یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

با حضور جمعي از علاقه‌مندان تاريخ لرستان، كنفرانس دستاوردهاي گروه باستان‌شناسي مشترك ايران و بلژيك به سرپرستي پرفسور "مارسل اُت" (Marcel OTTE) باستان‌شناس شهير بلژيكي در سالن آمفي‌تئاتر اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري لرستان برگزار شد.

به گزارش يافته، پرفسور "اُت" پيش از اعلام نتايج كاوش‌‌هاي سال‌هاي 1384 و 1387 در مناطق مختلف لرستان، عنوان كرد: دره‌ي marcel otte lorestanخرم‌آباد حدود 35 هزار سال مركز تمدن انسان‌هاي داراي فرهنگي بوده كه بر اساس شواهد و قرائن يافت شده از اين‌جا به به ساير نقاط جهان از جمله قفقاز و اروپا مهاجرت كرده‌اند.

وي كار كاوش در لرستان را به علت وجود منابع متعدد و غني در اين منطقه، لذتبخش عنوان كرد و افزود: به همين خاطر عاشق اين سرزمين هستم و بارها به لرستان آمده‌ام.

اين باستان‌شناس شهير با بيان بخشي از تحقيقات خويش در كتابي ترجمه نشده با عنوان "يافته"، اظهار داشت: در بررسي غار يافته، شمار زيادي از استخوان‌هاي مربوط به بزهاي كوهي كه توسط انسان‌هاي "هومو ساپين" شكار شده‌اند در اين نقطه يافت شد.

وي با اشاره به مشاهده‌ي لايه‌هاي كثير خاكستر در اين غار كه روي هم انباشته شده، قدمت آن‌ها را حدود  35 هزار سال قبل عنوان كرد و گفت: با نشانه‌هاي موجود، كاملاً مشخص است كه اين غار محل زندگي انسان مدرن بوده است.

پرفسور اُت افزود: اين تاريخ با تاريخي كه انسان‌هاي مدرن وارد اروپا شده‌اند هم‌خواني دارد، لذا نشان مي‌دهد كه مهاجرت به اروپا مي‌توانسته از اين‌جا صورت گرفته باشد.

وي به عدم توالي يافته‌هاي باستان‌شناسي دوره‌هاي مختلف در اروپا اشاره كرد و گفت: در شرايطي كه در كه در اروپا توالي بين يافته‌هاي پارينه‌سنگي و دوره جديد مشاهده نمي‌شود، اما در منطقه‌ي گيلوران خرم‌آباد اين توالي پيوسته مشاهده شده، لذا به عنوان دليل ديگري براي انتقال فرهنگ و مهاجرت از اين نقطه به اروپا از آن ياد مي‌شود.

باستان‌شناس بلژيكي استفاده از ابزارهاي استخواني براي شكار و پيدا شدن فراوان اين ابزارها در غار يافته را از ديگر دلايل اين ادعا عنوان كرد و اظهار داشت: انسان‌هاي ناندرتال براي شكار از آن‌ها استفاده نمي‌كرده‌اند.

نمايي از غار يافته

* حواشي:

* حدود 50 نفر از كاركنان ميراث فرهنگي لرستان، علاقه‌مندان تاريخ لرستان و دانشجويان رشته باستان‌شناسي در سالن حضور داشتند.

بهروز بازگير* پيش از پرفسور اُت، دكتر "بهروز بازگير" نيز كه در انجام كاووش‌ها با پرفسور اُت همراه بوده نيز به بيان نتايج تحقيقاتش پرداخت. ترجمه گفته‌هاي اُت از زبان انگليسي به فارسي نيز بر عهده وي بود.

* دكتر بازگير به انتقاد از برخي افراد پرداخت كه بدون اطلاع و تخصص لازم، در زمينه‌هاي مختلف باستان‌شناسي به اظهار نظر مي‌پردازند و در بخشي از گفته‌هايش اشاره نمود كه در نشريات محلي استان مطالبي مشاهده كرده است كه به اشتباه پيدايش بشر را به دره خرم‌آباد نسبت داده‌اند، حال آن كه بر اساس يافته‌ها، منشآ انسان اوليه به 4 و نيم ميليون سال قبل در آفريقا باز مي‌گردد. وي دوري از تعصب را لازمه‌ي هر گونه تحقيق و پژوهش عنوان كرد.

* در پايان مراسم "سيدقاسم قرباني" مدير كل ميراث فرهنگي در سالن حاضر شد و هدايايي به پرفسور اُت و دكتر بازگير اهدا كرد.

* آبان 1390 نيز پرفسور "فرنك هُل" همراه با پرفسور "سكندر امان‌الهي" در محل سابق دانشگاه لرستان به بيان آخرين يافته‌ها در زمينه بررسي غارهاي دره خرم‌آباد پرداختند.

 

خبر: رضا جايدري / يافته - خرم‌آياد

 

 

دیدگاه‌ها  

#1 کوهدشتی 1393-05-19 08:02
یافته دمت گرم.
نقل قول کردن
#2 لرستانی 1402-01-07 11:30
احسنت. درود بر شما‌.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا