یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

سهامداران شرکت تعاونی طرح و اندیشه در اعتراض به عدم پاسخگویی شفاف هیئت‌مدیره شرکت در خصوص عدم راه‌اندازی معدن چهار چشمه مرکزی به استاندار پناه بردند.
اشتغال و تولید ازجمله نیازهای ضروری کشور ما است که در همین راستا استان لرستان به جهت مشکلات بجا مانده از گذشته‌ها بیش از هر منطقه‌ای این نیاز را احساس می‌کند.
بی‌شک یکی از مشکلات اساسی کشور ما بحث اقتصاد است که مقام معظم رهبری سال‌هاست محور فعالیت مسؤولین را با نام‌گذاری سال‌ها برای رسیدگی به آن ترسیم نموده و بی‌شک بحث اقتصاد مقاومتی که حضرت آقا مطرح نمودند چراغ راه و درنهایت علاج اقتصاد بیمار این کشور است.
اگرچه حضور مهندس بازوند استاندار لرستان در صدر مدیریت ارشد استان تحولی را در این استان ایجاد نمود و از بین استان‌های کشور لرستان به‌عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی انتخاب شد اما متأسفانه عملکرد ضعیف و سلیقه‌ای برخی مدیران باعث شده که این اقدامات در گوشه‌ای با گره کور مواجه شود و اقتصاد مقاومتی در حد شعار باقی بماند.
امروزه شهرستان الیگودرز در صدر لیست بیکاری لرستان قرار دارد و سال‌ها قبل که سیاست دولت مبنی بر حمایت از تولید و بخش خصوصی و تعاونی‌ها تدوین شد نشان از این داشت که دولت دیگر نمی‌خواهد و یا نمی‌تواند در شهرها کارخانه و صنایع مادر و حتی صنایع کوچک را ایجاد نماید و با هدایت مردم به سمت تشکیل تعاونی‌ها به‌نوعی آب پاکی را روی دست آن‌ها ریخت که البته این مدل اگر موردحمایت قرارگرفته شود می‌تواند در جهت افزایش تولید و ایجاد اشتغال کارساز شود اما هنگامی‌که موردتوجه قرار نگیرد تنها دردی به دردهای جامعه افزوده‌شده است.
اگر بخواهیم مهم‌ترین واحدهای تولیدی شهرستان را مدنظر قرار دهیم به نسبت هزینه‌هایی که برای راه‌اندازی آن‌ها صورت گرفته ایجاد اشتغال که منافعش به الیگودرز برسد انجام‌نشده است.
اما گاهی اوقات عده‌ای علاقه‌مند به توسعه و پیشرفت شهرستان گرد هم آمده و با ایجاد تعاونی درصدد ایجاد اشتغال و تولید برآمده‌اند که متأسفانه به دلیل نامهربانی‌ها و عدم توجه برخی مدیران با مشکلات بسیاری مواجه و درنتیجه سهامداران را هم گرفتار نموده‌اند.
یکی از این تعاونی‌ها شرکت تعاونی طرح و اندیشه است که با گردهمایی تعدادی از مهندسین معدن و دیگر رشته‌های مرتبط که اکثر آن‌ها بیکار بودند تشکیل شد و پس از دوندگی‌های فراوان گواهی کشف 76 هکتاری معدن صادر گردیده است، اما امروز به‌رغم انجام اقدامات اولیه و تشکیل هیئت‌مدیره از بهره‌برداری خبری نیست.
در همین رابطه تعدادی از سهامداران شرکت در مقابل دفتر روزنامه کیهان مراجعه نمودند و ضمن اعتراض خواستار توجه به این موضوع شدند.
یکی از سهامداران گفت: از اسفندماه سال 91 تاکنون بر اساس اعلامیه خرید سهام در روزنامه اطلاعات شرکت تعاونی طرح و اندیشه که تعدادی از مهندسین معدن و زمین‌شناسی تأسیس نمودند من و خانواده‌ام و دیگر فامیل اعتماد کرده و سهام شرکت را خریدیم اعضاء هیئت‌مدیره در جلسات مجمع عمومی مطرح می‌نمایند که در حال اخذ مجوزها قانونی هستیم ولیکن از راه‌اندازی معدن خبری نیست و ما نگران سرمایه‌هایمان شدیم.
  همچنین یکی دیگر از سهامداران عنوان نمود: من با خانواده، برادر و برادرزاده‌ایم که مهندس معدن و زمین‌شناسی هستند شرکت تعاونی بدر الیگودرز را تأسیس کردیم و در اسفندماه 92 در مزایده معدن چهار چشمه مرکزی شرکت نمودیم ولیکن بعدازاینکه متوجه شدیم طرح و اندیشه در مزایده برنده‌شده عضو این شرکت تعاونی شده‌ایم ولیکن تاکنون معدن راه‌اندازی نشده است و سرمایه ما به هدررفته است.

سهامداری دیگر اظهار می‌دارد:
شغل اصلی من تولید و فرآوری سنگ کربنات کلسیم است (دانه‌بندی) و صادرکننده هم هستم است با توجه به اینکه متوجه شدم مهندسین معدن موفق شدند در مزایده قانونی برنده شوند به جهت پیمانکاری و راه‌اندازی یک جبهه کار از معدن خود، خانواده، فامیل و دوستان همگی سهام این شرکت را خریدم ولیکن متأسفانه تاکنون راه‌اندازی نشده است و مدیران شرکت پاسخگو نیستند و به‌ناچار دادمان را باید به استاندار و نماینده مردم ببریم.

در همین رابطه برای روشن شدن دلایل عدم پاسخگویی هیئت‌مدیره شرکت تعاونی طرح و اندیشه با رئیس هیئت‌مدیره شرکت گفتگویی انجام داده‌ایم که در زیر می‌خوانید.
 عزت اله بیاتی رئیس هیئت‌مدیره عنوان داشت: حق با سهامداران است زیرا اولین گروه آن‌ها در سال 92 سرمایه خود را به ما سپرده‌اند و تاکنون باید بهره‌برداری انجام می‌شد ولی موانعی که بعضاً در این مسیر ایجادشده تحقق خواسته اولیه با مشکلاتی مواجه شد.
وی افزود: عده‌ای با امیدهای بسیار در این شرکت سرمایه‌گذاری نموده‌اند اما اینک ما باید پاسخگوی آن‌ها باشیم و این حق آن‌ها است.
این عضو هیئت‌مدیره به اقدامات صورت گرفته جهت رفع مشکل اشاره نمود و افزود: تلاش‌ها و اقدامات سازنده و مؤثری که توسط استاندار محترم، معاونت محترم اقتصادی و مدیران محترم کل، معاونین محترم ادارات مربوطه که تاکنون انجام‌شده است اثرگذار بوده اما مشکل این شرکت رفع نشده است.
1-تشکیل جلسه رفع موانع و مشکلات اداری معدن در مورخه 15 فروردین‌ماه 95 در دفتر معاونت محترم اقتصادی استاندار با حضور مدیران کل و معاونین ادارات مربوطه
2-تشکیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در مورخه سیزدهم آذرماه 95 و طرح موانع و مشکلات اداری معدن در محل فرمانداری با حضور معاونت محترم اقتصادی استانداری
3-تشکیل جلسه رفع موانع و مشکلات اداری در مورخه بیست و یکم بهمن‌ماه 95 به ریاست استاندار محترم با حضور مدیران کل و معاونین ادارات مربوطه
4-تشکیل جلسه ارائه گزارش اقدامات انجام‌شده توسط اعضاء هیئت‌مدیره در مورخه هفتم مهرماه 95 در محل دفتر دکتر خدا بخشی نماینده محترم در مجلس شورای اسلامی
5-مذاکرات اعضاء هیئت‌مدیره با نماینده محترم در حاشیه نماز جمعه در مورخه 22 بهمن‌ماه 95 و قول مساعد ایشان مبنی بر تشکیل جلسه با حضور مدیران مربوطه و مرتع‌دار منطقه
 بیاتی عنوان داشت: امید است که اداره کل منابع طبیعی با رویکردی سازنده و تعاملی در راستای اقتصاد مقاومتی و ایجاد بستر برای فراهم شدن اشتغال پایدار نسبت با سازمان صنعت و معدن و تجارت تعامل سازنده داشته و نسبت به رفع موانع صدور پروانه بهره‌برداری معدن چهار چشمه مرکزی اقدام جدی انجام دهد.
این عضو هیئت‌مدیره به انتظارات هیئت‌مدیره و سهامداران از استاندار لرستان اشاره نمود و گفت: با توجه اقدامات قانونی انجام‌شده توسط این شرکت تعاونی در راستای اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال پایدار از ابتدای سال 92 تاکنون (3 سال) و همچنین با توجه به مسبوق به سابقه بودن محدوده معدنی (طبق ماده 26 معادن تا پایان عمر معدن در اختیار سازمان صنعت، معدن و تجارت است)
و گواهی کشف 76 هکتار صادرشده و موافقت اولیه منابع طبیعی گرفته‌شده و همچنین با عنایت به اینکه از 300 هکتار طرح مرتع 230 هکتار آن در سال 78 به شرکتی واگذار و پروانه بهره‌برداری آن صادرشده است از استاندار محترم درخواست داریم از مدیرکل منابع طبیعی بخواهند در خصوص صدور پروانه بهره‌برداری معدن چهار چشمه مرکزی تعامل سازنده با سازمان صنعت، معدن و تجارت داشته باشند در غیر این صورت از اختیارات قانونی خود استفاده نموده و طبق ماده 24 مکرر قانون معادن تشکیل جلسه جهت رفع مشکل موجود نمایند.
وی همچنین به انتظارات هیئت‌مدیره و سهامداران از نماینده محترم اشاره نمود و افزود: از نماینده محترم درخواست داریم پیرو مذاکرات حضوری مورخه 22 بهمن‌ماه 95 در خصوص تشکیل جلسه و هماهنگی‌های لازم دستورات لازم را مبذول فرمایند.
سخنان سهامداران و هیئت‌مدیره شرکت مذکور را شنیدیم و آنچه مسلم است نقطه اشتراک و تنها راه چاره رفع مشکل همت مسئولین است که نقش استاندار لرستان و نماینده مردم الیگودرز و همکاری منابع طبیعی غیرقابل‌انکار است.
 اما آنچه مسلم است حمایت ازاین‌گونه تعاونی‌ها که زمینه اشتغال را فراهم می‌نمایند بسیار راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر از راه‌اندازی یک واحد جدید است و نتیجه بهتری نیز حاصل می‌شود.
ما هم قبول داریم که منابع طبیعی هم وظایفی دارد و لازم است آن‌ها را به‌درستی و البته در چارچوب قانون انجام دهد، اما آیا در این حوزه قانون ملاک عمل بوده است و یا ... هرچند در بحث عدم توجه به دشت لاله‌های واژگون دالانی و کندن گودال تغییر در عرصه‌های طبیعی انتقاداتی وجود دارد که در مجالی دیگر به‌صورت اساسی و در گفتگو با کارشناسان و مطلعین به زوایای آن پرداخته می‌شود اما در این بخش انتظار است که اشتغال و تولید و توجه به اقتصاد مقاومتی را مدنظر قرار دهد.
 
عباس شاه علی

دیدگاه‌ها  

#1 همشهری 1395-12-08 18:05
اکثر اعضا شرکت تعاونی اندیشه کارمندان و مدیران دولتی هستند و ایجاد اشتغال تنها یک شعار است از طرفی منطقه ای که برای معدن توسط شرکت فوق درخواست شده جز مراتع درجه یک و مناطق ممنوعه محسوب میشود
نقل قول کردن
#2 لاله 1395-12-08 20:12
واقعا تخریب طبیعت بی نظیر الیگودرز به بهانه واهی ایجاد اشتعال و کوه خواری مایه تاسف اسن
نقل قول کردن
#3 کارکنان منابع طبیعی 1395-12-08 21:34
باسلام اتفاقا"به مدیر عامل شرکت کفتم طرح شما رد شده ولی کو گوش شنوا؟ این همه معدن به طول کیلومترها به افرا واگذار شده وبه جزخام فروشی کاری دیگر نکرده اند.ضمنا"این اداره کل برای اکتشاف نفت مجوز به وزارت نفت دادند که اکتشاف کند که الحمدالله به نتیجه رسیده است و به قول شرکت چینی دو میلیارد متر مکعب ذخیره دارد
نقل قول کردن
#4 حسین خانی 1395-12-08 21:50
بدبختی لرستان از خودمان است که در برابر فعالیت های بومی مانع تراشی می کنیم برای رفع این مشکل باید ریشه این غده های سرطالی خشک کرد
نقل قول کردن
#5 مهدی سهامدار شرکت 1395-12-09 08:29
واگذاری ۲۳۰ هکتار تحت عنوان معدن چهار چشمه شرقی به یک شرکت سهامی خاص غیر بومی بهتر است یا حمایت از ۳۳۰ سهامدار بومی و تحصیلکرده ؟
نقل قول کردن
#6 الیگودرزی 1395-12-09 08:43
مشکل این شرکت شاید عدم صداقت برخی اعضاء هیات مدیره است که تنها به دنبال منافع شخصی خود می باشد و تا زمانی که این راه و روش را دارد کار درست نمی شود
نقل قول کردن
#7 کارمند 1395-12-09 09:59
از نظر قانون تجارت و تعاون خرید سهام از شرکت ها برای کارمندان منعی ندارد
کارمندان نمیتوانن عضو هیئت مدیره باشند
شرکت طرح و اندیشه 330 سهامدار دارد که کمتر از 100 نفر آنها از کارمندان ادارات مختلف هستند که تعدادی از آنها هم بازنشسته هستند شرکت طرح واندیشه سهامی عام است و هنوز سهامدار می پذیرد و برای هیچ کسی منعی وجود ندارد
کارمندان سهام اندکی دارند
نقل قول کردن
#8 مهندس معدن 1395-12-09 10:13
با سلام
اعضاء هیئت موسس شرکت تعاونی هفت نفر از مهندسین با تجربه و با حسن شهرت در الیگودرز می باشند و این برای شهرستان و استان باعث افتخار است
نقل قول کردن
#9 معدنکار تجربی کار و سهامدار 1395-12-09 11:02
با سلام
من بیش از 30سال است که در منطقه شاقز پیمانکاری میکنم منطقه شاقز بیش از 40 سال است که سابقه معدنکاری دارد از زمان شرکت باریت در قبل از انقلاب تاکنون
از نظر مرتعداری هم منطقه بدلیل بی آبی بسیار فقیر است و درختانی که اخیرا کاشته شده اند (سال جاری) از جایی دیگه با تانکر براشون آب میارن
نقل قول کردن
#10 حسین سهامدار 1395-12-10 12:45
سلام
حالا این پول ما رو کی باید بده
نقل قول کردن
#11 آسترکی سهامدار 1395-12-10 12:50
سلام به دوستان

من امیدوارم که دکتر خدابخشی نماینده فعال الیگودرز با اقتدار تمام از اشتغال و راه اندازی شرکت تعاونی حمایت میکنن
من خودم شاهد بودم که در نماز جمعه روز 22 بهمن قول مساعد دادن که با تشکیل جلسه مشکل اداری شرکت تعاونی رو حل میکنن
نقل قول کردن
#12 شهروند الیگودرزی 1395-12-12 09:06
در صورت بهره براری از این ذخیره خدادادی زمینه اشتغال بسیاری از کارگران معادن فراهم میشود.
نقل قول کردن
#13 اسدی-سهامدار 1395-12-17 09:27
با سلام
از دکتر خدابخشی تقاضا داریم که جهت راه اندازی معدن شرکت تعاونی در منطقه شاقز الیگودرز پیگیری های لازم را انجام دهند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا