یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

انجمن موسیقی لرستان به مناسبت پنجمین سالروز درگذشت خواننده پرآوازه لرستانی با همراهی مردم فرهنگ دوست خرم‌آباد مزار اسطوره لرستان را گل‌باران می‌کنند.
به گزارش  روابط عمومی انجمن موسیقی لرستان، انجمن موسیقی لرستان با صدور بیانه‌ای اعلام کرد: این انجمن با همراهی مردم فرهنگ دوست خرم‌آباد روز جمعه، دوم مردادماه 1394 ساعت 7 عصر با حضور در قطعه هنرمندان قبرستان صالحین خرم‌آباد مزار  اسطوره  تا همیشه آواز لرستان را گل‌باران می‌کنند.
در بیانیه‌ی انجمن موسیقی لرستان که به مناسبت پنجمین سالگشت درگذشت رضا سقایی صادر شده، آمده است:
رضای مردم پیش خداست
مردم هنردوست و هنرمندان لرستان!
در پنجمین سالگرد درگذشت اسطوره آواز لرستان رضا سقایی یاد و خاطره او را پرشورتر از همیشه گرامی بداریم.
سقایی صدای اصیل و نماد واقعی موسیقی لرستان بوده و خواهد بود چراکه هنگامی‌که موسیقی و صدای او را می‌شنویم تنها این نوای دل‌انگیز موسیقی نیست که می‌شنویم بلکه توأمان تصاویری از چشمه‌ساران زلال زاگرس، تپه‌ماهورهای لرستان، صلابت سفیدکوه، صفا و صداقت مردمان چادرنشین و جنب‌وجوش جریان زندگی را در وانفسای زندگی شهری نظاره گریم.
بی‌شک در تاریخ کهن‌سال هنر موسیقی دیار لرستان کم نبوده و نخواهد بود هنرمندانی که نام آن‌ها با موسیقی لری عجین است اما نام سقایی همچون ستاره‌ای بر تارک فرهنگ و هنر لرستان و ایران‌زمین درخشیده و خواهد درخشید و مادامی‌که نامی از موسیقی در هر گوشه از جهان به میان آید نام و آثار سقایی هویت و اعتباری برای همیشه فرهنگ لرستان خواهد بود.
مردم لرستان در این پنج سال گذشته نشان دادند که به‌رغم بی‌مهری‌هایی که از جانب برخی افراد کوته‌فکر و هنرمند نما و همچنین مسؤولینی که همیشه با هنر سلیقه‌ای برخورد کردند بیش‌ازپیش یاد و نام او را گرامی داشتند و بهترین دلیل این ادعا بزرگداشتی بود که طی سال جاری توسط انجمن موسیقی برای ایشان برگزار شد و مردم فهیم خرم‌آباد با حضور چند صدنفری خود در گرمای سوزان تابستان یاد و خاطره او را گرامی داشتند.
رضا سقایی علیرغم اشرافش بر تحولات اجتماعی دوره‌های مختلف حیات خویش هیچ‌گاه مانند برخی شبه هنرمندان روشنفکر ماب نه بنام خلق خود را پیشرو دانست و نه روز دیگر زیر یوغ افراد سیاسی خود را بازیچه کرد.
سقایی شاید که فردی نبود که از چنان استطاعت مالی برخوردار باشد که بتواند به کسی کمک کند اما هیچ‌گاه هم‌چشمش به دنبال دست و جیب افراد متمول و پول‌پرست نبود.
انجمن موسیقی لرستان با همراهی مردم فرهنگ دوست خرم‌آباد روز جمعه، دوم مردادماه 1394 ساعت 7 عصر با حضور در قطعه هنرمندان قبرستان صالحین خرم‌آباد مزار اسطوره تا همیشه آواز لرستان را گل‌باران می‌کنند.





نگاهي كوتاه به زندگي زنده‌یاد رضا سقایی
رضا سقایی، خواننده شهیر لرستانی، ۲۰ فروردین ۱۳۱۸ در محله پشت بازار خرم‌آباد به دنیا آمد و در طول زندگی هنری خود همکاری‌ خوبی با «علی‌اکبر شکارچی»، «مجتبی میرزاده» و «فرج علی‌پور» داشت. نخستین تصنیف او با زبان لری «او سيل خمار تو» نام داشت.
مرحوم رضا سقاييسقایی بعد از ۱۳۴۴ بسیار معروف شد و به خواننده‌ای شناخته شده تبدیل شد. از جمله کارهای معروف او «آن نگاه مست تو» است که ابتدا او این تصنیف را خواند و بعدها «عبدالوهاب شهیدی» و «زند وکیل» هم این کار را خواندند. ترانه «دایه‌دایه» با تنظیم «مجتبی میرزاده» معروف‌ترین اثر خوانده شده توسط او بود که در سال ۱۳۸۶ جزو آثار فاخر و ماندگار ۱۰۰ سال اخیر موسیقی ایران به ثبت رسید.
سقایی در اواخر جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در شهر ازنا بر اثر اصابت ترکش یک بمب از ناحیه حنجره مجروح شد و تا پایان عمر به خاطر عوارض آن بیمار بود.
وی در سال‌های پایان عمرش سکته مغزی کرد و خواهرش از وی نگهداری می‌کرد و البته در تمام عمرش ازدواج نکرد و مجرد زیست.
رضا سقایی صبح روز ۲۷ تیر ۱۳۸۹ به دلیل نارسایی تنفسی در پی سکته مغزی در بیمارستان ساسان تهران درگذشت.
پیکر وی در تاریخ ۳۱ تیر ۱۳۸۹ در تهران تشییع و به شهر زادگاهش خرم‌آباد منتقل شد، در این مراسم تعدادی از هنرمندان و اهالی لرستان و دوست‌داران این هنرمند شرکت داشتند.
جنازه وي پس از تشییع در تهران به خرم‌آباد منتقل شد و در تاریخ ۲ مرداد ۱۳۸۹ با شرکت جمعی از مسوولان دولتی خرم‌آباد و لرستان، مردم، اهالی موسیقی و دوستداران وی تشییع و در قطعه هنرمندان و نام‌آوران آرامستان صالحين خرم‌آباد به خاک سپرده شد. روحش شاد باد.

دیدگاه‌ها  

#1 تال نواز 1394-05-02 13:36
زندگینامه سقایی اشتباه است. اولین کار سقایی «کوش طلا» و «گنم خر» می باشد.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا