستند که سرگذشت اساتید فرهنگ این مملکت و خصوصا این استان مانند ایشان یا دکتر زرین کوب و ... رو بشناسند به جاش قدم خیر یا فلان خان فلان طایفه را تمام و کمال از کودک گرفته تا بزرگ همه می شناسند .! صد البته که مفاخر حماسی هم نیاز جامعه است ولی جای فرهنگ و بزرگان آن را هیچ چیز دیگری نمی تواند پر کند
نقل قول کردن
#5 امیر هوشنگ 1399-07-22 21:37
لوریس جان تولدت مبارک لطفا در هر جا که هستی صدای مظلومیت لرستان را به گوش جهانیان برسانید
Happy birthday
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا