یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت رعایت نکات بهداشتی، اعلام کرد: از فردا حرم‌های مطهر،  اماکن تاریخی و موزه‌ها بازگشایی می‌شود.
به گزارش یافته، روحانی رئیس جمهور در ادامه جلسه ستاد مقابله با کرونا، با اشاره به تصمیمات جلسه امروز این ستاد، اظهار داشت: یک بخش، مربوط به بخش فرهنگی جامعه می‌شود؛ از جمله بازگشایی اماکن مقدس و صحن‌ها که البته در جلسه پیش هم این مورد را اعلام کرده بودیم، اما مصوبه تغییراتی داشت.
رئیس جمهور ادامه داد: در مصوبه قبلی، قرار بود صبح ها، حرم‌ها باز شود، دو مرتبه نزدیک ظهر بسته شود و باز بعد از ظهر باز شود. اما کسانی که تولیت این حرم‌ها را برعهده دارند گفتند، اجرای این مصوبه سخت است.
آقای روحانی با اشاره به دلایل بازگشایی دو بخشی حرم‌ها در تصمیم اول، گفت: بنا بود با این تصمیم، هنگام ظهر نماز جماعت و اجتماعات برقرار نشود. تولیت این آستان‌های مقدس هم گفتند، ما می‌توانیم طوری مدیریت کنیم که این نماز‌های جماعت و اجتماعات برگزار نشود.
رئیس جمهور اضافه کرد: بنابراین ما صبح یک ساعت بعد از طلوع آفتاب صحن‌ها را باز می‌کنیم و یک ساعت قبل از غروب آفتاب صحن‌ها را می‌بندیم و در این مدتی هم که حرم‌ها باز است، مردم را هدایت می‌کنند که زیارت را انجام دهند،  توقف شان هم طولانی نباشد و پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌ها را هم رعایت کنند.
آقای روحانی همچنین اعلام کرد: این بازگشایی از فردا که روز عید فطر است، با رعایت تمام دستورالعمل‌ها صورت می‌گیرد.
رئیس جمهور با اشاره به مصوبه دیگر جلسه امروز اظهار داشت: موضوع دوم مربوط به بازگشایی موزه و اماکن تاریخی است که این هم از فردا می‌تواند گشایش پیدا کند؛ البته فعالیت آژانس‌ها برای مسافرت بنا است، بعد از جلسه وزارت کشور با مسئولان بهداشت و درمان و گردشگری با چارچوب در نظر گرفته شده، فعالیتش را آغاز کند.
آقای روحانی با بیان اینکه برای بازگشایی کل مساجد کشور و پایان محدودیت برای فعالیت پاساژ‌ها ظرف هفته جاری بررسی‌ها انجام می‌شود، گفت: شنبه آینده که جلسه بعدی ستاد ملی مقابله با کرونا است در این باره تصمیم گیری می‌شود و ممکن است موارد جدیدی هم تا آن موقع اضافه شود.
رئیس جمهور در پایان تاکید کرد: موضوع حفظ سلامت و معیشت مردم هر دو مدنظر دولت است.
 
حضور تمامی کارمندان از هفته آینده در ادارات
رئیس جمهور گفت: از هفته آینده یعنی از دهم خرداد، تمامی کارمندان اداری در محل کارشان حضور خواهند یافت و تا اطلاع ثانوی ساعت کار ادارات ۷:۳۰ تا ۱۴:۳۰ خواهد بود.
آقای روحانی رئیس جمهور در ادامه سخنانش در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، با اشاره به رعایت همه دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی کارمندان و مردم، افزود: در ابلاغیه‌ای که اعلام می‌شود، نکات ریز این موضوع به کارمندان گوشزد خواهد شد.
آقای روحانی گفت: سازمان امور اداری و استخدامی در همین هفته این دستورالعمل را ابلاغ خواهد کرد.
رئیس جمهور همچنین ادامه داد: عزیزانی که در بیمارستان ها، اعم از پزشکان، پرستاران و کادر درمانی و آن‌هایی که با همه شجاعت در روز‌های سخت در ماه اسفند و اوایل فروردین به میدان آمدند، فداکاری کردند و عده‌ای که به خاطر نجات جان مردم و درمان، جان خود را فدا کردند، به عنوان شهید خدمت نامگذاری می‌شوند.
آقای روحانی گفت:، اما اینکه این شهیدان خدمت به چه افرادی گفته می‌شود و از چه مزایایی برخوردارند، برای آن‌ها همه مقررات حکم شهید اجرا می‌شود.
رئیس جمهور افزود: ابتدا کمیته استانی به تعیین افرادی که جزو شهید خدمت هستند می‌پردازد و سپس کمیته ملی در تهران که متشکل از بنیاد شهید، وزارت بهداشت، سازمان اداری استخدامی و سازمان برنامه و بودجه است آن را بررسی خواهند کرد.
آقای روحانی گفت: امروز چارچوب شهید خدمت در جلسه دولت مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و ابلاغ خواهد و براساس این ابلاغ عمل خواهد شد.
 
دستور العمل‌های بهداشتی به منظور سرعت در بازگشایی‌ها رعایت شود
رئیس جمهور از مردم درخواست کرد، در شرایط فعلی دستورالعمل‌های بهداشتی را به منظور بازگشایی‌ها و تحرک اقتصادی کشور رعایت کنند.
آقای روحانی در ادامه سخنانش در جلسه ستاد مقابله با کرونا، با اشاره به اینکه هلال احمر کمک‌هایی را از خارج از کشور در رابطه با بیماری کووید ۱۹ دریافت می‌کند و این کمک‌ها را در اختیار وزارت بهداشت و بخش‌های پزشکی و درمانی قرار دهد، گفت: شاید لازم بود تصویب کنیم، هر آنچه که هلال احمر به عنوان کمک از طریق داخل و خارج به دست می‌آورد در اختیار وزارت بهداشت و بیمارستان‌ها قرار دهد و این کار انجام شد.
رئیس جمهور همچنین به گزارش سرپرست وزارت صمت اشاره کرد و افزود: براساس این گزارش، روابط اقتصادی ما با کشور‌های همسایه کم کم به حالت اول برمی گردد و تقریبا با بسیاری از رهبران و سران کشور‌های همسایه که رابطه اقتصادی داریم و بنده نیز با آن‌ها گفتگو داشته ام، در چارچوبی به توافق رسیدیم، همچنین وزارت بهداشت و درمان، وزارت راه، وزارت صمت و وزارت خارجه نیز در این زمینه فعالیت کردند و امروز به حمدالله بسیاری از دروازه‌های ما برای صادرات گشوده شده است
 
۱۰ استان شرایط خوبی دارند
رئیس جمهور گفت: ۱۰ استان ما تقریبا شرایط خوبی دارند و در مرحله مهار ویروس کرونا هستند.
 آقای روحانی در ادامه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، افزود: در زمینه بیماری کرونا، تقریبا می‌توانیم بگوییم از سه مرحله عبور کرده ایم و البته در برخی از مناطق ممکن است هنوز در مرحله سوم باشیم، ولی کم کم وارد مرحله چهارم می‌شویم.
رئیس جمهور مرحله چهارم را مرحله مهار ویروس کرونا دانست و گفت: مهار این ویروس شروع شده است البته نه به این معنا که همه کشور به مرحله مهار کامل رسیده باشد.
وی افزود: اکنون ۱۰ استان ما تقریبا شرایط خوبی دارند و در مرحله مهار هستند و امیدواریم به تدریج استان‌های دیگر هم اضافه شوند.
آقای روحانی گفت: در مرحله مهار بخش تشخیص را ادامه می‌دهیم و با کیت‌های تشخیص و با سایر ابزار‌هایی که بخش درمانی ما در اختیار دارد، همه توان خودمان را به کار می‌گیریم که مبتلایان را از بقیه جدا کنیم.
 
جداسازی در مرحله چهارم به شدت ادامه دارد
روحانی با اشاره به نمودار میزان مبتلایان به بیماری کرونا، اظهار داشت: در این نمودار، خط زرد و آبی وجود داشت که خط زرد میزان مبتلایان را نشان می‌دهد که در برخی از نقاط رشد بالایی را نشان می‌داد و خط آبی که میزان فوت و مرگ و میر را نشان می‌دهد که خط آبی مرتب در حال کاهش است.
رئیس جمهور افزود: برای ما مهم است که مبتلایان را دقیق‌تر به وسیله کیت‌ها و سایر عوامل شناسایی و آن‌ها را جدا کنیم و مردمی که دچار این بیماری شدند به قرنطینه خانگی خودشان بروند و یا به بیمارستان هدایت شوند، تا بتوانیم در جامعه سلامت را توسعه دهیم و بیماری را مهار کنیم.
آقای روحانی با اشاره به دستورالعمل‌های بهداشتی، گفت: این دستورالعمل‌ها نیز به اندازه مراحل فوق دارای اهمیت است.
رئیس جمهور افزود: اگر دستورالعمل‌ها ضعیف شود، امنیت جمعی ما کم می‌شود و براساس اعلام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که امروز در جلسه بیان کردند، اگر امنیت جمعی ما در این مسئله یعنی آنتی بادی‌ها به اندازه کافی نباشد، این موضوع که افرادی که مبتلا شدند و عبور کردند امروز از طریق آن‌ها سرایتی صورت نمی‌گیرد و خود آن‌ها نوعی مصونیت دارند، به نقطه‌ای نرسیده که اطمینان بخش باشد.
 
نظارت و دقت بیشتر برای کنترل و مهار ویروس کرونا
رئیس جمهور تاکید کرد: نظارت ما باید بر تمام بازگشایی‌ها و فعالیت‌های مختلف از جمله اقتصادی در چارچوب مراعات بهداشتی باشد و نظارت و کنترل مان را افزایش دهیم.
روحانی با اشاره به اینکه رقمی که امروز در این باره وزیر بهداشت اعلام کردند رقم پایینی بود، گفت: باید این رقم، رقم بالایی باشد بنابر این در این مرحله نیاز داریم تا آموزش‌ها را افزایش دهیم به تبع آن نیز دقت را بالاتر ببریم، این موضوع در این جلسه جزو مصوبات ما این است که نظارت‌ها را باید تشدید کنیم.
رئیس جمهور افزود: گروهی کاملاً آموزش دیده ۱۸۵ هزار نفر آماده اند، همچنین تعداد نفرات بالاتر از این رقم نیز در حال آماده شدن برای این نظارت هستند.
رئیس جمهور ضمن اعلام خبرکاهش میزان مرگ و میر نسبت به ابتلا به کرونا در کشور، گفت: ۸۸ درصد افرادی که در کشور به دلیل ویروس کرونا فوت کردند؛ یک یا چند بیماری زمینه‌ای داشتند.
آقای روحانی با اشاره به گزارشی که در ابتدای نشست ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه شد، گفت: این گزارش خوبی بود و هشدار‌های لازم را برای ما داشت؛ اولاً میزان مرگ و میر نسبت به ابتلا در کشور خوشبختانه روند نزولی دارد و همچنین دوران مدت بستری هم به تدریج روند نزولی را آغاز کرده که این‌ها خبر‌های خوشی است.
رئیس جمهور ادامه داد: فعالیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای کشف موارد جدید ابتلا بیشتر شده که خبر خوشی است، چرا که می‌توانیم افراد مبتلا را از غیر مبتلا تفکیک کنیم، اما نکته هشدار دهنده‌ای نیز در گزارش امروز بود و آن این که مرگ و میر‌ها عمدتاً نسبت به افرادی اتفاق افتاده است که بیماری زمینه‌ای داشتند.
آقای روحانی افزود: این هشداری است برای همه کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند، بیماری قلبی عروقی و دیابت در رأس این بیماری‌های زمینه‌ای بود گرچه بقیه موارد نیز در فهرست مشاهده می‌شد.
رئیس جمهور تصریح کرد: کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند باید بیشتر مراقبت کنند و در خانه بمانند و حتی اگر به مرحله چهارم رسیدیم این افراد باید خود را در مرحله دوم ببینند.
آقای روحانی افزود: چه کسانی که از لحاظ سنی و توان جسمی دچار ضعف هستند و چه کسانی که بیماری زمینه‌ای آن‌ها به ویروس برای از پا درآوردنشان کمک می‌کند، باید مراقبت کنند./ صداوسیما

آخرین مصوبات ستاد مبارزه با ویروس کرونا

دیدگاه‌ها  

#1 علی 1399-03-03 23:04
خوبه اماکن بازگشایی شن ولی چه کسی رعایت میکنه من بار ها بار ها من با ماشین توی خیابون بودم از ۱۰۰ نفر ۱۰ نفر ماسک داشتن و خیابان های چون مطهری و شهداء مثل ناله موریانه شلوغ بود و اکثرا کار های خاصی ندارند فقط برای تیپی بزنن به خیابون میان هیچکس زیاد رعایت نمیکنه اونوقت یواشکی از اماکن مذهبی فیلم میگیرن سوژه تمام رسانه ها میشه۳ ماه مساجد بسته بودن بخاطر مراسم اونم نه خودش که شرکت نمی کنن فقط بلدن گیر بدن به مذهب لابد خودش تمام مراسم ها و مهمونی ها گشت و گزار ها و الکی تو خیابون گشتن که ببینن که خوشگل تره، از این ها که فیلم نمیگیرن پس فردا یکی از بی مذهبی های خونشون کرونا بگیره میگن مساجد رو نبستن یکم منطق خوبه.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا