یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

جوان و دانشگاه دو مقوله وابسته به هم هستند که در عصر کنونی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار شده‌اند.
جوانان به‌عنوان نقش‌آفرینان آینده کشور، وارد دانشگاه می‌شوند تا پس از اتمام تحصیلات خود و آموزش‌های موردنیاز با ورود به جامعه به نقش‌آفرینی مناسب درزمینهٔ های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... بپردازند.
برنامه‌ریزی برای موفقیت یا سکون برای بطالت!‌بنابراین می‌توان به‌درستی اذعان داشت که این دو از مهم‌ترین عوامل توسعه در جوامع می‌باشند و جامعه‌ای که بتواند به‌وسیله دانشگاه‌های خود جوانان خود را متناسب با نیاز و فراخور تربیت کند جامعه یست که به‌سوی سعادت و تعالی پیش خواهد رفت.
بر این اساس و به دلیل اهمیت بالای موضوع جوانان و دانشگاه، در سلسله مقالاتی به بیان آن‌ها خواهیم پرداخت. در مطلع آغازین این موضوع مهم و چالش‌برانگیز ویژگی‌های کلی دوران جوانی را به‌عنوان مهم‌ترین دوران عمر موردبررسی قرار می‌دهیم.
ایام جوانی، ایام رسیدن به مرتفع‌ترین و عالی‌ترین منزل زندگی است، جوان پر از شور نشاط است، دورانی است که انسان با آرزوهایش زندگی می‌کند و برای رسیدن به آن‌ها تلاش می‌کند. جوان همچون کوه‌نوردی می‌ماند که در دامنه‌ی کوهی قرار دارد و آرزوها و اهدافش در زندگی در قله‌ی آن کوه قرار دارند و او باید مسیر سخت کوه را برای رسیدن به آن‌ها طی کند و در این راه اگرچه دچار ناملایماتی‌ها می‌شود اما با شورونشاط جوانی این سختی‌ها را به جان خریده و به سمت فتح قله پیش می‌رود.
روح جوان همانند جسمش که در این ایام در بهترین حالت می‌باشد سرشار از عشق و امید است، سرشار از آمال و آرزوها؛ و آماده پذیرا شدن بالاترین معرفت‌ها و حکمت‌ها.
اگر به زندگی بزرگان در طول تاریخ بنگریم به تأثیر عمیق این دوران پی خواهیم برد. اهمیت این دوران از زندگی انسان چنان است که امیر المومنین (ع) در خصوص آن می‌فرماید: «دو چیز است که قدر و قیمتشان را نمی‌شناسد مگر کسی که آن دو را ازدست‌داده باشد، یکی جوانی و دیگری تندرستی و عافیت»
بنا بر آنچه گفته شد این دوران می‌تواند نقطه عطف زندگی جوان باشد، یا می‌توان با داشتن برنامه به سمت سعادت پیش رفت و یا این دوران باارزش را به بطالت گذرانده و بعدها در غم این دوران زانوی غم در آغوش گرفت.
مهم‌ترین موضوعی که ابتدای این دوران باید مدنظر داشت، هدفی مشخص و برنامه‌ریزی برای رسیدن به آن هدف است، برای این منظور باید هنر غنیمت شمردن فرصت‌ها را آموخت و از این فرصت طلایی زندگانی نهایت استفاده را برده و به پرورش روح و جسم به‌صورت توأمان همت گماشت.
 به سمت انسان متعالی شدن حرکت کنیم چراکه این انسان متعالی است که جامعه متعالی را می‌سازد.
باید باور داشته باشیم و بدانیم درحرکت روبه‌جلو در جامعه، بیشترین نقش باید متعلق به جوانان باشد چراکه این نسل جوان است که باید پیشرو باشد و زمانی این نسل می‌تواند وظیفه‌اش را به‌درستی انجام دهد که به‌خوبی برای این نقش‌آفرینی آماده‌شده باشد.
در مقالات آینده به مشکلات موجود جوانان، نقش دانشگاه در آینده آن‌ها و علل عدم به‌کارگیری‌شان در بدنه مدیریت خواهیم پرداخت.
سخن را با تک‌بیتی از صائب تبریزی درباره گذر سریع جوانی به پایان می‌رسانم باشد که همه ما قدر این دوران طلایی زندگی را بدانیم:
سامان دریکوند«ز روزگار جوانی خبر چه می‌پرسی چون برق آمد و چون ابر نوبهار گذشت»
 
ادامه دارد...

سامان دریکوندی

دیدگاه‌ها  

#1 بهارک 1395-08-07 12:36
ما داریم روزانه جوانان تحصیلکرده بیکاری رو می بینیم که در نگاهشان فقط غم ترجمه میشود.
دیگر انگیزه ای می ماند.
فقر و بیکاری غصه موروثی ماست
نقل قول کردن
#2 سبزواری 1395-08-07 16:15
جوان فوق لیسانسه رو دو سال تمام میبرن سربازی تا برگرده میشه پیرمردی.بنظرم سربازی طولانی مدت باعث بالارفتن سن ازدواج شده.حداقل از سربازی کم کنند.چون وقتی که کار نیست حداقل اون دو سال دنبال یه کاری باشن و کاسبی بهم بزنند
نقل قول کردن
#3 همشهری 1395-08-08 11:32
تشکر از جناب دریکوند عزیز
مثل همیشه عالی بود
به امید روزی که حداقل از نصف ظرفیت جوانان استفاده بشه
نقل قول کردن
#4 کاظمی 1395-08-08 11:57
درود بر شما آقای دریکوند که به شیوایی هر چه تمام به مشکلات و معضلات اجتماعی میپردازید
نقل قول کردن
#5 کاظمی 1395-08-08 12:05
آرزوی توفیق روز افزون برای شما جوان مستعد و توانا دارم
نقل قول کردن
#6 عباد دریکوند 1395-08-08 12:46
درود جناب دریکوند عالی بود مثل همیشه
دوران جوانی دورانی ست که واقعا باید برنامه ریزی بشه
نقل قول کردن
#7 کرمی 1395-08-08 13:18
با سلام و سپاس از جناب دریکوند ب خاطر مطلب زیباشون. امیدوارم روزی برسه که هر جوان در این مملکت حرفی برای گفتن داشته باشه. منتظر مطالب بعدی شما هستم.
قلمتان مانا باد
نقل قول کردن
#8 امین زینی وند 1396-02-09 13:09
با تشکر از مطلب قابل ارزش جناب آقای سامان دریکوند. بدون شک باید همواره برخی نعمتها به انسان یادآوری شود. برخی تکرارها خوب است و در حکم نماز است. وقت بزرگترین نعمت انسان است و به فرموده امام علی(ع) فرصتها مثل ابر گذرانند. انسان باید در لحظه زندگی کند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا