یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

اختتامیه اولین جشنواره بین‌المللی پریسکه نوروزی با معرفی آثار منتخب در تهران پایان یافت.
به گزارش یافته، اختتامیه اولین جشنوراه بین‌المللی پریسکه نوروزی، پنج‌شنبه 31 اردی‌بهشت ماه با حضور علی‌رضابهرهی رییس لرستانی انجمن ادبی پریسکه‌سرایان ایران، استاد محمد افسر ره‌بین رایزن فرهنگی کشور افغانستان، شاعران و پریسکه‌سرایان برجسته کشور از ساعت 16 تا 19 در سالن اجتماعات ستاد بحران شهرداری تهران برگزار شد.

اختتامیه اولین جشنواره بین‌المللی پریسکه نوروزی

علی‌رضا بهرهی دبیر جشنواره با عرض خیر مقدم و تشکر از کلیه پریسکه‌سرایانی که در این جشنواره شرکت کرده بودند گفت: خوش‌بختانه شعر پریسکه نه تنها در ایران، بلکه در سایر کشورها رسمیت یافته و در حال حاضر در حدود 12 کشور به شکل رسمی، انجمن و محفلی گسترش یافته است.
بهرهی با اشاره به اینکه در حال گسترش شعر پریسکه به شکل جهانی هستیم افزود: خوشبختانه از اولین جشنوراه بین‌المللی پریسکه نوروزی استقبال خوبی به عمل آمد و ما در صدد هستیم که این جشنواره را هر دو سال یک‌بار برگزار کنیم.
بهرهی بیان داشت: با گسترش بیشتر پریسکه در دنیا، در آینده نزدیک جشنواره بین‌المللی پریسکه را به شکل منظم و سالیانه، و هر سال در یکی از کشورهای فعال در این زمینه ادامه خواهیم داد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با تشکر از همه کسانی که راه برگزاری این جشنواره همکاری داشته‌اند گفت: انتخاب آثار برتر از روی شماره اشعار بود به نحوی که نام شاعر برای داوران مشخص نبود.
مریم قلعه‌نویی مسوول دبیرخانه جشنواره هم در سخنان کوتاهی به روند برگزاری این جشنواره پرداخت و گفت: فراخوان جشنواره از 6 فروردین با موضوعیت پریسکه‌های نوروزی شروع شد و تا پایان مدت شرکت در جشنواره ( 20 اردی‌بهشت)، حدود 1200 شعر پریسکه به دفتر انجمن رسید.
قلعه‌نویی با اشاره به اینکه از بین حدود 260 اثر برگزیده، اشعار پریسکه سرایان ایران، افغانستان و تاجیکستان نیز وجود داشت گفت: در مجموع  215 اثر به بخش مسابقه و 40 اثر به بخش جنبی جشنواره راه یافت که در این میان سه نفر به عنوان شاعران برتر انتخاب شدند.
وی افزود: بیشترین اشعار ارسالی را  پریسکه سرایان کشورهای خارجی از جمله افغانستان و سپس تاجیکستان به دبیرخانه ارسال کرده بودند.
سپس استاد محمد افسر ره‌بین رایزن فرهنگی کشور افغانستان و از داوران جشنواره به بررسی شعر پریسکه پرداخت و در بخشی از سخنانش گفت: پریسکه من را به یاد لندی پشتوه می‌اندازد.
ره‌بین با اشاره به گرایش جهانی به شعر کوتاه گفت: خستگی جهانی مردم باعث توجه بیشتر به اشعار کوتاه شده وطی این سال‌ها کوتاه سرایی رواج بیشتری یافته است.
وی به داوری این دوره از جشنواره اشاره کرد و گفت: قضاوت و داوری به خصوص در بحث‌های ادبی کار سختی است و به علت اینکه معیار علمی برای ارزیابی وجود ندارد، کار داوری مشکل خواهد بود.
 رایزن فرهنگی کشور افغانستان با اشاره به اینکه هنر یک پدیده فرا منطقی است گفت: پریسکه سرایی نیز از این قاعده مستثنی نیست و فشردگی، کوتاهی، حضور تخیل، بافت کلمات و . . . در شکل گیری یک پریسکه خوب اثر گذار است.
عبدالرضا فریده‌زاده شاعر و ادیب لرستانی و مینا آقا‌زاده از داوران جشنواره نیز در سخنانی به مشخصه های شعر پریسکه، چگونگی داوری‌ها و نحوه انتخاب اشعار پرداختند.
آثار نهایی اولین جشنواره بین‌المللی پریسکه نوروزی توسط علی‌رضا بهرهی، محمد افسر ره‌بین، عبدالرضا فریده‌زاده و مینا آقا‌زاده داوری شد.
در ادامه با سخنان حسن فرازمند‌ (لرنی) شاعر و روزنامه‌نگار موسسه اطلاعات، از کتاب " قبل از غروب نگاهم بیا" سروده آذر عاصمی رونمایی شد.
در این جشنواره از شاعران و پریسکه سرایان کشور، امید استاد نوروزی، فاطمه نجفی، فرزانه فیاض بخش و هانیه حسن‌زاده با اهدای کمک هزینه چاپ کتاب تجلیل شد.
در بخش پایانی اسامی منتخبان جشنواره با خواندن اشعارشان به شرح زیر اعلام و به نفرات منتخب لوح تقدیر و کمک هزینه انتشار کتاب اعطاء شد:
نفرات برتر:
نفر اول: سیده مریم اسدالهی برنده 600 هزار تومان کمک هزینه چاپ کتاب
نفر دوم: فاطمه سیبویه برنده 500 هزار تومان کمک هزینه چاپ کتاب
نفر سوم: فائزه رضازاده برنده 400هزار تومان کمک هزینه چاپ کتاب
منتخبان: سید عبداله جنت، زهرا نادری، رضا محبی‌راد از لرستان، علی‌رضا خسروی، سمیه کوکبی، مریم خسروی، مریم غلامی، هانیه حسن‌زاده، صابر سعدی‌پور و افسانه راز که به هر کدام مبلغ 200 هزارتومان کمک هزینه چاپ کتاب اعطاء شد.
عوامل اجرایی جشنواره عبارت بودند: از  علی‌رضا بهرهی دبیر جشنواره، عمران حیدری آریا مسوول اجرایی جشنواره، نیلوفر شاکری مسوول روابط عمومی و امور بین‌الملل، حسین سعیدی مسوول هماهنگی و مریم قلعه نوعی مسوول دبیرخانه
قابل ذکر است که پریسکه یک قالب جدید شعر ایرانی است که براساس فرهنگ اسلامی ایرانی و با رویکرد مقابله با ورود عرفان‌های نوظهور وعرفان‌های شرقی ایجادگردیده است؛ پریسکه متشکل از 2 یا 3 یا 4 فصل (مصراع) بوده و شاعر می‌تواند درصورتی که تمامی ویژگیهای شعر پریسکه را رعایت نماید در یک فصل هم شعربگوید. پریسکه می‌تواند سپید و نیمایی یا موزون و مقفی باشد به شرط آن که تساوی عروضی درفصل‌ها اعمال نشود .
شعر پریسکه درمورخه 8/8/91 به شماره ثبت ۵۸۷۱ توسط وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی ثبت گردید.
از بدو تاسیس، علی‌رضا بهرهی شاعر و فرهیخته لرستانی به عنوان رییس انجمن ادبی پریسکه‌سرایان ایران فعالیت دارد.


اختتامیه اولین جشنواره بین‌المللی پریسکه نوروزی
اختتامیه اولین جشنواره بین‌المللی پریسکه نوروزی
اختتامیه اولین جشنواره بین‌المللی پریسکه نوروزی
استاد محمد افسر ره‌بین رایزن فرهنگی کشور افغانستان
از کتاب - قبل از غروب نگاهم بیا- سروده آذر عاصمی رونمایی شد.
علی‌رضا بهرهی  رییس انجمن ادبی پریسکه سرایان ایران

عبدالرضا قاسمی / تهران

دیدگاه‌ها  

#1 میم .مستمر 1394-03-02 00:10
احسنت بر شرف و غیرتت
ماشالله ما تاکنون گزارش ادبی اینگونه موجز ودر عین حال اینقدر گسترده ندیدیم

از طرف میم مستمر و ساکی
نقل قول کردن
#2 مهران غضنفری 1394-03-02 00:11
تبریک عرض میکنم خدمت دوست گرانقدرم جناب بهرهی و دیگر پریسکه سرایان کشور و خوشحالم از خلق لحظات تازه و موفقیت آمیز....پاینده باشید.
سپاس جناب قاسمی از حضور همیشگی شما.
نقل قول کردن
#3 میم .مستمر 1394-03-02 00:11
جناب بهرهی از مفاخر مودب و بزرگ استانن

انشالله همبشه عزتمند باشه
نقل قول کردن
#4 عابد بابك بهاروند 1394-03-02 08:14
شعر پريسكه يكي از سبك هاي شعر نو است كه در چهار سطر بيشتر سروده نميشود همانگونه كه از نامش پيداست اين نام برگرفته از يكي از كلمات لري است كه به معناي جرقه آتش مي باشد خالق اين سبك از شعر عليرضا بهرهي است كه اين نام را براي سبك شعرش از زبان مادري به استعاره گرفته است. اگر چه عمر شعر پريسكه از انگشتان يك دست هنوز تجاوز نكرده است ولي گسترش و فراگيري آن بسيار طوفنده بوده است و علاوه بر كشور ايران در بسياري ديگر از كشورها مورد پذيرش قرار گرفته است عليرضا بهرهي با جديت و تلاشي كه در به ثمر نشستن اين سبك از شعر داشته است ديني بزرگي را به گردن ادبيات ايران و لرستان دارد. اين قالب شعري به حدي جذاب بوده است كه يكي از بانوان شاعر به نام بانو آذر عاصمي كه در اين قالب شعر سروده است در عرض دو سال توانسته است 5 كتاب شعر پريسكه را روانه بازار نمايد در همينجا بايد به آقاي عليرضا بهرهي و ديگر شاعران پريسكه سرا تبريك گفت و اميدوارم روزي شعر پريسكه همانند اشعار خيام نيشابوري در دست جوانان علاقه مند قرار گيرد.
نقل قول کردن
#5 محمود حسنی 1394-03-02 10:33
بسیار عالی سپاس وتشکر
درود بر لرهایی که بی ادعا کار فرهنگی می کنند
نقل قول کردن
#6 کمالوند 1394-03-02 11:28
بسیار خرسند شدم از این همه فعالیت فرهنگی وتلاش بی چشم داشت. واقعا خبرگزاری یافته همیشه پیش قدم اطلاع رسانی بوده است.
نقل قول کردن
#7 زهرا نادری 1394-03-02 12:52
درود وسپاس فراوان از زحمات بی شائبه خبرگزاری یافته وازتلاش مستمراستادارجمن د جناب بهرهی پدر پریسکه ماناباشید
نقل قول کردن
#8 مریم قلعه نویی .دبیر خانه 1394-03-02 13:56
ضمن درود و سپاس فراوان از حضور و زحمات بزرگواران در خبرگزاری یافته ، خدمت نفرات برگزیده و منتخب به خصوص جناب محبی راد تبریک عرض میکنم ..و مجددا از استقبال بی نظیر دوستان از جشنواره کمال تشکر را دارم ...امیدوارم که در سالهای آینده نیز شاهد جشنواره پریسکه های نوروزی و استقبال گرم همه ی دوستان و حمایت های بزرگواران باشیم.
با سپاس
مریم قلعه نویی (دبیر خانه جشنواره)
نقل قول کردن
#9 زهرا نادری 1394-03-02 15:32
درود وتهنیت برپدر پریسکه استادعالیقدر جناب بهرهی و پریسکه سرایان و سپاس وافر از کوشش پیگیر و بی شائبه ایشان و خبرگزاری یافته
زهرا نادری( منتخب جشنواره نوروزی)
نقل قول کردن
#10 امیرعلی را 1394-03-02 19:23
با سلام و تشکر از برگزار کنندگان جشنواره به خصوص استاد فرهیخته لرستانی اقای علیرضا بهرهی موسس شعر نوین پریسکه در ایران ، انتظار میرود مدیران استانی به ویژه مدیر کل محترم ارشاد استان جناب دکتر حنان از این عزیزان که نام لرستان را در کشور مطرح نمودند حمایت جدی و ترتیب همایشی با نام شعر پریسکه در استان را بنماید
نقل قول کردن
#11 علیرضابهرهی 1394-03-03 09:11
سلام
از زحمات خبرگزاری یافته که همیشه حامی انجمن پریسکه سرایان بود وبه ویژه برادر فرهیخته ام جناب قاسمی سپاس گزارم وهمچنین از لطف دوستان هنرمند وفرهیخته ام جناب مهران خان غضنفری و عابدین بابک بهاروندو میم .مستمر و....کمال تشکر رودارم.
ماهرچه داریم از خاک گهر خیز و هنر پرور لرستان داریم.
مانا باشید یاعلی
نقل قول کردن
#12 محبی 1394-03-03 09:19
سلام بر یافته و درود بر قاسمی
یافته علاوه بر کار رسانه ای،درس اخلاق رسانه ای هم میدهد.
در خلال برنامه استاد بهرهی رسما از پایگاه خبری یافته به خاطر توجه ویژه به فرهنگ و هنر تشکر کرد، اما در متن خبر اشاره ای به آن نشده است.
درود و سپاس بی شایبه نثارتان
نقل قول کردن
#13 نسرین میرزایی 1395-08-11 22:13
سلام و درود خدمت شما دوستان فرهیخته به امیده خدا شاهدموفقیت های پیاپی جوانان ایران زمین در همه عرصه ها باشیم
من الله التوفیق
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا