قرار است در آینده نزدیک، قوانین کشور ما را تعدادی از همین کاندیداهای مجلس وضع کنند. افرادی که با اعتماد و انتخاب ما، کرسیهای بهارستان را تصاحب میکنند و برای یک دوره چهارساله در خصوص همه مقدرات کشور تصمیم خواهند گرفت. تصمیماتی که قطعاً تا سالها بر زندگی ما اثرگذار خواهند بود.
در طول ادوار مجلس قوانین بسیاری وضع شدهاند که برخی از آنها نزدیک به یک قرن امورات کشور را در حوزهای مشخص تنظیم کردهاند و اصلاً دور از ذهن نیست اگر تصور کنیم برخی از قوانینی که در مجلس آینده تصویب خواهند شد ممکن است دههها و حتی قرنها جاری بوده و زندگی مردم را متأثر سازند.
این ویژگی مجلس، باعث میشود هرچه بیشتر به لزوم دقت در قوانین موضوعه و تلاش برای پایبند بودن به آنها باور داشته باشیم که اگر چنین نباشد، تأثیرات منفی قوانین کارشناسی نشده و بدتر از آن، تن در ندادن به قوانین کشور تا سالها کشور را به پسرفت خواهد کشاند.
یکی از این قوانین، نحوهی تبلیغات کاندیداهای ورود به مجلس است که به صراحت به این موضوع پرداخته و زمان و نحوهی تبلیغات را یک هفته قبل از روز برگزاری انتخابات تعیین کرده است. افرادی که پس از ثبتنام به عنوان کاندیدا، با هر تکنیکی به دنبال جلب آرای مردم هستند و به راحتی آب خوردن تبلیغ میکنند؛ فیلمهای تبلیغاتی خود را در فضای مجازی پخش میکنند، هوادارانشان گروههایی در شبکههای اجتماعی تشکیل میدهند و بحث میکنند و... همهی اینها مصداق بارز تبلیغات پیش از موعد است و در قوانین کشور نیز بهصراحت به آن اشاره شده و تخلف محسوب میشود.
متاسفانه تجربهی تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی ایران نشان میدهد که در این نوع تبلیغات بیشتر فضای تخریب و تهمت و افترا را شاهد هستیم تا تبلیغاتی مبتنی بر متقاعد کردن مخاطب و ارائه برنامهها و یا مناظرات هدفمند نامزدهای انتخاباتی!
طبیعتاً اینکه یک کاندیدا در خصوص موضوعی اظهارنظر کند به مفهوم تبلیغات نیست؛ نامزدهای انتخاباتی میتوانند به عنوان شهروندانی که در این کشور زندگی میکنند و ممکن است از نخبگان و رهبران فکری نیز باشند، در مورد مسائلی اظهار نظر کنند، اصلاً آنها باید بیشتر از مردم عادی در مورد کوچکترین مسائل کشور مواضع خودشان را صریح و شفاف اعلام کنند. امروز شاهد آن هستیم که عدهای با به راه انداختن گروهها و کانالهای حامیان و لشگرکشیهای مجازی، بازهم میخواهند راه گذشته را بروند و با سوء استفاده از احساسات مردم به مقاصد خود برسند.
در این رابطه باید دانست اتفاقاً یکی از مهمترین معیارهای انتخاب اصلح توسط مردم همین موضوع است! باید ببینیم کدام کاندیداها پیش از موعد شروع به تبلیغات میکنند و کدام یک فارغ از فضای هیجانی حاکم، مواضع خودش را در خصوص مسائل مختلف با رعایت اخلاق و با بیانی شفاف عنوان میکند! قضاوت کنیم کدامیک برنامهها و شعارهایشان، با وظایف قوه مقننه همخوانی دارد و کدامیک شعارهای انتخاباتی پوپولیستی را برای ترغیب مردم برگزیدهاند! بههرحال، فردا چند نفر از همین افراد باید انتخاب شوند و قوانین مختلفی را وضع کنند؛ از مسائل فرهنگی و اقتصادی و سیاسی داخلی همانند شفافیت آراء نمایندگان، اجرای سهمیهبندی بنزین، رأی اعتماد به وزیران و...گرفته تا اتخاذ تصمیماتی پیرامون سیاستهای خارجی کشور!
دیدگاهها
اما به نظرم در اینخصوص خلا قانونی وجود دارد و جایی از قانون فعالیت در فضای
مجازی را منع نکرده است
تبلیغات انتخاباتی تا آنجا پیش رفته که برخی از کاندیداهای احتمالی سعی می کنند در جلسات و همایش های مختلف که تا حدودی به شغل گذشته و یا سوابقشان مرتبط است شرکت کنند و از تریبون این گونه جلسات به صورت غیر مستقیم بهره برداری انتخاباتی ببرند.
علیرغم اینکه هنوز ثبت نام از افراد واجد شرایط برای شرکت در انتخابات آغاز نشده است شاهد تبلیغات غیر مستقیم هستیم
چه بسا افرادی که این روزها در محافل خصوصی، عمومی و فضای مجازی اقدام به تبلیغات هستند در مراحل تایید صلاحیت ها مورد تایید شورای نگهبان قرار نگیرند.
اما نکته مهمتر این که چرا با این افراد برخورد نمی شود
لذا فارغ از این که این موضوع در شرایط فعلی قانونی است یا نه، باید در قضاوتهایی که بر اساس فضای مجازی صورت گرفته شک کرد
به نظرم نامزدها نیز بایستی از تبلیغات خارج از وقت قانونی خودداری کرده و تنها در زمان تبلیغات به بیان و ترویج قابلیت ها و توانمندی های خود بپردازند.
کسانی که خارج از این قانون رفتار کنند حتما در بقیه کارها هم بی قانونی می کنند