یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

در سال ۱۴۰۱ استان لرستان با ۱۲.۷ درصد بیکار چهارمین استان در بین استان‌های کشور بود.
به گزارش یافته، بر اساس گزارش ششم خردادماه مرکز آمار ایران در خصوص طرح آمارگیری نیروی کار، بررسی وضعیت نرخ بیکاری استان‌های کشور در پایان سال ۱۴۰۱ بیانگر این است که استان لرستان با ۱۲.۷ درصد بیکار چهارمین استان در بین استان‌های کشور بود. این نرخ در مدت مشابه سال قبل ۱۲.۵ درصد بود.
بر اساس این گزارش در سال ۱۴۰۱ استان لرستان با ۱۲.۷ درصد بیکار در جمعيت ١٥ ساله و بيش‌تر چهارمین استان در بین استان‌های کشور بود.این نرخ در مدت مشابه سال قبل ۱۲.۵ بود.
 بیشترین آمار بیکاری پایان سال ۱۴۰۱ در استان‌های هرمزگان با ۱۵.۳ درصد، کرمانشاه با ۱۴.۱ درصد و کردستان با ۱۳.۷ درصد و لرستان ۱۲.۷ درصد گزارش شده است. در سال قبل  (پایان ۱۴۰۰) بیشترین آمار بیکاری در استان‌های هرمزگان با ۱۵.۸ درصد، کرمانشاه با ۱۴.۹ درصد و خوزستان با ۱۲.۶ درصد و لرستان ۱۲.۵ درصد گزارش شده بود.
 
 

وضعیت در سطح کشور
نرخ بیکاری در سال 1401 نسبت به سال 1400 کاهش یافته و به 9 درصد رسیده است، این در حالیست که در همین برهه زمانی نرخ مشارکت اقتصادی و اشتغال بدون تغییر بوده است.
بنا به داده های رسمی منتشر شده از بازار کار توسط مرکز آمار ایران؛ کل جمعیت حاضر در سن کار(15 ساله و بیشتر) کشور در سال گذشته 63 میلیون و 794 هزار نفر بوده که از این تعداد 26 میلیون نفر تمایل به کار کردن داشته اند. بر همین اساس نرخ مشارکت اقتصادی در سال گذشته 40.9 درصد بوده که نسبت به این شاخص در سال 1400 هیچ تغییری نکرده است. بررسی ها نشان می دهد 2 میلیون و 348 هزار نفر از کسانی که در سال گذشته تمایل به شاغل شدن داشتند، نتوانسته برای خود شغلی دست و پا کنند و بیکار مانده اند. به بیان دیگر نرخ بیکاری در سال گذشته 9 درصد به ثبت رسیده که نسبت به نرخ بیکاری 9.2 درصدی سال 1400 پایین تر آمده است. جمعیت بیکار کشور در سال 1401 نسبت به سال گذشته اش حدود 25 هزار نفر پایین تر آمده است.
کل جمعیت شاغل کشور در سال گذشته 23 میلیون و 715 هزار نفر برآورد شده که نسبت به سال 1400 بالغ بر 268 هزار نفر بالاتر رفته است. با وجود افزایش تعداد شاغلین در سال گذشته، نرخ اشتغال در سال 1401 نسبت به سال 1400 تغییری نکرده و در همان عدد 37.2 درصد باقی مانده است. به عبارت دیگر از هر 100 ایرانی که در سن کار قرار دارد، تعداد کسانی که شغل دارد 37 نفر است.
 
خبر: عبدالرضا قاسمی/ یافته
نتايج طرح مذكور در فایل زیر قابل دسترس است.

دیدگاه‌ها  

#1 خرم آبادی 1402-03-06 17:54
عجب !
به گفته معاون اقتصادی استاندار ۳۹ هزار و ۱۴۵ فرصت شغلی طی سال گذشته براساس سامانه رصد در استان ایجاد شده که نسبت به تعهد هدفگذاری شده دستگاه های اجرایی، ۱۰۳ درصد تحقق یافته است.

دم خروس زد بیرون
نقل قول کردن
#2 عابر 1402-03-07 12:10
این آقایان فکر می کنن کار در تاکسی های اینترنتی شغل محسوب می شود. این آمار فقط به درد مسوولین می خوره وگرنه دردی از مردم دوا نمی کنه. لرستان بیکاریش بالای 50 درصده نیازی هم به سرشماری آقایون نیست در میان هر خانواری چند فرد تحصیلکرده بیکار وجود داره که خود گواهی بر این مدعاست. بعد دم از جوانی جمعیت ازدواج هم می زنند. خیلی روی کاغذ راحته زندگی در دید مسوولین ولی واقعا کارد به استخون رسیده برای مردم... خواه قبول کنید خواه نه....
نقل قول کردن
#3 شهروند 1402-03-07 19:08
کرمانشاه و کردستان که بازار مرزی هم دارند و جمعیت کمی هم دارند چرا بیکاری بالایی دارند؟ باید استانهای غرب کشور سرمايه‌گذاری داخلی و خارجی جذب کنند و فرهنگ کار را تقویت کنند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا