یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

فرودگاه‌ها از با ارزش‌ترین زیرساخت‌های جوامع پیشرفته محسوب می‌شوند و به دلیل برخورداری از پتانسیل‌های مختلف در رشد اقتصادی کشور‌ها و کمک به ایجاد توسعه پایدار نقش مهمی دارند. ارزش و اهمیت فرودگاه‌ها در دنیای امروز به حدی است که برخی کارشناسان فرودگاه‌ها را لوکوموتیو اقتصادی هر کشور توصیف و وجود فرودگاه‌های پررونق و کارآمد را عامل رشد اقتصادی و توسعه‌ پایدار می‌دانند.
اولین پرواز هواپيما در خرم‌آباد سال 1304 توسط هواپيماهاي نظامي ارتش براي بمباران و سركوب عشاير انجام شد و مدتي ادامه يافت. اواسط سال 1322 و در جریان جنگ جهانی دوم، متفقین مقابل کمپ نظامی بدرآباد که مقر نیروهای رزمی و نظامی هندی، انگلیسی، آمریکایی بود، باند فرودگاه خرم‌آباد را در عرض 20 متر و در طول 1800 متر مهیا كردند كه فقط برای هواپیماهای نظامیان استفاده می‌شد. پس از خاتمه جنگ جهانی دوم تا مدتی هواپیماها هفته‌ای یک بار خانواده افسران نظامی را از خرم‌آباد به تهران می‌بردند تا این که شرکت طرح توسعه فرودگاه خرم‌آباد/ همای سعادت لرستان به زمین خواهد نشست؟ملی نفت و مخابرات زمین فرودگاه را خریداری و بازسازی نمودند.
حدود 1800 متر باند برای استفاده هواپیماهای پستی کوچک آسفالت گردید و یک اتاق کوچک نگهبانی و یک ساختمان کوچک برای استراحت مسافران ساخته شد. در زمان پهلوی که شاه جهت افتتاح خط انتقال برق به خرم‌آباد آمد و به وزیر وقت نفت دستور داد زمین‌های اطراف فرودگاه خریداری شود و روستای میان‌گلال که جنب فرودگاه بود به مکان دورتری منتقل گردد که با شروع انقلاب اسلامی و دوران جنگ تحمیلی مسکوت ماند.
سال 1392 و در زمان استانداری دکتر دهمرده کلنگ طرح توسعه فرودگاه خرم‌آباد به زمین زده شد و طرحی که شامل توسعه سطوح پروازی(تطویل باند، توسعه آپرون، به‌سازی اپرون موجود، زه‌کشی ‌باند، استریپ‎سازی باند، ارتقا مقاومت باند، به‌سازی جاده حفاظتی، سرپوشیده شدن کانال‎های عرض فاضلاب روستایی عبوری از آب و احداث ساختمان هواشناسی) توسعه ترمینال و احداث ساختمان پاویون بود آغازی برای رونق یکی از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های کشور رقم خورد. آغازی که با روند پبشرفت کاری 35 درصد پس از 2 سال همچنان بایستی امیدوار روزهای آینده بماند!
در این باره شهرام ملکی مدير كل راه و شهرسازي لرستان با بیان این که در حال حاضر عملیات اجرایی طرح توسعه فرودگاه در 3 حوزه سطوح پروازی، ترمینال و احداث پاویون در حال اجراست، اظهار کرد: در صورت تامین اعتبارات لازم تا پایان سال 95 این طرح به بهره‎برداری می‎رسد.
اسفندیار کیانی مدیر فرودگاه خرم‌آباد نيز در گفت‌وگو با رسانه‌ها هدف از اجرای طرح توسعه فرودگاه خرم‎آباد را پذیرش هواپیماهای رده بالاتر و ایمن‎سازی و استانداردسازی در راستای خدمات‎دهی مناسب بیان نموده است.
خدمت‌رسانی به شهروندان استانی با توانایی‌های سرشار ولی مغفول که سال‌ها غبار محرومیت بر چهره این استان خودنمایی می‌کند.
با نگاهی به پروازهای فرودگاه‌ کرمانشاه با تعداد 140 پرواز رفت و برگشت در مسير تهران، کیش، عسلویه، مشهد و خارج از كشور و حتی فرودگاه ایلام که در سال 74 به بهره‌برداری رسید و هم‌اکنون 52 پرواز در هفته از آن نشست و برخواست می‌شود، بایستی به مسئولین استان که از افزایش تعداد پروازهای خرم‌آباد به 28 پرواز دم می‌زنند در این زمینه خسته نیاشید عرض نمود!
طي ۷ ماهه نخست 94 از فرودگاه کرمانشاه ۲ هزار و ۲۷۲ پرواز انجام شد که از طریق آن ۲۴۰ هزار و ۶۹۷ جابه‌جا شدند. تعداد پروازهای این فرودگاه ۱۷ درصد کاهش و تعداد جابه‌جایی مسافران از این فرودگاه نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل  ۱۶ درصد کاهش داشته به طوری که در ۷ ماهه سال گذشته ۲۸۵ هزار و ۹۸۲ مسافر با دو هزار و ۷۳۳ پرواز جابه‌جا شدند.
در همین مدت از فرودگاه خرم‌آباد ۶۵۹ پرواز انجام شد که از طریق آن ۴۸ هزار و ۱۵۸ مسافر جابه‌جا شدند. تعداد پروازهای این فرودگاه یک درصد کاهش و تعداد جابه‌جایی مسافران از این فرودگاه نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶ درصد کاهش داشته است به طوری که در ۷ ماهه سال گذشته ۵۱ هزار و ۳۴۱ مسافر با ۶۶۴ پرواز جابه‌جا شدند. اگر چه کاهش پروازهای خرم آباد بدلیل شرایط جوی بوده ولی در مقایسه با کرمانشاه بسیار آمار پایینی نشان می‌دهد.
با وجودي كه شعار توسعه  همواره زمزمه مدیران و نمایندگان مجلس استان بوده ولی تا زیرساخت‌های آن زودتر مهیا نشود همچنان لرستان از غافله نوسعه عقب خواهد ماند و هرروز استان‌هایی با ظرفیت‌های کم‌تر گوی سبقت را از دیار ما خواهند ربود!
نبود زیر‌ساخت فرودگاهی استاندارد باعث شده که حجاج لرستانی  و گردشگران هم‌استانی برای اعزام به سرزمین وحی و یا مسافرت‌های توریستی داخلی و خارجی روزها قبل برای عزیمت در ترمینال فرودگاه‌های استان‌های مجاور و تهران سرگردان مانده و نظاره‌گر قول‌های مسئولان استان بمانند!
همچنین بسیاری از اساتید علمی و پزشکان متخصص در نبود پروازهای منظم و استاندارد از فرودگاه خرم‌آباد عطای خدمت و حضور در لرستان را به لقای این مهم بخشیده  واز آن چشم‌پوشی  می‌نمایند و چندی پیش هم ابتکار معاون رییس جمهور و دكتر قاضي‌زاده وزير بهداشت به خاطر نبود پرواز خرم‌آباد در زمان مناسب، از طریق فرودگاه کرمانشاه به لرستان سفر كردند و كه خانم ابتكار از مسئولان استان هم به همین دلیل انتقاد نمود و این قضیه بارها برای سایر مسئولین کشوری اتفاق افتاده و باعت شرمندگی اهالی این استان شده است!
امید است طرح توسعه فرودگاه خرم‌آباد که از مرز هوایی بین‌المللی برخوردار است هرچه زودتر از بی‌مهری مسئولان خارج شده تا کام مردم استان با افزایش تعداد پروازها اعم از داخلی و بین‌المللی اما به صورت منظم شیرین شده و لرستان عزیز به آن‌چه که استحقاق رسیدن به آن را دارد نزدیک‌تر شود.
 
میرحسین  شیخی‌بهاروند
كارشناس ارشد روابط بين‌الملل
 

دیدگاه‌ها  

#1 حمیدت 1395-01-22 10:17
ظاهرا طرح توسعه فرودگاه خرم آباد مدتهاست که تعطیل شده و بازم از اون روش قدیمی استفاده شده ؛یعنی دوتا کارگر با یه فرقان میذارن اونجا که پروژه فعال نشون بده....اگر روزی یک متر هم کار پیشرفت داشت بعد از این همه سال که گذشت قاعدتاً باید طرح تکمیل شده بود پس میتوان چنین نتیجه گرفت که بی سر و صدا تعطیلش کردن .....
نقل قول کردن
#2 شهروند 1395-01-22 10:20
باسلام
ای کاش به این نکته هم اشاره میکردید که استان ما جز معدود استان هاییه ک فقط یک فرودگاه داره درحالی که برخی از استان ها بیش از هفت فرودگاه و چند فرودگاه بین المللی دارند.
نقل قول کردن
#3 آریان 1395-01-22 11:59
لرستان مهد برخی مدیران سنتی وکم بازده می باشد.
بنده تعطیلات نوروزرا در مشهدبودم ومحل اسکان ماحوالی فرودگاه قرارداشت وبه حدی تعداد پروازهای فرودگاه شهیدهاشمی مشهد زیاد بودکه آلودگی صوتی پروازهواپیماهای غول پیکرآسایش ماراسلب نموده بودودرطول شبانه روزهرحدوداهر5دق یقه یک پروازانجام می شد.لیکن لازم است برخی مدیران استان لرستان جهت کارورزی وبالابردن توان واستعدادمدیریتی خودچندین مادرنزدمدیران خراسان رضوی آموزش مدیریتی ببینند.
نقل قول کردن
#4 لطیفی 1395-01-22 12:23
با سلام.تشکر از گزارش کارشناسی جناب بهاروند.خرم اباد موقعیت استراتژی شمال به جنوب و غرب به جنوب و کریدور هوایی پروازهای ترکیه و عراق به حوزه کشورهای خلیج فارس است.توسعه فرودگاه بین المللی و اجرای شتابان ازادراه خرم اباد - اراک نقش ویژه در رشد و پیشرفت این دیار توان مند دارد . امیدواریم در سال اقدام و عمل ،خلوار خلوار حرف مسئولین به مثقالی عمل تبدیل و قطره ای از دریای ثروت ملی به خرم اباد مظلوم تخصیص یابد. موفق باشید .
نقل قول کردن
#5 احمد 1395-01-22 15:10
این پروژه هم تعطیل .حیف
نقل قول کردن
#6 دلسوز 1395-01-26 14:01
جناب بهاروند همه خوب میدانیمو و میدانید گه پروژه عظیم توسعه فرودگاه خرم اباد با پیگیری ها و تلاش،مستمر مهندس بازوند بود نه دهمرده ! تمنا میکنم حرمت قلم رو نگه دار دارید و در نوشته هایتان انصاف رو رعایت کنین چرا گه خداوند ناظر اگاه به همه کارهاست.پیروز باشید
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا