یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

عملیات ساخت چهارمین شهرک نانوتکنولوژی و سیلیکون جهان چند سالی است که در شهرستان بروجرد کلید خورده است.
به گزارش پايگاه خبري يافته به نقل از همشهري، در این شهرک توجه ویژه‌ای به صنایع الکترونیک و استفاده از سیلیسیوم برای تولید محصولات پایین‌دستی شده است. به ‌بیان‌دیگر در صورت راه‌اندازی و تکمیل این مجتمع شاهد تولید سلول‌های خورشیدی خواهیم بود.
مسئولان استان از تلاش برای حل مشکلات این مجموعه سخن به میان می‌آورند و معتقدند که شهرک نانوتکنولوژی و سیلیکون بروجرد می‌تواند زمینه ساز تأمین نیازهای کشور و همچنین ایجاد فرصت‌های شغلی بسیار زیاد در منطقه باشد.
این مجموعه به‌عنوان یکی از طرح‌های دارای اولویت وزارت صنعت، معدن و تجارت انتخاب شده و حتی مسئولان کشوری نیز حمایت‌های ویژه‌ای برای تکمیل آن دارند.
مطمئناً تکمیل این شهرک تحولی عظیم در حوزه انرژی‌های نو و صنایع الکترونیکی را به دنبال دارد چرا که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در این مجموعه 5 کارخانه مرتبط با صنایع سیلیکون، سلول‌های خورشیدی و میکروالکترونیک ساخته خواهد شد.
اما تحقق این موضوعات در گرو حمایت همه‌جانبه مسئولان است.
چهارمین شهرک سیلیکونی دنیا در بروجرد ساخته می‌شود
 
تکمیل زنجیره
طراح و مجری شهرک سیلیکون و نانوتکنولوژی بروجرد در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: این مجموعه با هدف ایجاد و تکمیل زنجیره ارزش‌افزوده صنعت سیلیکون شکل گرفته است.
«محسن مظاهری» می‌افزاید: با بهره‌گیری از معادن، سیلیس تبدیل به فلز سیلیسیوم با خلوص 99 درصد می شود و می‌تواند برای تولید سلول‌های خورشیدی مورد استفاده قرار گیرد.وی ادامه می‌دهد: با توجه به این‌که کشور ایران حدود 200 تا 300 روز آفتابی در سال دارد و کشورهای دنیا خود را متعهد به کاهش دمای زمین کرده‌اند، کشورمان نیز به دنبال استفاده هر چه بیشتر از انرژی‌های نو است، به همین دلیل هدف اول ساخت این مجموعه تولید سلول‌های خورشیدی است. این طراح بیان می‌کند: از سوی دیگر تولید وی ترهای سیلیکونی برای تولید قطعات و اجزای میکروالکترونیک از دیگر اهداف ایجاد این مجموعه به شمار می‌رود.
مظاهری می‌گوید: با ساخت واحدهای اشاره شده، کشورمان جزو معدود کشورهای تولیدکننده در این حوزه قرار خواهد گرفت.
وی ادامه می‌دهد: تولید مونومرهای سیلیکونی برای نخستین بار در منطقه از دیگر برنامه‌های پیش‌روی این مجموعه است.طراح و مجری شهرک سیلیکون و نانوتکنولوژی بروجرد اظهار می‌کند: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این مجموعه جزو 5 شرکت تولید کننده این مونومرها در دنیا خواهد بود.
مظاهری می‌افزاید: با ساخت این شهرک کشورمان جزو 5 کشور برتر دنیا در زمینه ایجاد شهرک‌های متمرکز سیلیکون خواهد شد.
وی عنوان می‌کند: می‌توان در کنار این شهرک، شهرک‌های پایین‌دستی متعددی نیز ایجاد کرد.
 
ساخت واحدهای تولیدی در شهرک
مظاهری بیان می‌کند: ساخت واحد تولید پلی‌سیلیکون متال با 2 گرید خورشیدی با ظرفیت 5 هزار تن و میکروالکترونیکی با ظرفیت هزار تن، ساخت واحد تولید 400 مگاوات سلول خورشیدی پایه سیلیکونی و 180 مگاوات سلول خورشیدی غیر سیلیکونی از دیگر اهداف تعیین شده این مجموعه است.
 
جهش بزرگ در استفاده از انرژی‌های نو
طراح و مجری شهرک سیلیکون و نانوتکنولوژی بروجرد عنوان می‌کند: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته هر 2 سال یک‌بار به اندازه توان نیروگاه اتمی بوشهر محصولات نیروگاه خورشیدی در این شهرک تولید می‌شود.وی اضافه می‌کند: این اقدام یک جهش بزرگ در استفاده از انرژی‌های نو در کشور به شمار می‌رود.
مظاهری ادامه می‌دهد: از دیگر واحدهای در نظر گرفته شده در این مجموعه می‌توان به واحد تولید مونومر سیلیکونی با ظرفیت 50 هزار تن اشاره کرد.
طراح و مجری شهرک سیلیکون بروجرد در ادامه می‌گوید: این مجموعه به‌صورت مستقیم 8 هزار فرصت شغلی و غیرمستقیم بیش از 20 هزارفرصت  اشتغال‌ خواهد داشت و به‌بیان‌دیگر یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های اشتغال‌ در کشور محسوب می‌شود.
وی می‌افزاید: مجموعه سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای ساخت این شهرک یک و 2 دهم میلیارد یورو به‌ صورت ارزی و 500 میلیارد تومان به‌صورت ریالی در نظر گرفته شده که البته بخشی از هزینه‌ها با تکیه بر توان داخلی و استفاده از شرکت‌های بومی کاهش چشم‌گیری داشته است.
 
حل موانع
مظاهری با اشاره به حل مشکلات این شهرک می‌گوید: با تلاش‌های صورت گرفته مشکلات و موانع این شهرک منحصربه‌فرد برطرف شده است.
وی اضافه می‌کند: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته واحد تولید سیلیکون این مجموعه تا 14 ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
طراح و مجری شهرک سیلیکون بروجرد عنوان می‌کند: البته همه 5 واحد تعبیه شده تا 3 سال آینده به بهره‌برداری خواهند رسید.
وی می‌افزاید: به همین دلیل از همه شرکت‌های سرمایه‌گذار دعوت می‌شود تا در این مجموعه سرمایه‌گذاری كنند چرا که همه پروژه‌های تعریف شده منحصربه‌فرد و دارای ارزش اقتصادی بسیار بالایی هستند.
مظاهری ادامه می‌هد: اکنون گردش اقتصادی صنعت سیلیکون دنیا بیش از 800 میلیارد دلار برآورد می‌شود.
طراح و مجری شهرک سیلیکون بروجرد بیان می‌کند: به همین دلیل تکمیل و بهره‌برداری کامل از این مجموعه زمینه را برای توسعه اقتصادی کشور و استان لرستان مهیا خواهد کرد.
 
   رفع موانع شهرک نانوتکنولوژی وسیلیكون
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان می‌گوید: استان لرستان دارای منابع مناسب سیلیس است که می‌توان با استفاده از آن محصولات نهایی همچون سلول‌های خورشیدی را تولید کرد.
«محمدرضا صفی‌خانی» می‌افزاید: اکنون این مجتمع دارای پیشرفت‌هایی در عملیات اجرایی است و حتی اقداماتی برای ساخت واحدها انجام شده است.
وی ادامه می‌دهد: تلاش می‌کنیم تا با حل مشکلات و وجود حمایت‌ها، شاهد تکمیل واحدهای این مجتمع و اضافه شدن آن‌ها به اقتصاد استان و کشور باشیم.
این مسئول می‌افزاید: با توجه به این‌که این مجموعه به‌عنوان یک مجتمع منحصربه‌فرد به شمار می‌رود و جزو فناوری‌های جدید و گران‌قیمت با ارزش‌افزوده بالاست، حمایت از این حوزه در اولویت‌های اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد.
صفی‌خانی عنوان می‌کند: صنایع تکی همچون نانوتکنولوژی و الکترونیک به دلیل ارزش‌افزوده بسیار بالا می‌توانند نقش مهمی در توسعه اقتصادی استان و کشور داشته باشند.
فاطمه حافظی

دیدگاه‌ها  

#1 رضا 1395-05-23 13:26
امیدوارم دیگه گفته نشه خرم آباد حقشون رو خورده
نقل قول کردن
#2 همشهری 1395-05-23 16:21
خوش به حالشون حداقل بروجردیا از بیکاری در میان . خرم اباد حتی اگه کار هم باشه مال جوونای خرم اباد نیست !
نقل قول کردن
#3 واقع گرا 1395-05-24 13:42
اینم یه چیزی شبیه پارسیلون خرم آباد هست
هر وقت راه افتاد بیاید ازش خبر تهیه کنید
نقل قول کردن
#4 جلالی 1395-05-27 16:35
به نقل از رضا:
امیدوارم دیگه گفته نشه خرم آباد حقشون رو خورده

توهم توطعه دارند.
نقل قول کردن
#5 محمد 1396-11-08 11:48
فعلا که جوانان بروجرد
همه بیکارن
بیخودی نظر ندین
نقل قول کردن
#6 مخترع بروجردی 1397-04-15 02:34
من جوان 28ساله ی بروجردی.باداشتن زن ویک فرزند بچه 4ساله اواره تهران شدم.ببینیموتعری ف کنیم.
نقل قول کردن
#7 رضا 1397-04-15 02:35
ببینیموتعریف کنیم
نقل قول کردن
#8 میلاد 1398-05-04 01:46
توکل بر خدا
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا