یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مصطفی عبدالهی بازیگر لرستانی و باسابقه تئاتر ایران بازیگر لرستانی تئاتر ایران به دلیل وخامت وضع جسمانی به کما رفت.
به گزارش یافته، مصطفی عبدالهی بازیگر لرستانی و باسابقه تئاتر ایران که به دلیل وخامت وضع جسمانی در بخش مراقبت‌های ویژه ICU یکی از بیمارستان‌های تهران بستری است، به کما رفت.
به گفته همسر وی وضعیت جسمانی عبدالهی اصلا خوب نیست و به دلیل تشدید بیماری ضریب هوشیاری پایین آمده و از امروز به کما رفته است.
این بازیگر لرستانی در سال 1380 به بیماری سرطان مبتلا شد و طی 14 سال گذشته با این بیماری مبارزه می‌کند.

زندگی‌نامه مصطفی عبدالهی
مصطفی عبداللهی در سال 1334 در شهر بروجرد به دنیا آمد.
عبداللهی در کلاس ششم دبستان، برای اولین بار داستان "ریزعلی خواجوی و ریزش کوه" را در دبستان بازی کر.
وی در دبیرستان فعالیتش را با نمایش‌های " ماه بالا می‌آید"، "‌اسب سفید"، "یعقوب لیث"، "مقصر کیست" و … ادامه داد و در 15 سالگی (سال 1349) با دوستانش گروه تئاتر "کوچه" را در بروجرد تاسیس کرد؛ علت انتخاب نام"کوچه" برای گروه نیز به علت نداشتن مکانی برای تمرین بود.
مصطفی عبدالهی بازیگر لرستانی و باسابقه تئاتر ایران بعدها که این گروه در تهران نمایشی را اجرا و علت انتخاب این نام را در مصاحبه‌ای اعلام می‌کند، از طرف وزارت فرهنگ و هنر وقت، سالنی در بروجرد به آن‌ها اختصاص می‌یابد.
وی برای اولین بار نمایش "زارع شیکاگو" نوشته مارک تواین را در سال 1350 در بروجرد به طور رسمی کارگردانی و اجرا می‌کند.
“خیانت“، “لونه شغال“، “آی باکلاه، آی بی‌کلاه“، “چوب به دست‌های ورزیل“، “ریل“، “مرشد و دلال‌ها“، “حالت چطوره مش رحیم؟“، “پاتوق“، “باغ آرزوها“، “ اسب سفید“، “قلم عمه خانم“ ، “آن‌جا که ماه‌‌ها سنگ می‌شوند“، “زیر زمین“، “مرگ من مرثیه ندارد“، وقتی آسمان می‌گیرد“ و … نمایش‌هایی هستند که در آن دوره در بروجرد با بازی و کارگردانی به اجرا در آورد.
مصطفی عبدالهی سال 1358 با قبولی در دانشکده هنرهای دراماتیک به تهران مهاجرت کرد و با کارگردانان بزرگی چون قطب‌الدین صادقی‌، محمود عزیزی‌، هادی مرزبان‌، رک‌ الدین خسروی‌، صادق هاتفی و … همکاری کرد.
وی در آن سال‌ها در نمایش‌هایی چون “ آرش “، “هفت خان رستم“، “مرد فرزانه، ببر دیوانه“، “هفت قبیله گمشده “ و … به عنوان بازیگر حضور داشت.
عبدالهی در سال 1380 متوجه ابتلاء به بیماری سرطان شد، اما این بیمای خللی در فعالیت های او نداشت و نمایش‌هایی چون “شرق بوسه“، “ کابوس سرخ“، “حکم“، “انبوهی از هیچ‌کس“، “جنگ در طبقه سوم“، “شربوسه“، “از پشت شیشه“، حماسه چله نشین‌ها“، “مرگ تصادفی یک آنازشیست“ و ده‌ها نمایش دیگر حاصل  فعالیت او در زمینه‌ی تئاتر طی این سال‌ها است.
27 اردی‌بهشت‌ماه امسال نمایش “در اعماق“ به کارگردانی مصطفی عبداللهی در غیاب او و در میان استقبال گرم دوستدارانش در تالار اصلی تئاتر شهر تهران به روی صحنه رفت.
عبدالهی سال 1394 برگزیده چهار دهه تئاتر ایران شد.

مصطفی عبدالهی بازیگر لرستانی و باسابقه تئاتر ایران


عبدالرضا قاسمی / تهران

دیدگاه‌ها  

#1 ناصر 1394-02-31 11:02
این بازیگر و کارگردان باسابقه تئاتر پس از 14 سال مبارزه با بیماری سرطان در حالی که از چند هفته قبل به دلیل وخیم شدن حالش در بیمارستان بستری بود، حدود ساعت 9 صبح امروز پنجشنبه 31 اردیبهشت ماه در بیمارستان به دیار باقی شتافت.
نقل قول کردن
#2 محمد 1394-02-31 11:49
خداوند به این هنرمند محجوب در این اعیاد مبارک شعبانیه شفای عاجل عنایت فرماید
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا