یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

معاون سازمان میراث فرهنگی کشور اظهار داشت: استان لرستان ظرفیت بالایی از لحاظ طبیعی، تاریخی و فرهنگی دارد به گونه‌ای که این استان از لحاظ تنوع زیست‌محیطی فوق‌العاده است.
جلسه با معاون سازمان میراث فرهنگی کشوربه گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی لرستان، محمدحسین طالبیان در جلسه‌ای که با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، استاندار لرستان و جمعی از مسوولان استان در خرم‌آباد برگزار شد عنوان داشت: باید تلاش شود این ظرفیت‌ طبیعی، تاریخی و فرهنگی حفظ شود از این‌رو ما به دنبال ثبت دره خرم‌آباد در یونسکو بوده‌ایم اما به خاطر ساخت و سازهای نامناسب این امر امکان‌پذیر نبوده و برنامه خود را برای ثبت جهانی قلعه فلک‌الافلاک گذاشته‌ایم که باید تلاش شود حریم این قلعه آزادسازی تا ثبت جهانی شود.
این مسوول تصریح کرد: پرونده‌ای به صورت زنجیره‌ای باید برای پل‌های تاریخی لرستان تشکیل شود زیرا این پل‌ها به جهت تکنولوژی و موقعیت‌های استراتژی که دارند می‌توانند در صورت تجمیع آن‌ها در یک پرونده در ایران و جهان کم‌نظیر باشد و آن‌ها را ثبت جهانی کنیم.
وی از ادارات منابع طبیعی، محیط زیست و سایر دستگاه‌های استان لرستان خواست اطلاعات بیش‌تری در زمینه‌ي میراث فرهنگی، گردشگری و طبیعی در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار دهند تا بیشتر بتوانیم از آثار تاریخی و طبیعی این استان استفاده کنیم زیرا معرفی گردشگری و بحث اقتصادی يك هدف در زمینه ثبت آثار طبیعی و تاریخی است.
طالبیان از مسوولان استان لرستان خواست نسبت به بافت‌های تاریخی در استان لرستان و حفظ آن‌ها تلاش کنند.
این مسوول تصریح کرد: در کنار آثار تاریخی و طبیعی لرستان می‌شود کارهای خوبی انجام داد تا در زمینه اقتصادی برای استان تاثیرگذار باشد.
طالبیان یادآور شد: این استان شامل میراث‌های ناملموسی مانند آیین‌ها، سنت‌ها و رویدادهای معنوی است که تا کنون به آنها کم لطفی شده و امیدواریم همه تلاش کنیم در زمینه آثار تاریخی و میراث فرهنگی این استان قدمی برداریم.
در این جلسه تفاهم‌نامه‌ي همکاری بین وزارت راه و شهرسازی و استانداری لرستان سازمان میراث فرهنگی و شهرداری خرم‌آباد برای ساماندهي حريم رودخانه و اراضی پیرامونی آن در استانداری لرستان منعقد شد.
دليل اصلي سفر طالبيان، تعيين تكليف 7 ساختمان واقع در پادگان 07 خرم‌آباد واقع در جنوب بلوار انقلاب مي‌باشد.
در شرايطي كه قرار است اين پادگان به خارج از شهر منتقل شود، وجود 7 ساختمان و اسطبل تاريخي در درون اين مجموعه باعث اختلاف نظر بين مسوولان ارتش و ميراث فرهنگي لرستان شده است.
مسوولان ارتش معتقدند فقط يكي از اين بناها كه متعلق به دوره پهلوي اول و محل هنگ سوار ارتش بوده باقي بماند و بقيه براي ايجاد فضاي تجاري و تفريحي تخريب شوند، اما ميراث فرهنگي اين طرح را به تعويق انداخته و اجازه تخريب هيچ‌يك از اين 7 ساختمان را نمي‌دهد!
از طرفي استاندار لرستان نيز به منظور راكد نشدن اين توافق‌نامه پيشنهاد داده كه نه حرف ارتش و نه ادعاي ميراث فرهنگي ملاك باشد و 4 اسطبل از اين بين كه ارزش بيش‌تري دارند حفظ شوند و 3 اسطبل تخريب شوند تا هر چه زودتر كار سرمايه‌گذاران در اين منطقه شروع شود.
اينك بايد منتظر ماند و ديد كه دست آخر 3 اسطبل پيشنهادي استانداري تخريب مي‌شوند، يا 6 اسطبل پيشنهادي ارتش و يا اني كه ميراث فرهنگي كماكان اين پروژه را معطل نگه مي‌دارد و اجازه‌ي تخريب و توافق در اين منطقه را نمي‌دهد و با اين تفاسير، پادگان ارتش همچنان در اين منطقه باقي خواهد ماند.
 

دیدگاه‌ها  

#1 مهدی 1393-12-18 08:30
سلام
ملاک عمل باید کار کارشناسی و تخصصی باشد.
بازی پس چندتا که نیست
چرا 6تا ،پس چند تا 3، تا
چرا 3 تا ...
................
یافته: سلام. همه حق دارند. هم آن‌ها که از میراث شهر دفاع می‌کنند و هم آنان که توسعه شهر را لنک این چند ساختمان می‌دانند. باید بهترین تصمیم هر چه زودتر گرفته شود.
البته ما پل شکسته را داریم که با بیش از ۱۵۰۰ سال قدمت کسی توجهی به آن نمی‌کند ، حالا به خاطر چند ساختمان ۸۰ ساله، نباید تا این حد تعصب به خرج داد.
ماشالله خرم‌آباد است و ده‌ها اثر باستانی دوره ساسانی تا سلجوقی که همین طور بدون نگهبان کنار خیابان به حال خود رها شده‌اند اما حالا به خاطر چند اسطبل، نباید تعریض خیابان و احداث مجتمع‌های تفریحی و تجاری لنگ بماند. شاید بعدها ارتش کلا از این تصمیم واگذاری و شراکت منصرف شود!
نقل قول کردن
#2 مهناز 1393-12-18 08:35
به نظرمن6میراث فرهنگی بماند خوب است
نقل قول کردن
#3 همشهری 1393-12-18 08:54
آخه دلیل ارتش برای تخریب چیه؟
ارتش که میخاد جابچا بشه دیگه با تخریب بناها چکار داره؟!!
..................
یافته: ارتش خارج می‌شود اما مالک زمین‌هاست و طرح‌های جدید با شراکت ارتش ساخته و اجرا می‌شوند
نقل قول کردن
#4 رمضانی 1393-12-18 09:10
سلام ما با میراث فرهنگی موافقیم چون این آثارمیراث و پیشنه ما هستند نباید تخریب بشن کما اینکه بایداز ازشون جذب توریست و کسب درامد کنیم...
نقل قول کردن
#5 Raptor 1393-12-18 14:39
حرف یافته منطقی تر است،تشکر
نقل قول کردن
#6 امین 1393-12-18 19:06
واقعا تصمیم عقلانی و میانجگری هوشمندانه مهندس بازوند تحسین برانگیز است ... واقعا خرم اباد از بعد عمران شهری خیز خوبی برداشته، از پل جهادگران، تا برج های دوقلوی خرم اباد،نورپردازی خیابان شهدا، تعریض خیابان های انقلاب، مصلی، جلال احمد و ...و این نشان از توجه ویژه و تلاش بی بدیل و خستگی ناپذیر مهندس بازوند سردار سازندگی لرستان است .
نقل قول کردن
#7 کیوان 1393-12-18 23:31
سلام از اینکه میراث فرهنگی جلو این کارو گرفته ممنون مگه بقالی یا معامه است که نه حرف این نه حرف اون این آثار میراث و پیشنه ما هستند نباید تخریب بشن کما اینکه بایداز ازشون جذب توریست و کسب درامد کنیم... مرسی میراث فرهنگی کوتاه نیا
نقل قول کردن
#8 کیوان 1393-12-18 23:35
پل شکسته را داریم که با بیش از ۱۵۰۰ سال قدمت کسی توجهی به آن نمی‌کند ، حالا به خاطر چند ساختمان ۸۰ ساله، . مرسی یافته جان اینو از خود مدیر کل میراث فرهنگی پیگیر شی ممنون میشیمم تو رو خدا پل شکسته رو نجات بدید ما منتظریم که بپرسد مرسی صدای لرستان
نقل قول کردن
#9 شهرام 1393-12-19 00:59
بیائید این اسطبلها رو خراب کنید و یه برخی به این شهر بدید ، این مسئولها میان همین چیزا رو می بینن که کوچکترین امکاناتی بهمون نمیدن ، دست بردارید از این کارها ، بخدا همه بیکاریم بذارید بجای این مفاخر فرهنگی(اسطبل) یه مکان شیک و مدرن ساخته بشه شاید از توش یه نونی واسه جوونای خرم آبادی در بیاد ، یافته جان این صحبتها رو بذار مردم ببینن واقعیت شهر ما بیکاری و به دنبال اون اعتیاد و خلافکار شدن جوونهامونه، چندتا اسطبل که نشد پیشینه و افتخار
نقل قول کردن
#10 سپهر 1394-09-10 15:37
به نقل از کیوان:
پل شکسته را داریم که با بیش از ۱۵۰۰ سال قدمت کسی توجهی به آن نمی‌کند ، حالا به خاطر چند ساختمان ۸۰ ساله، . مرسی یافته جان اینو از خود مدیر کل میراث فرهنگی پیگیر شی ممنون میشیمم تو رو خدا پل شکسته رو نجات بدید ما منتظریم که بپرسد مرسی صدای لرستان

آقا کیوان عزیز بالاخره دوران تنهایی و روزهای ناخوش پل شاپوری یا به قول شما پل شکسته به پایان رسید.احداث مجموعه تفریحی و توریستی در مجاورت این بنای ارزشمند باستانی شروع شده است.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا