نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس دهم و نفر سوم انتخابات یازدهم در خصوص نتایج انتخابات در خرم‌آباد بیانیه داد.
به گزارش یافته، محمد بیرانوندی نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس دهم و نفر سوم انتخابات یازدهم از این حوزه امروز با انتشار بیانیه‌ای به انتخابات یازدهم خرم‌آباد و چگنی و پیگیری‌ها و دیدگاهش در خصوص موضوع یک‌پنجم آرا اشاره خواهد کرد.
 



 
بسم‌الله الرحمن الرحیم
 
سروان گران‌قدر!
مردم شریف و هیات محترم نظارت!
با درود و ارادتی خالصانه!
 
 زمانی پا به عرصه نامزدی انتخابات یازدهمین دوره مجلس حوزه انتخابیه خرم‌آباد و چگنی نهادم که با حس دردمندی در کنار آلام مردم شریف حوزه انتخابیه؛ مسئله و دغدغه‌ام برنامه‌های کلانی بود که هزاران ساعت برای متقاعد کردن مرکز و دولت زمان می‌برد. در فضایی که جزئی‌نگری از یک‌سو و نگاه روشنفکران و لیدرهای احزاب در این دیار، برخلاف مناطق توسعه‌یافته به‌جای دیالوگ با یکدیگر و اخذ تصمیم واحد و نهایی برای پیش برد اهداف مشترک همه حوزه انتخابیه و حتی استان، به مونولوگ با هواداران سوت و کف زن خود خلاصه می‌گردید؛ بنده خود را مسئول دانسته و معتقد به دیالوگ ‌با هرکس که اعتلای مردم را خواستار است دانستم؛ بالاخره این وضعیت، عدم انسجام و ناکامی ناشی از تحقق پیدا نکردن آرزوهای مردم بخصوص جوانان شریف و رشید شهر و دیارم؛ جامعه‌ای سرشار از خشم، بی‌تابی، درماندگی و تصور الیگارشی که هر حرفی را پیشاپیش ذیل تعصبات ایلی یا جناحی، جغرافیایی متعصب تعریف می‌کرد، به وجود آورد.
 ۳۵ هزار رأیی که به اسم بنده، ولیکن برای آری به ‌نظام، به صندوق‌ها ریخته شد، طبق بیان تحلیل گران با این اوضاع مذکور نه رأی حزبی بودند و نه رأی ایلی که صرفاً بر حسب تعصبات ایلی اخذ شده باشند؛ بلکه رأی ۳۵ هزار جوان و زن و مردی بود که دل‌بسته بقای نظام و خواهان ادامه راهی طولانی و نیمه‌تمام که من نوعی برای رسیدن به آمال مردم در حد وسع پیمودم و امانتی است بر دوش این حقیر برای ادامه توسعه شهر و دیار خویش.
بنده به‌هیچ‌وجه ادعا ندارم که عملکرد مثبتی که از من انتظار می‌رفته به‌طور کامل داشته‌ام، اما با تمام وجود در برابر شما مردم سوگند یاد می‌کنم هر آنچه سعی در توان داشتم فروگذار نکردم و امیدوارم این تلاش‌ها و متقاعد کردن‌های چندساله و هزاران ساعت دلیل آوردن و گفتگو و همگرایی؛ حاصلش را در کوتاه‌مدت و بلندمدت مشاهده فرمایید.
حال در وضعیت کنونی، ماراتن انتخابات شهر خرم‌آباد و چگنی؛ از ساعت ۷ روز شنبه سوم اسفندماه 98 به دلایلی با پدیده تشکیک آرا مواجه شده است. پدیده‌ای که با وجود قلم‌فرسایی بسیاری از تحلیلگران و سیاسیون و دفاع تمام‌قد برخی از حقوق‌دانان تاکنون منتج به نتیجه‌ای قابل‌ارائه به مردم نشده است!
آنچه پیداست در این موضوع، جز به حوزه نظارت و انتظار رعایت قانون از سوی این هیات نباید در اجرای قانون به کسی نظر داشت. مر قانون؛ قاموس انتخابات است.
نمی‌خواهم‌ به جزئیاتی که متأسفانه قابل بازگویی نیستند، اشاره‌کنم و البته این جزئیات از سوی هیات اجرایی است نه هیات محترم نظارت‌.
‌ به‌هرحال آنچه می‌شود گفت این است که هیات اجرایی انتخابات شهرستان خرم‌آباد در سحرگاه روز شنبه ۳ اسفندماه ۱۳۹۸ به‌صورت شفاهی اعلام نمودند که در این حوزه یک نفر مستقیم به مجلس راه یافت و سرنوشت دو نفر دیگر به مرحله دوم کشیده شد.
متعاقب این خبر در ساعت ۷ صبح، خبر آمد که بر اساس مصوبه سال ۸۶؛ نفر دوم نیز ۲۰ درصد آرا را کسب نمود!
 خوب این متناقض است و نمی‌شود برای اجرای انتخاباتی صحیح، سراغ تبصره‌ای غیر مرتبط گشت!
از همان لحظه به بعد نه بر اساس خواهش نفسانی و شخصی، بلکه در پی توقع و انتظار آحاد جامعه به‌ویژه ۳۵ هزار طرفدار - علیرِغم اصرار طرفداران بر تجمع- اعتراض را از مجاری قانونی شهرستان، استان، وزارت کشور و شورای محترم نگهبان پیگیر شدیم. ضمن اینکه شفاف‌سازی و آگاه‌سازی افکار عمومی از طریق اصحاب جراید و رسانه‌های جمعی به‌صورت مستمر انجام‌گرفته و خواهد گرفت.
مطالبه‌ی امروز موکلین این‌جانب عمل به قانون است.‌ قانون انتخابات در بحث آرا تفکیکی سه‌گانه دارد: آراء صحیح، آرا‌ء باطله مأخوذه و آراء باطله غیر مأخوذه. آرای صحیح رأیی است که در صندوق می‌رود و شمارش می‌شود، آرای باطله مأخوذه آرایی است که مانند آراء سفید است، یعنی مشارکت صورت گرفته؛ اما رأی سفید است و برای نامزدی محسوب نمی‌شود، ولی چون مأخوذه است به‌عنوان آرای کل شناخته می‌شوند.
 نص صریح قانون اصلاحی ۱۳۹۵/۳/۳ می‌گوید:«در انتخابات مجلس شورای اسلامی، فرد منتخب در مرحله اول انتخابات، باید حداقل بیست درصد (۲۰%) از آرا کل را کسب نماید.» مصاحبه ذکر شده سخنگوی شورای محترم نگهبان در باب این موضوع مورخه ۱۳۹۶/۲/۲۹ و رویه مشابه که در اولین انتخابات پس از اصلاحیه مذکور در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، دکتر حسن روحانی در آن ۱۸ میلیون و ۶۱۳ هزار رأی اخذ نمود این رقم بر تعداد آرای «صحیح» یعنی ۳۵ میلیون و ۴۵۸ هزار تقسیم نشد (در آن صورت، درصد آرای او ۵۲.۵ می‌شد).
در عوض، آن‌چه در عمل صورت گرفت این بود که تعداد آرای آقای روحانی، بر تعداد کل آرای شمارش‌شده یعنی ۳۶ میلیون و ۷۰۴ هزار تقسیم شد که به معنی کسب ۵۰.۷ درصد آرا از سوی این کاندیدا بود، این موارد را با شرح کامل هیات حقوقی منتسب آورده‌اند و لازم به توضیح و تفسیر بیشتری ندارد، ولی راهنمای هیات شریف شورای نظارت در استان است.
لذا با توجه به نتیجه انتخابات حوزه‌ی انتخابیه این‌جانب و میزان آراء باطله مأخوذه که با احتساب آن‌ها جمع کل آرا 195064 می‌شود
 که ۲۰% حدنصاب (کل آرا) می‌بایست 39,012 رأی باشد، و مجموع آرای آقای ویسکرمی با 38077 رأی از حدنصاب کل آرا کمتر می‌باشد، با توجه به نظر حقوقدانان و کنشگران سیاسی و آحاد مردم، امیدواریم شورای محترم نگهبان با توجه به فرمایشات گوهربار رهبری که قانون فصل الخطاب است عمل نماید.
 
امید است قانون، فصل الخطاب همه ما گردد.
محمد بیرانوندی دهم اسفندماه 98


محمد بیرانوندی بیانیه داد

مطلب مرتبط:

اینفوگرافی نتایج انتخابات در حوزه‌های مختلف انتخاباتی لرستان ...

پاسخ فرمانداری خرم‌‌آباد به شائبه مطرح‌شده در خصوص نتیجه انتخابات حوزه خرم‌‌آباد و چگنی  ...

نتایج کامل انتخابات مجلس شوراي اسلامي در حوزه انتخابيه خرم‌آباد و چگني ...

نفر اول انتخابات خرم آباد بیانیه داد ...


نتایج کامل انتخابات مجلس شوراي اسلامي در لرستان ...