یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

نرخ بیکاری لرستان بر اساس مرکز آمار ایران طی بهار امسال نسبت به زمستان سال قبل بیش از ۱۰ درصد کاهش داشته است!
شنیدن این خبر شاید در نگاه نخست امیدوارکننده باشد آمار, اشتغال, بیکاری, لرستان اما پس از اندکی تامل در خواهیم یافت که آنچه واقعیت دارد سیل جوانان بیکار و فاقد شغلی است که علی‌رغم تحصیلات دانشگاهی، به شغل‌های کاذب مشغول هستند، برای فرار از بی‌کاری، مشغول ارتقای تحصیلات هستند و یا در جستجوی شغل مناسب ناامید و خانه نشین‌اند.
همه‌ی این‌ها در حالی است که بر اساس اعلام مرکز آمار ایران که رسمی‌ترین مرکز ارایه‌ی آمار کشور است، نرخ بیکاری در استان لرستان طی بهار ۹۴ نسبت به بهار ۹۳ کاهش داشته و در بحث نرخ مشارکت اقتصادی نیز شاهد افزایش چشم‌گیری در این زمینه بوده‌ایم.
بنا به اعلام مرکز آمار ایران نرخ بیکاری استان لرستان در بهار سال گذشته 20.3 درصد بوده که این رقم بهار امسال به 10.7 درصد رسیده است. یعنی بعد از بعد از ۲۰ سال کاهش چشمگیری در تعداد بی‌کاران استان لرستان داشته‌ایم. برخی معتقدند که این آمار با واقعیت‌ها منطبق نیست و وجود صنایع راکد، بیکاری آشکار، تسهیلات بانکی اشتغال‌زای معطل مانده در بانک‌های عامل لرستان، عدم اشتغال‌زایی مولد در بخش کشاورزی و... نشان دهنده‌ی وضعیت نگران‌کننده‌ای است که گویی در آمار مرکز آمار نمایان نشده است.
"وضعیت اشتغال کامل منابع" به این معنا است که همه عوامل تولید را به کار گرفته باشیم، امری که در لرستان تا کنون محقق نشده است. وقتی منابع و عوامل تولید در لرستان هنوز به کار گرفته نشده است، پس این آمار تنها یک سری عدد است و با حقیقت تناقض دارد.
مرکز آمار ایران، شاغل را این گونه معرفی می‌کند: تمام افراد ۱۰ ساله و بیش‌تر که در طول هفته مرجع، طبق تعریف کار، حداقل یک ساعت کار کرده و یا بنا به دلایلی به طور موقت کار را ترک کرده باشند، شاغل محسوب می‌شوند.
افراد زیر نیز به لحاظ اهمیتی که در فعالیت اقتصادی کشور دارند، شاغل محسوب می‌شوند: افرادی که بدون دریافت مزد برای یکی از اعضای خانوار خود که با وی نسبت خویشاوندی دارند کار می‌کنند. یعنی کارکنان فامیلی بدون مزد، کارآموزانی که در دوره کارآموزی فعالیتی در ارتباط با فعالیت موسسه محل کارآموزی انجام می‌دهند، یعنی مستقیماً در تولید کالا یا خدمات سهیم هستند و فعالیت آن ها "کار" محسوب می‌شود. این تعریف ثابت می‌کند که این آمار در لرستان اگر درست هم باشد، باز معیار مرکز آمار مناسب نیست.
برای کاهش تنها یک درصد نرخ بیکاری در لرستان چیزی حدود ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است لذا اگر همین گفته وی را ملاک قرار دهیم برای کاهش ده درصدی بیکاری در لرستان باید در استان 7 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته باشد، در حالی‌که به این اندازه سرمایه وارد لرستان نشده است.
کاهش آمار بیکاری در لرستان سخت است و اگر حداقل رتبه یک بیکاری ایران نباشیم شاهکار کرده‌ایم، حالا چه معجزه‌ای رخ داده که به فاصله سه ماه از رتبه یک بیکاری کشور به میانه جدول رسیده‌ایم، خدا عالم است! لابد اشتغال جوانان غیربومی را در شرکت‌های دولتی، پتروشیمی، پایندان ،خطوط لوله و مخابرات، کشت و صنعت و. .. را به نام لرستانی ها ثبت کرده‌اند!

عباس دارایی / پایگاه خبری بلوطستان
بازنشر در یافته
 

دیدگاه‌ها  

#1 همشهری 1394-04-21 17:10
شاید هم مسئولین آمار درست اعلام کرده اند جوانان در صنایع و ادارات و... مشغول به کار شده اند بنده و جنابعالی خبر نداریم
نقل قول کردن
#2 شهروند 1394-04-21 17:57
جالبه برخی مدیران هم باور کردن که 100 هزار شغل ایجاد کردندالبته در توهمات
نقل قول کردن
#3 احمد 1394-04-21 19:17
اگر کشکان خشک نشده بود با ساختن 100 الونک دیگر و دایر کردن کارواش در پلدختر 300شغل غیر مستقیم و 200شغل مستقیم برای جوانان ایجاد میکردند.
نقل قول کردن
#4 لرستانی 1394-04-30 08:00
با سلام
طبق آمار ساختگی وپوچی که در تلویزیون از سوی برخی از مسولان اعلام شد 8هزارشغل درطی یکسال گذشته ایجاد شده که ارایه این آمار دروغ از سوی آقای ...تاسف بار است :sad:
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا