یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

لرستان سرزمینی است به وسعت 28803 هزار کیلومترمربع و آب و هوایی متنوع و چهارفصل با کوه‌های سربه فلک کشیده و به یادماندنی.
یکی از این کوه‌ها یافته است که با قامتی استوار سر به آسمان سائیده و گل سرسبد کوه‌های لرستان محسوب می‌شود. این کوه در فواصل دور بخصوص هنگام غروب آفتاب، هیبتی عظیم دارد، اما به هنگام طلوع خورشید به‌مثابه تندیسی زرین است که از پرتوش زمین و آسمان زرنگار می‌گردد.
کوه‌پیمایانی که به آغوش یافته پناه می‌برند و در مقابل شکوه و عظمت آن زبان به تحسین می‌گشایند.
یافته اگر چه حوادث خون‌بار و دردناکی را پشت سر گذاشته و زخم تازیانه زمان‌بر پیکر مجروحش آشکار است، اما همچنان با قامتی استوار رخدادهای زمانه را به داوری نشسته و آثاری درخشان با خود به همراه داشته که حکایت‌گر روزگاران گذشته است.
کوهی که عرصه صفا و صمیمیتش میعادگاه دوستداران طبیعت و الهام‌بخش ورزشکاران به‌ویژه کوهنوردان است، اما متأسفانه همچنان گمنام و ناشناخته مانده است.
یافته از رشته‌کوه‌های زاگرس است که در 18 کیلومتری جنوب غربی جاده خرم‌آباد – کوهدشت قرار گرفته و ارتفاع آن به 2731 متر از سطح دریا می‌رسد.
کارشناسان معتقدند این کوه از رسوب‌های دوران سوم زمین‌شناسی و چین‌خوردگی‌های آلپ در دوران چهارم در این ناحیه تشکیل شده است. کوهی منفرد از رشته سفیدکوه، واقع در سلسله زاگرس است. با این که رسوبی از آهک، گچ، شن، ماسله و سنگ جوش است اما در بسیاری از موارد دیواره آن از بافت محکم و سختی ساخته شده است.
یافته دارای غارهای متعددی است، از جمله غار قاژه که در قسمت شرقی یافته و مسکن اجداد قدیم بوده و در آن آثار باستانی با ارزش برجا مانده است. در داخل این غار، آب گورائی در جریان است که در طول سال برای کوهنوردان قابل شرب می‌باشد.
یافته دارای غارهایی مانند: مغار، ارسلان (طاق ارسلان) و ... است.
 
شناسایی مسیرها:
یافته کوه، مسیرهای متفاوت و بسیار متنوع به شرح ذیل است.
الف: مسیرهای جنوب شرقی شامل: دختر ره، چال سبز، طاق زرد، گاشوه، سه یار
ب: مسیر جنوب غربی شامل: لیساب (توک توک) زورره، گلاله، چول ره، طاق ارسلان، کفتار دم و خراسان
ج- مسیر جنوب شرقی
3- مسیرهای چول ره، طاق ارسلان، کفتار دم و خراسان از دیگر مسیرهای یافته کوه است که به نوبه خود ضمن برخوردار بودن از زیبایی‌های طبیعت یافته کوه، دارای نقاطی جهت تمرینات سنگ‌نوردی و کوه‌پیمایی می‌باشد.

 
بهزاد مرادی

دیدگاه‌ها  

#1 ارسلانی 1395-08-09 09:25
درود بر شما جناب مردای عزیز‌. با ذکر این مسیرها اول صبح دلتنگ زادگاهم شدم. من سال های کودکی و نوجوانی ام را در روستایی در دامنه این کوه سپری کردم. مزه تمام پی نامه ها، کنگر ها، انجیرها و ...که از این کوه دوست داشتنی خورده ام همه یکجا به ذهن ادم می آیند. واژه "خرس ره" به جای خراسان درست تر هست. غار زیبای طاق ارسلان محل زندگی اجداد من بوده است ...
نقل قول کردن
#2 آبادوخرم 1395-08-09 19:28
من عاشق لرانم.جریان بقیه را می دانم.
نقل قول کردن
#3 مهسا 1395-08-11 13:00
یافته کوه سومین کوه صخره ای ایران است.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا