یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

موسسه‌ی بین‌المللی دهخدا، شب "حمید ایزد‌پناه" نویسنده‌، پژوهش‌گر و شاعر لرستانی را در تهران برگزار کرد.
به گزارش یافته، به پاس یک عمر تلاش و پژوهش و خدمت استاد حمید ایزدپناه به فرهنگ و هنر ایران و لرستان، مراسم باشکوهی با حضور جمعی از اهل قلم و لرستانی‌های مقیم تهران عصر روز شنبه ۱۹ اردی‌بهشت‌ماه ساعت 17 در تهران موسسه‌ی دهخدا (بنیاد افشار) برگزار شد.

بزرگداشت استاد حمید ایزدپناه در تهران

در این مراسم که به همت مجله بخارا با همکاری بنیاد فرهنگی اجتماعی ملت، بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار و گنجینه پژوهشی ایرج افشار، دایرةالعمارف بزرگ اسلامی و نشر اسطوره برگزار گردید، جمعی از اهل قلم درباره‌ی فعالیت‌های حمید ایزدپناه در حوزه‌های مختلف سخن گفتند.

در این مراسم هوشنگ دولت‌آبادی، کیانوش کیانی هفت لنگ، جمشید کیان‌فر، عبدالکریم جزیره‌دار، ایرج کاظمی، جبار امیری و علی دهباشی در وصف حمید ایزدپناه، زندگی و آثارش سخنرانی کردند.

در بخش دیگری از برنامه پیام استاد منوچهر ستوده ایران‌شناس، جغرافی‌دان، استاد دانشگاه تهران و پژوهشگر ایرانی كه بيش از 100 سال سن دارد و اكنون ساكن گيلان است توسط "علی دهباشی" قرائت شد.  
وی که به علت کهولت سن در مراسم حضور نداشت در پیامش آورده بود: «بسم الله خیرالاسماء. باز هم مدیر بخارا قصد کرده است برای بزرگان علم و دانش ایران بساطی پهن کند و این بار قرعه فال به نام حمید ایزدپناه ما افتاده است. حمید ایزدپناه را سال‌هاست که می‌شناسم، مردی باغیرت و رشید و باصفا که برای خاک وطنش هیچ‌گاه کم نگذاشته است و از زمره جوان‌مردان لُرستان است. در این سنین کهولت که از قضا از حد نیز گذشته است برای حمید بسیار عزیزم که از نازنین‌های روزگار ماست دورد می‌فرستم. با یاد دوست همیشه زنده‌ام ایرج افشار. پاینده باد خاک پاک ایران، سرباز بازنشسته وطن."

اجرای قطعات موسیقی لری با خوانندگی حشمت رجب‌زاده و همراهی فرج علی‌پور‌(کمانچه)، وحید خسروی ‌(دف)، میلاد علی‌پور (تار) و بابک پیمانی(سازهای کوبه‌ای) بخش دیگری از مراسم امروز بود که اجرای قطعات خاطره انگیز لری با استقبال حاضرین مواجه شد.

لرها از پاک‌ترین انسان‌ها هستند

در ادامه استاد حمید ایزدپناه (متولد 1311 در خرم‌آباد) در میان استقبال و تشویق گرم حاضرین پشت تریبون قرار گرفت و سخنان کوتاهی ایراد کرد.
ایزدپناه ضمن تشکر از بانیان مراسم، سخنرانان و حضار گفت: اگر قدمی برای لرستان و کشور برداشته ام، همه ریشه در مهرورزی و یاری مردم لرستان دارد و من خودم را مدیون مردم می‌دانم.
وی در بخش دیگری از سخنانش به پیشینه قوم لر اشاره کرد و گفت: در دوره کاسی‌ها و در مرز بین ایلام و لرستان کنونی شهری به نام "لور" وجود داشت که با اتفاقات و جریاناتی که صورت گرفت، مهاجرت به سمت شمال صورت گرفت و نام "لر" شکل گرفت و افتخار دارم که بگوییم پاک‌ترین انسان‌ها در این سرزمین حضور دارند.
 ایزدپناه به پیشینه موسیقی لری هم اشاراتی داشت و گفت: در موسیقی لری با گنجینه‌های عظیم مواجه هستیم و از تولد تا تدفین انسان را شامل می‌شود و ما باید قدرشناس و حافظ این گنجینه باشیم.
وی در ادامه افزود: اما آن‌چه موجب شهرت لُرستان شد مفرغ بود. مفرغ ما در سال 1312 در کوه‌دشت در زمین‌های که متعلق به امان‌الله‌خان غضنفری بود پیدا شد. این مفرغ وقتی به پاریس رسید غوغا کرد.
ایزدپناه با بیان این که انسان جائز الخطا است گفت: تمام آثارم بر اساس صداقت نوشته شده و اگر اشتباهی در آن‌ها دیده شد بدانید که سهوی بوده و وظیفه دارید که آن را اصلاح کنید.
وی سخن پایانی‌اش را خطاب به جوانان عنوان کرد و گفت: ایران مهد تمدن است و از جوانان می‌خواهم حافظ این تمدن باشند.
 
حواشی:
- استقبال از مراسم به حدی بود که بسیاری از علاقه‌مندان در سالن مجاور به شکل ویدئویی نظاره‌گر مراسم بود و تعدادی زیادی نیز ایستاده مراسم را تماشا کردند.
-  پیام‌های متعددی از طرف انجمن‌ها، نویسندگان و صاحبان اندیشه و علاقه‌مندان به حمید ایزدپناه به دبیرخانه موسسه رسیده بود که به دلیل کمی وقت، تنها پیام استاد منوچهر ستوده قرائت شد.
-  بعدی از اجرای موسیقی، اعضای گروه موسیقی نزد حمید ایزدپناه رفتند که فرج علی‌پور و حشمت رجب‌زاده بر دستان استاد بوسه زدند.
-  در حاشیه سالن، نمایشگاهی از آثار و نوشته‌های حمید ایزدپناه بر پا و آثار ایشان در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته بود.
-  در دو بخش مجزا، دو کلیپ پخش شد؛ بخش اول به زندگی نامه و بخش دوم به آثار جمید ایزدپناه اختصاص داشت. این کلیپ‌ها توسط مجله فرهنگی بخارا تهیه شده بود.
-  در پایان سخنرانی استاد ایزدپناه، ایشان یک شعر لری به نام "سایه دل" و یک شعر فارسی به نام "خلوت دل" برای حاضرین قرائت کرد که مورد تشویق حاضرین قرار گرفت.
-   در پایان از تمبر یادبود استاد "حمید ایزدپناه" رونمایی شد؛ این تمبر یادبود توسط همسر ایشان (خانم پروانه رمضاني) به وی اهداء شد.
-  مراسم ساعت 20 رسماً خاتمه یافت، اما تا ساعتی بعد استاد در میان هم‌استانی‌ها و علاقه‌مندان به دید و بازدید و مرور خاطرات پرداختند.
- محمدجعفر محمدزاده معاونت مطبوعاتي سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كه اهل لرستان است نيز در اين مراسم حضور يافت.
- حميد ازدپناه بيش از 2 دهه است كه ساكن پاريس مي‌باشد.

بزرگداشت استاد حمید ایزدپناه در تهران
بزرگداشت استاد حمید ایزدپناه در تهران
بزرگداشت استاد حمید ایزدپناه در تهران
بزرگداشت استاد حمید ایزدپناه در تهران
بزرگداشت استاد حمید ایزدپناه در تهران

عبدالرضا قاسمی / تهران

دیدگاه‌ها  

#1 سید ناصر 1394-02-20 00:15
از استاد ایزدپناه برای یک عمر خدمت به دیارش کمال قدردانی دارم
نقل قول کردن
#2 امین 1394-02-20 00:25
درود بر تمام مردم لر که همیشه باعث افتخار کشورشون شدن.دست استاد ایزدپناه رو باید در طلا گرفت، امیدوارم قدرشو خیلی بیشتر بدونیم.من به لر و خرم آبادی بودنم می بالم.
نقل قول کردن
#3 بالاگریوه مظلوم 1394-02-20 00:45
حیف شد قرار بود در همین موقع ها از حضور استاد ایزدپناه در کنگره بالاگریوه استفاده شود و البته هماهنگی هم صورت گرفته بود اما مردان سیاست پلدختر و خرم آباد این حرکت ها به مذاقشان خوش نیومد و مانع کار شدن
نقل قول کردن
#4 مهرداد 1394-02-20 01:11
دمت گرم جناب قاسمی
همه جا شرف حصور داری
نقل قول کردن
#5 مهرداد 1394-02-20 01:13
خدا خیرت به یه
جنابعالی ده خیلی دوستان که داعیه دار کار فرهنگین موثرتر و صادق تری
انشالله خدا اجر این خدماتته وت به یه
وگرنه ایما نیا جز نقد و تقبیح کردن یه موضوع که کلری هنی بلد نیسیم
نقل قول کردن
#6 مهرداد 1394-02-20 01:16
جنابعالی حزبی عظیم و تک نفرایی وه قول علی خان آستانه که داری کار فرهنگی میکی
خدا تمام رفتنگانته رحمت بکه و ده ای امور عمومی و خیریه جنابعالی برگ زرین نباتی به شکل یخ فاتحه و یا امرزش وه همشو به یه
زبان بنده قاصر و الکنه
سرعت عمل و واژه یابیت هم صدر المجالس ژورنالیستیه
نقل قول کردن
#7 حامدنی 1394-02-20 07:42
سلام و تشکر فراوان از گزارش یافته. سپاس از قاسمی پر تلاش.
ضمن عرض تبریک و آرزوی سلامت برای استاد ایزد‌پناه دو سوال دارم؛
1_ چرا لرستانی ها پیشقدم برگزاری این مراسم نشدند؟
2_ نمایندگان و مقامات سیاسی استان کجا بودند؟
نقل قول کردن
#8 مهران 1394-02-20 15:18
از بانیان برگزاری این بزرگداشت سپاس فراوان... حرکت بسیار ارزشمندی بود. سعادت یار نبود ما هم باشیم و حضورا از "صفای" باصفای لرستان لذت ببریم. امید است همواره قدردان مشاهیر بی بدیلی چون استاد "ایزدپناه" عزیز باشیم.
نقل قول کردن
#9 محمدي 1394-02-20 22:30
افسوس . نتونستم در مراسم شرکت کنم اقاي ايزدپناه حق زيادي برگردن فرهنگ لرستان داره چه دراون موقع که درفرهنگ وهنر مسيوليت داشت وچه درهنگام تدريس در دبيرستانهاي خرم اباد وهمچنين تلاشهاي وي در جهت فرهنگ ايراني درهنگام اقامت در فرانسه .قدردان زحماتت هستيم استاد.
نقل قول کردن
#10 موسی 1394-02-22 19:07
تامردسخن نگفته باشد عیب وهنرش نهفته باشد
کاش درآن جلسه خوب، برخی یاحرف نمی زدندیاسنجیده تر...
نقل قول کردن
#11 عیسونداسدی 1394-06-19 04:35
حمیدایزدپناه افتخار لر وایران است بعنوان یه لربختیاری به استاد ارجمندم حمیدایزدپناه افتخارمی کنم
نقل قول کردن
#12 سیامک 1394-11-21 00:16
واقعا دست مریزاد. درود بر استاد حمید ایزد پناه ودرود بربرگزارکنندگان ودست اندرکاران این مراسم،بخصوص آقای علی دهباشی.
از آقایان وخانمها هم استدعا دارم پبامشان را با زبان فارسی بنویسند چون پیامهاییکه در بالا دیدم که مثلا با زبان لری بود بسیارزننده ونامأنوس هست .به امیدموفقیت
نقل قول کردن
#13 داریوش شاکری 1394-11-21 07:59
درود بر شرف انسانهایی که همواره عمر خود را صرف پژوهش وتحقیق
در راستای فرهنگ وادب وهنر ایران نموده اند .
نقل قول کردن
#14 salar 1394-11-21 13:57
khoda rahmatesh kone ...
نقل قول کردن
#15 azadeh 1394-11-21 15:37
استاد ایزد پناه 20بهمن 94 از دنیا رفتند .روحشان شاد و یادشان همیشه ماندگار .واقعا عرصه فرهنگ و هنر انسان بزرگ و ارزشمندی رو از دست داد.
نقل قول کردن
#16 سپهر 1394-11-21 16:23
ای بزرگمرد لرستان یاد همیشه در دل ما زنده خواهد بود.با هر نگاه به فلک الاافلاک یاد تو زنده می شود
نقل قول کردن
#17 داریوش ساکی 1394-11-22 12:18
درودوسلام به برگزارکنندگان این مراسم تجلیل ودرودبی پایان به روح پاک وپرفتوح تاریخ لرستان استادایزدپناه تازنده ایم ای عزیز دلها وافتخارلرها فراموشت نمی کنیم
نقل قول کردن
#18 فرزاد دادفر 1394-11-22 13:16
سلام و درود بر روح بزرگ ذلاور عرصه فرهنگ ایران زمین. همیشه یاد و خاطره اش در میان قوم بزرگمان باقی می ماند.
نقل قول کردن
#19 پارس بانو 1394-11-24 11:24
سعدیا مرد نکو نام نمیرد هرگز ....مرده ان است که نامش به نکویی نبرند ....ای خاک چه اندبشه ها وتجارب وگنج های عظیمی را در اغوش خود پنهان کرده ای ... روح استاد لرشناسی ایران شاد شاد شاد حمید ایزد پناه جواهر کمیاب ایران و تمام لرهای ایران است
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا