یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور عنوان کرد: خرس قهوه‌ای، غاز پیشانی‌سفید و سمندر لرستانی مورد حفاظت قرار می‌گیرند
به گزارش یافته، "معصومه ابتکار" ظهر امروز در مراسم افتتاح پاسگاه محیط‌بانی تالاب‌های تنگ فنی شهرستان پلدختر در جمع خبرنگاران این شهرستان به افتتاح و نوسازی پاسگاه محیط‌بانی در مناطق مختلف استان اشاره کرد و اظهار داشت: 20 میلیارد ریال اعتبارات برای این پاسگاه‌ها هزینه شده است.
وی ایجاد پاسگاه محیط‌بانی تالاب‌های پل‌دختر را کار بسیار ارزشمندی برای حفاظت از تالاب‌های منطقه دانست و عنوان کرد: در این منطقه گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری وجود دارد و با توجه به ویژگی که این منطقه دارد و به دلیل تغییرات زمین‌شناسی که در این مکان رخ‌داده مناظر بدیع و زیبایی پدید آمده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور عنوان کرد: یکی از ظرفیت‌های مهم استان لرستان، محیط‌های ارزشمند طبیعی این استان است که ضرورت دارد با تدوین مدیریت صحیح بتوانیم آن را حفاظت کرده و هم اینکه از این ثروت برای تولید اشتغال در حوزه‌هایی مانند گردشگری طبیعی به‌درستی استفاده کنیم.
وی بیان کرد: پاسگاه محیط‌بانی حفاظت از تالاب‌های این منطقه را ارتقا می‌دهد و زمینه‌ای فراهم می‌کند تا بتوانیم طرح‌های مدیریتی، طبیعت‌گردی و برنامه‌های حفاظتی را به‌ویژه با مشارکت مردم و جوامع بومی پیش ببریم.
ابتکار در رابطه با تالاب‌های گری بلمک نیز گفت: متأسفانه در این تالاب عملیاتی انجام‌شده که به تالاب آسیب واردشده است و این باید مورد بررسی، مطالعه، بازسازی و احیا قرار گیرد بنابراین این موضوع به‌طور حتم در دستور کار قرار می‌گیرد و در سطح ملی نیز پیگیری می‌شود و امیدواریم با همکاری مردم بتوانیم حفاظت بیشتری از پناهگاه زیستی برای گونه‌های ارزشمند انجام دهیم.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته برنامه‌های مدیریت و حفاظت از حیاط وحش را برای استانداران ابلاغ کردیم و برای استان لرستان مشخصا سمندر، غاز پیشانی‌سفید و خرس قهوه‌ای را به استان ابلاغ کردیم که دستور کار برنامه‌های استان لرستان قرار گیرد.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور با اشاره به اینکه این برنامه‌ها باید به شورای برنامه‌ریزی بیاید، اظهار داشت: با همکاری تمام دستگاه‌ها برای حفاظت ازاین‌گونه‌های ارزشمند در جهت آموزش و معرفی این‌ گونه‌ها اقدام می‌شود چون این‌ گونه‌ها جاذبه‌های استان را افزایش می‌دهند و گردشگران و افرادی که علاقه‌مند به دیدن و حفاظت ازاین‌گونه‌ها هستند به‌طور حتم علاقه بیشتری خواهند داشت.
وی در رابطه با الحاق تالاب‌های پل‌دختر به کنوانسیون رامسر گفت: در این زمینه باید قدم‌به‌قدم جلو برویم چراکه نیازمند تکمیل مطالعات است و مراحل آن در حال انجام است.


حوزه شکار صید ممنوع تالاب‌های پل‌دختر به منطقه حفاظت‌شده تبدیل شود
رئیس اداره محیط‌زیست پل‌دختر به شناسایی یک زیستگاه جدید سمند لرستانی در منطقه شکار صید ممنوع تالاب‌های پل‌دختر اشاره کرد و گفت: حوزه شکار صید ممنوع تالاب‌های پل‌دختر به منطقه حفاظت‌شده تبدیل شود.
امیر محمدی نژاد در حاشیه افتتاح پایگاه محیط‌بانی تالاب‌های پلدختر  اظهار داشت: بیش از 10 هزار سال پیش‌ بر اثر وقوع یکی از بزرگ‌ترین لغزش‌های جهان، بیش از 50 تالاب به وجود آمد اما به علت خشک‌سالی هم‌اکنون 11 تالاب در این شهرستان وجود دارد و بزرگ‌ترین تالاب این شهرستان «گری بلمک» است که مردم حق‌وحقوقی نسبت به آن دارند.
وی با اشاره به اینکه پاسگاه محیط‌بانی تالاب‌های پل‌دختر جهت احیا و حفاظت این تالاب‌ها احداث‌شده است، افزود: در حال حاضر زیستگاه جدید سمند لرستانی در حوزه شکار صید ممنوع تالاب‌های پل‌دختر مشاهده شد و انتظار داریم این منطقه صید ممنوع تالاب‌ها به منطقه حفاظت‌شده تبدیل شود.
رئیس اداره محیط‌زیست پل‌دختر عنوان کرد: هدف اداره محیط‌زیست پل‌دختر بحث احیا تالاب گری بلمک است و به شرطی که منافع مردم بومی نیز در نظر گرفته شود مردم به احیاء آن اشتیاق دارند.
وی بیان کرد: هرساله در اسفندماه در تالاب‌های پل‌دختر پرندگان مهاجری که از شمال سیبری برای گذران زمستان می‌آیند حضور دارند و با توجه به اینکه محیط‌بانان ما در تالاب تنگ فنی حضور مستمری دارند سعی شده میزبان خوبی برای این پرندگان مهاجر باشیم.

 

افتتاح ۵ پاسگاه محیط‌بانی در سطح لرستان
پنج پاسگاه محیط‌بانی ظهر امروز با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به طور همزمان در استان لرستان افتتاح شد.
پاسگاه محیط‌بانی تالاب‌های پل‌دختر امروز با حضور ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست افتتاح شد.
کلنگ پاسگاه محیط‌بانی تالاب‌های شهرستان پل‌دختر شهریورماه سال 93 در زمینی به مساحت یک هزار و 200 متر و زیربنای 250 متر در این شهرستان به زمین زده شد.
این پاسگاه محیط‌بانی که در دوطبقه احداث‌شده برای ساخت آن چهار میلیارد ریال از محل اعتبارات سازمان حفاظت محیط‌زیست هزینه شده است.

 

آغاز عملیات اجرایی مجتمع پرورش ماهی شهرستان پل‌دختر
عملیات اجرایی مجتمع ۶ هکتاری پرورش ماهی چم گز پل‌دختر با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور آغاز شد.
ظهر امروز با حضور دکتر معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، استاندار لرستان، نماینده مردم پل‌دختر در مجلس شورای اسلامی، فرماندار پل‌دختر، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان و جمعی از مسئولان محلی عملیات اجرایی مجتمع پرورش ماهی 6 هکتاری چم گز پل‌دختر آغاز شد.
میرزا مراد مرادی مدیر جهاد کشاورزی پل‌دختر در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در پل‌دختر اظهار داشت: مجتمع پرورش ماهی 6 هکتاری چم گز پل‌دختر در زمینی به مساحت 6 هکتار و 890 دهنه استخر پرورش ماهی در روستای چم گز پل‌دختر احداث می‌شود.
وی با اشاره به اینکه مجتمع پرورش ماهی روستای چم گز دارای ظرفیت سالانه تولید 600 تن گوشت و 25 تن خاویار است، افزود: با بهره‌برداری از این طرح برای 89 نفر به‌طور مستقیم و 200 نفر غیرمستقیم شغل ایجاد می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی پل‌دختر عنوان کرد: مبلغ 880 میلیارد ریال برای احداث و بهره‌برداری از این پروژه هزینه می‌شود.

پاسگاه اطفاء حریق در شهرستان پلدختر ایجاد شود

نماینده مردم پل‌دختر مطرح کرد؛ زمزمه‌‌های توافق وزارت کشور و شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکینماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به وقوع آتش سوزی‌های گسترده و پراکنده در شهرستان پلدختر و کوهستانی و صعب‌العبور بودن منطقه وجود پاسگاه اطفاء حریق در این شهرستان ضروری است.
 سید حمیدرضا کاظمی عصر امروز در مراسم کلنگ زنی مجتمع پرورش ماهی روستای چم گز پلدختر از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور خواست که احداث سد معشوره را مورد مطالعه مجدد قرار دهد تا حق مردم این حوزه ضایع نشود.
وی افزود: رودخانه کشکان در حوزه پل‌دختر و معمولان، منبع درآمدی برای کشاورزان منطقه است که متأسفانه کشت گیاهان آب‌دوست در بالا دست، کشاورزان را با مشکلات کمبود آب مواجه ساخته که نیاز است تغییر کشت به گیاهان غیر آب‌دوست در بالا دست انجام گیرد.
نماینده مردم پل‌دختر در مجلس شورای اسلامی در رابطه با تالاب‌های این شهرستان عنوان کرد: شهرستان پل‌دختر محل 11 تالاب بی‌نظیر با ویژگی و چشم‌انداز خاص است که نیازمند ثبت جهانی است.
وی بیان کرد: 386 هزار هکتار مساحت شهرستان پل‌دختر دارای تالاب‌ها و زیستگاه ببر، پلنگ، بز کوهی و سمندر لرستانی است که در نوع خود کم‌نظیر است بنابراین می‌طلبد جز مناطق صید و شکارممنوع قرار گیرد.
کاظمی گفت: تالاب ولی‌عصر (عج) که از تالاب‌های فصلی این شهرستان به شمار می‌رود برای ایجاد طرح‌های شیلات محل مناسبی است از این رو به حمایت رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، شیلات و مشارکت مردم نیاز دارد.
وی تصریح کرد: کوه‌های این منطقه با این ویژگی و وجود زیستگاه‌های مختلف می‌طلبد که در منطقه شکار و صید ممنوع قرار گیرد.
نماینده مردم پل‌دختر در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به وقوع آتش‌سوزی‌های گسترده و پراکنده در شهرستان پل‌دختر و کوهستانی و صعب‌العبور بودن منطقه وجود پاسگاه اطفاء حریق در شهرستان ضروری است.
وی اظهار داشت: شهرستان پل‌دختر در حوزه زیست‌محیطی دارای 12 پست سازمانی با هفت نفر کارکنان است که این موضوع نیروی انسانی بیشتر، تجهیزات و پاسگاه اطفای حریق را می‌طلبد.

منبع: تسنیم

دیدگاه‌ها  

#1 لرستانی 1396-01-17 18:58
گری به معنی تالاب می باشد دیگه لفظ تالاب گری...نباید استفاده بشه مثل تپه چغا،دریاچه گهر،کوه کو کلا.(گهر=دریاچه .چغا=تپه.کو=کوه )
نقل قول کردن
#2 شهروند 1396-01-18 01:38
ما داریم زیستگاها رو از دست میدیم چه برنامه ایی برا حفاظت از زیست گاها دارید ؟
نقل قول کردن
#3 شهروند 1396-01-18 13:18
باقی جانداران از جمله کل و بز و میش و گربه وحشی و عقاب و گونه های مختلف جانوری که همگی در حال انقراض هستند جز حیات وحش نیستند ...
نقل قول کردن
#4 ن.ر 1396-01-19 02:30
سرکار خانم ابتکار خدا قوت مشکلات خوزستان را حل و فصل فرموده اند به لرستان تشریف فرما شدند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا