یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه مبانی هویت باید در مدارس تبیین و ترویج شود، گفت: امروزه گفتمان غالب نظام آموزش و پرورش، گفتمان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و تلاش می‌شود تا آموزش‌وپرورش موجود به نحو مطلوب بازخوانی و بازتولید شود.
به گزارش یافته، دکتر مهدی نوید ادهم در مراسم افتتاحیه نخستین کنفرانس بین‌المللی آموزش و پرورش تطبیقی که به میزبانی انجمن آموزش و پرورش تطبیقی در دانشگاه لرستان برگزار شد، افزود: برگزاری این کنفرانس هم از جهت تعیین موضوع کنفرانس و هم از جهت مکان برگزاری کنفرانس که استانی با قدمت 40 هزار ساله است، مایه خوشحالی است.
 وی از تلاش‌های آموزش و پرورش لرستان در برگزاری این کنفرانس تقدیر کرد و افزود: مدیر کل آموزش و پرورش لرستان از مدیران موفق و خوش‌ذوق است که تاکنون منشأ توفیقات بسیاری در عرصه تعلیم و تربیت بوده‌اند.
وی ابراز امیدواری کرد خروجی این کنفرانس زمینه‌ساز ارتقای نظام تعلیم و تربیت را بیش‌ازپیش فراهم کند و ادامه داد: بحث آموزش و پرورش تطبیقی و بهره‌گیری از تجارب مفید و ارزنده سایر کشور همواره مدنظر بوده و در این دوران که آموزش و پرورش در حال تحول و تغییرات جدی مثبت است و به دنبال شکل‌گیری و تدوین سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش است این نیاز بیشتر از گذشته احساس می‌شود.
نوید تأکید کرد: ما برای تغییر و تحول بنیادین در آموزش و پرورش مصمم هستیم و سند این تحول هم به کمک بیش از 600 نفر از صاحب‌نظران تعلیم و تربیت کشور تدوین‌شده و به تایید شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان مرجع سیاست‌گذاری در دستگاه تعلیم و تربیت، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مقام معظم رهبری رسیده است
 وی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش را در مرحله اجرایی عنوان کرد و ادامه داد: چون سند الآن در مرحله اجرا و ارزشیابی است بیش از گذشته به تجارب مفید سایر کشورها نیازمندیم. نوید تاکید کرد: وقتی سخن از تحول بنیادین به میان می‌آید ذهن انسان بی‌اختیار متوجه تغییراتی می‌شوند که ریشه‌دار، هدفمند؛ نظام‌مند، عمیق، با برنامه و آینده‌پژوه مبتنی بر آموزه‌های وحیانی و معارف اسلامی باشد.
وی در ادامه به مبانی و اهداف سند تحول بنیادین هم اشاره کرد و گفت: هدف ما تربیت انسان‌هایی در تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی است. دبیر کل شورای عالی آموزش‌وپرورش به مطالعات تطبیقی با آموزش‌وپرورش 13 کشور همسایه ایران که با کشورمان مرز مشترک زمینی یا آبی دارند و کشورهای خاورمیانه و قفقاز اشاره کرد و گفت: نشانگرهایی برای این مطالعات در نظر گرفته شد و در شاخص‌های مختلف وضعیت کشورمان با این کشورها تطبیق داده شد. نوید تأکید کرد: در برخی شاخص‌ها وضعیت خوبی در کشور حاکم است ولی در برخی دیگر نیاز به تلاش بیشتر هست.
وی شاخص وضعیت درصد دانش آموزان پیش‌دبستانی، سهم آموزش‌وپرورش در بودجه عمومی کشور، درصد دانش آموزان هنرستان‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش را از جمله این شاخص‌ها عنوان کرد: آموزش و پرورش با فرهنگ جامع دادوستد دارد و به‌نوعی نمادی از فرهنگ هر کشور را می‌توان در آموزش و پرورش آن کشور مشاهده کرد.
نوید به ضرورت رعایت مقتضیات بومی محل در برنامه‌ریزی آموزش و پرورش تأکید کرد و ادامه داد: در تاریخ چند هزارساله کشورمان گسست فرهنگی وجود نداشته و با وجود تغییراتی که در دوره‌هایی وجود داشته؛ ولی انسجام فرهنگی ما حفظ‌شده و دستخوش تغییر نشده است.
وی بر این نکته تأکید کرد که باید تلاش شود در عین حال که به انسجام ملی توجه می‌شود به فرهنگ‌های بومی و محلی هم توجه شود و اضافه کرد: تأکید جدی ما این است که پژوهش‌ها و تحقیقات انجام شده در حوزه آموزش و پرورش مساله محور باشد و به سؤالات پاسخ داده شود. نوید به مدل این تحقیقات هم اشاره کرد و گفت: در آموزش‌وپرورش نیاز به عزمی ملی است و باید همگان کمک کنند تا آموزش‌وپرورش بتواند به رسالت خود بپردازد. وی ارتباط بین دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش را بسیار مهم و تأثیرگذار عنوان کرد و گفت: در حال حاضر کنکور یکی از چالش‌هایی است که آموزش‌وپرورش را به‌شدت آسیب‌پذیر کرده و باید تلاش کنیم تا جایگزین مناسبی برای آن پیدا کنیم که بتواند به اندازه‌گیری اندوخته‌های دانش آموزان بپردازد و متناسب با اهداف سند تحول بنیادین آن‌ها را پرورش و تربیت کند.

 
بهره‌گیری از تجارب مفید دیگران و عدم تکرار خطا، نتیجه‌ی تقویت رویکرد تطبیقی در آموزش‌وپرورش است
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان در اولین کنفرانس بین‌المللی آموزش‌وپرورش تطبیقی گفت: بهره‌گیری از تجارب مفید دیگران و عدم تکرار خطاهای احتمالی، نتیجه‌ی تقویت رویکرد تطبیقی در آموزش و پرورش است
خدانظر دریکوند، روز پنجشنبه دوم آذرماه، در افتتاحیه این کنفرانس که به میزبانی دانشگاه لرستان برگزار شد، افزود: هدف غایی تعلیم و تربیت، پرورش انسانی است که ویژگی‌های آن در ساحت‌های شش‌گانه تربیتی در سند تحول بنیادین مشخص شده و هدف آموزش و پرورش، تربیت این‌چنین انسانی حول مفهوم حیات طیبه است.
وی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش تطبیقی، نقاط ضعف و قوت را نشان می‌دهد و توجه به آن، باعث تقویت روش‌ها و شیوه‌های نو در آموزش و پرورش می‌شود.
دریکوند در ادامه تأکید کرد: آموزش و پرورش تطبیقی علاوه بر این که مشکلات را به مانشان می دهد، اصلاحاتی که کشورها برای اصلاح نظام آموزش و پرورش خود انجام داده‌اند برای ما روشن می‌کند و دشوارهایی را که در این جایگزینی روش‌ها به وجود می‌آید نمایان می‌سازد.
 وی تصریح کرد: آموزش و پرورش تطبیقی به ما کمک می‌کند تا مسیر حرکت خود را آگاهانه و عالمانه مشخص کنیم و نتایجی که کشورها با زحمت و مرارت و با هزینه‌های سنگین به دست آورده‌اند در اختیار ما قرار می‌دهد.
 دریکوند در ادامه بر این نکته تاکید کرد که درست است که بسیاری از اهداف آموزش و پرورش بر اساس مقتضیات و شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تدوین می‌شود، ولی اهدافی هم وجود دارد که بین کشورهای مختلف مشترک است و باید از تجارب آن‌ها به‌خوبی استفاده کنیم.
وی اضافه کرد: مجریان و برنامه‌ریزان آموزش و پرورش، بر اساس سند تحول بنیادین که به تأیید مقام معظم رهبری و شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده، به دنبال پیشرفت و ارتقاء نظام تعلیم و تربیت‌اند.
دریکوند در ادامه تصریح کرد: یافته‌های پژوهشی و مطالعات صورت گرفته در این کنفرانس آموزش و پرورش را کمک خواهد کرد تا گام‌های خود را آگاهانه‌تر و بهتر بردارد و روش‌ها و اهداف خود را متناسب با شرایط و اوضاع نظام خود تنظیم کند.
گفتنی است که این کنفرانس بین‌المللی، به میزبانی انجمن آموزش و پرورش تطبیقی ایران و با حضور صاحب‌نظرانی از داخل و خارج کشور به مدت دو روز در روزهای پنجشنبه و جمعه دوم و سوم آذرماه در دانشگاه لرستان برگزار می‌شود.
تعداد 428 مقاله به دبیرخانه کنفرانس رسیده که تعداد 25 مقاله از آن‌ها برای ارائه به‌صورت شفاهی فارسی و تعداد 23 مقاله برای ارائه به‌صورت شفاهی انگلیسی، انتخاب‌شده‌اند. تعداد 40 مقاله نیز در قالب پوستر پذیرفته شده است.
مهدی نوید ادهم دبیر کل شورای عالی آموزش‌وپرورش کشور، علیرضا عصاره رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش کشور و کیانی معاون دانشگاه فرهنگیان کشور و سرخابی از کارکنان شورای عالی آموزش و پرورش از جمله مهمانانی بودند که به نمایندگی از وزارت آموزش و پرورش در این کنفرانس حضور داشتند.


دیدگاه‌ها  

#1 بیطرف 1396-09-04 07:36
واقعا متاسفم
ا وکیلی فرهنگیان لرستان شما این جمله که نوید در این همایش گفته قبول دارید ؟
: ((((مدیر کل آموزش و پرورش لرستان از مدیران موفق و خوش‌ذوق است که تاکنون منشأ توفیقات بسیاری در عرصه تعلیم و تربیت بوده‌اند)))؟؟؟!!!
میشه یکی یا روابط عمومی آموزش و پرورش بگه چه شاخصی در این چند سال اخیر بهبود پیدا کرده ؟ دو تا عدد مقایسه ای
نقل قول کردن
#2 ن.ل 1396-09-04 12:12
سایه ی شوم سیاست زدگی در آموزش و پرورش لرستان هیچ گاه کنار نمیرود...
نقل قول کردن
#3 مظلومین بالاگریوه 1396-09-04 12:58
جناب آقای دریکوند مدیر کل محترم آموزش وپروش مدرسه شهید غفاری در روستای بهرامی که فرسوده بود دراثر زلزله اخیر ترکهای شدیدی برداشته وهرلحظه امکان دارد بر سر دانش آموزان مظلوم آن منطقه خراب شودلطفا بجای شانتاژهای خبری فکری به حال این مدرسه ودانش آموزان آن بفرمایید
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا