یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

استان‌های بوشهر، کردستان، خراسان جنوبی، چهارمحال‌و‌بختیاری، خراسان شمالی، ایلام، کهگیلویه‌وبویراحمد، سیستان‌وبلوچستان، لرستان و خوزستان 10 استان با بیشترین تورم نقطه‌به‌نقطه در دوزه 12 ماهه منتهی به 31 اردیبهشت 98 بودند.
به گزارش یافته، مرکز آمار ایران جدیدترین گزارش خود از نرخ تورم را منتشر کرد که طبق آن نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در کشور به 52.1 درصد رسیده و نرخ تورم 12ماهه منتهی به اردیبهشت 98 نیز از 34 درصد گذشته است.
طبق گزارش منتشرشده توسط مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در کشور به 52.1 درصد رسیده است و بیشترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه مربوط به استان بوشهر با 65.3 درصد و کمترین آن مربوط به استان هرمزگان با 43.5 درصد است.
 همچنین نرخ تورم 12ماهه منتهی به اردیبهشت 98 برای خانوارهای کشور به 34.2 درصد رسید. بیشترین نرخ تورم 12ماهه مربوط به استان کردستان با 41 درصد و کمترین آن مربوط به استان قم با 28.6 درصد است. شکاف نرخ تورم 12ماهه استان‌ها در اردیبهشت‌ماه 12.4 درصد است که نسبت به ماه قبل 1.3 درصد افزایش یافته.
طبق این گزارش، استان‌های بوشهر، کردستان، خراسان جنوبی، چهارمحال‌و‌بختیاری، خراسان شمالی، ایلام، کهگیلویه‌وبویراحمد، سیستان‌وبلوچستان، لرستان و خوزستان 10 استان با بیشترین تورم نقطه‌به‌نقطه و استان‌های هرمزگان، قم، اصفهان، فارس، البرز، کرمان، کرمانشاه، سمنان، همدان و تهران، 10 استان با کمترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه بوده‌اند که در این بین تنها هفت استان کرمانشاه، کرمان، البرز، فارس، اصفهان، قم و هرمزگان تورم نقطه‌به نقطه کمتر از 50 درصد داشته‌اند.
از سوی دیگر طبق جداول منتشرشده در این گزارش، تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در کل کشور به 82.6 درصد رسیده و نرخ تورم نقطه‌ای کالاهای غیرخوراکی و خدمات نیز 39.9 درصد بوده است. ‌



وضعیت خانوارهای شهری
در بخشی از گزارش منتشرشده توسط مرکز آمار ایران به تورم خانوارهای شهری پرداخته شده است که طبق آن در ماه گذشته بیشترین افزایش تورم مربوط به خانوارهای شهری استان سیستان‌وبلوچستان با 4.2 درصد و کمترین نرخ افزایش تورم نیز مربوط به خانوارهای شهری استان هرمزگان با 0.2 درصد افزایش بوده است. درمجموع نیز تورم نقطه‌به‌نقطه خانوارهای شهری به عدد 50.7 درصد رسیده است. بیشترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه خانوارهای شهری نیز مربوط به استان بوشهر با عدد 64.1 درصد بوده و کمترین آن نیز مربوط به خانوارهای شهری استان هرمزگان با نرخ 42.4 درصد بوده است. نرخ تورم 12ماهه منتهی به اردیبهشت 98 برای خانوارهای شهری نیز به 33.7 درصد رسیده است که بیشترین آن برای خانوارهای شهری استان ایلام با 40.3 درصد و کمترین آن مربوط به خانوارهای شهری استان هرمزگان با 27.9 درصد بوده است. شکاف نرخ تورم 12ماهه استان‌ها در اردیبهشت‌ماه نیز 12.4 درصد بوده که نسبت به ماه قبل 1.4 واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. ‌
 
وضعیت خانوارهای روستایی
در بخش دیگری از گزارش مرکز آمار ایران نیز به تورم خانوارهای روستایی پرداخته شده است. طبق این گزارش، بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای روستایی مربوط به استان ایلام با 5.3 درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه نیز مربوط به خانوارهای روستایی استان همدان (بدون تغییر) بوده است. همچنین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در خانوارهای روستایی کشور به 59.6 درصد رسیده است. بیشترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه مربوط به خانوارهای روستایی ایلام و کردستان (70.5 درصد) و کمترین آن مربوط به استان هرمزگان با 45.9 درصد بوده است. همچنین نرخ تورم 12ماهه منتهی به اردیبهشت 98 برای خانوارهای روستایی کشور به عدد 37.1 درصد رسیده است که بیشترین نرخ تورم 12ماهه خانوارهای روستایی مربوط به استان کردستان با 44.6 درصد و کمترین آن مربوط به استان‌های هرمزگان و البرز با 30.8 درصد بوده است. شکاف نرخ تورم 12ماهه استان‌ها در اردیبهشت‌ماه نیز 13.8 درصد بوده که نسبت به ماه قبل 0.4 درصد افزایش نشان می‌دهد.
 
‌قیمت خوراکی‌ها
در گزارش دیگری که توسط مرکز آمار ایران منتشر شده، آخرین قیمت‌های اقلام خوراکی نیز مورد بررسی قرار گرفته که طبق آن در میان کالاهای خوراکی مورد بررسی، بیشترین افزایش قیمت مربوط به پیاز با 306 درصد افزایش قیمت نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده است. کالاهای خوراکی دیگر مانند رب گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، شکر و گوشت گاو یا گوساله نیز به‌ترتیب 246، 241، 186، 132 و 129 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش قیمت یافته‌اند. در میان کالاهایی که رشد قیمت کمی داشته‌اند نیز می‌توان به تخم‌مرغ ماشینی، عدس، برنج خارجی و لوبیاچیتی اشاره کرد که به‌ترتیب 7، 18، 16 و 30 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش قیمت یافته‌اند. طبق این گزارش، بیشترین افزایش قیمت کالاها در اردیبهشت نسبت به فروردین نیز مربوط به قیمت قند و شکر به‌ترتیب با 25.6 و 25 درصد افزایش بوده است و بیشترین کاهش قیمت در این ماه نیز در قیمت پیاز، خیار و تخم‌مرغ ماشینی به‌ترتیب با 33.4، 18 و 17.8 درصد کاهش اتفاق افتاده است.
 
 برای مشاهده جزییات آمار کلیک کنید:    https://www.amar.org.ir/Portals/0/News/1398/ostane.pdf

دیدگاه‌ها  

#1 بیکار خرم ابادی 1398-03-15 09:18
بله دیگه تا ۱۴۰۰ با روحانی اینم داره
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا