یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

قلعه فلک‌الافلاک میراث ساسانیان در لرستان که از آن به عنوان شاه‌کار معماری جهان یاد می‌شود به دلیل بی‌توجهی و نبود اعتبار در حال ریزش است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، قلعه تاریخی فلک‌الافلاک به ‌عنوان یکی از شاه‌کارهای مهندسی و معماری در جهان بر بلندای تپه‌ای باستانی و طبیعی در مرکز شهر خرم‌آباد واقع ‌شده است.
دژ شاپور خواست، دوازده‌برجی و کاخ اتابکان از دیگر نام‌های این بنای تاریخی است و به شماره 883 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
البته قدمت قلعه فلک‌الافلاک قدمت آن به دوره ساسانی برمی‌گردد؛ اين اثر دارای 8 برج و 2 حیاط مستطیل‌شکل است و یکی از بی‌نظیرترین بناهای تاریخی و گردشگری کشورمان به شمار می‌آید.
دژ باستانی شاپورخواست در دوره ساسانیان کاربرد حکومتی و نظامی داشته و به خاطر موقعیت استراتژیکی خود در قرن چهارم هجری قمری به‌ عنوان مقر حکومت آل حسنویه و در زمان آل‌بویه مقر حکومت گنجور بوده است.
پس از ساخته‌ شدن شهر جدید خرم‌آباد از قرن ششم هجری این قلعه نیز به نام دژ خرم‌آباد معروف و در دوره قاجار فلک‌الافلاک نامیده شد.
  وقتي قلعه فلک‌الافلاک ارزشي براي مسئولان ندارد/ زنگ‌ها براي كه به صدا در مي‌آيند؟
ثبت قلعه فلک‌الافلاک در فهرست آثار ملی ایران
اگر چه این میراث تاریخی 46 سال است در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ اما چندین سال است که در فهرست موقت ثبت جهانی قرار گرفته و هنوز ثبت جهانی نشده است.
اكنون چند سالي هست این بنای ارزشمند تاریخی با مشکلاتی مانند ترک‌خوردگی، نم‌زدگی و رانش دیوارها روبه‌رو است.
با این وجود 10 سال از تهیه طرح استحکام‌بخشی قلعه فلک‌الافلاک می‌گذرد اما تنها بخشی از استحکام‌بخشی این بنای تاریخی انجام‌ شده و مابقی کار به خاطر نبود اعتبار رها و به تاریخ پیوسته است.
با توجه به نم‌زدگی و ترک‌خوردگی قلعه فلک‌الافلاک و متوقف شدن کار استحکام‌بخشی این سند تاریخی لرستان، بیم آن می‌رود که این شاهکار دوره ساسانیان در پیچ ‌و خم اعتبار ریزش کند.
 
(عكس‌ها: سجاد درويشي)
انجام یک‌چهارم کار استحکام‌بخشی قلعه پس از گذشت 10 سال
مدیر پایگاه قلعه فلاک‌الافلاک در اين خصوص اظهار داشت: طرح استحکام‌بخشی قلعه فلک‌الافلاک سال 84 شروع و تا کنون تقریباً یک‌چهارم کار انجام ‌شده است.
"احمد نصرالهی" علت متوقف شدن طرح استحکام‌بخشی قلعه فلک‌الافلاک را نبود اعتبار دانست و افزود: استحکام‌بخشی مهم‌ترین کار در این قلعه تاریخی است اما کار آن به‌ صورت خرد انجام‌ شده که برای حل این مسئله جلسات مختلفی برگزار شد.
وي با بيان اين كه نمی‌خواهیم کار استحکام‌بخشی قلعه به روش قبلی پیش برود و همچنان یک مقداری پول بیاید و پس از انجام بخشی از ‌کار، دوباره تا سال‌های بعد تعطیل شود، خاطرنشان ساخت: به دنبال این هستیم تا در قالب یک قرارداد، اعتباری تخصیص یابد و پروژه به‌ طور کامل به اتمام برسد نه این که این پروژه تا 20 سال دیگر به طول بیانجامد.
مدیر پایگاه قلعه فلاک‌الافلاک در رابطه با مرمت غیراصولی قلعه فلک‌الافلاک بیان کرد: همین مرحله‌ به‌ مرحله انجام دادن استحکام‌بخشی قلعه خودکار غیراصولی است چرا که کار استحکام‌بخشی باید پیوسته انجام شود، بنابراین وقتی یک پروژه پس از گذشت 10 سال تنها یک‌چهارم آن انجام شود، بخش انجام‌ نشده کار سبب بار مرده می‌شود و به ساختمان آسیب وارد می‌کند.
نصرالهی با بیان این که پروژه استحکام‌بخشی قلعه فلک‌الافلاک چندین سال است که اعتبار ندارد گفت: سال 79 بخشی از کار استحکام‌بخشی انجام و تا سال 94 که مقدار کمی از کار دوباره انجام شد اعتباری تخصیص نیافته است.
وی تصریح کرد: امسال نیز بخش کمی از کار استحکام‌بخشی از همان 25 درصد کاری که انسجام‌بخشی انجام‌شده، شروع به تکمیل کردیم ولی این کار جزئی کمکی به کار استحکام‌بخشی قلعه نمی‌کند و تنها شکل آن از ناتمام بودن در می‌آید.
مدیر پایگاه قلعه فلاک‌الافلاک با بیان اینکه 50 درصد اعتبارات این‌گونه پروژه‌ها از محل اعتبارات استانی و 50 درصد دیگر از محل اعتبارات ملی تأمین می‌شود اظهار داشت: طرح استحکام‌بخشی قلعه باید به ‌عنوان یک پروژه اتمام شود نه این که مرحله‌ به‌ مرحله سالی 100 میلیون تومان هزینه شود و در پایان معلوم نباشد چه‌کاری انجام‌ شده است.
 
متوقف شدن استحکام‌بخشی قلعه به دلیل کمبود اعتبار
وی با اشاره به این که کار کمبود اعتبار سبب متوقف شدن کار استحکام‌بخشی قلعه فلک‌الافلاک شده است افزود: در صورت تأمین اعتبار کار استحکام‌بخشی طی 2 سال انجام می‌شود.
نصرالهی خاطرنشان کرد: پروژه استحکام‌بخشی در همه بناهای تاریخی برای وقت اضطرار است و زمان اضطرار نیز مشخص نیست و هر لحظه ممکن است روز مبادایی باشد که پروژه استحکام‌بخشی برای آن انجام می‌شود.
وی در رابطه با نم‌زدگی قلعه تاریخی فلک‌الافلاک عنوان کرد: امسال پیش از عید نوروز مقرر شد پروژه دفع رطوبت را اجرا کنیم اما به خاطر بارندگی‌های خیلی شدید و احتمال این که این کار تا عید به اتمام نرسد اجرایی نشد.
مدیر پایگاه قلعه فلاک‌الافلاک بیان کرد: به خاطر بازدید میهمانان نوروزی از قلعه فلک‌الافلاک احتمالاً پروژه دفع رطوبت قلعه 20 فروردین‌ماه آغاز شود.
 
استفاده از ظرفیت قرارگاه خاتم‌الانبیاء برای انجام استحکام‌بخشی قلعه
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان لرستان با بیان این که طرح مطالعاتی استحکام‌بخشی قلعه فلک‌الافلاک سال 84 تهیه‌ شده است اظهار داشت: طرح استحکام‌بخشی قلعه تاریخی فلک‌الافلاک چندین سال است که به دلیل کمبود اعتبار متوقف‌ شده است.
"غلام‌رضا سلیمانی" با اشاره به این که برای طرح استحکام‌بخشی قلعه فلک‌الافلاک نیازمند 20 میلیارد تومان اعتبار است افزود: از ظرفیت قرارگاه خاتم‌الانبیاء می‌توان برای استحکام‌بخشی قلعه استفاده کرد و این طرح می‌تواند جزء پروژه‌هایی باشد که قرارگاه خاتم‌الانبیاء انجام می‌دهد.
با توجه به وضعیت این بنای تاریخی مسئولان باید برای ماندگاری آن توجه بیش‌تری داشته باشند چرا که بیم آن می‌رود هر لحظه بر حجم شکاف‌هایی که بر بدنه این بنا وجود دارد افزوده و تاریخ قربانی اعتبار شود بنابراین می‌طلبد مسئولان امر در کم‌ترین زمان ممکن جهت مرمت و استحکام‌بخشی این بنای ارزشمند گام‌های اساسی بردارند.
 

دیدگاه‌ها  

#1 باقری دانشجوی گردشگری 1394-12-15 20:09
قلعه فلک الافلاک ، همچون نگینی درخشان زینت بخش، چشمان رهگذران و مردم علاقمند به تاریخ ایران زمین است اثری منحصربفرد که از عهد باستان برای قوم لر به یادگار مانده است
فلک الافلاک مایع غرور ،افتخار فرهنگ اصیل و تاریخی ما لرهاست. در جای جای ایران، نام لرستان را با فلک الافلاکش می شناسند . مشخصه ای ویژه که هر ساله موجبات سفر بسیاری از هم وطنان ما را از شهرهای دور و نزدیک به خرم آباد فراهم می سازد .با این تفاصیل ،نبود اعتبارات و کمبود بودجه استحکام سازی قلعه، جای تاسف است .
نباید اجازه داد به هر دلیل ، کوچکترین خدشه ای به این اثر تاریخی وارد شود .امید واریم با جذب اعتبارات و بودجه لازم، میراث فرهنگی بتواند کار ناتمام استحکام سازی قلعه را به پایان برساند . اقدامی ماندگارکه سبب جذب گردشگر در دراز مدت خواهد شد. خوشبختانه نگاه مسئولان ما ،نگاهي ميراثي است كه باعث می شود همکاری و مساعدت لازم را با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان داشته باشند. برای همه مسئولانی که قلبشان به توسعه لرستان می تپد آرزوی موفقیت می کنم .
نقل قول کردن
#2 سعید جوزایی 1394-12-15 22:49
واقعا حیفه .حیفه که همینطور بشینیم و شاهد تخریب و نابودی قلعه باشیم . مسئولان استین بالا بزنید و فکری برای این اثر با اقتدار لرستان کنید
نقل قول کردن
#3 کیوان 1394-12-16 08:04
اشکال نداره به قول نماینده که در همین سایت یافته گفته بزار تخریب بشه مردم ما بهترشو میسازند والا قلعه میخوایم چکار؟
نقل قول کردن
#4 رضا 1394-12-16 14:35
ن بابا بزارید مسئولان برای اشتغال من و امثال بیکاری مثل من کاری کنند . قلعه ک نون و آب نمیشه . من فعلا بیکارم و امثال من نیز بسیار ولی قلعه همچنان پابرجاست نمیدانم چرا؟
نقل قول کردن
#5 م. ب 1394-12-16 19:07
آقا ی رضا ،بیکاری من و شما به قلعه هیچ ارتباطی ندارد .قلعه پابرجاست چون باید پابرجا بماند چون هویت ماست . لطفا این قدر مثل ادم های بیسواد و فقط برای اینکه ابراز وجودی کرده باشید نطق نفرمایید . کسی که به گذشته اش بها نده مطمئن باش آینده روشنی ندارد .در ضمن چرا قلعه برای من و شما خیلی خوب می تونه نون و اب هم بشه و این با رونق گردشگری که خود به اشتغال و رونق اقتصادی می انجامد امکان پذیر میشود . که اگه این امر محقق بشه که انشااله میشود یعنی که مسئولان در ایجاد اشتغال و فرصتهای شغلی جدید برای ما جوانان به هدفشان رسیده اند .
نقل قول کردن
#6 باقری دانشجوی گردشگری 1394-12-17 15:05
دوستان عزیز وبچه های قو م لر بیایید برای حفاظت از مهمترین اثار باستانی شهرمان ، انجمن حامیان قلعه فلک الافلاک را در شبکه های اجتماعی به را ه اندازیم .
لطفا اخبار قلعه را در سایت های خبری استان ، پیگیری کنید و آن را به دوستان خود انعکاس دهید و نظرات پیشنهادات خود را در حفاظت از قلعه فلک الافلاک و اقداماتی که می تواند مانع از ریزش و تخریب ان شود را بیان کنید
با این امید که صدای ما را مسئولان بشنوند و به حال امروز قلعه فکری کنند .
نقل قول کردن
#7 رضاییان 1394-12-17 16:12
نماد زیبای شهر ما درحال نابودی است . لطفا رسیدگی کنید
نقل قول کردن
#8 رمضانی دبیر تاریخ 1394-12-17 16:25
هر وقت این عکس رو می بینم تنم میلرزه . چطور این قدر راحت اجازه میدهیم که این اثر معروف تاریخی جلو چشمانمان نابود شود . شما را به خدا مسئولان رو از خواب بی توجهی بیدار کنید
نقل قول کردن
#9 احمد 1394-12-17 16:28
این آسیب ها مثل غدد سرطانی به جون قلعه افتاده که اگر هر چه سریتر توسط مسئولان و استانداری ،درمان نشود با نابودی فاصله چندانی ندارد .
نقل قول کردن
#10 شیوا گودرزی 1394-12-21 01:48
تاسیس انجمن های مردمی دوستدار اثار تاریخی فکر جالبی است
اما فقط با حرف نمیشه از قلعه پاسداری کرد . باید از مقامات بالاتر از ریاست میراث فرهنگی کشور شروع کرد ،
باید از ایشان درخواست کنیم توجه بیشتری به اثار تاریخی شهرمان داشته باشد.
حالا که سونامی گردشگران خارجی در را است لرستان از استان هایی است که با توجه به آثار باستانی فراوانش میتواند خیلی از این گردشگران را جذب کند.
نقل قول کردن
#11 مرجان طالبی 1394-12-21 01:52
من همیشه نزدیک نوروز، کارت پستال قلعه فلک الافلاک را برای دوستان در شهرهای دیگر ارسال میکنم. عکس زیبایی که خیلی از دوستان را به شهر خرم آباد جذب می کند .امیدوارم کوچکترین خدشه ای به قلعه وارد نشه .فکر اینکه تا چند ساله دیگه پوسترو کارت های قلعه ،تصاویری را نشون بدهند که خدای ناکرده قسمتهایی از ان فرو ریخته ،واقعا عذاب آور است .شما را به خدا فکری کنید .
نقل قول کردن
#12 ف.ب 1394-12-21 01:55
به شخصه با خانواده تصمیم گرفته ایم همین روزها سری به قلعه بزنیم . می خواهم از خسارت هایی که قلعه دیده عکس تهیه کنم و برای نشریات کشوری بفرستم . شاید ریاست میراث فرهنگی دلش برای این اثر باستانی بسوزه و به داد هویت لرها برسد.
نقل قول کردن
#13 شیرین شرفی 1394-12-21 02:03
قلعه نماد استواری و استقامت قوم لر است .مشاهده دیوارهای آجری نم خورده و سقف گچی ریخته شده در جای جای قلعه دلم را به درد اورد . برای خودم و برای مردمم که هیچکدام کاری از دستمان بر نمی آید متاسفم .من حاضرم تا جایی که در توان دارم بعنوان یک دانشجو ، از نظر مالی در تامین بودجه برای قلعه کمک کنم. میدانم آنقدر استطاعت مای ندارم اما واقعا اگر از دست مردم کاری ساخته است مسئولان اعلام کنند مطمئن باشید لرجماعت هیچ وقت نمی نشیند که شاهد نابودی هویت خود باشد .
نقل قول کردن
#14 رهسپار 1394-12-21 02:23
قدیما که دبستانی بودم تو دوران ابتدایی 2 بار از طرف مدرسه شهید بهاروند احمدی ، ما را به قلعه بردند خاطره خوش ان روزها چنان در ذهنم نقش بسته که تا روزی که زنده هستم و نفس میکشم آن روز شیرین رو فراموش نمیکنم .
کلاس چهارم بودم و قد کوتاهی داشتم ،قلعه برایم خیلی بزرگ و با ابهت بود .الان که بیست و اندی از آن سالها گذشته با اینکه قد کشیده ام ، قلعه فلک الافلاک برایم با ابهتت و با عظمت تر هم شده است چون به اصالت و اهمیت تاریخی انبیشتر پی برده ام.
امیدوارم قلعه همچنان پا برجا بماند که ما بتوانیم نسل های اینده را به برای بازدید از تمدن اجدادمان باز هم به قلعه بیاوریم و از شکوه آن به خود ببالیم
نقل قول کردن
#15 کامران 1394-12-21 02:26
احمد جان برادر من این روزها غده های سرطانی هم با هزینه زیاد درمان می شوند ،چه برسد به قلعه. قلعه هم با اختصاص مبالغی از نابودی نجات پیدا میکنه.
نقل قول کردن
#16 معصومه باقری 1394-12-21 16:20
واقعا این روزها جای خالی مرحوم حمید ایزدپناه،باستان شناس دلسوز قوم لر ، در بین ما احساس می شود .سالها پیش مرحوم ایزدپناه بنای میر ملاس را که نزدیک بود بخاطر توسعه خیابان 17 شهریور فعلی نابود شود را نجات داد . ای کاش ایشان هم اکنون در میان ما حضور داشتند ،و با مساعدت و پیگیری هی دلسوزانه شان ،فکری به حال قلعه فلک الافلاک می کردند .
ما انجمن حامیان قلعه فلک الافلاک ،دستمان به جایی بند نیست ،صدای ما آنقدر رسا نیست که به گوش مسئولان کشوری برسد تا فکری به حال محافظت از مهمترین اثر تاریخی شهرمان کنند .
آقای ایزدپناه یادت بخیر کاش بودید و در این زمان هم مرحمی بودید بر زخم قوم لر .
نقل قول کردن
#17 دعاگوی مسئولان 1394-12-21 16:26
الان داشتم به عکس های قلعه توجه میکردم ،بدنم یخ کرد :نوشته بود تاریخ عکس 28 اردیبهشت 91، خدای من یعنی در حال حاضر ، وضعیت فعلی قلعه از این هم خیلی بدتر است .این عکس ها مربوط به تصاویر آرشیوی سه سال قبل است .
خدا ما را کمک کنه و قلعه را از این خرابی ها که چیزی جز نتیجه کم توجهی ، بی توجهی برخی از کسانی است که علاقه ای به آثار تاریخی شهرما ندارند حفظ کند ، خدا به خیر کند
_________________________________
يافته: فقط تصوير تابلوي استحكام‌بخشي مربوط به سال 91 است و تصوير روز برفي مربوط به بهمن 1394 مي‌باشد
نقل قول کردن
#18 ساكي 1394-12-21 16:28
مرحوم ايزدپناه چند سال قبل مطلبي در مورد وضعيت خطرناك قلعه و لزوم استحكام بخشي آن نوشت و تذكر داد.
با جستجو در اينترنت مي توانيد آن را پيدا كنيد
نقل قول کردن
#19 میرزا 1394-12-21 16:48
روحت شاد قلعه فلک الافلاک
نقل قول کردن
#20 حسنوند 1400-06-23 17:04
سلام

مسئولین لطفا فکری ب حال این ترک خوردگی ها و ............. بکنید اثار باستانی استانمون لرستان دارد خراب میشود این اثار ارزش خیلی زیادی برای ما لر ها وو بقیه دارد لطفا فکری برای قلعه بکنید با تشکر
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا