یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

سامانه بارشی که از دوشنبه‌شب در لرستان فعال شده، باعث تخریب برخی زیرساخت‌ها و جاری شدن سیل در معابر و مناطق از جمله شهر نورآباد شد.




به گزارش یافته، شامگاه سه‌شنبه با طغیان رودخانه بادآور سیل وارد شهر نورآباد شد و با تخریب برخی پل‌ها و زیرساخت‌ها، اوضاع شهر را بحرانی کرد و بسیاری از مردم کاشانه خود را ترک کردند.

در خرم‌آباد و تا صبح امروز 89 میلی‌متر باران بارید و سطح آب رودخانه گِلال تا بیشترین حد ممکن بالا آمد. این بارش‌ها همچنین موجب آب‌گرفتگی برخی معابر شهری شد آما با تلاش هوامل شهری و امدادی تا این لحظه آب وارد منارل نشد.

روستاهای سپید دست، تنگ هفت، تنگ پنج، بیشه، چم سنگر و مناطق جنوبی شهر هم شاهد بارش‌های شدید بودند و برخی خانواده نسبت به تخلیه منازل خود اقدام کردند.

منطقه جنوبی شهر از جمله سه راهی گلدشت، منطقه گلدشت و ماسور برای تردد با مشکل مواجه شدند و بسیاری از خیایان و معابر آن سیلابی شد.

در پل‌دختر هم بالا آمدن آب «کشکان» باعث تخریب زیرساخت‌های ارتباطی از جمله تخریب بخشی از باند رفت جاده خرم‌آباد- پل‌دختر و برخی پل‌های روستایی شد و پل روستای «چم شهران» و پل «بابازید» نیز آسیب دید.

در بروجرد هم برخی معابر با آب‌گرفتگی مواجه شد و باران منجر به خساراتی به زمین‌های کشاورزی و باغات این شهرستان شد. همچنین ۲ باب منزل مسکونی در این شهرستان تخریب شد. برخی روستاها از جمله رحیم آباد، شیروان، کاروانهٌ، همت آٍباد در محاصره آب قرار گرفتند.

 

نورآباد پربارش ترین شهر استان

اداره کل هواشناسی لرستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: میزان بارندگی‌های 45 ساعت گذشته در لرستان با میانگین 104 میلی‌متر ثبت شده است.

این بارندگی‌ها در نورآباد را با میانگین 144.9 میلی‌متر، خرم‌آباد 8۹.۰ میلی‌متر، بروجرد 117.3 میلی‌متر، الیگودرز 83.1 میلی‌متر، کوهدشت 94.9 میلی‌متر، دورود 128.8، پل‌دختر 70.1 میلی‌متر، الشتر 122 میلی‌متر، ازنا ۷۱.۴ میلی‌متر، رومشکان 99.3 میلی‌متر و چگنی 105.1 میلی‌متر به ثبت رسیده است.

کمترین میزان بارندگی در پل‌دختر با میانگین 70.1 و بیشترین بهابازارها در شهرستان نورآباد با میانگین 144.9 میلی‌متر ثبت شد.

ساعت 11: خروش کشکان و هراس در پل‌دختر

 آغاز سال ۹۸ لرستان با وقوع حادثه‌ای با ۱۰ هزار میلیارد تومان خسارت آغاز شد که سهم پل‌دختر نیمی از این بهای سنگین بود، شهری که همچنان خاطره سیل را در ذهن خود دارد اکنون در روزهای پایانی سال نیز از تکرار فاجعه هراس دارد و چشم‌انتظار ۲۴ ساعت آینده است.



شهرستان پل‌دختر در جنوب لرستان واقع شده که حجم رواناب‌های رودخانه‌های استان را در دل خود جای می‌دهد و از طریق رودخانه کشکان روانه خوزستان می‌کند، کشکانی که خروش آن در نوروز امسال باعث شد لرستان و پل‌دختر در صدر اخبار و توجه قرار گیرد.
کمتر از یک سال پس از خشم کشکان آسمان بارانی فرصت دیگری به این رودخانه وحشی داده تا یک بار دیگر قدرت‌نمایی کند و مردم پل‌دختر را از هراس حادثه‌ای دیگر در خود غرق نماید و قدرت طبیعت را به رخ دست سازه‌های انسانی بکشاند.
کشکان آن‌چنان در لرستان و پل‌دختر اهمیت داشته و همواره سهمی در آبادانی وزندگی‌ها ایفا کرده که بارها و بارها در اشعار محلی مردم استان ذکرشده اما امسال کشکان رنگ دیگری در نوشته‌ها به خود گرفته رنگی مملو از ویرانی و خروش.
از شب گذشته تا کنون دبی رودخانه کشکان از ۲ هزار به سه هزار متر مکعب افزایش یافته و بنا بر پیش‌بینی آب منطقه‌ای تا پایان وقت به چهار هزار و ۸۰۰ مترمکعب بر ثانیه می‌رسد اما برخلاف نوروز ۹۸ که سیل پل‌دختر دوره بازگشت یک هزار ساله داشت و کسی تا این زمان چنین فاجعه‌ای ندیده بود امروز پل‌دختر تا حدودی آماده‌شده و مردم سیل‌زده از هراس زمین‌گیر شدن، روز گذشته ترک مکان کرده‌اند و از دوردست نظاره‌گر موج‌های سهمگین کشکان هستند.
نوروز امسال بسیاری از مردم در میان و یا نزدیک کشکان گرفتار شدند اما اکنون شهروندان و مسوولان تجربه‌ای ارزشمند را به بهای حدود ۵ هزار میلیارد تومان خسارت در دفتر خاطرات خود دارند و با آمادگی نسبی توانسته‌اند از بروز تلفات جانی تا این لحظه جلوگیری کنند و خسارات مالی را به حداقل برسانند.
گفته‌شده با تداوم بارش‌های کنونی و ورود آب‌های بالادست به کشکان، طغیان دوباره آن به شهر رنجور پل‌دختر دور از انتظار نخواهد بود هرچند این رود خروشان تاکنون بر وضعیت پل‌دختر و معمولان حاکم بوده و در اولین ساعات خروشش طی روز گذشته خط انتقال گاز معمولان را شکست و شهروندان این شهر را در سرمای زمستانی از نعمت گاز محروم کرد.
روستاهای حاشیه کشکان در مسیر معمولان تا پل‌دختر تخلیه شدند و این بار کسی مقاومت نکرد که باید در خانه بماند چراکه همه به این نتیجه رسیده‌اند که کشکان و قهر مثال‌زدنی‌اش همچون مار بزرگی به دور شهر و روستاها می‌پیچد و نفس را به شماره می‌اندازد.
در حال حاضر کشکان به جاده خرم‌آباد - پل‌دختر و پل‌دختر - اندیمشک وارد شده و روستای چم مهر را تاحدودی در بر گرفته اما شهر پل‌دختر همچنان مقاومت می‌کند و دیواره‌های ساحلی نیمه‌کاره تاکنون مایه دلگرمی شهروندان هستند که در مقابل خروش کشکان قد علم کرده‌اند.
در این شرایط مردم پل‌دختر در بیم و امیدی هراس‌آور هستند که آیا کشکان دوباره شهرشان را می‌بلعد و یا با خروش و غرور از کنار آن‌ها می‌گذرد و اجازه خواهد داد خانه، اراضی و کوچه و خیابان‌های بحران‌زده فرصتی برای اتمام بازسازی‌ها داشته باشند./ایرنا

اخبار کوتاه و لحظه‌لحظه سیل را در ادامه مطالعه کنید:


🔹پل دوآب ویسیان شهرستان چگنی به زیر آب رفت و ارتباط جاده‌ای با این بخش قطع شد.

🔹بخشی از باند رفت محور خرم‌آباد - پل‌دختر در منطقه مورانی تخریب‌شده و تردد در این منطقه امکان‌پذیر نیست.

🔹بخشی از سازه عرشه پل "کیان‌آباد" شهرستان پل‌دختر بر اثر باران تخریب شده و ارتباط جاده‌ای قطع است.

🔹پل دوآب ویسیان به زیر آب رفت و ارتباط جاده‌ای قطع شد.

🔹راه ارتباطی روستای  ران پرویز به طور کامل قطع است.

🔹با بالا آمدن آب رودخانه آب در حال نفوذ به منازل روستای چم مهر پایین است و ورودی پل این روستا تخریب شد.



خروج سامانه بارشی از لرستان طی غروب امروز/ هوا سرد می‌شود

بر اساس تحلیل نقشه‌های هواشناسی، در ساعات بعدازظهر امروز به‌تدریج سامانه بارشی از جو استان خارج می‌شود با توجه به تراکم ابرها و رطوبت سطح زمین انتظار داریم ناپایداری‌های جوی (بارش باران و برف) تا ساعاتی از شب در مناطق جنوب شرقی و تا حدودی شرق استان ادامه داشته باشد و در سایر نقاط تا ساعات بعدازظهر بارش پراکنده باران و در ارتفاعات مرکز و مناطق سردسیر شمالی رگبار برف پیش‌بینی می‌شود.

از فردا تا روز شنبه آسمان آرام و پایدار می‌باشد اما در ساعات بعدازظهر پوشش ابر و وزش باد پدیده‌های غالب جو منطقه می‌باشند.

از نظر نوسانات دمایی، دماهای کمینه تا 24 ساعت آینده بین 3 تا 6 درجه کاهش می‌یابند.




آخرین گزارش و اخبار بارش‌های لرستان در 7 اسفند

 

دیدگاه‌ها  

#1 علیمراد 1398-12-07 14:13
استاندار وقت باید پاسخگوی و پرداخت کننده خسارات وارده سیل پارسال بمردم باشه ؟چرا قوه قضایی لرستان برای کار غیر کارشناسی ایشان ورود نکردند؟زمانیکه چندین هزار تن بتن را در کف بستر رودخانه ریخت و آن را تبدیل به پارکینگ نمود؟سیل و آب چگونه می تواند از رودخانه عبور کنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
این همه خسارات وارده جانی و مالی مربوط به عملکرد استاندار قبلی می باشد که در هیچ دادگاهی هم حتی احضار نشد ؟که چرا رودخانه را با بتن به پارکینگ تبدیل نمود؟؟؟؟؟؟؟
نقل قول کردن
#2 چگنی 1398-12-08 20:00
چرا مرکز و شمال لرستان سد ندارد؟ تا زمانیکه سد نداشته باشیم وضع همین است و هرسال خسارت می‌بینیم
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا