یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

امروزه منطقه ویژه اقتصادی به عنوان یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌ها برای توسعه یک منطقه به شمار می‌رود، چرا که سرمایه‌گذاران می‌توانند با کم‌ترین محدودیت صادراتی و وارداتی و همچنین با معافیت‌های عوارض، مالیات و حمایت دولت به تولید اقدام کنند.
در این مورد مجوز ساخت منطقه ویژه اقتصادی بروجرد سال 89 از مجلس شورای اسلامی گرفته شد، این منطقه ویژه در بیش از 5 هزار و 700 هکتار و در 6 فاز ساخته خواهد شد.
اکنون این مجموعه در مرحله تملک و خر‌ید زمین است و متولیان امر معتقدند با بهره‌برداری از آن می‌توان شاهد توسعه اقتصادی ویژه‌ای در شرق استان بود.
بسیاری از کارشناسان بر این عقیده‌اند که اگر خواهان توسعه اقتصادی لرستان و جذب سرمایه‌گذاران به استان لرستان هستیم، باید شرایط ویژه‌ای را برای حضور این افراد در نظر گرفت و مشوق‌های قابل‌توجهی را اعطا کرد. به عنوان نمونه مناطق ویژه اقتصادی ماهیتی کاملاً حمایتی از سرمایه‌گذاران دارند و هر آن‌چه که ایده آل سرمایه‌گذاری است در این مناطق وجود دارد.
در همین زمینه اکنون شاهد ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در شهرستان ازنا هستیم، اما در کنار آن سال 89 با تلاش‌های صورت گرفته مجوز ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بروجرد پس از تصویب در هیأت دولت به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید؛ با این حال پس از چند سال وقفه در آغاز عملیات اجرایی این طرح، سال گذشته با تلاش‌های صورت گرفته سرمایه‌گذاران این پروژه فعالیت خود آغاز کردند.
بر اساس طرح موجود این منطقه ویژه اقتصادی در بخش اشترینان در اراضی 5 هزار و 700 هکتاری ساخته خواهد شد، که در فاز اول آن شاهد ایجاد فرودگاه بروجرد خواهیم بود.
با بهره‌برداری از این منطقه ویژه اقتصادی تحولی عظیم در بخش تولید و اقتصاد استان اتفاق می‌افتد، البته بنا به گفته مدیران طرح این پروژه ايجاد منطقه ويژه اقتصادي بروجرد در حال پي‌گيري/ فاز اول: ايجاد فرودگاه بين‌الملليدر 6 فاز عملیاتی می‌شود و در مدت‌زمان 12 سال به بهره‌برداری می‌رسد.
در همین زمینه مسئول اجرایی منطقه ویژه اقتصادی بروجرد گفت: مجوز ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بروجرد سال 89 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، اما تا سال 93 این مجموعه متولی خاصی نداشت.
"بهادر صالحی" ادامه داد: در سال 93 با پیگیری‌های مسئولان استان و نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی شرکت یاوران اقتصاد سحر به عنوان سرمایه‌گذار و متولی این پروژه انتخاب شد و فعالیت خود را آغاز کرد.
وی بيان كرد: به هر حال بعد از گذشت یک سال و نیم توانستیم که مجوزهای لازم این شهرک را دریافت کنیم و در نتیجه این مجوزهای قانونی در آبان سال گذشته برای اجرا از طریق شرکت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور به استاندار ابلاغ شد.
مدیر اجرایی منطقه ویژه اقتصادی بروجرد با بيان اين كهبا برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این منطقه ویژه اقتصادی در 5 هزار و 700 هکتار زمین ساخته خواهد شد که این اراضی باید خریداری‌شود که 800 هکتار از آن‌ها مربوط به منابع ملی است، ازود: طي فاز اول این طرح در نظر داریم که فرودگاه بین‌المللی آیت‌الله بروجردی را در 390 هکتار ایجاد کنیم که تا کنون 225 هکتار از اراضی مورد نیاز فرودگاه خریداری ‌شده است.
صالحی خاطرنشان ساخت: این طرح در 6 فاز در یک مدت 12 ساله عملیاتی می‌شود که با بهره‌برداری کامل از این طرح زمینه برای اشتغال‌ 140 هزار نفر مهیا می‌شود.
وی با بيان اين كه در فاز اول این طرح در کنار ساخت فرودگاه در اراضی مستعد کشاورزی در مساحت هزار و 200 هکتار فضای گلخانه‌ای ایجاد مي‌كنيم، افزود: در این شهرک گلخانه‌ای زمینه برای تولید انواع محصولات کشاورزی صادرات محور مهیا و به صورت مستقیم به بازارهای هدف صادراتی صادر می‌شود.
صالحی در ادامه با اشاره به آغاز عملیات اجرایی فاز اول در دهه فجر امسا، گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در بهمن‌ماه امسال عملیات اجرایی این طرح به‌صورت رسمی آغاز می‌شود و امیدواریم بتوان در مدت‌زمان 2 سال به اهداف تعیین شده ساخت شهرك گلخانه‌ای دست یابیم.
مدیر اجرایی منطقه ویژه اقتصادی بروجرد بیان كرد: البته در فازهای بعدی بخش صنعتی و سایر حوزه‌ها در نظر گرفته می‌شود.
وی عنوان داشت: منطقه ویژه اقتصادی بروجرد به یکی از موفق‌ترین طرح‌های اقتصادی لرستان تبدیل خواهد شد که می‌تواند اقتصاد استان را شکوفا کند.
این مقام مسئول افزود: فرودگاه بروجرد می‌تواند به نیازهای جمعیت یک‌میلیون‌ نفری منطقه پاسخ دهد و همه مجوزهای لازم برای ایجاد این فرودگاه بین‌المللی اخذ شده است.
صالحی بیان می‌کند: در زمینه ایجاد این مجموعه با 18 شرکت خارجی تفاهم‌نامه همکاری امضا شده و اعتبارات مورد نیاز منطقه ویژه اقتصادی بروجرد از طریق مشارکت با بخش خصوصی و توان سرمایه‌گذار تأمین خواهد شد.
در همین زمینه مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان لرستان نیز بیان كرد: مناطق ویژه اقتصادی کمک زیادی به توسعه اقتصادی هر منطقه می‌کنند، چرا که امتیازات و مشوق‌های ویژه‌ای به سرمایه‌گذاران در این مناطق اعطا می‌شود.
"فرزاد محمدی" ادامه داد: به عنوان نمونه اعطای معافیت‌های مالیاتی، رفع همه موانع صادراتی و وارداتی کالاها، معافیت ارزش افزوده و وجود همه زیرساخت‌های مورد نیاز بخش تولید همچون گمرک از مهم‌ترین مزایای مناطق ویژه اقتصادی است.
وی تصريح كرد: اکنون در لرستان شاهد ایجاد منطقه ویژه اقتصادی ازنا و کسب مجوز ساخت منطقه ویژه اقتصادی بروجرد هستیم، البته مجوز ساخت منطقه ویژه اقتصادی خرم‌آباد در هیأت دولت نیز به تصویب رسیده و منتظر تصویب نهایی مجلس است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان نيز گفت: اکنون رویکرد اصلی دولت در مورد مناطق ویژه اقتصادی، ایجاد این مناطق با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.
"محمدرضا صفی‌خانی" ادامه می‌دهد: در مورد منطقه ویژه اقتصادی بروجرد نیز باید گفت در یک سال گذشته اقداماتی توسط سرمایه‌گذاران انجام و بخشی از اراضی نیز خریداری‌شده است.
وی گفت: پیشنهاد اصلی سازمان صنعت استان به سرمایه‌گذاران این طرح، ساخت فرودگاه در فاز اول این طرح است و پس از آن نیز باید بخش صنعتی این مجموعه شکل بگیرد.
این مقام مسئول افزود: بهره‌برداری از این پروژه می‌تواند کمک زیادی به توسعه اقتصادی شهرستان بروجرد و اشتغال برای شرق استان کند.
علی عبدالله‌زاده/ خبرنگار همشهری
 

دیدگاه‌ها  

#1 ali 1395-04-19 20:15
تعدد اين مناطق ويژه اقتصادي در استان واجب هست?
بعدشم آقاي آخوندزاده وزير محترم در يك اظهار نظر كه به نظرم درست و منطقي بود گفتند كه احداث فرودگاه در اين شهر صرفه اقتصادي ندارد
وقتي چندين فرودگاه در كشور تعطيل هستند.بد نيست در
تصميم گيري ها و صحبت هايمان دقت كنيم
و در اين صحبت ها خدايي نكرده مبادا سو نيتي وجود داشته باشد
فرودگاه بين المللي!!!
وقتي شركتي.كارخانه اي احداث نشده.اصرار براي فرودگاه خيلي جالب هست
نقل قول کردن
#2 حمید ت 1395-04-19 21:31
چند روز پیش طرح منطقه اقتصادی خرم آباد برای تصویب به مجلس رفت که امیدوارم به دلیل آماده بودن زیر ساختها از قبیل فرودگاه و آزاد راه و در آینده نزدیک راه آهن ،بتصویب برسد .....
نقل قول کردن
#3 رضا 1395-04-19 23:00
به نقل از حمید ت:
چند روز پیش طرح منطقه اقتصادی خرم آباد برای تصویب به مجلس رفت که امیدوارم به دلیل آماده بودن زیر ساختها از قبیل فرودگاه و آزاد راه و در آینده نزدیک راه آهن ،بتصویب برسد .....

انشاالله
نقل قول کردن
#4 رامین 1395-04-20 00:37
!!!!فرودگاه بین المللی !چیزی بگوییم مردم دیگر استان ها ما رو مسخره نکنن
نقل قول کردن
#5 سامان 1395-04-20 01:50
ای کاش در همان ابتدا به جای احداث فرودگاه در خرم آباد در بروجرد احداث میشد که هم صرفه اقتصادی دارد و هم سرمایه گذار جذب میشد چرا که فرودگاه بروجرد در جای مناسب است و جمعیت نهاوند و ملایر به آن اضافه میشود
نقل قول کردن
#6 محمد 1395-04-20 08:19
140 هزار نفر............ ............... ......!
نقل قول کردن
#7 الف 1395-04-20 10:59
به نقل از ali:
تعدد اين مناطق ويژه اقتصادي در استان واجب هست?
بعدشم آقاي آخوندزاده وزير محترم در يك اظهار نظر كه به نظرم درست و منطقي بود گفتند كه احداث فرودگاه در اين شهر صرفه اقتصادي ندارد
وقتي چندين فرودگاه در كشور تعطيل هستند.بد نيست در
تصميم گيري ها و صحبت هايمان دقت كنيم
و در اين صحبت ها خدايي نكرده مبادا سو نيتي وجود داشته باشد
فرودگاه بين المللي!!!
وقتي شركتي.كارخانه اي احداث نشده.اصرار براي فرودگاه خيلي جالب هست

باز هم حرفی از جنس تعصبات معمول! بروجرد قطب صنعتی و صادراتی استان است و البته بالاترین درصد بیکاری را هم دارد. اگر چنین مناطقی بتوانند ده بیست هزار شغل ایجاد کنند باید بیشترین تلاش برای ایجاد آنها صورت گیرد. استان موفق استانی مثل کرمان و اصفهان است که برای هر شهرستانش یک صنعت و قابلیت بزرگ فراهم آورده است و باعث شده که جزو استانهای ثروتمند و موثر کشور باشند.
نقل قول کردن
#8 رامین 1395-04-20 15:49
!!!!!!به نقل از سامان:
ای کاش در همان ابتدا به جای احداث فرودگاه در خرم آباد در بروجرد احداث میشد که هم صرفه اقتص!ادی دارد و هم سرمایه گذار جذب میشد چرا که فرودگاه بروجرد در جای مناسب است و جمعیت نهاوند و ملایر به آن اضافه میشود

دوست عزیز نظر غیر کارشناسی خودت رو برا خودت نگه دار فرودگاه خرم اباد 100سال سابقه داره و جدیدابین الملی هم شده حالا شما بعد حدود 100سال اومدی و یک حرف بدون پشتوانه فکری میزنی نهاوند و ملایر تا فرودگاه بین المللی همدان مونده میان از فرودگاه هنوز ساخته نشده بروجرد سفر می کنن !
نقل قول کردن
#9 دعا 1395-04-20 16:45
وای سه منطقه ویژه اقتصادی در لرستان!

بینم چی میکید؟

یعنی یه نفر نباید بیکار باشه

هیچ مهاجر نفرستیم

یعنی هر وقت یه فرودگاه تعطیل شد بدو بریم فرودگاه بعدی عین زاهدان و زابل

یا سیرجان و کرمان

خلاصه منتظریم غرق در خوشی بشیم
موئه؟
نقل قول کردن
#10 مهدی 1395-04-20 21:44
خبرهای خوبی این روزها در مورد رشد و سازندگی لرستان در سایت یافته یافت می شود. ما بروجردی ها و لرستانی های دیگر ساده ایم و دلمان به این حرفها خوش می شود اما آخر سر برای کارگری می رویم تهرون! یعنی سالها می گذرد و باز هم این وعده ها فقط تکرار می شوند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا