یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

نشست رسانه‌ای فیلم «ایران برگر» با حضور مسعود جعفری‌جوزانی، سحر جعفری‌جوزانی، حمید گودرزی و سایر عوامل این فیلم برگزار شد. در ابتدای این نشست مسعود جعفری‌جوزانی کارگردان، صحبت‌های خود را با توضیحی در مورد تمثیلی نبودن فیلمش آغاز کرد و گفت: ««ایران‌برگر» یک فیلم ساده است در مورد روستایی کوچک که می‌خواهند در آن دموکراسی را پیاده کنند. در این فیلم آب‌پاش نماد آب‌پاش است و چماق نماد چماق، در این فیلم دنبال نماد نباشید و منظور من از این روستا کشور ایران نبوده است.»
به گزارش وب‌سايت جشنواره، جوزانی در ادامه صحبت‌هایش نقش کارگردانی خود را این‌طور توضیح داد: «من بیش از هر چیز یک صنعت‌گر هستم که دکوپاژ و سینما می‌دانم. من فقط یک فیلم‌سازم که می‌توانم فیلم بسازم و ابزارم را می‌شناسم.»
او در پاسخ به قصد و هدفش از ساختن فیلم و انتقاد به زمان طولانی آن گفت: «پرونده من هدف ساختن فیلمم را بازگو می‌کند و من دلیلی نمی‌بینم که این را توضیح بدهم. زمان فیلم را هم طولانی نمی‌دانم فیلم‌های 90 دقیقه‌ای رسمی است که در سالن‌های سینمای ما مرسوم شده است و در هیچ کجای دنیا این روال وجود ندارد به نظر من زمان مناسب برای یک فیلم همان 120 دقیقه است.»
جوزانی در مورد لهجه این فیلم و نگرانی در مورد واکنش منفی به آن نیز توضیحاتی داد و گفت‌: «این فیلم در لرستان ساخته شده است و به همین دلیل در آن به گویش لری صحبت می‌شود. من خودم لر هستم و حق دارم به لهجه مادری‌ام فیلم بسازم و در این فیلم اهانتی صورت نگرفته است آن جا که اهانت صورت می‌گیرد و من و سایر لرها مکدر می‌شویم وقتی است که مسخرگی است و اهانت می‌کنند وقتی که بزرگان قوم ما را به کشورهای بیگانه و حرف‌هایی خلاف نسبت می‌دهند من افتخار می‌کنم که این فیلم را در کنار همکاران دیگر لر خود ساختم
در ادامه جوزانی درباره نام‌گذاری فیلم گفت: «هر پدیده‌ای که در ایران وارد شده است ما به شکل خودمان از آن چیز دیگری ساختیم. این عقیده ماست، همان طور که همبرگر را به ایران برگر تغییر داده‌ایم.»
سحر جعفری‌جوزانی بازیگر این فیلم نیز در پاسخ به ایفا کردن نقش‌های کلیشه‌ای با لهجه‌ای لری این طور گفت: «من به این کلیشه شدن اعتقاد دارم و اتفاقا ایفا کردن این نقش کار سخت‌تری است من در فیلم‌های مختلف با لهجه لری بازی کرده‌ام اما در هر کدام از آن‌ها با حال و هوایی متفاوت باید از این گویش استفاده می‌کردم و اتفاقاً این بازی سخت‌تری است.»
در پایان این نشست حمید گودرزی به گروه خود برای کاندیدا شدن در بخش‌های مختلف تبریک گفت و اضافه کرد: «علاوه بر این خوش‌حالی، خوش‌حالی بزرگترم کار کردن در کنار جعفري‌جوزانی است.»
در ادامه جوزانی به پرسش‌های دیگری پاسخ داد و در پایان گفت:  «این فیلم را حاضرم 10 سال دیگر و در هر کجای دیگر جهان بسازم و امیدوارم هر ایرانی این فیلم را 2 بار ببیند، یک بار ببیند و بخندد و یک بار ببیند و فکر کند.»
 جعفری‌جوزانی: خودم لر هستم و حق دارم به لهجه مادریام فیلم بسازم
مسعود و سحر جعفري‌جوزاني

 

دیدگاه‌ها  

#1 محمد 1393-11-24 11:06
خوم کرماشانی..فارسی نیه زانم../ وه زوآن کردی.. دردت وه گیانم..
نقل قول کردن
#2 محسن 1393-11-24 12:15
منتظر باشید و ببینید چه اهانت ها و توهین هایی به لر بشه تو این فیلم
منتظر باشید و ببینید این آقای جوزانی برای کاسبی چطور زبان لری را به سخره بگیره، و همینطور اون بازیگر سوء سابقه دارش اقای حمید گودرزی که گفت من لرم فقط به لر بودنم نخندید
همینطور دخترش گفته که این فیلم فقط خنده را به بیننده اهدا میکند
وقتی اقای جوزانی دم از چماق میزند باید تا تهش رو خوند
نقل قول کردن
#3 raptor 1393-11-24 13:34
تشکر از اقای جوزانی،فیلم در کدام شهر استان ساخته شده
نقل قول کردن
#4 علی 1393-11-24 23:12
من همیشه ملایر را دوست دارم، به خاطر اینکه دموکراسی قومی در آن هست و کسی هم به قومی توهین نمی کند. حتی در اینجا که داعیه ی لر بودن دارند هم نگاه منفی به گویش لری دیده می شود چه برسد به تهران!؟در ملایر لرزبانانی هست که از این نعمت بهره می برند و تا مراتب بالا می رسند اما در همین استان لرستان هستند کسانی که می خندند به زبان لری!!در همین جشنواره ی امسال 4-5 نفر ملایری جز بهترین ها بودن و 2 تا از آن ها لر بودند، نیما جعفری جوزانی که سیمرغ گرفت و عمويش مسعود جعفری جوزانی. مسئله این است که این گویش مادری آن هاست و بدان افتخار می کنند(می توانید جستجو کنید)حال شاید برای شما خنده دار باشد. استفاده از این گویش در فیلم طنز را نمی توان توهین تلقی کرد بلکه به خاطر تفاوتش با فارسی معیار است. فیلم های طنز بسیاری با لهجه ی اصفهانی ساخته شده، مگر به گویششان توهین شد؟ هرگاه سینماگران استان لرستان توانستند فیلمی با گویش لری بسازند که در جشنواره ی فجر جز بهترین ها باشد آنگاه می توانیم به آن خرده بگریم که چرا چنین کردند.
نقل قول کردن
#5 شهرام 1393-11-25 02:53
وای به حال جوزانی اگر توهینی شده باشه در ضمن ما گودرزی رو اصلا قبول نداریم بعنوان یه لر
نقل قول کردن
#6 لر اصیل 1393-11-25 08:00
با سلام
اگر در فیلم آقای جوزانی توهینی به قوم بزرگ لر شده باشد ایشان باید منتظر عواقب آن باشند
نقل قول کردن
#7 سیاوش 1393-11-25 09:03
با سلام این همه دیگران و غریبه ها دارن به لر ها توهین میکنند و تمسخر ما هم در خواب یا خوابزده میشویم حالا یه هم تبار یه کار هنری کرده شما کار ایشون رو ببینید و بعد بدور از عقده و حسد و ..... قضاوت کنید بعدش هم چرا ما این جمله مثبته ، من لر هستم رو نمی بینیم
اگر لر واقعا بزرگه که با هیچ توهینی حقیر نمیشه اگر هم نیست زور الکی نزنیم
نقل قول کردن
#8 احسان 1393-11-25 10:18
من كاملا با نظر سياوش موافقم
نقل قول کردن
#9 یاسمن 1394-07-10 15:54
ب نظر من با تمسخر دیگران قوم بزرگ لر کوچیک نمیشه ،هر کی هر چی میخواد بگه چشم ندارن ايرانيهاي اصيل را ببینن ... چشم حسود کور
نقل قول کردن
#10 Johnny 1400-03-18 08:34
فیلم بدی از آب درمیاد معلومه :
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا