یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: سال گذشته به دنبال ثبت دره خرم‌آباد به اسم دره مهم لرستان در یونسکو بودیم اما به خاطر ساخت‌وسازهای نامناسب این امر امکان‌پذیر نبود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدحسین طالبیانمحمدحسین طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور- ثبت جهانی دره خرم آباد و قلعه فلک الافلاک در جلسه ویژه رسیدگی به مشکلات سیمای شهری لرستان که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار داشت: لرستان ظرفیت بسیار بالایی در زمینه تاریخی و فرهنگی دارد و از تنوع زیستی فوق‌العاده‌ای برخوردار است.
وی افزود: ظرفیت‌های بسیاری از مناطق لرستان بکر و حفاظت‌شده است که می‌توان موضوعات مختلفی را در راستای توسعه پایدار یعنی حفظ فرهنگ محیط طبیعی و محیط‌زیست در نظر گرفت.
معاون میراث فرهنگی کشور عنوان کرد: امیدواریم کشور براساس همین تجربیات تاریخی مزیت تاریخی و فرهنگی را حفظ کند.
وی بیان کرد: سال گذشته به دنبال ثبت دره خرم‌آباد به اسم دره مهم لرستان در یونسکو بودیم اما به خاطر ساخت‌وسازهای نامناسب این امر امکان‌پذیر نبود، بنابراین برنامه خود را برای ثبت جهانی قلعه فلک‌الافلاک گذاشته‌ایم که باید تلاش شود حریم این قلعه آزادسازی و ثبت جهانی شود.
طالبیان تصریح کرد: قلعه فلک‌الافلاک و ساختمان‌های اطراف آن جاذبه‌های فوق‌العاده‌ای دارد که می‌تواند به‌عنوان مرکز موزه‌های استان تبدیل شود.
وی خاطرنشان کرد: قلعه فلک‌الافلاک به‌عنوان سمبل شهر محسوب می‌شود که می‌توان روی آن سرمایه‌گذاری کرد و با بحث‌هایی که امروز انجام گرفت امیدواریم این مهم تحقق یابد.
معاون میراث فرهنگی کشور گفت: با توجه به چشم‌اندازی که در پل شکسته وجود دارد به‌راحتی می‌توان کار خیلی استثنایی انجام داد و به‌عنوان یک مکان فرهنگی از آن استفاده کرد.
‌وی اظهار داشت: پرونده‌ای به شکل زنجیره‌ای باید برای پل‌های تاریخی لرستان تشکیل شود چراکه این پل‌ها به جهت تکنولوژی، ساختار معماری و موقعیت استراتژیکی که دارند می‌توانند موقعیت فوق‌العاده‌ای در جهان داشته باشند و در صورت تجمیع در یک پرونده به ثبت جهانی برسند.
‌طالبیان افزود: لرستان دارای میراث طبیعی فوق‌العاده‌ای است و با توجه به ظرفیت‌هایی که در این استان وجود دارد لازم است سازمان‌های مختلف این آثار را بیشترمعرفی کنند و اطلاعات را در اختیار مردم بگذارند.
‌وی عنوان کرد: مسئولان استان باید نسبت به حفظ بافت‌های تاریخی تلاش کنند، خانه‌های تاریخی سرمایه و ثروت مردم هستند که باید حفظ شوند.
معاون میراث فرهنگی کشور بیان کرد: لرستان از جهت استراتژیک موقعیت مهمی دارد، شهر درب گنبد یک منطقه نمونه و در حال تکمیل است که گزارش آن به بخش گردشگری و سرمایه‌گذاری ارائه می‌شود.
وی با اشاره به اینکه لرستان میراث فرهنگی ناملموس استثنایی بسیاری دارد، تصریح کرد: در لرستان میراث ناملموس استثنایی مانند آیین‌ها، سنت‌ها و رویدادهای معنوی وجود دارد که به آن کم‌توجه‌ی شده است.
طالبیان خاطرنشان کرد: پروژه‌های مهم دیگری در سطح ملی مطرح است و لرستان بخش مهمی از آن‌ها را تشکیل می‌دهد که باید این پروژه‌ها عملیاتی شوند.
وی گفت: بحث منازل فرهنگی، تاریخی و طبیعی لرستان جزء استثناهای کشور است که باید روی آن‌ها فکر و سرمایه‌گذاری کرد.
در این جلسه تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت راه و شهرسازی، استانداری لرستان، سازمان میراث فرهنگی و شهرداری خرم‌آباد برای ساماندهی و اجرای عرصه رودخانه و اراضی پیرامون آن در استانداری لرستان منعقد شد.
 

دیدگاه‌ها  

#1 Raptor 1393-12-19 20:32
اقای طالبیان یعنی از پارسال تا الان که شما دنبال ثبت جهاني دره خرم اباد بوديد ساخت و ساخت هاي غير اصولي انجام شده!
به نظرم يك نوع عوام فريبي است
نقل قول کردن
#2 کیوان 1393-12-19 22:56
بازم نوش دارو :eek: :eek: :zzz :zzz
نقل قول کردن
#3 میراث فرهنگی 1393-12-20 08:31
به نقل از Raptor:
اقای طالبیان یعنی از پارسال تا الان که شما دنبال ثبت جهاني دره خرم اباد بوديد ساخت و ساخت هاي غير اصولي انجام شده!
به نظرم يك نوع عوام فريبي است

نخیر ایشون سری قبل که به خرم آباد اومدن از بالای قلعه به دره خرم آباد نگاه کرد و گفت متاسفانه ساخت و سازهایی که جدیدا در مسیر دره خرم آباد شده مخصوصا اطراف کیو مشکل ایجاد میکنه در ثبت جهانی دره خرم آباد. ما اگه میخوایم تاریخ و قدمت شهرمون رو به رخ دیگران بکشیم باید منظر شهری رو رعایت کنیم و به فکر آسمانخراش نباشیم. در اروپا هر شهری کاربری مخصوص به خودشو داره . مثلا یک شهر صنعتیه. یک شهر گردشگری و یک شهر درمانی.
نقل قول کردن
#4 خرم آبادی 1 1393-12-20 11:50
ما در زمینه شناساندن آثار و میراث گذشتگان عاجزیم ، چه رسد به ثبت آنها ، و به خیال خود انتظار داریم که لرستان در فهرست مقاصد گردشگری دنیا قرار گیرد ! به قول دوست فرهیخته و گرانقدر ، آقای دکتر شاه علی ، مدیر مجموعه فرهنگی آزادی تهران ( ایشان از مدیران فرهنگی و بومی استان هستند ) ، تنها استانی که در برج آزادی فاقد غرفه معرفی جاذبه های گردشگری می باشد ، لرستان است و این در حالیست که برج آزادی به عنوان ویترین ایران بزرگ مورد توجه گردشگران خارجی می باشد ، ایشان عنوان داشت ، به رغم مکاتبه با دستگاه های ذیربط و بویژه استانداری لرستان ، جهت دایر نمودن غرفه ، متاسفانه مورد بی توجهی قرار گرفته است ، که البته از آقای مهندس بازوند ، بسیار بعید می نمود و انتظار می رفت از این درخواست استقبال نمایند !!!!!!!!!.
نقل قول کردن
#5 Raptor 1393-12-20 12:32
چه تاریخی امدن،خوب اگه نمیشد دیگه دنبال چی بودند که گفتند نمیشه،شما همین قلعه را ثبت جهاني كن دره خرم اباد پیش کش
نقل قول کردن
#6 شهرام 1393-12-20 15:02
بنده با نظر raptor کاملا موافقم و میخوام اینو اضافه کنم که به درک که ثبت جهانی نشده ، وقتی ما همه بیکاریم و با داشتن مدارک مختلف دانشگاهی فقط توی شهر قدم میزنیم ثبت جهانی به چه دردمون میخوره ؟ شهر ما بشه جای شکم سیرهای استانهای دیگه و از صدقه سر اونا ما هم صاحب یه دکه بشیم و به اونا چیپس و تخمه بفروشیم؟ خفت و خواری از این بیشتر؟
چرا صنعتی نباشیم تا بجای اینکه جوونهامون برن غربت توی شهر و زادگاهشون مشغول باشن؟ چی ما از اصفهانیها کمتره که اگه دارشون بزنن از محدوده استانشون واسه کار خارج نمیشن(مگر برای مناسب مهم دولتی) شرم بر هر مسئول خرم آبادی که کاری از دستش برای این شهر بر بیاد و کوتاهی کنه ، ما خرم آبادیهای فقط باختیمش به همین قلعه ، چون هر مسئولی که میاد فکر میکنه توی همین قلعه پخت وپز میکنن و هر روز میفرستن درب خونه های مردم ، بیاین این قلعه رو ببرین چهارتا کارخونه بدین به ما ( یافته میونم طولانی شد اما مدیونی اگه پخشش نکنی)
نقل قول کردن
#7 جوان بدبخت 1393-12-21 00:31
با عرض سلام وادب بابا این چیزارو ول کنید مشکل بیکاری جوانان روحل کنید بابا خسته شدیم از درس خوندن دیگه من فوق لیسانس نرم افزارم چرا باید بیکار باشم کی میخواد تاوان جوانی و بدبختی مارو بده میدونم یافته نمیزاریش ولی نوشتم هر طور راحتی
نقل قول کردن
#8 چگنی 1401-12-04 18:55
به نقل از جوان بدبخت:
با عرض سلام وادب بابا این چیزارو ول کنید مشکل بیکاری جوانان روحل کنید بابا خسته شدیم از درس خوندن دیگه من فوق لیسانس نرم افزارم چرا باید بیکار باشم کی میخواد تاوان جوانی و بدبختی مارو بده میدونم یافته نمیزاریش ولی نوشتم هر طور راحتی
به نظرت چطور باید بیکاری رو حل کنند؟ آیا نباید از جایی شروع کنند؟ خب دارن میگن بخش گردشگری باید تقویت بشه البته باید زیرساخت فرهنگی‌شان هم مهیا و فعال بشه و کلی هتل و رستوران و موزه و فروشگاه و پارکینگ میدونی چقدر شغل ایجاد میکنه؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا