یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

قرار است در آینده‌ نزدیک، قوانین کشور ما را تعدادی از همین کاندیداهای مجلس وضع کنند. افرادی که با اعتماد و انتخاب ما، کرسی‌های بهارستان را تصاحب می‌کنند و برای یک دوره چهارساله در خصوص همه مقدرات کشور تصمیم‌ خواهند گرفت. تصمیماتی که قطعاً تا سال‌ها بر زندگی ما اثرگذار خواهند بود.
در طول ادوار مجلس قوانین بسیاری وضع شده‌‌اند که برخی از آن‌ها نزدیک به یک قرن امورات کشور را در حوزه‌ای مشخص تنظیم کرده‌اند و اصلاً دور از ذهن نیست اگر تصور کنیم برخی از قوانینی که در مجلس آینده تصویب خواهند شد ممکن است دهه‌ها و حتی قرن‌ها جاری بوده و زندگی مردم را متأثر سازند.
این ویژگی مجلس، باعث می‌شود هرچه بیشتر به لزوم دقت در قوانین موضوعه و تلاش برای پایبند بودن به آن‌ها باور داشته باشیم که اگر چنین نباشد، تأثیرات منفی قوانین کارشناسی نشده و بدتر از آن، تن در ندادن به قوانین کشور تا سال‌ها کشور را به پسرفت خواهد کشاند.
 یکی از این قوانین، نحوه‌ی تبلیغات کاندیداهای ورود به مجلس است که به صراحت به این موضوع پرداخته و زمان و نحوه‌ی تبلیغات را یک هفته قبل از روز برگزاری انتخابات تعیین کرده‌ است. افرادی که پس از ثبت‌نام به عنوان کاندیدا، با هر تکنیکی به‌ دنبال جلب آرای مردم هستند و به راحتی آب خوردن تبلیغ می‌کنند؛ فیلم‌های تبلیغاتی خود را در فضای مجازی پخش می‌کنند، هوادارانشان گروه‌هایی در شبکه‌های اجتماعی تشکیل می‌دهند و بحث می‌کنند و... همه‌ی این‌ها مصداق بارز تبلیغات پیش از موعد است و در قوانین کشور نیز به‌صراحت به آن اشاره شده و تخلف محسوب می‌شود.
متاسفانه تجربه‌ی تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی ایران نشان می‌دهد که در این نوع تبلیغات بیشتر فضای تخریب و تهمت و افترا را شاهد هستیم تا تبلیغاتی مبتنی بر متقاعد کردن مخاطب و ارائه برنامه‌ها و یا مناظرات هدفمند نامزدهای انتخاباتی!
طبیعتاً این‌که یک کاندیدا در خصوص موضوعی اظهارنظر کند به مفهوم تبلیغات نیست؛ نامزدهای انتخاباتی می‌توانند به عنوان شهروندانی که در این کشور زندگی می‌کنند و ممکن است از نخبگان و رهبران فکری نیز باشند، در مورد مسائلی اظهار نظر کنند، اصلاً آن‌ها باید بیشتر از مردم عادی در مورد کوچک‌ترین مسائل کشور مواضع خودشان را صریح و شفاف اعلام کنند. امروز شاهد آن هستیم که عده‌ای با به‌ راه انداختن گروه‌ها و کانال‌های حامیان و لشگرکشی‌های مجازی، بازهم می‌خواهند راه گذشته را بروند و با سوء استفاده از احساسات مردم به مقاصد خود برسند.
در این رابطه باید دانست اتفاقاً یکی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب اصلح توسط مردم همین موضوع است! باید ببینیم کدام کاندیداها پیش از موعد شروع به تبلیغات می‌کنند و کدام یک فارغ از فضای هیجانی حاکم، مواضع خودش را در خصوص مسائل مختلف با رعایت اخلاق و با بیانی شفاف عنوان می‌کند! قضاوت کنیم کدام‌‌یک برنامه‌ها و شعارهایشان، با وظایف قوه مقننه هم‌خوانی دارد و کدام‌یک شعارهای انتخاباتی پوپولیستی را برای ترغیب مردم برگزیده‌اند! به‌هرحال، فردا چند نفر از همین افراد باید انتخاب شوند و قوانین مختلفی را وضع کنند؛ از مسائل فرهنگی و اقتصادی و سیاسی داخلی همانند شفافیت آراء نمایندگان، اجرای سهمیه‌بندی بنزین، رأی اعتماد به وزیران و...گرفته تا اتخاذ تصمیماتی پیرامون سیاست‌های خارجی کشور!
بدون شک، کسی که برای رسیدن به اهداف شخصی خود، در همین ابتدا قانون را زیر پا می‌گذارد، برای رفاه حال مردم و پیشرفت کشور، قوانین مطلوب و مؤثر وضع نخواهد کرد...

 
 
 
امین جعفری_ کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه



توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانه‌ی احترام شما به تلاش آن‌ها است.


 

دیدگاه‌ها  

#1 متین 1398-10-08 11:21
مردم فهیم و مظلوم لرستان تو را بجان مولای علی (ع)اگر قرار است انتخاباتی صورت گیرد و افرادی را روانه بهارستان بکنیم اول در مورد افرادیکه صادق و راستگو و پاکدامن هستند تحقیق بفرمایید.افراد تحصیل کرده و با ریشه را به مجلس بفرستیم.در فکر پرپر شدن این همه جوان مظلوم و بیکار باشیم.بیایید یکبار هم که شده در فکر این همه کارخانجات ورشکسته سیستم بانکی که دست نزول و رابا را هم از پشت بسته باشیم؟به افرادی رای بدهید که نماینده و منتخب مردم باشند نه با دولت زد و بند و نماینده دولت و سنگ دولت را به سینه می کشند باشیم.غیر از این موارد باشد در حق تک تک فرزندانمان جفا و خیانت کرده ایم.
نقل قول کردن
#2 محمدی 1398-10-08 17:05
با سلام و تشکر از پرداختن به این موضوع

اما به نظرم در اینخصوص خلا قانونی وجود دارد و جایی از قانون فعالیت در فضای
مجازی را منع نکرده است
نقل قول کردن
#3 منافی 1398-10-08 17:07
تبلیغات و تلاش برای دست یافتن صندلی در بهارستان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، در شرایطی آغاز شده که هنوز مجلس دهم بر روی کار است و خبری از تایید و یا رد صلاحیت چهره‌های مشهور به حضور در انتخابات نیست. به نظر میرسد یکی از ملاکهای انتخاب مردم باید تمکین به قانون باشد
نقل قول کردن
#4 نرگس 1398-10-08 17:14
حامیان برخی از افراد بعضاً اقدام به آغاز تبلیغات انتخاباتی قبل از زمان مقرر اعلام شده از سوی شورای نگهبان کرده اند، این افراد با حضور در محافل خصوصی و عمومی به طرق مختلف کاندیدای احتمالی مورد نظر را تبلیغ می کنند.

تبلیغات انتخاباتی تا آنجا پیش رفته که برخی از کاندیداهای احتمالی سعی می کنند در جلسات و همایش های مختلف که تا حدودی به شغل گذشته و یا سوابقشان مرتبط است شرکت کنند و از تریبون این گونه جلسات به صورت غیر مستقیم بهره برداری انتخاباتی ببرند.
نقل قول کردن
#5 فهیم 1398-10-08 17:16
این فضا آنچنان مورد توجه کاندیداها قرار گرفته است که هر روزها شاهد ایجاد گروه ها و کانال های زیاد تبلیغاتی در فضای مجازی هستیم. به گونه ای که برخی از نامگذاری ها در گروه ها نشانی از شعارهای تبلیغاتی کاندیداهای احتمالی در آینده را دارد.
نقل قول کردن
#6 حسنوند 1398-10-08 17:27
درود
علیرغم اینکه هنوز ثبت نام از افراد واجد شرایط برای شرکت در انتخابات آغاز نشده است شاهد تبلیغات غیر مستقیم هستیم
چه بسا افرادی که این روزها در محافل خصوصی، عمومی و فضای مجازی اقدام به تبلیغات هستند در مراحل تایید صلاحیت ها مورد تایید شورای نگهبان قرار نگیرند.

اما نکته مهمتر این که چرا با این افراد برخورد نمی شود
نقل قول کردن
#7 یاسین 1398-10-08 17:30
یک واقعیت وجود دارد و این دوره مجلس یکی از مهم‌ترین دوره انتخابات در تاریخ ایران محسوب می‌شود پس فضای رسانه‌ ای نمی‌ تواند سنجش مناسبی برای شناسایی فرد مناسب باشد و اطلاعاتی که در این فضا در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد اغلب سطحی بوده و اگر تحقیقات در فضای مجازی برای رای دادن از سوی مخاطبان صورت بگیرد، یک تحقیقات سطحی بوده و در نهایت به انتخاب سطحی نیز منجر خواهد شد.

لذا فارغ از این که این موضوع در شرایط فعلی قانونی است یا نه، باید در قضاوتهایی که بر اساس فضای مجازی صورت گرفته شک کرد
نقل قول کردن
#8 احمد 1398-10-08 19:38
به نظر میرسد که در قانون انتخابات تبلیغات زودهنگام جرم تلقی نشده است لذا برخی از داوطلبان نمایندگی مجلس در استان از این خلاء قانونی استفاده کرده و تبلیغات زود هنگام می‌کنند.
نقل قول کردن
#9 علیزاده 1398-10-08 19:39
افت شهر ما همین قبیله گرایان هستند اگر علوم جدید بشکافند اگر به کهکشانها دست یابند باز هم بر همان طبل عشیره ایی و قبیله خود میکوبند ورفتار و کردار انها جز زیان برای اکثریت جامعه چیز دیگری ندارند در موقعیت مختلف خود را همراه باد مستقل اصلاح طلب و.... خطاب میکنند.چه کنیم جز لاینفک جامعه هستند سالیان سال طول خواهد کشید که این جماعتبه اگاهی اخلاقی و دینی و انسانی برسند.
نقل قول کردن
#10 امید 1398-10-08 23:07
سلام
به نظرم نامزدها نیز بایستی از تبلیغات خارج از وقت قانونی خودداری کرده و تنها در زمان تبلیغات به بیان و ترویج قابلیت‌ ها و توانمندی‌ های خود بپردازند.

کسانی که خارج از این قانون رفتار کنند حتما در بقیه کارها هم بی قانونی می کنند
نقل قول کردن
#11 سید رضا موسوی 1398-10-30 23:11
به نقل از حسنوند:
درود
علیرغم اینکه هنوز ثبت نام از افراد واجد شرایط برای شرکت در انتخابات آغاز نشده است شاهد تبلیغات غیر مستقیم هستیم
چه بسا افرادی که این روزها در محافل خصوصی، عمومی و فضای مجازی اقدام به تبلیغات هستند در مراحل تایید صلاحیت ها مورد تایید شورای نگهبان قرار نگیرند.

اما نکته مهمتر این که چرا با این افراد برخورد نمی شود
احسنت تا زمانیکه اقتصاددانان و کارآفرینان وارد مجلس نشوند مشکل بیکاری حل نمیشود
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا