یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مدیر کل بهزیستی لرستان اظهار داشت: بزرگ‌ترین چالش معلولین، توزیع ناعادلانه و نابرابر فرصت‌ها و تبعیض در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و محیطی و مسائل فرهنگی است.
به گزارش پایگاه خبری یافته، " دکتر اسداله حیدری" در مراسم گرامیداشت روز جهانی معلولین که با حضور جمع کثیری از مدیران دستگاه‌های اجرایی، مدیران و کارکنان بهزیستی، طیف‌های مختلف معلولین و نمایندگان تشکل‌های تحت نظارت بهزیستی در سالن اجتماعات ستاد اداره کل بهزیستی برگزار شد، با تبریک روز جهانی معلولین، گفت: شعار امسال روز معلول، "جهانی فراگیر و برابر برای همه" است که تحقق این شعار در گرو رعایت عدالت در توزیع فرصت‌ها و امکانات اجتماعی است و تا حقوق اولیه بزرگ‌ترین اقلیت اجتماعی " معلولین" برآورده نشود عملاً غیرممکن است.
وی در ادامه افزود مهم‌ترین نیازهای معلولین و حفظ کرامت آن‌ها، مبتنی بر حضور در اجتماع، مستقل زیستن، تحصیل، ورزش و سایر ... نیازهای اساسی آن‌ها است.
این مقام مسئول بزرگ‌ترین چالش معلولان را توزیع ناعادلانه و نابرابر فرصت‌ها و تبعیض در حوزه‌های اقتصادی (اشتغال، عدم تأمین حداقل معیشت، عدم تحقق سهم 3 درصد استخدام، مسکن؛ عدم مناسب‌سازی اماکن عمومی و ...) و مسائل فرهنگی تبیین و افزود: به موجب قانون، خیلی از مسائل ذکر شده در قانون جامع معلولین مشخص شده که متاسفانه به دلایل مختلف دستگاه‌های اجرایی از اجرا و تعهد به آن‌ها، بی‌تفاوت بوده‌اند. البته استاندار محترم و معاونین ایشان همواره پشتیبان و حامی حقوق معلولین در کلیه برنامه‌ها و جلسات بوده و هستند و امیدواریم سایر دستگاه‌ها نیز این حمایت‌ها را جدی بگیرند.
حیدری ادامه داد: بر اساس قانون جامع حقوق معلولین بنیاد مسکن راه و شهرسازی موظف‌اند 10 درصد ساخت مسکن را به معلولین تخصیص دهند و زمین موردنیاز ساخت مسکن آن‌ها را تأمین کنند.
مدیرکل بهزیستی لرستان با تبیین مسائل و مشکلات مناسب‌سازی معابر عمومی افزود: خوشبختانه در دو سال اخیر به اندازه سال‌های گذشته مناسب‌سازی معابر صورت گرفته به طوری که در سال 94 حدود 133 هزار مترمربع و در شش ماه اول سال 95 حدود 119 هزار مترمربع مناسب‌سازی شده که در اینجا از حمایت‌های معاونت عمرانی استاندار و شهرداری‌ها تقدیر به عمل می‌آید.
وی در ادامه اظهار داشت: استراتژی دولت تدبیر و امید در خصوص معلولیت و معلولین که با دستور ریاست سازمان بهزیستی کشور ابلاغ‌شده است، پیشگیری و توانمندسازی است که در بعد پیشگیری غربالگری بینایی، شنوایی، ژنتیک دانش‌آموزی و پیش از ازدواج و برنامه‌های مشاوره و آگاه‌سازی از معلولیت‌ها است.
حیدری با تبیین اقدامات بهزیستی لرستان در خصوص مسکن معلولین گفت حدود 3 هزار و 257 واحد مسکونی تا به حال ساخته شده 962 واحد نیز در دست اقدام است وی میزان معلولین تحصیل کرده و جویای کار را 469 نفر برشمرد و افزود 285 نفر از آن‌ها لیسانس و 56 نفر نیز کارشناس ارشد می‌باشند و باید از طریق تشکل‌ها و نهادهای مردمی مشکل اشتغال آن‌ها مرتفع شود البته برای حدود 571 نفر از معلولین روستایی از طریق سرمایه کار و استادشاگردی و برای 230 نفر از افراد تحصیل‌کرده نیز اشتغال ایجاد شده که این کافی نیست و نیازمند تلاش بیشتر در راستای رفع مشکل اشتغال معلولین است.
مدیر کل بهزیستی در پایان با ابراز امیدواری در خصوص اجرای قانون جامع حقوق معلولین و حفظ کرامت آن‌ها، خواستار احقاق مطالبه جدی حقوق آن‌ها در زمینه توانمندسازی و استقلال معلولین شد.
شایان ذکر است در حاشیه این مراسم نمایشگاه توانمندی معلولین برپا شد و گروه سرود ناشنوایان با زبان اشاره سرود ملی را اجرا کردند و گروه سرود روشندلان و گروه موسیقی معلولین شهرستان الیگودرز نیز به اجرای برنامه پرداختند.
در پایان نیز از 15 قهرمان پارالمپیک و مسابقات آسیایی، نخبگان علمی، فرهنگی و کارآفرین، با اهداء لوح و هدایایی تقدیر شد.


دیدگاه‌ها  

#1 بیرانوند 1395-09-14 20:35
پهلوان امیری واقعا نمونه صبر تلاشه.به داشتن همچین همشهری و همتباری افتخار میکنم...
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا