یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

در بهار سال ۱۴۰۲ استان لرستان با ۱۲.۴ درصد بیکار دومین استان در بین استان‌های کشور بود.
به گزارش یافته، بر اساس گزارش ۱۷ تیرماه مرکز آمار ایران در خصوص طرح آمارگیری نیروی کار، بررسی وضعیت نرخ بیکاری استان‌های کشور در پایان بهار سال ۱۴۰۲ بیانگر این است که استان لرستان با ۱۲.۴ درصد بیکار دومین استان در بین استان‌های کشور بود. این نرخ در مدت مشابه سال قبل ۱۲.۸ درصد بود.
بیشترین آمار بیکاری در بهار سال ۱۴۰۲ در استان‌های سیستان با ۱۲.۵، لرستان با ۱۲.۴ و هرمزگان با ۱۲.۱ درصد، گزارش شده است. در سال قبل (پایان ۱۴۰۱) بیشترین آمار بیکاری در در استان‌های هرمزگان با ۱۵.۳ درصد، کرمانشاه با ۱۴.۱ درصد و کردستان با ۱۳.۷ درصد و لرستان ۱۲.۷ درصد گزارش شده بود.
با این آمار، لرستان در پایان سال ۱۴۰۱ جایگاه چهارم را داشت و در بهار۱۴۰۲ به جایگاه دوم صعود کرد.
 



نرخ بیکاری کشور به ۸.۲ درصد کاهش یافت
بررسی نرخ بیکاری افراد ١٥ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ٨,٢ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار) در بهار امسال بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار 1401)، یک واحد درصد کاهش یافته است.
در بهار 1402، به میزان ٤١,٢ درصد جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر، از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار 1401) 0.3 درصد افزایش یافته است.
جمعیت شاغلین ١٥ ساله و بیشتر در این فصل ٢٤ میلیون و 306 هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٧٢٨ هزار نفر افزایش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در بهار 1402، بخش خدمات با ٥١,٣ درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی، بخش‌های صنعت با ٣٣.١ درصد و کشاورزی با ١٥.٥ درصد قرار دارند.
نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله، حاکی از آن است که ٢١,٦ درصد از فعالان این گروه سنی در بهار 1402 بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار 1401) ٢.٤ درصد کاهش یافته است.
بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ١٨ تا ٣٥ ساله نیز نشان می‌دهد که در بهار 1402، ١٥,٥ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به بهار 1401، به میزان ١.١ درصد کاهش یافته است.

نرخ بیکاری به ۸.۲ درصد کاهش یافت

در مجموع در بین 31 استان کشور، نرخ بیکاری در 24 استان تک رقمی و 7 استان دو رقمی است. کمترین نرخ بیکاری متعلق به استان های زنجان 4.9 درصد، مرکزی 5.8 درصد، گیلان 6.1 درصد، ایلام 6.8 درصد، بوشهر 6.9 درصد، آذربایجان غربی 6.7 درصد، سمنان 6.7 درصد، فارس 6.9 درصد، کهگیلویه و بویر احمد 6.9 درصد و با یزد 7.2 درصد است.
 
بیشترین نرخ بیکاری هم متعلق به استان های سیستان و بلوچستان با 12.5 درصد، لرستان با 12.4 درصد، هرمزگان با 12.1 درصد، چهارمحال و بختیاری با 11.9 درصد، خوزستان با 11.2 درصد، کردستان با 10.4 درصد و کرمانشاه با 10.2 درصد است.
 



خبر: عبدالرضا قاسمی/ یافته
نتايج طرح مذكور در فایل زیر قابل دسترس است.

فایل


آمار زمستان 1401

دیدگاه‌ها  

#1 شهروند 1402-04-17 10:35
خب ۹۰درصد زمین‌های کشاورزی لرستان دیم است و هیچ صنعتی مادری هم در لرستان نیست طبیعی است که بیکاری بالا برود
نقل قول کردن
#2 دانشجو 1402-04-17 10:39
وظیفه اداره کار و اداره صنعت و تجارت است که جوابگو باشند همچنین نمایندگان گرامی استان در مجلس باید سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی جذب کنند و صنایع بسته بندی و فرآوری را راه اندازی کنند
نقل قول کردن
#3 خرم‌آبادی 1402-04-17 12:54
شبکه اخبار افلاک نشان داد که دکتر ویسکرمی روز چهارشنبه ۱۴ تیرماه از کارخانه در دست ساخت لاستیک سازی بازدید کرد که سال ۱۳۹۴ کلنگ زنی شده ولی هنوز ۲۰درصد هم پیشرفت نداشته و مسئولش گفت علت تکمیل نشدن کارخانه نبود آب و برق است. آب استان لرستان پس خرج کجا میشه که الان برای ساخت کارخانه لاستیک سازی علت عدم پیشرفت طرح نبود سیستم شبکه آب است؟
نقل قول کردن
#4 لرستانی 1402-04-17 12:55
۶۵ درصد تسهیلات بودجه مملکت فقط در تهران خرج می‌شود و تهران به تنهایی ۵۰درصد صنعت ایران را در خود جای داده و بعدش اصفهان و قم و اراک و ساوه و شیراز و همدان. استان‌های ایلام و لرستان و کرمانشاه و کردستان و کهگیلویه و بختیاری هیچ صنعتی و پالایشگاهی یا زیرساخت صنعتی ندارند
نقل قول کردن
#5 سینا 1402-04-17 15:29
جا داره به مسولین تبریک جانانه گفت ک مسول رشد بیکاری رو ارتقا دادن و معاون استاندار کردن!!!
هیچ چیز سر جاش نیست که نیست
نقل قول کردن
#6 رسول 1402-04-17 16:55
استاندار لرستان هر مدیری و مسئولی که در مدیریتش نتوانسته کاری کند را بدون رودربایستی کنار بگذارد الان رتبه لرستان در طرح مسکن ملی از ۳۱ استان کشور شده ۲۷ و در مسئله بیکاری هم رتبه دوم را داریم خب بانک‌ها و اداره کار و اداره کشاورزی و صنعت و سایر ادارات مربوطه چه کاری برای کم کردن معضل بیکاری دارند؟
نقل قول کردن
#7 حاج میرزا 1402-04-17 17:27
این همه آمار از بدبختی های لرستان چه تاثیری بر عملکرد مسؤولین و استاندار داشته ؟ اینها دیگه به این آمارها عادت کرده اند اگر غیر از این باشد تعجب می کنند از مسؤولین و استاندار بومی چه خیری دیدیم جز اینکه اوضاع هر روز بدتر می شود
نقل قول کردن
#8 بیکار 1402-04-18 07:23
به نقل از سینا:
جا داره به مسولین تبریک جانانه گفت ک مسول رشد بیکاری رو ارتقا دادن و معاون استاندار کردن!!!
هیچ چیز سر جاش نیست که نیست

اداره کار باید جوابگو باشد
دولت برای فرزند آوری وام می‌دهد
خب به جوانان بیکارم وام بدهد
نقل قول کردن
#9 رسول 1402-04-19 09:13
تا زمانیکه مردم استان لرستان کارآفرینان و صاحبان صنعت و اقتصاددانان را به عنوان نماینده به مجلس نفرستند همچنان ما شاهد فقر و بیکاری هستیم مشکل لرستان بیکاری و نبود صنعت است و جز با حمایت از کارآفرینان و اقتصاددانان مشکل ما حل نمیشود
نقل قول کردن
#10 کارشناس 1402-04-23 10:48
به نقل از خرم‌آبادی:
شبکه اخبار افلاک نشان داد که دکتر ویسکرمی روز چهارشنبه ۱۴ تیرماه از کارخانه در دست ساخت لاستیک سازی بازدید کرد که سال ۱۳۹۴ کلنگ زنی شده ولی هنوز ۲۰درصد هم پیشرفت نداشته و مسئولش گفت علت تکمیل نشدن کارخانه نبود آب و برق است. آب استان لرستان پس خرج کجا میشه که الان برای ساخت کارخانه لاستیک سازی علت عدم پیشرفت طرح نبود سیستم شبکه آب است؟


برادر عزیز انتقال آب از کاکارضا به لاستیک سازی 120 میلیارد تومان پول نقد می خواهد.
پولی نبوده که بخواهد جایی برود.
تامین این مبلغ با وجود پروژه های نیمه تماما دیگر بسیار دور از دست است.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا