یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

هفته گذشته سايت "لرستان‌خبر" یادداشتی با عنوان «لو رفتن زد و بند 500 میلیونی روابط عمومی يك دستگاه دولتی با رسانه‌اي خاص در لرستان» منتشر کرد.
به گزارش لرستان‌خبر، برای اطلاع بیش‌تر از این موضوع، و وجود یا عدم وجود چنین موضوعي لرستان‌خبر با سرپرست سازمان بازرسی ورود کند: زد و بند بین برخی ادارات و نشريات لرستان قطعي است خبرگزاري فارس در لرستان به گفت‌وگو پرداخت.
الهیار محمودی در اين زمينه گفت: موضوع زد و بند برخی خبرگزاری‌ها و نشریات محلی با برخی ادارات عین واقعیت است و مسأله قابل کتمان نیست؛ حتی کار به جایی رسیده که مدیران برخی رسانه‌ها علناً می‌گویند که فلان مبلغ را از اداراتی گرفته‌اند تا برای آن‌ها کار کنند.
وی ادامه داد: این گونه مسائل باعث شده که برخی از این نشريات يا خبرگزاری‌ها هیچ‌گونه خبر انتقادی از ادارات مورد نظرشان کار نمی‌کنند و اخبار آن‌ها تنها به تعریف و تمجید بی‌مورد از برخی مدیران خاص خلاصه شده است.(و البته عكس آن نيز صادق است و جديداً برخي سعي دارند با نوشتن عليه كساني كه قصد دارند با فساد اين افراد مبارزه كنند، شروع به نوشتن عليه برخي مسوولان دستگاه‌هاي دولتي و نيز رسانه‌هايي دارند كه با اين پديده‌ي ناشايست مبارزه مي‌كنند بلكه از اين طريق مسوولان را زير فشار گذاشته تا از پي‌گيري قضايا منصرف شوند)
محمودی با اشاره به لزوم برخورد با این زدوبندها عنوان کرد: نیاز است برخی نهادهای نظارتی استان در این مسأله ورود کنند و به ویژه آقای انصاری مدیر کل سازمان بازرسی استان لرستان این مورد را پی‌گیری نموده و به عنوان مثال با حسابرسی از برخی ادارات در صورت تایید برخورد لازم را انجام دهند.
سرپرست خبرگزاری فارس لرستان اضافه کرد: این مسأله بین برخی ادارات و مطبوعات و خبرگزاری‌ها آن‌چنان مشهود است که در یکی از ادارات که مدیر آن به يك خبرگزاری مبلغی میلیونی داده بود تا زمان تصدی این مدیر به تعریف و تمجید از این مدیر می‌پرداخت و پس از تعویض این مدیر چون مدیر بعدی به این خبرگزاری روی خوش نشان نمی‌داد پس از آن، شروع به انتقادهای فراوان به عناوین مختلف از این نهاد نمودند.
مبالغ نامشروع رد و بدل شده بین برخی ادارات و رسانه‌ها مشهود است
مدیر مسوول نشریه بالاگریوه نيز در گفت‌وگو با لرستان‌خبر گفت: مسأله‌ي مبالغ رد و بدل شده بین برخی ادارات و مطبوعات و خبرگزاری‌ها چیزی است که کاملاً مشهود است و بسیاری از رسانه‌ها از آن آگاه هستند.
وی ادامه داد: این گونه موارد باعث شده که در بسیاری از نشریات استانی تنها تملق و چاپلوسی از برخی ادارات دیده می‌شود، چنان كه گویا از نظر این نشریات، هیچ مشکلی در استان وجود ندارد! (و البته به نظر آ‌ن‌ها وقتي مشكل وجود دارد كه حق حساب آن‌ها نرسد!)
احمدی اضافه کرد: برخی نهادها مانند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان باید روی این مسأله نظارت ویژه نموده و با متخلفان برخورد ویژه انجام دهند.
تمجید بی‌مورد از مسوولان یکی از دلایل پسرفت لرستان است
مصطفی مطلوبی مدیر خبرگزاری تسنیم لرستان نيز گفت: این بحث که بین برخی ادارات با برخی رسانه‌ها فضای تبلیغی کار کردن وجود دارد را بنده هم شنیده‌ام، به ویژه در یک ماه اخیر برخی خبرها در مورد برخی رسانه‌ها و ادارات شنیده شده است که صحت و سقم این مسأله را بنده اطلاع ندارم، اما تعدادی از خبرنگاران به من گفته‌اند که فلان نشریه یا خبرگزاری از ادره‌ای پول هنگفت گرفته‌اند.
وی ادامه داد: رسانه‌ها باید صدای مردم و صدای انقلاب در لرستان باشند نه صدای تعریف و تمجید از مسوولان، آن‌ها باید پی‌گیر محرومیت‌ها و معرفی ظرفیت‌های استان باشند نه این که تریبون مسوولان باشند.
مطلوبی با اشاره به لزوم انتقادپذیری مسوولان گفت: مدیران همان گونه که در زمان تعریف و تمجید رسانه‌ها ذوق می‌کنند، باید تحمل انتقاد را داشته باشند و این قدر هزینه‌های بیت‌المال را صرف تبلیغ و تمجید خود نکنند و بدانند که روزي باید جواب‌گوی ریال به ریال این هزینه‌ها باشند. (مثل معاون رئيس جمهور دولت قبل)
مدیر خبرگزاری تسنیم لرستان عنوان کرد: شاید یکی از دلایل عدم توسعه لرستان نبود روحیه مطالبه‌گری و عدالت‌خواهی رسانه‌ها و وجود تمجید بی‌مورد است که بین رسانه‌ها و مدیران وجود دارد؛ به همین دلیل است که استان لرستان از معدود استان‌هایی است که قشر عادی مردم ارتباط بسیار کمی با رسانه‌ها دارند چون این رسانه‌ها نتوانسته‌اند تریبون مردم باشند.
وی اضافه کرد: متاسفانه تا زمانی که رسانه‌ها یارانه خود را از اداره ارشاد و تبلیغات خود را از ادارات دولتی می‌گیرند این نابسامانی دیده می‌شود و در صورتی که رسانه‌ها از مدیری انتقاد کنند، مدیر علیه آن رسانه موضع‌گیری می‌کند و یا تبلیغات به آن‌ها نمی‌دهد!
مطلوب تصريح كرد: به عنوان مثال شنیده می‌شود که در شهرستان دلفان یکی از سایت‌های بومی مطلبی را در انتقاد به یکی از ادارات منتشر کرده و مدیران این اداره از تمامی اهرم‌های فشار علیه مدیر این سایت استفاده کرده‌اند.
مطلوبی با بیان این نکته که رسانه‌ها هم در انتقاد باید منصف باشند اظهار کرد: رسانه باید این نکته را مد نظر داشته باشند که فضای نقد با بی‌اخلاقی و توهین و تهمت جداست و رسانه‌ها باید در کار خود باید بی‌طرفی را مد نظر داشته باشند.
______________________________

قابل ذكر است پايگاه خبري يافته مدت‌هاست وجود اين اقدامات ناشايست را كه باعث فساد در ادارات استان مي‌شود، منعكس كرده است. اميدواريم با ياري ساير رسانه‌هاي استان، دست سودجويان از حيف و ميل بيت‌المال كوتاه گردد و به جاي گرفتن آگهي‌هاي چند مليوني توسط عده‌اي خاص، تمامي رسانه‌هاي لرستان سهمي ناچيز و متعادل و البته بر اساس نرخي مصوب و نه مبالغ ميليوني جهت ادامه حيات داشته باشند.
در پايان باز هم از استاندار محترم لرستان، مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي و سازمان بازرسي استان و حتي سربازان گم‌نام امام زمان (عج) تقاضا مي‌كنيم با ورود به اين مسأله با وارسي اسناد مالي پرداخت آگهي‌هاي چند ميليوني توسط برخي مديران ادارات و يا مسوولان روابط عمومي‌هاي آن‌ها طي چند سال اخير، پرده از رازها و فسادها در اين زمينه بردارند تا فضاي رسانه‌اي استان از لوث وجود كساني كه با باج‌گيري و قلم‌فروشي، مايه‌ي ننگ اكثريت زحمتكش اهالي رسانه لرستان شده‌اند، پاك شود.
 
راه‌کارهای ساماندهی آگهی‌های دولتی نشریات در گفت‌وگو با مدیر خانه مطبوعات لرستان
هومیان‌نیوز: مدیرعامل خانه مطبوعات لرستان راه‌کارهایي براي ساماندهی آگهی نشریات محلی تشریح کرد.
دکتر کیانوش رستمی که نائب‌رئیسی شورای مرکزی خانه‌های مطبوعات کشور را نیز عهده‌دار است در گفت‌وگو با خبرنگار ما راه‌کارهای ساماندهی آگهی‌ و رپورتاژ‌های دولتی مطبوعات محلی را توضیح داد.
مهم‌ترین راه‌کارهای دکتر رستمی به این شرح است:
اول: همه مدیران مسوول نشریات باید در این زمینه همکاری و هم‌یاری داشته باشند و کاملاً نرخ‌های مصوب را رعایت کنند.
دوم: طبق تبصره‌ 2 ماده‌ی 3 آیین‌نامه‌ی اجرایی قانون مطبوعات، چاپ و انتشار ویژه‌نامه‌های محلی توسط روزنامه‌های سراسری در صورتی مجاز است که حجم آگهی‌های آن از 30 درصد صفحات ویژه‌نامه بیشتر نباشد.
سوم: بر اساس دستور‌العمل اجرایی انتشار آگهی‌های دولتی، نحوه‌ی محاسبه رتبه نشریات برای جدول نرخ آگهی‌های دولتی، مشخص شده است.
چهارم: همه دستگاه‌های اجرایی مکلفند برای انتشار آگهی‌های خود صرفاً از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد و بدون ذکر نام نشریه، اقدام نمایند.
پنجم: نشریاتی که تعداد صفحات آن‌ها از 8 صفحه کمتر باشد به آن‌ها آگهی دولتی تعلق نمی‌گیرد.
ششم: درج آگهی‌های دولتی در ویژه‌نامه‌های استانی «نشریات سراسری» مجاز نیست.
هفتم: به نشریاتی که در گستره‌ی مصوب خود، توزیع نمی‌شوند و یا مطابق دوره انتشار مصوب، منتشر نمی‌شوند آگهی دولتی تعلق نمی‌گیرد.
هشتم: نظارت بر رعایت دستور‌العمل آگهی‌ها به عهده‌ی وزارت ارشاد و  واحدهای استانی آن خواهد بود.
خانه مطبوعات اهرم اجرایی ندارد
مدیرمسوول هفته‌نامه سیمره ادامه داد: «خانه مطبوعات خودش رأساً اهرم اجرایی برای مقابله با نابه‌سامانی‌های مرتبط با آگهی‌ها و رپرتاژ‌ها ندارد و این اداره ارشاد است که باید بر اجرای دقیق دستورالعمل آگهی‌های دولتی، نظارت کند».
رستمی تصریح کرد: «ما به عنوان خانه مطبوعات همواره توصیه‌ها و پیشنهادها و پی‌گیری‌های خودمان را انجام داده و می‌دهیم اما همه باید همکاری کنند از جمله مدیران ادارات استان هم بایستی هم‌یاری لازم را داشته باشند و چنان‌چه توضیح دادم مسوول اصلی اجرای قانون، اداره ارشاد است».
استانداری چگونه می‌تواند کمک کند؟
مدیرعامل خانه مطبوعات استان که دکترای روزنامه‌نگاری دارد، بیان کرد: «استانداری لرستان باید از همه ادارات استان بخواهد تمام آگهی‌ها و حتا رپرتاژهای خبری فقط و فقط از راه اداره ارشاد استان در بین نشریات توزیع شوند نه این‌ که هر اداره‌ای خودش به نشریات مورد نظر خود، آگهی بدهد و این ارشاد است که باید آگهی‌ها را توزیع کند».
رستمی تشریح کرد: «اداره ارشاد هم طبیعی است که بر اساس قانون تعرفه‌های آگهی‌های دولتی که از سوی دولت ابلاغ شده است با درنظر گرفتن شاخص‌های فنی نشریه‌داری هم‌چون ترتیب انتشار واقعی و منظم، شناسنامه نشریه، رتبه‌بندی نشریات بر معیارهای فنی مشخص شده و امثال این‌ها به توزیع آگهی‌ها و رپرتاژها اقدام می‌کند».
وي تصریح کرد: «استانداری می‌تواند بر اجرای دستورالعمل آگهی‌های دولتی نظارت کند و از ادارات هم بخواهد که قانون مصوب دولت، اجرایی بشود».
نايب‌رئیس شورای مرکزی خانه‌های مطبوعات کشور افزود: «در جلسه‌ای که اخیراً با معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد داشتیم  اجرای دقیق دستورالعمل آگهی‌های دولتی مورد تأکید قرار گرفت و معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد هم تأکید کرده که کاملاً پشتیبان اجرای این دستورالعمل است».
 

دیدگاه‌ها  

#1 میلاد 1393-12-04 13:44
خب چرا زدی دستگاه خاص؟؟؟
بگو [...] تا همه بفهمند......
همین پنهان کاری ها و اسم نبردن کار رو به این جا کشونده.
________________________
يافته: سلام. اتفاقاً دستگاه‌هاي خاص ديگري هم هستند ...
نقل قول کردن
#2 ابوالفضل 1393-12-04 13:48
این شخص نه تنها با ادارات بلکه با ارشاد هم هماهنگ است وبیشترین آگهی رو از ارشاد میگیره
نقل قول کردن
#3 کیوان 1393-12-04 18:45
با سلام ای کاش همه مثل سایت شما بودن و واقعیت ها رو می نوشتندو به خاطر پول بیشتر مطلب دروغی نمی نوشتند ای کاش ....بیشتر روزنامه های خرم اباد متاسفانه این کارو میکنند و بابت مطالب پول زیادی می گیرند و مطلب به نفع مدیران می نویسند که این یعنی ..............
نقل قول کردن
#4 کیوان 1393-12-04 18:49
500 میلیونی روابط عمومی يك دستگاه دولتی [...] نیست چون تمام روزنامه ها همیشه مطلب اونو می نویسند و تو هر رسانه ای همیشه بهترین خبر ها رو ازش می نویسند مثلا تمامی [...] افتتاح شد يا ............
_______________________
يافته: والله اعلم! از كساني كه با آن‌هات مصاحبه شده سؤال كنيد تا اين يك مورد را براي شما بگويند اما ما(يافته) به نبود نرخ مصوب و اجرايي نشدن آن معترض هستيم و اين كه چرا مثلا يك نيم صفحه آگهي را كه قيمت آن نهايتا 500 هزار تومان است را چند ميليون تومان زده‌اند و ...
نقل قول کردن
#5 ناصری 1393-12-04 19:12
دستگاه خاص [...]استان است که آگهی های میلیونی را به افرادی بنام خبرنگارنما می دهند تا اخبار تغییر و تحولات را به آقای مدیر بدهند ..... در [...] حیف و میل وحشتناکی توسط مدیر صورت می گيرد و باید تاسف خورد مدیرانی در لرستان همچنان در سر قدرت ماندند
نقل قول کردن
#6 بیرانوند 1393-12-04 20:34
امیدوارم متولیان استان به صورت جدی برخورد کنند .واقعا باعث تاسفه
نقل قول کردن
#7 بی خبر 1393-12-05 02:11
درود بر یافته که واقعا تحلیلگر نمونه ای و بیطرف نه مثل (...) که یکطرفه قضاوت میکنه اما خودشو بی طرف نشون میده. واقعا این آگهی ها هم معضلی شده برای ادارات. مدیر کل میراث هم به خاطر اینکه به چند خبرنگار نما باج نداد تخریب کردند. البته من عالم نیستم اما خدا بالا ناظر و شاهد رفتار همه هست
نقل قول کردن
#8 وحید 1393-12-05 11:36
سلام بر یافته
متاسفانه برخی از ... لرستان نیز ر این زد و بندها دخالت دارند و با پشتیبانی از خانم ... و آقای .... باعث این زد و بندها شده اند.
برای مثال روزنامه ایران ارگان دولت است و این در حالی است که آگهی های ادارات به روزنامه .... که متصل به باند ... است داده می شود.
هر دم از این باغ بری می رسد....
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا