یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مدیر مسئول محترم پایگاه خبری یافته
جوابیه دامپزشکی استان لرستان در خصوص خبر بروز طاعون نشخواركنندگان + پاسخ يافتهبا سلام و احترام،
در پی انتشار خبر کذب و غیر‌کارشناسی پایگاه خبری یافته با عنوان "هشدار‌: خطر مرگ در کمین حیوانات اهلی و وحشی لرستان / گوزن زرد‌؛ نیامده رفت" در روز پنج‌شنبه 29 مرداد در راستای آگاهی افکار عمومی و جلوگیری از هرگونه شایعه‌پراکنی در این خصوص توضیحات  و اقداماتی که در این راستان انجام شده به شرح زیر به اطلاع می‌رسد:
1 – طبق ضوابط و درستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی کشور در بحث قرنطینه و حمل و نقل دام‌ها‌، بر اساس دستورالعمل‌های مدیریت و مبارزه با بیماری‌های مشترک قبل از ورود و خروج دام‌ها بایستی به لحاظ سلامت‌، واکسیناسیون و قرنطینه مورد بازدید و معاینات کارشناسان دامپزشکی قرار گیرد به نحوی که به محض گزارشی مبنی بر شیوع یک بیماری در منطقه با تشکیل جلسات بحران ادارات و مسئولین مختلف اقدامات پیشگیری و کنترل بیماری به صورت ضرب‌العجل اجرا می‌شود‌.
این اداره کل نیز از بدو گزارش شیوع بیماری PPR در منطقه هفتاد قله استان مرکزی با هماهنگی ادارات مرتبط اقدام به واکسیناسیون دام‌های شهرهای استان هم‌مرز با استان مرکزی نموده لذا در شهرستان الیگودرز تعداد 30531 راس‌، ازنا 17780 راس و دورود 39066 راس بر علیه بیماری PPR  واکسینه شده‌اند.
2 – به محض گزارش شیوع بیماری PPR در حیات وحش استان مرکزی جلسه بحران در اداره کل محیط زیست استان و با حضور معاونت بحران استانداری و مدیر کل دامپزشکی استان لرستان و همچنین کارشناسان دامپزشکی و محیط زیست تشکیل گردید که مصوبات در صورت‌جلسه شماره  2001/2-26/94 مورخ 94/5/31 موجود و مستند می‌باشد‌. البته جلسه در تاریخ 8 و 9 تیرماه 1394 تشکیل شده است و تاریخ 31 مرداد 94 مربوط به ارسال صورت‌جلسه جهت اعضای جلسه بوده است.
3– به دنبال عملیات مایه‌کوبی بر علیه بیماری PPR یک دوره کلاس آموزشی‌– ترویجی در رابطه با آشنایی با این بیماری و راه‌های پیش‌گیری و کنترل آن جهت روستائیان‌، عشایر‌، دامداران و همچنین محیط‌بانان اداره کل محیط زیست در شهرهای الیگودر، ازنا و دورود برگزار گردید.
4– با توجه به خریداری یک راس گوزن از استان مرکزی به علت شایع شدن و بروز بیماری در استان مرکزی از ورود آن به استان جلوگیری شده است، لذا با هماهنگی دامپزشکی استان مرکزی اقدامات کارشناسی شده در قرنطینه ضدعفونی اماکن و جایگاه‌های دام در مناطق مرزی مشترک با استان مرکزی به عمل آمده است‌.
در پایان از مدیر پایگاه خبری یافته انتظار داریم جهت اطلاع‌رسانی درست به مردم اخبار سایت خود را از منابع معتبر و همچنین نظر‌خواهی از کارشناسان خبره این کار خصوصاً در مورد اخبار بهداشتی  تهیه نمایند‌.
مقتضی است نسبت به اصلاح مطلب درج شده اقدام گردد‌.
روابط عمومی دامپزشکی استان لرستان
 
____________________________

پاسخ يافته:
با سلام و سپاس از توضيح اداره كل دامپزشكي لرستان
در متن خبر منتشره يافته، به هيچ عنوان اشاره‌اي به بروز اين بيماري بين دام‌ها در استان نشده و فقط به دادت هشدار براي‌ پيش‌گيري واحتمال مرگ گوزن زرد و ميش تلف شده در باغ وحش كاسيت خرم‌آباد بر اثر بيماري طاعون نشخواركنندگان اشاره شده است. در جوابيه آن اداره كل اصلاً توضيحي در خصوص مشكلات اخير باغ وحش كاسيت داده نشده، لذا اميدواريم هم در زمينه‌ي علت مرگ حيوانات اين باغ وحش و هم در خصوص نحوه‌ي مديريت باغ وحش و نگه‌داري حيوانات آن توضيحات جامعي به مردم خرم‌آباد داده شود تا بدانند باغ وحشي كه رديف اعتبار ملي گرفته است چرا پاي مرغ را براي تغذيه شيرها سرو مي‌كند.
نكته تأمل‌برانگيز ديگر در بند 2 جوابيه ارسالي شما استناد به صورت‌جلسه مورخ 31 مردادماه 1394 براي تشكيل ستاد بحران جهت پيش‌گيري از بروز شیوع بیماری PPR است در حالي كه خبر منتشر شده پايگاه خبري يافته مربوط به 29 مردادماه و 2 روز قبل از تشكيل ستاد بحران است! لذا به نوعي شما در جوابيه ارسالي اذعان داشته‌ايد كه ما (يافته) از شما در اين خصوص جلوتر هستيم!
در پايان خاطرنشان مي‌سازد هدف ما و شما مسئولين محترم يكي بوده و هر كدام بنا بر رسالت خويش اقدام به آگاه نمودن ديگران و نيز تلاش براي مبارزه با اين بيماري خطرناك نموده‌ايم، لذا جاي تعجب است كه ظرف روزهاي اخير، مسئولان محترم اداره كل محيط زيست و همچنين دامپزشكي لرستان، اقدام به ارسال جوابيه و زدن اتهام به اين پايگاه خبري كه به عنوان ياري‌گر آن دو نهاد اخباري بسياري در طول از آن‌ها منتشر مي‌كند، نموده‌اند.
جاي تأسف است كه بسياري از مسئولان استان ما با فرهنگ قدرشناسي از رسانه‌ها بيگانه‌اند و در شرايطي كه در طول سال بيش از صدها خبر از چنين  نهادهايي با صرف زمان و با هزينه شخصي منتشر مي‌كنيم (يافته يك پايگاه خبري خصوصي داراي مجوز است)، هيچ مديري يك بار براي تشكر با ما تماس تلفني هم نمي‌گيرد اما به محض انتشار يك مطلب انتقادي، همه براي ما شمشير را از رو بسته و حق به جانب مي‌شوند!
فراموش نكنيم رسالت رسانه‌ها انعكاس خواسته‌ها و نظرات مردم است. رسانه‌ي ما، محلي براي به اشتراك نهادن نظرات و افكار عمومي است، لذا ممكن است گاهي حق با نويسنده مطالب منتشره در پايگاه خبري ما نباشد، بنابراين مديران و كاركنان دستگاه‌هاي اجرايي و ادارات مي‌توانند با دادن جوابيه كه حق قانوني آن‌هاست، در مقام پاسخ‌گويي به مردم كه ولي‌نعمت آن‌ها هستند برآيند.
در پايان بي‌انصافي است از اداره كل دامپزشكي لرستان كه با ارسال جوابيه‌اي كه در قالبي محترمانه و مطابق با قوانين مطبوعات تنظيم شده است، تشكر نكنيم. اميدواريم برخي ديگر از مديران لرستان نيز از شما بياموزند كه با هر قشري بايد با زبان خودشان صحبت كرد نه با روش تهديد و زور!
پايگاه خبري تحليلي يافته
 

دیدگاه‌ها  

#1 مدافع محیط زیست 1394-06-01 11:01
باسلام خدمت مسئولین گرامی
بنده به عنوان یک لرستانی حساس به مسائل محیط زیست پیگیر خبر مربوطه بوده ام و بادقت پاسخ مسئولین و ظاهرا پاسکاری ها و جوابهای نامربوط مسئولین را به نحوی نشان از تایید خبر یافته در خصوص علت تلف شدن گوزن زرد حدس میزنم! مسئولین لطف کنند جهت تنویر افکار عمومی عکسهای مربوط به علت مرگ گوزن زرد لرستانی را منتشر کنند تا دغدغه بوجود امده مرتفع گردد. در غیر این صورت بنده و تمامی حامیان محیط زیست با و دعوت از خبرنگاران خواهان توضیح مسیولین در این قضیه خواهیم بود!
نقل قول کردن
#2 رویا 1394-06-01 11:56
بیماری طاعون در لرستان شیوع پیدا کرده این حقیقتی اشکار است و چند سایت بین المللی نیز به ان پرداخته اند وتصاویری از تلف شدن 15 قوچ در منطقه ازنا را منتشر کرده اند بهتر است به جای کتمان دنبال راه چاره باشیم
نقل قول کردن
#3 انجمن صیانت از رسانه ها وخبرنگاران لرستان 1394-06-01 21:48
باسلام تکذیبه یک قالب خبری منفی است ،درحالی که دامپزشکی لرستان می توانست ،درقالب اصلاحیه جواب بدهد چراکه این بیماری در همسایگی ما وجود داشته وخبر کذب محض نبوده است، ویافته اطلاع رسانی وهشدار خوبی داده است ،چراکه در کار روابط عمومی ورسانه پیشگیری بهتر از صد درمان درمان است .ولی درعلوم پزشکی پیشگیری بهتر از یک درمان است. ودر ثانی بقول یافته زحمتکش باید قدر دان رسانه هاویافته بود که مدیریت بحران را به شما نشان داده است.مطالب یافته کارشناسی وبه دور از حب وبغض بوده است وهست ،مسئولین محترم در ادبیادت رفتاری ونوشتاری با رسانه های استان جانب خویشتنداری وانصاف را رعایت نمایند. انجمن صیانت از رسانه وخبرنگاران لرستان
__________________________
يافته: سلام و سپاس. هر كس از ديد خود به موضوع مي‌نگرد و از ديد اين عزيزان نيز مطلب كذب بوده است، در حالي كه متاسفانه نه محيط زيست و نه دامپزشكي مطلب منتشره ما را به درستي مطالعه نكرده‌اند و ما جايي ننوشته‌ايم كه اين بيماري در لرستان مشاهده شده، بلكه فقط به باغ وحش كاسيت اشاره كرده‌ايم و در خصوص ساير دام‌هاي استان فقط هشدار داده‌ايم. هنوز محيط زيست و دامپزشكي در اين خصوص جوابي قانع‌كننده نداده‌اند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا