یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

اولین نشست تخصصی آموزشی شوراهای اسلامی استان لرستان برگزار شد.
به گزارش یافته، اولین نشست تخصصی آموزشی شوراهای اسلامی استان لرستان با حضور موسی خادمی استاندار لرستان، احمد مرادپور معاونت عمرانی استانداری، بادامی نجات رییس کمیسیون آموزش، پژوهش و فناوری، علی دشتی رییس مرکز آموزش و پژوهش، منصور روشناسی معاون اجرایی و اداری این شورا، عبدالهی فرماندار خرم آباد، رشیدی شهردار خرم اباد و سپهوند مدیر کل امور شهری و شوراهای استانداری و اعضای شوراهای اسلامی شهرها و شهرستانهای تابعه استان لرستان برگزار شد.
رییس شورای اسلامی استان لرستان در این نشست با خیر مقدم به مهمانان جلسه هدف از برگزاری این دوره را بالا بردن سطح آموزشی و آگاهی هر چه بیشتر شوراییان از وظایف خود دانست و اظهارداشت: موضوعی که باعث گله مندی شوراییان در شوراهای مختلف شده بحث بی توجهی به جایگاه شوراها است این در حالی که در پنجمین دوره از تشکیل این نهاد مردمی هستیم.
غلامرضا نصیری با بیان اینکه درشوراهای اسلامی استان نیروهای توانمند در تخصص های مختلف بسیاری وجود دارد گفت: درصورتی که از این نیروها در تصمیم گیری ها مشاوره صورت بگیرد و مشارکت داده شوند می توانند بسیار کارساز باشد. حضور موثر اعضای شوراها در جلسات شورای اداری و اجرای بند ۷ ماده 78 قانون شوراها مبنی بر عضویت رئیس شورای استان در شورای برنامه ریزی و توسعه استان از دیگر خواسته های مطرح شده بود.
رئیس شورای اسلامی استان لرستان در ادامه سخنان خود به وضعیت مالی شهرداری ها که بدهی های زیادی دارند اشاره کرد و تصریح کرد: بیشترین بدهی مربوط به سازمان تامین اجتماعی است و از طرفی شهرداری ها مبلغ قابل توجهی از آب و فاضلاب و دانشگاه علوم پزشکی طلب دارد که پیشنهاد می کنیم تهاتر بین این دستگاه ها صورت بگیرد تا بخشی از این مشکلات برطرف شده و شهرداران بجای دغدغه بدهی ها به فکر توسعه و پیشرفت شهر باشند .
در ادامه دکتر خادمی استاندار لرستان  اظهارداشت: اختیارات، تصمیم گیری و سیاستگذاری ها در مرکز کشور است و در سطح استان ها مسئولین و مدیران فقط بحث اجراییات را دارند ولی شوراها استثنا هستند و می توانند بر اساس قانون تصمیم بگیرند و طرح و لایحه به مجلس و دولت ارائه کنند. این مهم یک ویژگی خاص و ویژه است.
وی در ادامه مطلب فوق با بیان اینکه می توانیم از این فرصت بهره لازم را بگیریم گفت: متاسفانه با اینکه جایگاه شوراها برای همه مشخص و طبق قانون می باشد ولی دستگاه های اجرایی همکاری لازم را در این زمینه انجام نمی دهند و به علت های مختلف شوراها خوب معنی نشده اند. عملا شورا به شورای شهرداری تبدیل شده اند و مهمترین کار این نهاد عزل و نصب شهردارها شده است . این نشان می دهد در بحث نشان دادن جایگاه و اختیارات و وظایف شوراها ما نتوانستیم برنامه ریزی کاملی انجام دهیم و به هدف اصلی تشکیل شوراها برسیم.
استاندار لرستان در ادامه سخنان خود ابراز امیدواری کرد که با برگزاری جلسات و همایش ها جایگاه شوراها را ارتقا دهیم و افزود: در صورتی که انتخابات مجلس از شهرستانی به استانی تبدیل شود میدان کاری برای شوراها بسیار بیشتر می شود؛ چرا که بیشترین کار نمایندگان مجلس رسیدگی به امورات مردمی در سطح شهرستان شده است که همین باعث شده بازدهی کاری نمایندگان در استان هم پایین بیاید. این در حالی است که شوراییان یک نهاد مردمی هستند که به صورت مستقیم هم با مردم در ارتباط هستند و هم می توانند به صورت بهتر و راحت تر به مشکلات مردم رسیدگی کنند.
خادمی با تاکید بر اینکه آمادگی لازم برای همکاری با شوراها را داریم بیان کرد: درآینده در جلسات مشترک با فرمانداری ها و بخشداری ها از شوراها هم دعوت به عمل خواهد آمد تا در این جلسه مشکلات رسیدگی شود و بحث تهاتر مطالبات شهرداری ها را هم پیگیری می کنیم.
 سپهوند مدیر کل امور شهری و شوراهای استانداری لرستان نیز دراین جلسه اظهارداشت: شهرداری ها مشکلات بسیار زیادی دارند . شهرداری ها قبلا کد درآمدی خوبی داشتند؛ ولی از وقتی ماهیت عوارض تغییر کرده و این کد های درآمدی وارد خزانه اداره مالیات می شود مشکلات شهرداری ها دو چندان شده است.
وی گفت: اگر شوراها در این زمینه همکاری لازم را با شهرداری ها نداشته باشند شهرداری ها در چند سال اینده با مشکل جدی مواجه خواهند شد. مدیر کل امور شهری و شوراهای استانداری لرستان افزود: در شهرداری یکی از شهرها نیروی انسانی که ۴۶۰ نفر چارت سازمانی بوده ۱۴۵۰ نیرو دارد در حالی که همین شهرداری ۱۱ماه معوقه حقوق کارکنان را دارد.
سپهوند درپایان سخنان خود با اشاره به بحث انتخاب شهردار نیز بیان کرد: بایستی وقت و کارشناسی بیشتری برای انتخاب شهردار صورت گیرد که بعد از چند ماه دوباره به دنبال استیضاح شهردار نباشیم چون که این کار هزینه بسیار زیادی دارد.
علی محمد صالحی نسب نماینده استان لرستان در شورای عالی استان‌ها نیز اظهار داشت: بر اساس اصل هفت قانون اساسی، شوراها از ارکان اساسی تصمیم گیری هستند. وی با بیان اینکه باید در کنارهم برای پیشبرد اهداف نظام قدم برداریم گفت: چرا که هر کدام از این ارکان لطمه ببیند یا حذف شود در واقع این نظام است که دچار مشکل می شود. به همین دلیل ما باید در حیطه اختیارات شوراها قدم برداریم و درجه تکامل شوراها را ارتقا دهیم و ایده های جامعه مدنی و شورایی را به مرحله ظهور برسانیم.
وی تقویت شوراها را گامی موثر برای پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی دانست و افزود: برای تشکیل یک دولت سرزمین، جمعیت، قانون و روابط بین الملل نیاز است که در خصوص تشکیل شوراها مشکل سرزمین وجود دارد.
صالحی نسب تاکید کرد: متاسفانه شوراها اختیارات، اعتبارات لازم و کامل در اختیار ندارند و همین باعث پایین آمدن جایگاه شوراها شده است؛ چرا که با کمبود این موارد نمی توانیم خدمت رسانی زیادی انجام دهیم.
در ادامه جلسه پس از سخنان آقای بادامی نجات رئیس کمیسیون آموزش و پژوهش شورای عالی استانها در خصوص نقش و اهمیت آموزش و پژوهش در امور شورایی مدرسان شورای عالی اقایان مهندس روشناسی و دکتر دشتی در راستای آموزش و آشنایی اعضای شوراهای اسلامی استان با قوانین ، مقررات و شرح وظایف و تشکیلات شوراها مطالب مفصلی در قالب کارگاه آموزشی بیان کردند و نشست با برگزاری جلسه پرسش و پاسخ به پایان رسید.


دیدگاه‌ها  

#1 عباس شکیب پور 1397-08-15 12:00
شورای شهر خرم آباد همت کند ساختمان ابتدای پارک معلم که فقط اسکلت است ونمای پارک را خراب کرده است وحدود هشت سال است به همین حال رها شده استت را تکمیل وافتتاح نمایید
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا