یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

به تازگی گزارش مرکز آمار ایران در مورد تحولات بازار کار در زمستان 1398 منتشر شده است؛ این گزارش نشان می دهد که لرستان با 16.8 درصد سومین استان کشور در بیکاری است.
http://yaftenews.ir/images/94/94-10/Unemployment.jpgبه گزارش یافته، بیشترین نرخ بیکاری در زمستان 98 به استان کردستان با نرخ بیکاری 20 درصد تعلق گرفته است. بعد از این استان، دو استان کرمانشاه و لرستان به ترتیب با نرخ های بیکاری 17.9 درصد و 16.8 درصد قرار دارند.
نرخ بیکاری در زمستان 98 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.
 

چکیده:
چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در زمستان 1398 نشان می دهد که نرخ مشارکت اقتصادی (نسبت جمعیت فعال (بیکار یا شاغل) به جمعیت در سن کار ضربدر صد) جمعیت 15 ساله و بیشتر، از 43.5 درصد در زمستان 97 به 42.4 درصد در زمستان98 کاهش یافته است.

تعداد جمعیت بیکاران کشور در زمستان 1398، دو میلیون و 788 هزار و 587 نفر گزارش شده است که این تعداد در مقایسه با زمستان 1397 کاهشی 482 هزار و 781 نفری را تجربه نموده است. با این کاهش جمعیت بیکاران، نرخ بیکاری نیز از 12.3 درصد در زمستان 1397 به 10.6 درصد در زمستان 1398 کاهش یافته است.

نمودار زیر، روند تغییرات نرخ بیکاری در دو سال 1397 و 1398 را نشان می دهد. همان گونه که ملاحظه می گردد در سال 1398 در تمامی فصول نرخ بیکاری کمتر از سال 1397 بوده است.

نرخ بیکاری در کدام استان ها تک رقمی شد؟

در زمستان 98 نرخ بیکاری در نقاط شهری و روستایی به ترتیب با کاهش هایی 2 درصدی و 0.4 درصدی در مقایسه با زمستان 97 به ترتیب به 11.4 درصد و 8.5 درصد رسیده است.

همچنین نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله در زمستان 1398 با 2.4 درصد کاهش نسبت به زمستان 1397 به 25.7 درصد رسیده است. نرخ بیکاری جوانان 18 تا 35 ساله نیز در زمستان 1398 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 1.6 درصد کاهش یافته و به 17.8 درصد رسیده است.

نمودار زیر وضعیت نرخ بیکاری در 31 استان کشور در زمستان 1398 را نشان می دهد. همان گونه که ملاحظه می شود کمترین نرخ بیکاری در زمستان 1398 مربوط به استان خراسان جنوبی با نرخ بیکاری 6 درصد بوده است. بعد از این استان، استان مرکزی با نرخ بیکاری 6.9 درصد ایستاده است. جایگاه سوم بدین لحاظ نیز  به استان ایلام با نرخ بیکاری 7 درصد تعلق دارد.

استان‌هایی که نرخ بیکاری آنها تک رقمی شده است

ردیف استان زمستان ۹۸ زمستان ۹۷
۱ ایلام ۷ ۱۰.۴
۲ خراسان رضوی ۸.۹ ۱۲.۸
۳ تهران ۸.۸ ۱۱
۴ زنجان ۹.۳ ۱۱.۴
۵ همدان ۹.۳ ۱۱.۷

 
بیشترین نرخ بیکاری در زمستان 98 نیز به استان کردستان با نرخ بیکاری 20 درصد تعلق گرفته است. بعد از این استان، دو استان کرمانشاه و لرستان به ترتیب با نرخ های بیکاری 17.9 درصد و 16.8 درصد قرار دارند. نرخ بیکاری در 14 استان کشور از میانگین نرخ بیکاری در کل کشور بالاتر و در 17 استان کشور از میانگین نرخ بیکاری در کل کشور پایین تر بوده است.


استان‌های دارای نرخ بیکاری دو رقمی

ردیف استان زمستان ۹۸
۱ کردستان ۲۰
۲ کرمانشاه ۱۷.۹
۳ لرستان ۱۶.۸
۴ آذربایجان غربی ۱۴.۵
۵ چهارمحال و بختیاری ۱۴.۵
۶ خوزستان ۱۲.۴
۷ گلستان ۱۲
۸ هرمزگان ۱۱.۹
۹ گیلان ۱۱.۹
۱۰ یزد ۱۱.۶
۱۱ اردبیل ۱۱.۵
۱۲ سیستان و بلوچستان ۱۱.۳
۱۳ خراسان شمالی ۱۱.۲
۱۴ البرز ۱۱.۱
۱۵ کرمان ۱۰.۶
۱۶ قزوین ۱۰.۶
۱۷ بوشهر ۱۰.۳
۱۸ اصفهان ۱۰.۳
۱۹ کهگیلویه و بویراحمد ۱۰.۱

  بررسی ها نشان می دهند که در زمستان 1398 نرخ بیکاری در 12 استان تک رقمی بوده است که این استان ها عبارتند از خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، فارس، سمنان، تهران، خراسان رضوی، زنجان، مازندران، همدان، آذربایجان شرقی و قم.

نرخ بیکاری در کدام استان ها تک رقمی شد؟

 
 
 
سایر اطلاعات:
بررسي روند تغييرات نرخ بيكاري حاكي از آن است كه اين شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال ١٣٩٧، ١,٧ درصد كاهش یافته است.
     نتايج طرح آمارگيري نيروي‌كار در زمستان سال ١٣٩٨ منتشر شد. بررسي نرخ بيكاري افراد ١٥ ساله و بيش‌تر نشان مي‌دهد كه ١٠,٦ درصد از جمعيت فعال (شاغل و بيكار) طی چهار هفته منتهی به هفته مرجع آمارگیری بيكار بوده‌اند. بررسي روند تغييرات نرخ بيكاري حاكي از آن است كه اين شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال ١٣٩٧، ١.٧ درصد كاهش یافته است. شایان ذکر است در هر فصل براساس استانداردهای مربوطه و طرح فنی آمارگیری نیروی­ کار، اطلاعات وضع فعالیت افراد در هفته دوم تقویمی کامل و هفته پس از آن در ماه میانی هر فصل جمع آوری می­شود؛ لذا اطلاعات فصل زمستان طرح مذکور مربوط به ١٢ لغایت ٢٥ بهمن ماه ١٣٩٨ بوده که متأثر از شرایط شیوع بیماری کرونا در کشور نبوده است.
    در زمستان ١٣٩٨، به ميزان ٤٢,٤ درصد جمعيت ١٥ ساله و بيش‌تر از نظر اقتصادي فعال بوده‌اند، يعني در گروه شاغلان يا بيكاران قرار گرفته‌اند. بررسي تغييرات نرخ مشاركت اقتصادي حاكي از آن است كه اين نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان ١٣٩٧) ١.١ درصد کاهش داشته است.
    جمعيت شاغلين ١٥ ساله و بيشتر در اين فصل ٢٣ ميليون و ٤٣٥ هزار نفر بوده كه نسبت به فصل مشابه سال قبل ٥٢ هزار نفر افزايش داشته است. بررسي اشتغال در بخش‌هاي عمده اقتصادي نشان مي‌دهد كه در زمستان ١٣٩٨، بخش خدمات با ٥٢,٧  درصد بيش­‌ترين سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدي بخش‌هاي صنعت با ٣١,٧ درصد و كشاورزي با ١٥.٦ درصد قرار دارند.
    نرخ بيكاري جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله حاكي از آن است كه ٢٥,٧ درصد از فعالان اين گروه سني در زمستان١٣٩٨ بيكار بوده‌اند. بررسي تغييرات فصلي نرخ بيكاري اين افراد نشان مي‌دهد، اين نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان ١٣٩٧) ٢.٤ درصد كاهش يافته است.
    بررسي نرخ بيكاري گروه سنی  ١٨ تا ٣٥ ساله نیز نشان می‌دهد كه در زمستان ١٣٩٨، ١٧,٨ درصد از جمعيت فعال اين گروه سني بيكار بوده‌اند. این در حالی است که تغييرات فصلي نرخ بيكاري این افراد نشان مي‌دهد اين نرخ نسبت به زمستان ١٣٩٧، به ميزان ١.٦ درصد كاهش يافته است.
    بررسي سهم اشتغال ناقص جمعيت ١٥ ساله و بيش‌تر نشان مي‌دهد كه در زمستان ١٣٩٨، ١٠,٤ درصد جمعيت شاغل،‌ به دلايل اقتصادي (فصل غيركاري، ركود كاري، پيدا نكردن كار با ساعت بيش‌تر و…) كم‌تر از ٤٤ ساعت در هفته كار كرده و آماده براي انجام كار اضافي بوده‌اند. اين در حالي است كه ٣٥.٣ درصد از شاغلين ١٥ ساله و بيش‌تر، ٤٩ ساعت و بيش‌تر در هفته كار كرده‌اند.
 
خاطر نشان مي‌سازد اطلاعات نتايج طرح مذكور به­ صورت تفصيلي به­ زودي در درگاه ملي آمار به نشاني www.amar.org.ir قابل دسترس خواهد بود.

خبری بدتر از کرونا/ لرستان سومین استان بیکار کشور


سرچشمه خبر: سایت مرکز آمار و تابناک
 

دیدگاه‌ها  

#1 ایرج 1399-01-16 20:36
احسنت به مدیران اجرایی و نمایندگان استان..‌
کارشان فقط شعار دادن است.
نقل قول کردن
#2 جمشید 1399-01-16 21:11
تبریک به برخی مسولین و نماینده گان شریف مردم لرستان که از اول انقلاب تا الان هیچ کاری مفیدی در مقایسه با سایر استانها
با این منابع اب و معادن و زمین حاصلخیز که هم برای کشاورزی و هم باغداری خوبه و دامپروری
این امار واقعا جای تاسف داره
نقل قول کردن
#3 امیر صارمی 1399-01-16 21:22
اتفاقاً من فکر میکنم خبر خوشی باشه
خبر بد سالهای گذشته بود که لرستان رو از فهرست استانهای دارای نرخ بیکاری فزاینده خارج کرده بودند.
درسته که با حلوا حلوا کردن دهن شیرین نمیشه
اما اینکه گفته بشه کاممان از خلاوت توسعه کشور هنوز تلخه هم بدک نیست
نقل قول کردن
#4 علیرضایی 1399-01-16 21:31
سلام
خیالتان راحت استان اول هستیم
تا این مدیران کل بخش اشتغال و صنعت در این استان مدیر هستند، مطمئنا باش وضعیت بهتر از این نخواهد شد
به نظر شما مدیرکلی که در استان شناخته شده نیستند
چطور انتظاری دادیم‌که مسئولین بلند پایه کشوری آنها را بشناسند که به حل مسئله بیکاری استان کمک کنند
چه نمایندگانی تاکنون به مجلس فرستادیم بجز معلم عوض کن یا فرماندار تعیین کن
مردم استان لرستان همه میدونن مشکل از کجاست ولی کاری از دستشان برنمی اید،
خدا به این استان هم عنایتی بفرما که مردم استان از این وضعیت خارج شوند، چه فرقی بین استان های دیگه با این استان چهار فصل با این همه مواهب طبیعی و... هست ؟
نقل قول کردن
#5 مهدوی 1399-01-17 07:45
گردن کرونا نندازید.لرستان که در صدر بیکاریه .افتخار ما لرستانی ها داشتن برخی مسئولین بی عرضه است که هیچ کاری ازشون برنمی آد ......به رئیس جمهور محترم این افتخار آفرینی را تبریک می گوییم. دست مسئولین استانی بلی قربان گو درد نکنه.عزت و افتخار مامردم لرستان ولایت مداری ماست وننگ مسئولین اجرایی شرمندگی آنها در مقابل مقام معظم رهبری و مردم است
نقل قول کردن
#6 لرستان 1399-01-17 10:09
این امار رو بررسی با میزان افراد بیکار در خانواده خود و بقیه فامیل بررسی کنید.
آیا میزان بیکاری ما 17 درصده؟
رو سیاه شوند مدبران آمار سازی که نسلی از این استان را فدای میز مدیریت کردند.
نقل قول کردن
#7 احسانی 1399-01-17 13:46
واقعا تبریک به مدیران صنعتی استان
نقل قول کردن
#8 چگنی 1399-01-19 21:08
لرستان که استان مرزی نیست چرا اینقدر محرومیت دارد هرچند هشت سال جنگ را نباید نادیده گرفت
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا