یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

در سال ۱۴۰۰ استان لرستان با 12.5 درصد بیکار در جمعيت ١٥ ساله و بيش‌تر چهارمین استان در بین استان‌های کشور بود.
به گزارش یافته، بر اساس گزارش مرکز آمار ایران که 8 خرداد 1401 منتشر شد، در سال ١٤٠٠، به ميزان ٤٠,٩ درصد جمعيت ١٥ ساله و بيش‌تر از نظر اقتصادي فعال بوده‌اند، يعني در گروه شاغلان يا بيكاران قرار گرفته‌اند.


🔹استان‌های زنجان، خراسان رضوی و مازنداران در سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ به ترتیب با نرخ ۶.۵، ۶.۶ و ۷.۰ درصد دارای کمترین نرخ بیکاری نسبت به سایر استان‌ها هستند.

 🔹بیشترین آمار بیکاری در استان‌های هرمزگان با ۱۵.۸ درصد، کرمانشاه با ۱۴.۹ درصد و خوزستان با ۱۲.۶ درصد و لرستان 12.5 درصد گزارش شده است.


سایر داده ها:
     . بررسي نرخ بيكاري افراد ١٥ ساله و بيش‌تر نشان مي‌دهد كه ٩,٢ درصد از جمعيت فعال (شاغل و بيكار)، بيكار بوده‌اند. بررسي روند تغييرات نرخ بيكاري حاكي از آن است كه اين شاخص، نسبت به سال قبل (١٣٩٩) ، ٠.٤ درصد كاهش یافته است.
    در سال ١٤٠٠، به ميزان ٤٠,٩ درصد جمعيت ١٥ ساله و بيش‌تر از نظر اقتصادي فعال بوده‌اند، يعني در گروه شاغلان يا بيكاران قرار گرفته‌اند. بررسي تغييرات نرخ مشاركت اقتصادي حاكي از آن است كه اين نرخ نسبت به سال قبل (١٣٩٩) ٠.٤ درصد كاهش يافته است.
    جمعيت شاغلين ١٥ ساله و بيشتر در سال ١٤٠٠، برابر با ٢٣ ميليون و ٤٤٧ هزار نفر بوده كه نسبت به سال قبل بيش از ١٨٠هزار نفر افزايش يافته است. بررسي اشتغال در بخش‌هاي عمده اقتصادي نشان مي‌دهد كه در سال ١٤٠٠، بخش خدمات با ٤٩,٨ درصد بيش­‌ترين سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدي بخش‌هاي صنعت با ٣٣.٨ درصد و كشاورزي با ١٦.٣ درصد قرار دارند.
    نرخ بيكاري جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله حاكي از آن است كه ٢٣,٧ درصد از فعالان اين گروه سني در سال ١٤٠٠ بيكار بوده‌اند. بررسي تغييرات سالانه نرخ بيكاري اين افراد نشان مي‌دهد، اين نرخ نسبت به سال قبل (١٣٩٩) تغييري نداشته است.
    بررسي نرخ بيكاري گروه سني ١٨ تا ٣٥ ساله در سال ١٤٠٠ نشان می‌دهد كه ١٦,٥ درصد از جمعيت فعال اين گروه سني بيكار بوده‌اند. این در حالی است که تغييرات نرخ بيكاري این افراد نشان مي‌دهد اين نرخ نسبت به سال ١٣٩٩، به ميزان ٠.٢ درصد كاهش يافته است.
    بررسي سهم جمعيت ١٥ ساله و بيش‌تر دارای اشتغال ناقص در سال١٤٠٠ نشان مي‌دهد كه  ١٠,٢ درصد جمعيت شاغل،‌ به دلايل اقتصادي (فصل غيركاري، ركود كاري، پيدا نكردن كار با ساعت بيش‌تر و…) كم‌تر از ٤٤ ساعت در هفته كار كرده و آماده براي انجام كار اضافي بوده‌اند. اين در حالي است كه ٣٧.٨ درصد از شاغلين ١٥ ساله و بيش‌تر، ٤٩ ساعت و بيش‌تر در هفته كار كرده‌اند.
    همچنين اين نتايج گوياي آنست كه در سال ١٤٠٠جمعيت شاغل كشور بطور متوسط ٤٣,٥ ساعت در هفته كار كرده‌اند.


براین اساس نرخ بيكاري ۵ استان كه در سال ۹۹ دو رقمي بوده است، در سال ۱۴۰۰ تك رقمي شده است. به گفته اين مركز، نرخ بيكاري استان كهگيلويه‌وبويراحمد از ۱۰.۹ درصد به ۹.۱ درصد، قم از ۱۰ درصد به ۹.۳ درصد، سيستان‌وبلوچستان از ۱۱.۴ درصد به ۹.۴ درصد، خراسان شمالي از ۱۰.۸ درصد به ۹.۷ درصد و البرز از ۱۱.۵ درصد به ۹.۷ درصد كاهش يافته و تك رقمي شده است. اما برخي كارشناسان معتقدند كه روندهاي كاهشي در نرخ بيكاري غالبا نه بهبود وضعيت اشتغال‌زايي كه نتيجه كاهش نرخ مشاركت اقتصادي در ايران هستند. ضمن اينكه حتي با وجود كاهش نرخ مشاركت اقتصادي نيز ميزان نرخ بيكاري كشور مسيري صعودي داشته و روندي افزايشي را در اين مقطع در مقايسه با سال گذشته سپري كرده است. چنانكه 11 استان كه پيش از اين بيكاري تك‌رقمي داشته‌اند؛ سال گذشته نرخ بيكاري در آنها دورقمي شده است. به‌طور مثال نرخ بيكاري يك استان يعني اردبيل كه تك‌رقمي بود، دو رقمي شده و از ۷.۴ درصد به ۱۰.۳ درصد افزايش يافته است. در بين استان‌هاي داراي نرخ بيكاري دو رقمي استان هرمزگان با نرخ بيكاري ۱۵.۸ درصد بالاترين نرخ بيكاري استان كشور و استان اردبيل با نرخ ۱۰.۳ درصدي پايين‌ترين نرخ بيكاري را به خود اختصاص داده‌اند. پس از استان هرمزگان، استان كرمانشاه با نرخ بيكاري ۱۴.۹ درصد، خوزستان با نرخ بيكاري ۱۲.۶ درصد، لرستان ۱۲.۵ درصد، آذربايجان غربي با ۱۲.۴ درصد و چهارمحال‌وبختياري با نرخ ۱۲.۳ درصد قرار دارند.



    برای مشاهده چکیده این گزارش به فایل پیوست مراجعه کنید.
 
خاطر نشان مي‌سازد اطلاعات نتايج طرح مذكور به ­صورت تفصيلي به ­زودي در درگاه ملي آمار به نشاني www.amar.org.ir قابل دسترس خواهد بود.

دیدگاه‌ها  

#1 مهرداد 1401-03-09 19:05
من که هرچه دور و بر خودم و نگاه میکنم نرخ بیکاری بالای پنجاه درصده البته با نگاه خوشبینانه اما حضرات بر اساس چه داده هایی به این نرخ رسیده اند احتمالا در فضا سیر میکرده اند نه در استان لرستان
نقل قول کردن
#2 فریاد 1401-03-09 23:35
من موندم اینا این آمارهارو برحسب مگاوات اعلام می کنن بر حسب ریاله یا تومان .البته اگر زباله گردی و کابل برق دزدی رو هم شغل حساب کنن شاید ی کم آمار نزدیک به واقعیت باشه چند روز پیش اعلام کردن بیشترین نرخ تورم اردیبهشت ماه مربوط به ماکارونی با22 درصد اونوقت ماکارونی 12000 شده36000 هزار حالا پرتغال فروشو پیدا کنید جدیدا اسم هزار هزار میلیارد هم شده همت برای کوچیک نشون دادن اختلاسها
نقل قول کردن
#3 خرم آبادي 1401-03-09 23:49
به نقل از مهرداد:
من که هرچه دور و بر خودم و نگاه میکنم نرخ بیکاری بالای پنجاه درصده البته با نگاه خوشبینانه اما حضرات بر اساس چه داده هایی به این نرخ رسیده اند احتمالا در فضا سیر میکرده اند نه در استان لرستان

هر کسی حتی در منزل باشد و حق بیمه خویش فرما بپردازد شاغل محسوب میشود..خانه دارها شاغل محسوب می شوند دانشجویان وسربازان شاغل محسوب میشوند خلاصه اینکه فقط افرادی که فاقد هر گونه بیمه باشند و در کاریابی ها یا امثالهم ثبت نام بیکاری دارند جزو آمار هستند.
نقل قول کردن
#4 گله‌دار 1401-03-10 00:26
من جای استاندار و دولت باشم تمام اداره کار و صنعت و معدن و تجارت را برکنار میکنم چرا هیچ برنامه‌ریزی ندارند؟
نقل قول کردن
#5 اکبر-ظ 1401-03-10 07:00
اصلا این امارهای دولتی قابل اعتنا نیست.اطرافتون نگاه کنید کی رفته سر کار؟کدام کارخانه یا مراکز اشتغال زا ایجاد شده؟از فامیل و اشنا بپرسید چند نفر مشغول کار شدند؟ امار واقعی بیکاری بالای 60 درصده.
نقل قول کردن
#6 فرزاد 1401-03-10 12:08
متاسفم برای این سبک آمار ارائه دادن...حضرات یه نگاهی به دور و برتان بیندارید ببینید چه خبر است...دیگر نیازی به صرف هزینه های میلیاردی برای ارائه این گونه آمارهای ...نیست
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا