یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: با مساعدت و همکاری ارتش تا پایان دی‌ماه امسال قسمتی از حریم قلعه فلک‎الافلاک خرم آباد آزاد سازی می‌شود.

http://yaftenews.ir/images/stories/gozareshtasviri/sayer93/davoodi93.1.2%2048%20copy.jpgبه گزارش واحد مرکزی خبر، عبدالرضا مهاجری‌نژاد با بیان این که آزاد سازی حریم این قلعه همکاری همه جانبه دستگاه ها را می‎طلبد افزود : آزاد‌سازی بنای تاریخی و باستانی قلعه فلک‎الافلاک یکی از مصوبات مجلس شورای اسلامی و مصوبه هیأت دولت نهم در سفر به لرستان است.
وی گفت: تا کنون چندین ساختمان دولتی و خصوصی و نیز بیش از 15 دهنه مغازه که در حریم این اثر تاریخی قرار داشته اند با همکاری ادارات و نهادها خریداری و تخریب شده اند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان افزود: بعد از فصل بهار و پایان بارشها ادامه عملیات استحکام بخشی قلعه فلک الافلاک آغاز می شود.

مهاجری‏‎نژاد با اشاره به طرح استحکام بخشی قلعه فلک‌الافلاک افزود: هم‌اکنون کار استحکام بخشی قلعه فلک الافلاک 30 درصد پیشرفت ساخت دارد.

او با اشاره به آخرین مرمت‌ها در قلعه گفت: آخرین مرمتها مربوط به سال 1389 بود.

قلعه فلک‌الافلاک در فهرست موقت ثبت جهانی قرار دارد و بر اساس برنامه‌ریزی قرار است تا سال 96 به ثبت جهانی برسد.

قلعه فلک‌الافلاک بر بلندای تپه ای باستانی و طبیعی در مرکز شهر خرم‌آباد واقع شده و دارای 8 برج و 2 حیاط مستطیل شکل است.

از زمان برپایی بنادر عهد ساسانی تا دوره های متاخر الحاقاتی به آن اضافه شده است به‌ویژه در دوره صفوی و قاجار و این اثر همان دژ معروف شاپورخواست است که در تاریخ ذکر شده است.

این بنای کم نظیر مربوط به دوره ساسانی است و به شماره 883 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

دیدگاه‌ها  

#1 Raptor 1393-10-18 20:29
با ارزوی ازادسازی کامل،خواهشا مواظب تخریب های بدون کارشناسی در مهمانسرای ارتش باشید
نقل قول کردن
#2 شهروند 1393-10-18 22:24
با سلام ای کاش سایر نهادهای محترم هم. به خواست مردم تخلیه مکانهای در اختیار را تخلیه تا شاهد زیبایی هر چه بیشتر این بنای تاریخی باشیم و باجذب گردشگران دیگر استانها رونق اقتصادی نیز ایجاد شود.
نقل قول کردن
#3 آریایی 1393-10-19 22:09
به نقل از شهروند:
با سلام ای کاش سایر نهادهای محترم هم. به خواست مردم تخلیه مکانهای در اختیار را تخلیه تا شاهد زیبایی هر چه بیشتر این بنای تاریخی باشیم و باجذب گردشگران دیگر استانها رونق اقتصادی نیز ایجاد شود.

30 سال است سپاه و ارتش زیرساخت برای مردم درست کردن چرا نابودشان کنیم؟ مگر ما ساختمانهای میلیاردی دانشگاه را حريم قلعه تخریب نکردیم؟ چه اتفاقی افتاد؟ غیر از این بود سرمایه های استان را تخریب کردیم؟ لطفا در صورت ازادسازي حريم توسط سپاه و ارتش ساختمانهاي احداث شده انها را مثل دانشگاه خراب نكنيد چون ميشود از انها براي موزه - قهواه خانه و ... استفاده كرد
نقل قول کردن
#4 ميلاد 1393-10-19 22:42
اميدوارم يه روز اطراف قلعه كاملاً ازاد شده باشد تا بتوان نماي بهتري از قلعه رو به نمايش كذاشت.
نقل قول کردن
#5 کیوان 1393-10-29 13:05
پایان دی‌ماه نزدیک است ایا مهمانسرای ارتش خارج میشه ما منتظریم و روز شماری می کنیمم که به واقعیت می پیونده یا نه ...
نقل قول کردن
#6 الهام 1394-01-14 21:42
با ایجادفضای سبز ومشجرکردن آن وهمچنین ساخت آب نماها وفواره هاوحوض های زیبا وآبشارهای مصنوعی وایجاد رستوران وقهوه خانه سنتی وایجادمسجدبامعم اری اسلامی ایرانی وبا ایجادپارکینگ طبقاتی گردشگران زیادی راجذب کرد
نقل قول کردن
#7 مازیار طاهری 1394-01-24 16:58
آزادسازی حریم قلعه فلک الافلاک وامامزاده زیدبن علی بن حسین علیه السلام هم آرزوی ما لرستانیهاست که امیدوارم به زودی تحقق پذیرد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا