یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

بسياري از مردم ‌خرم‌آباد برای دیدن فیلم مستند زندگي استاد رضا سقایی به سینما استقلال رفتند.
اكران فيلم‌هاي «رضا دوباره مي‌خواند» و «گينس» در سينما استقلال خرم‌آبادبه گزارش یافته، فیلم مستند "رضا دوباره می‌خواند" به کارگردانی سید‌محمد سیف‌زاده پس از 10 روز و استقبال کم‌نظیر مردم خرم‌آباد به اکران خود پایان داد.
کارگردان این فیلم گفت: پیش از اکران فیلم، بیم و امیدهایی در رابطه با استقبال مردم از فیلم مستند در خرم‌آباد وجود داشت اما خوشبختانه علی‌رغم این که در ابتدا 7 روز برای نمایش فیلم پیش‌بینی شده بود به دلیل استقبال مردم 3 روز دیگر اکران فیلم تمدید شد.
سید محمد سیف‌زاده با بیان این که تصویربرداری این اثر در مدت‌زمان 23 سال انجام شده است، افزود: در مستند رضا دوباره می‌خواند زندگی استاد رضا سقایی خواننده خرم‌آبادی از کودکی تا مرگ با استفاده از تصاویر و آثار منتشر نشده این هنرمند به تصویر کشیده شده است.
وی ادامه داد: پیش‌اکران فیلم و رونمایی اثر با حضور مردم و مسوولان شهر در سالن ارشاد خرم‌آباد انجام شد که خوشبختانه مورد توجه منتقدان و صاحب‌نظران لرستانی نیز قرار گرفت.
 قابل ذكر است فیلم مستند رضا دوباره می‌خواند از روز عید فطر به مدت 10 روز در سینما استقلال خرم‌آباد نمایش داده شد و با استقبال مردم این شهر به کار خود پایان داد.

سيد محمد سيف‌زاده
 سيد محمد سيف‌زاده 
 
نگاهی به مستند «رضا دوباره می‌خواند» ساخته‌ی سیدمحمد سیف‌زاده

اين فيلم به مدت 45 دقيقه شامل زندگی و آثار استاد رضا سقایی فرازهای مهمی از دوران طلایی موسیقی لرستان است که این استاد بی‌بدیل موسیقی لُری با تسلط کافی و کامل توانسته در طول حیات هنری خود موسیقی کهن و تاریخی لرستان را به موسیقی مُدرن و امروزی پیوندی شگرف دهد و در خلق هنری حماسی سرودهای لُری ایفای نقش نمتيد.

 این فیلم مستند به تولد و زندگی و ورود به کارهای اجتماعی در دوران نوجوانی و سختی و مشقت‌های استاد سقایی و سال‌های آغازین زندگی در طول دهه 30 و چگونگی راه‌یابی به بی‌سیم رادیویی قلعه فلک الافلاک به‌ واسطه گوینده پیشکسوت و هنرمند مشهور مرحوم استاد محمد رایگان و همراه با پیشگامان موسیقی بومی از زبان استاد رضا سقایی روایت می‌کند.

بعدها در سال 43 و معرفی او به واسطه پژوهشگر توانای کشور استاد حميد ایزدپناه به رادیو تهران و اجراهای موفق و انتخاب آثار او به عنوان تصنیف سال و ورود به عرصه حرفه‌ای توسط آهنگ‌سازان آن دوره و خاطرات او و یارانش پرداخته و به بیان خاطرات او در سالن‌ها و شهرهای مختلف و حتی حضور او در کنار فیلم‌سازان حرفه‌ای کشور و آهنگ‌سازان به‌نامی همچون مجتبی میرزاده و ورزشکاران و مربیان ناموری همانند مرحوم استاد ناصر میرزایی (مربي تيم‌هاي خيبر و فجرخرم‌آباد) از زبان و گفتار این درگذشتگان با پخش تصاویری از سال‌های دهه 40 و 50 خورشیدی برای نخستین بار به زوایای جدیدی از زندگی حقیقی این چهره ماندگار و تأثیر او بر شناخت جهانی موسیقی لرستان می‌پردازد.

تصویربرداری، جمع‌آوری و پژوهش اسنادی این فیلم از سال 1366 توسط سید محمد سیف‌زاده آغاز گشت و تا پایان روزهای عمر و درگذشت استاد سقايي در سال 89 ادامه داشته است.

تدوین و صداگذاری این مجموعه را سعيد حاجی‌زاده به‌ عهده داشته و تصویر‌برداران و فیلمبرداران و صدابرداران مختلفی در طول دهه‌های مختلف این کار را به سرانجام رسانده‌اند.

تهیه کننده و کارگردان: سید محمد سیف‌زاده از مولفان و فیلم‌سازان این سرزمین می‌باشد.

تدوین: سعيد حاجی‌زاده

علاوه بر حضور بسیاری از چهره‌های فرهنگی و هنری تاریخ لرستان این فیلم با یاری هنرمندانی همچون شادروان حجت‌الله مجلسی، مجتبی امیری‌، محمد باجلان، حمیدرضا بیرانوند، محسن مرادی‌نژاد، مجتبی عباسی، فرزاد علی‌محمدی همراه و همفکر این مستند بلند درباره آثار و زندگی استاد رضا سقایی هستند.

آثار قبلی این کارگردان که فارغ‌التحصیل رشته سینما از دانشگاه هنر تهران است، سریال «سور و سوگ» شبکه اول 1368 درباره آداب و رسوم سرزمین لرستان، فیلم سینمایی «آخرین تک سوار» اکران در سینما و شبکه‌های مختلف تلویزیونی، سریال «دیار به یاد ماندنی» ثبت در ردیف میراث شفاهی و معنوی مردم لرستان، فیلم بلند «آن گاه خورشید خاموش می‌شود» شبکه سراسری، مجموعه مفاخر سرزمین ما دکتر زرین‌کوب، دکتر شهیدی، استاد آیتی و دیگر چهره‌های ماندگار و فیلم مستند قصه نانوشته، خانه‌ای رو به آفتاب، خانه در نسیم باد و دیگر آثار این مولف و فیلم‌ساز؛ تألیف کتاب علما در روشنایی تاریخ منتخب هفته کتاب سال 93، کتاب پیشینه تاریخ موسیقی لرستان منتخب انجمن موسیقی لرستان مي‌باشد.




دیدگاه‌ها  

#1 حمید 1394-05-10 00:04
در حسرتم از این مردم پست. تا زنده ای به زجرت کشند. گر بمیری،با نازت برند الان دیگه فایده نداره. وقتی زنده بود کسی احوالشو نمیپرسید الان فایده نداره متاسفانه. ای ملت همه مرده پرست هستیم افسوس تا زنده بود فقط ماموا آقای سقایی خواهر پیرش بود روحش شاد ببخش
نقل قول کردن
#2 وبگرد 1394-05-11 07:56
حميد جان دلبندم شعر مردم رو خراب نكن :
در عجبم از مرام اين مردم پست
اين طايفه زنده كش مرده پرست
تا هست بكشندش به جفا
چون مرد به عزت ببرندش سر دست
نقل قول کردن
#3 دوست 1399-01-10 09:28
وبگرد جان دلبندم شعر مردم خراب تر نکن!
در حیرتم از مرام این مردم پست...
...تا هست به ذلت بکشندش به جفا
نقل قول کردن
#4 رضا 1403-02-07 21:22
سلام کسی میدونه این مستند چطوری میشه تهیه کرد
نقل قول کردن
#5 رضا 1403-02-07 21:23
سلام چطوری میشه این مستند تهیه کرد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا